Kontrollrummet

Roffe H - Uti vår hage

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Uti vår hage
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: jazz/folkvisa
LÅTLÄNGD: 2:42
KOMPOSITÖR: trad.
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Uti vår hage är en svensk folkvisa av okänt ursprung och ålder, som nedtecknades för första gången på Gotland under 1880-talet.
Uti vår hage är en av de mest kända folkvisorna, mycket på grund av det ofta framförda arrangemanget för kör av Hugo Alfvén. Den hör bland annat till valborgsmässofirandets traditionella sångnummer.
(källa Wikipedia)
/Roffe H
« Senast ändrad: 29.10.2013, 20:19:57 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Roffe den här tycker jag du skall lägga din sköna stämma på.. ;) Me like"  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt soft musik!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för uppmuntran Marsall och Max.  :) Tycker att saxen ibland är en bra imitatör av rösten. De fyra vanligaste saxofonerna är ju benämnda (från den ljusaste, i ordning) sopran, alt, tenor och baryton, (de olika röstlägena). Så en idé när jag köpte min tenor var att ibland kunna varva sången med saxen, så denna gång får det bli instrumentalt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vacker melodi är det
Snyggt spelat, Roffe.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Väldigt välgjort. Skön balans i produktionen också. Är det kolbaserat bakgrundskomp eller är det kisel?  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys för uppskattning. Ja melodin är ju så fin (som de flesta folkvisor väl). Roligt at balansen uppskattas, fick jobba en hel del med mixning. Det är som vanligt BIaB som bakgrund men efter att jag skaffat mig ett minikeyboard så kan jag förutom saxen också själv bidra med lite stråkar, känns ju lite extra kul.   :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Väldigt bra spelat och en skön mix...
Dina stråkar fungerar bra....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt bra spelat och en skön mix...
Dina stråkar fungerar bra....

mvh

Tack pxm, roligt med keyboard (även om det bara är två oktaver) Lagom stort, så det får plats bredvid laptoppen på skrivbordet..  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vackert Roffe.

En gammal favorit detta. Extra snyggt när du lägger stämmor här och där. Det lyfter fint.
Får jag önska något så ett litet improviserat solo i mitten kanske?

Bra!


PS.
Har också varit och petat på denna låt: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=19012.0


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lyssnade på din inspelning, spännande, annorlunda och kanonbra. Det ska föreställa improvisation mellan repriserna, men jag har inte kommit så långt i mitt saxande att jag riktigt fixar att improvisera på harmonierna utan i stället på melodin. Det är väl ett steg på vägen och kanske inte alltid uppfattas som improvisation.
Tack för lyssning och tyck.  :D
/Roffe H.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Rycker i spaken under stolen så man sjunker ned bakåtlutad, lägger fötterna på bordskanten... släcker belysningen.


aaah!!

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Rycker i spaken under stolen så man sjunker ned bakåtlutad, lägger fötterna på bordskanten... släcker belysningen.


aaah!!



+ 1.
Mys-musik !
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Rycker i spaken under stolen så man sjunker ned bakåtlutad, lägger fötterna på bordskanten... släcker belysningen.


aaah!!



+ 1.
Mys-musik !


Håller med!! Om man vill chilla lite och få sån där feelgood-känsla, så kan man alltid sätta på något skönt från dig, Roffe. Är ett stort fan av dig med din saxofon, alltis så skön känsla, och i denna likaså  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt! Fin känsla i spelet!
Skulle också gärna höra ett improviserat solo "nånstans halvvägs"!  :)
/Asti t.f. Solo-vårare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tigern: Låter skönt (att släcka ner och njuta)  -_-
bjurte: Mysigt...Härligt  :)
Plinka: Tackar så himla mycket  :D
Asti: Kul att du gillar soundet, men svårt att "impa", övning pågår ständigt o- jämt  :wacko:
Tack alla för att ni lyssnar och gillar.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)