Forum > Demolåtar

Freddy ft. Kornstad - When Reality Bring You Down

<< < (6/12) > >>

freddy:

--- Citat från: Larsson skrivet 14.03.2010, 12:10:59 ---skitsnygg låt & bra levererat av båda parter,sång ljudet är det enda störande momentet för mig
den låter överprocessad & vasst, samt in your face hela tiden.. men ändå inte riktigt närvarande pga allt reverb
fast när sången tar i & går upp funkar det skitbtra

hade jag fått trixa med detta, hade jag testat att ha mindre kompressor på sången
och automatiserat volymen, kanske skalat av lite på diskanten åxo
och dragit ner reverbet kraftigt, eller bytt ut det helt mot ett mer diskret

men det funkar bra ändå, skitsnyggt framfört som sagt, den har gått runt 4-5 gr nu & blir bättre för var varv!
gott jobbat! :)

--- Slut citat ---

Tack Larsson!

Har tagit tillvara på lite tips, gjorde en snabb mix nu med små justeringar.

Det jag justerat:

-Mindre kompressor på hela låten.
-Mindre reverb på sången
-Mindre kompressor på sången.
-Sänkt dom flesta inandningarna
-Sänkt sången en aning (upplever att den sitter bättre i musiken vid lägre volym)?

Upptäckte att stråket verkar komma fram mer, kanske blev det för högt?
Hela volymen på låten blev något lägre, men mer dynamik.
I slutet låter det som att basen krockar lite mellan stråk och övrigt, kan någon bekräfta detta? Kan vara min dåliga lyssningsmiljö med :)

Tack!

Ny mix:
[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/demos/WRBYD_2.mp3[/mp3]

Bättre?

Larsson:
jag tycker helt klart att det är mycket bättre nu, i min smak kunde sången gärna fått en lite varmare ton
alltså lite mjukare diskant, tror den skulle smälta ihop bättre med bakgrunden då

lite luft runt sången gjorde mycket för helheten
jag lyssnade l lurar nu & jag skulle önska att kornstads röst hörde ihop mer med pianot
nu känns det som att de är på olika planeter!

jag hade lagt på URS Retro-EQ & satt diskant ratten på 23:50 på sången
och ställt sång volymen så att det precis gick att urskilja orden
sedan hade den vart biff (enligt min smak)

jag tänkte inte på någon krock med stråkarna i slutet, det är lite mättat men det funkar fint i sammanhanget tycker jag

:)

Ola:
Hej Freddy och Kornstad!
mycket skön låt med ett modernt sound
lite för vässat i min smak men man är väl mossig och bakåt strävande  :D
reverbet i slutet på låten låter som att det är på väg att spricka men det håller i sig
nä jag tror du är rätt klar med soundet iof lite inne på vad Larsson skriver ang sången
men men
Bra jobbat ! en stört skön låt blev det!

Mvh

clavinova:
Bra blev bättre!

MEN något skumt är det med reverbet. Eller skumt och skumt, jag tycker att det fungerar jättebra i mixen men i början och ytterligare något ställe där sången är det mest framträdande, låter det badrum. Någon form av slapbackekoreverb nästan. Kanske bara jag som upplever det så?

freddy:

--- Citat från: Larsson skrivet 15.03.2010, 00:54:28 ---jag tycker helt klart att det är mycket bättre nu, i min smak kunde sången gärna fått en lite varmare ton
alltså lite mjukare diskant, tror den skulle smälta ihop bättre med bakgrunden då

lite luft runt sången gjorde mycket för helheten
jag lyssnade l lurar nu & jag skulle önska att kornstads röst hörde ihop mer med pianot
nu känns det som att de är på olika planeter!

jag hade lagt på URS Retro-EQ & satt diskant ratten på 23:50 på sången
och ställt sång volymen så att det precis gick att urskilja orden
sedan hade den vart biff (enligt min smak)

jag tänkte inte på någon krock med stråkarna i slutet, det är lite mättat men det funkar fint i sammanhanget tycker jag

:)

--- Slut citat ---

Tjo larsson, Bra att det blev bättre! Lyssnade också i lurar på slutet och insåg nog att det är min mixplats som förstärker vissa frekvenser i mellanregisteret. Tack för att du bekräfta detta.

URS-produkter är inget jag använder eller har. Ska däremot prova lite inställningar till.

Tack!

--- Citat från: Guran skrivet 15.03.2010, 01:13:41 ---Hej Freddy och Kornstad!
mycket skön låt med ett modernt sound
lite för vässat i min smak men man är väl mossig och bakåt strävande  :D
reverbet i slutet på låten låter som att det är på väg att spricka men det håller i sig
nä jag tror du är rätt klar med soundet iof lite inne på vad Larsson skriver ang sången
men men
Bra jobbat ! en stört skön låt blev det!

Mvh

--- Slut citat ---

Tack Guran, ingen bakåtsträvare här inte :) ...eller kanske lite ibland, hehe. Kul att du gillar låten och soundet ändå.

--- Citat från: clavinova skrivet 15.03.2010, 13:27:58 ---Bra blev bättre!

MEN något skumt är det med reverbet. Eller skumt och skumt, jag tycker att det fungerar jättebra i mixen men i början och ytterligare något ställe där sången är det mest framträdande, låter det badrum. Någon form av slapbackekoreverb nästan. Kanske bara jag som upplever det så?

--- Slut citat ---

Tjo clavi, inte hört det du menar riktigt. Misstänker väl att det är Kornstads rum du hör? Nu ligger det samma reverb över hela mixen, så svårt att tro att det är något jag kan justera, även om jag hörde det :)

Tack för ytterligare feedback!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion