Forum > Demolåtar
Freddy ft. Kornstad - When Reality Bring You Down
stajo:
Tjo
Jo det här gillade jag, sköna melankoliska harmonier passar som handen i handsken. Snygg röst också Kornstad, men det visste jag ju. Det enda är väl att det kanske är aningens mycket reverb, rösten låter lite smal kanske, men samtidigt är ju allt det en del av soundet. Är denna verkligen halvfärdig?
/S
asti:
Fy f-n vad bra! Det här föll jag pladask för, dystergök som man är! :)
Suveränt bra sång, jättesköna harmonier, bra text och ett fint arr - vad kan man mer begära!
Det enda jag reagerar lite på är inandningarna, som hörs lite mycket.....
Fantastiskt fint samarbete! 6 minuter kanonlåt! :wub:
freddy:
--- Citat från: cykeln skrivet 12.03.2010, 09:36:22 ---Vilken rakkarns bra låt!
..lyftet vid ex .. the scars that remain :wub:
Jättebra sjunget - väldigt tigtha stämmor
Dramatiskt, mörkt - trummorna på slutet förstärker detta
och den avslutande signalen skickar oro rakt in i kroppen
Om jag ska hitta något att hacka på så är det väl stråkarna som inte låter 100 - kan vara jobbets högtalare också.
Topp!
--- Slut citat ---
Tackar Cykeln! Snälla ord! Gillar också effekten av det avslutande ljudet. Stråkarna gillar jag, hoppas det bara var jobbets högtalare :) Tack iaf C.
--- Citat från: clavinova skrivet 12.03.2010, 10:20:52 ---Gripande! Oj, vilket härlig stämning ni har fått till här. Härlig melodi, snygga instrument och rackarns bra sång! Gillar verkligen.
Men så några synpunkter. Jag får inte ihop reverbet på Kornstad med resten av instrumenten, känns som det är lite olika ljudsfärer och i mina öron "gifter" de inte sig med varann till 100%. Jag uppfattar också sången ganska linjär, kan föreställa mig lite mer dynamik i den.
--- Slut citat ---
Tack clavi. Skönt att vi fick till rätt atmosfär i denna. Kornstad följde nog min ledning med sången rätt mycket, så därför är det kanske inte så dynamiskt direkt, ska se över kompressor-inställningen med. Gillar sångtagningen i övrigt väldigt mycket, så det är nog lite som det är.
Reverbet har du rätt om, ska prova att ta samma rum och se om jag gillar det. Tycker väl inte att det stör mig så mycket, inte tillräckligt kräsen kanske :D
Men tack C!
Kornstad:
Oj, här hade det ramlat in ett helt gäng kommentarer. Kul att se att det är andra som uppskattar denna låten lika mycket som jag. Tyckte den var super redan med Freddy's sång så jag förstod inte riktigt varför han ville att jag skulle lägga sång på, men jag är glad att han gjorde det.
Bra komment om reverbet. Hade inte tänkt på det innan heller faktiskt, men man är ju så inne i det man håller på med så man blir nästan lite blind ibland.
Vad gäller inandningarna så diskuterade vi det innan om vi skulle ta bort eller låta vara kvar, men båda tyckte på nåt vis att det kändes rätt i låten så vi lät dem vara kvar. Man kanske kan plocka bort ett par stycken, men jag tror att en del av känslan försvinner om man rensar för mycket.
Vad gäller vibrato så testade jag lite olika varianter, men kände att den dystra stämningen, kniven i märgen, gick fram bättre om jag försökte hålla lite rakare toner i de partier där jag tar i. Vibratot har en tendens att softa till min röst och då tyckte jag att känslan försvann till viss del. Har ju dock lite vibrato på de softare tonerna.
Lite osäker på vad som syftas på med dynamiken dock...? Sången ligger både hårt och mjukt i olika partier olika oktaver osv. Jag känner mig lite dum här faktiskt, men jag får ändå erkänna att jag inte riktigt är med. Alltid bra att lära sig nytt ;)
Bengan_gbg:
Du har ju en jävla talang för att skriva låtar och arra dem därefter Freddy. Kanske lite "förutsägbara" harmisar i början men sedan blir man tvärlurad ändå - precis när man tror att man vet var det tar vägen.
Skitbra sång av Kornstad. Däremot håller jag med ngn annan talare ovan att det inte gifter sig riktigt med sångljudet mot det övriga.
Lite finlir så :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida