Kontrollrummet

Inspelning process

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag undrar hur ni spelar in en helt ny sång. Hur går ni tillväga? Vilket instrument börjar ni med? :D


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
väldigt beroende på vad det är för musik.

Med mitt band:

1. Slask, gitarr och sång
2. trummor
3. bas
4. gitarrer
5. sång
6. extra pålägg, gitarrer, synthar, sång osv

Elektroniskt själv:
1. programmerar upp i ableton
2. Spelar in det mesta av grunden samtidigt
3. Lägger på extra synthar/gitarrer/annat
4. Sång
5. Extra pålägg

Om du vill ha mer konkreta tips kan det va bra om du specificerar dig lite mer. Musikstil? instrument? vad i själva processen vill du veta kontra vad vet du? :)
« Senast ändrad: 10.03.2010, 12:33:26 by max92 »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Dette er sikkert nokså forskjellig etter hva slags musikk man spiller inn. Kan fortelle hvordan jeg gjør det med country og singer/songcoverer saker...

Jeg begynner med trommer. Vanligvis en enkelt takt som jeg kopierer/looper x antall ganger. Fordi jeg ikke greier å holde takten om jeg spiller til klikketyklikk. Dette trommesporet er et midi "slaskespor" som jeg bytter ut senere.

Deretter legges på gitarkomp. Og så sang. Og kanskje litt bass. (har pleid å bruke midi for bass) For å kunne skille mellom vers og refrenger og sånt.

Når det er gjort er slaskopptaket vel egentlig ferdig  :)

Da er det bare å ta om igjen og legge på gitarlicks osv osv til man er fornøyd.

Tror ikke det lønner seg å gjøre det for komplisert før man er fornøyd med låtstruktur og toneart, det er ganske mye arbeid å gjøre om etterpå. Trur eg.  :)

Som regel er det innspilling av en cover for min del, og da er det bare å kjøre på. Trommer først.

De gangene jeg spiller inn bandet blir det litt annerledes, da kjører vi som regel inn alt live på hver sine spor og mikser og legger på effekter i etterkant. Pluss at vi kan bytte ut ting som ikke gikk så bra og legge på mer "pynt" hvis det føles riktig.

Har også spilt inn "hardrock" liknende ting, da er det også trommeprogrammering først så man har noe å jamme til, deretter en hel masse gitarriff, og så bass. Sang om det passer sånn.

-Robert


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
väldigt beroende på vad det är för musik.

Med mitt band:

1. Slask, gitarr och sång
2. trummor
3. bas
4. gitarrer
5. sång
6. extra pålägg, gitarrer, synthar, sång osv

Elektroniskt själv:
1. programmerar upp i ableton
2. Spelar in det mesta av grunden samtidigt
3. Lägger på extra synthar/gitarrer/annat
4. Sång
5. Extra pålägg

Om du vill ha mer konkreta tips kan det va bra om du specificerar dig lite mer. Musikstil? instrument? vad i själva processen vill du veta kontra vad vet du? :)


Jag menar typ Hårdrock. Jag känner att jag inte kan spela in trummorna förrän jag vet hur det ska låta. Men typ hur gör man när man är själv och ska göra Hårdrock och rock ballader?


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Jag känner att jag inte kan spela in trummorna förrän jag vet hur det ska låta. Men typ hur gör man när man är själv och ska göra Hårdrock och rock ballader?

Det är där ett slaskspår kommer in i bilden. Lär dig låten på typ en gitarr och sång och spela in hela låten så (gärna med metronom om du vill att det ska hålla takten ordentligt hela vägen). Sedan trummor --> bas --> gitarrer o s v :) när du börjar få en struktur på låten kan du ta bort slaskspåret.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
okej men jag undrar en till sak då? Du säger att du programmerar i ableton. Är Ableton lättare än Cubase?


Utloggad tsmalmbe

Jag kör med midiloopar av typ "slow rock" "metal" eller "ballad" och spelar upp mina ideer mot det == SLASKTRUMMOR. De fungerar som en inspirerande metronom. Sen producerar jag nya trummor i ett mycket senare skede av utvecklingen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Jag förstår som att du menar när själva låten är klar elr ??
I så fall är detta en ganska vanlig grund jag använder...

1.Börjar med lägga slask gitarr till klick elr midi trummor

2.Sedan får trummis lägga sina trummor.

3.Vissa band vill lägga bas efter trummor andra komp gitarrer jag brukar låta dem välja så som dem vill.

4.Basen elr komp gitarr beroende på nummer 3..

5. Melodier

6.Lead sång

7.Körer dubbar på sång

8.solon


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag kör med midiloopar av typ "slow rock" "metal" eller "ballad" och spelar upp mina ideer mot det == SLASKTRUMMOR. De fungerar som en inspirerande metronom. Sen producerar jag nya trummor i ett mycket senare skede av utvecklingen.

Okej men spelar du in midilooparna själv eller var hittar du dom?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Om du behöver bra midiloopar så finns det bra här:http://www.groovemonkee.com/home/
Perfekta midifiler för såna som mig som inte är trummis.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Om du behöver bra midiloopar så finns det bra här:http://www.groovemonkee.com/home/
Perfekta midifiler för såna som mig som inte är trummis.

Tack! Hur gör ni när ni ska spela in dom riktiga trummorna? MIDI eller koppla hörlursjacket om det nu är digitala trummor? Spela in trummor med midi keyboard?


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg bruker foreløpig sampletank (sampler) og programmerer enkel midi rett i pianorullen i tracktion. Har i det siste prøvd gratisversjonen av drumcore3 som ser ut til å bli ganske bra, men kanskje litt for mye jobb for "slask". Veldig lyst til å kjøpe inn toontrack superior 2 for å a) droppe ferdige trommeloops rett inn i tracktion a-la drumcore (antar det er mulig) og b) kunne koble trommisen inn på midi når vi tar opp live (han bruker v-drum). superior har nok også gode muligheter for finstilling av lyd på hver enkelt tromme osv osv.

Og... jeg har ikke gjort det ennå, men jeg har en fornemmelse av at det kan være fint om man tar opp ett og annet perkusjonsinstrument som "pynt" for å få det til å høres mer levende ut. Tamburin, egg, whatever.
Men ikke på hardrock, kanskje  ;)

-Robert
« Senast ändrad: 11.03.2010, 21:19:18 by robblar »


Utloggad tsmalmbe

Om du behöver bra midiloopar så finns det bra här:http://www.groovemonkee.com/home/
Perfekta midifiler för såna som mig som inte är trummis.

+1 på detta. Använder också groovemonkey.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Så ni menar att jag också kan typ spela in akustisk gitarr och sång som slask för att senare kunna lägga elgitarr och allt annat och sedan ta bort slasken?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
ooh! må prøve gruvmønki :)

Ja de har ju en del gratisprover från alla deras midiloopbibliotek. Fördelen med dessa är att man lär sig lite bättre och vill man ha än mer varianter kan det ju bara räcka med att själv lägga till något eller några bastrummeslag och vips har man en till variant. Brukar alltid utgå från en som jag bygger låten på och sedan klippa upp dem och blanda från olika tempofiler. Det som är så bra med dem är att man kan hålla på med dem i evigheter och få helt nya låtar ur dem. Och bara att byta tempo och köra en del långsamma och en del snabba får man ju ut något helt nytt också. De är ju billiga att köpa. Ett av de bästa investeringarna som jag har gjort i musikväg. Rekommenderas mycket högt. :wub:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
okej men jag undrar en till sak då? Du säger att du programmerar i ableton. Är Ableton lättare än Cubase?

Det är väl upp till varje enskild individ. Jag var trogen cubase användare tills jag började göra elektronisk musik. Jag tycker att cubase är rätt hopplöst för det jämfört med ableton. Jag upplever det som att cubase är gjort för att spela in audio, ableton live för midi/ljudklipp och för att användas just live. Men om du sitter i cubase och gör elektronisk musik kan jag verkligen tipsa dig om ableton live. Sjukt mycket smidigare med effektrack och liknande också tycker jag!  :D


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Nej jag gör inte så mycket elektronisk musik. Jag spelar in mycket 80-tals stil Hårdrock. Scorpions och Europe och andra liknande band.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Nej jag gör inte så mycket elektronisk musik. Jag spelar in mycket 80-tals stil Hårdrock. Scorpions och Europe och andra liknande band.

isf skulle jag nog inte rekomendera ableton framför cubase då du inte kommer programmera musiken så mkt utan snarare kommer att spela den? cubase har bättre audiohantering tycker jag!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så ni menar att jag också kan typ spela in akustisk gitarr och sång som slask för att senare kunna lägga elgitarr och allt annat och sedan ta bort slasken?

Ja det tycker jag. Jag använder en simpel trumloop (drumcore i mitt fall) som passar stilen och takten i en ny låt jag ska spela in, som fungerar som clicktrack. Sen blir det kanske en akkegura tillsammans med sången i  en mikrofon (slaskspår), så jag får helheten i låten som jag tänkt mig den. Redan efter det kan man lättare lägga passande trumloopar i intro och i övergångarna från vers till refräng och loopar som har cymbal eller crash-cymbal på första slaget i första takten på refrängen, till exempel.

Sen lägger jag en gitarr som kanske kan fungera i slutresultatet. Efter det kanske ett sångspår, eller en till gitarr eller kanske basen. Successivt kan man tona ner de spår som inte ska vara med och ta bort de inspelningarna från hårddisken om man vill spara hårddiskplats.
« Senast ändrad: 14.03.2010, 18:16:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google