Kontrollrummet

Trumprogramering, att få till svänget

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hallåj på er

Jag sitter och klurar på hur man får till detta svänget på trummorna.
Tänker på introt och pukvändorna.



Har koll på takter, programering osv. men får inte till det riktigt.... :)
Så någon som är duktig får gärna förklara.
Sedan vad kallas den här stilen? Är det EMO?


freddy

  • Gäst
För mig handlar det om anslaget. Kollar man på en audiospår eller midi-spår som en trummis lirat in, så ser man vilken otrolig skillnad det är i anslaget, små variationer på precis allt. Att betona vissa hihatslag eller pukslag och sedan "ghosta" lite mellanslag kan ge ett helt annat sväng.

Nu har jag inte lyssnat på din länk där. Men det är mitt enda tips när det gäller att programmera trummor.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Precis vad jag tycker.
Man kan få ett dödkvantiserat trumkomp att svänga ordentligt om man bara ser till att skapa ett dynamiskt spel och lägga till lite småslag på väl valda ställen, betona synkoper istället för raka 1/8-delar ibland etc.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Precis vad jag tycker.
Man kan få ett dödkvantiserat trumkomp att svänga ordentligt om man bara ser till att skapa ett dynamiskt spel och lägga till lite småslag på väl valda ställen, betona synkoper istället för raka 1/8-delar ibland etc.

Ja så är det ju, trummor spelas ju annorlunda eftersom att jag spelar trummor själv och vet skillnaden.
Men det är en jäkla skillnad att programera trummor....
Är det någon som har koll på om det finns, böcker eller någon sida med info hur man programerar trummor på bästa sätt?


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hmmm... Jag har inte så bra koll på det här ämnet, men om du spelar trummor själv, varför vill du då programmera?
www.alatarmusic.com


freddy

  • Gäst
Jag fattar inte heller. Vad frågar du efter egentligen?

Du kan lira trummor, antar också att du kan spela in midi?

Vad är den stora skillnaden mot vanliga trummor menar du? Grundtänket är detsamma. Förstår inte ditt problem.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Jag fattar inte heller. Vad frågar du efter egentligen?

Du kan lira trummor, antar också att du kan spela in midi?

Vad är den stora skillnaden mot vanliga trummor menar du? Grundtänket är detsamma. Förstår inte ditt problem.

Jag spelar också trummor men så fort ja försöker programmera trummor till annat än elektronisk musik blir det hopplöst tråkigt. Bara för att man spelar trummor kan man ju heller inte spela in midi den vägen. det förutsätter digitaltrummor eller akustiska triggade, vilket långt ifrån alla har.
Men annars så blir nog mitt råd och tips att tänka hur du själv spelar eftersom du kan det och sen testa spela kompet eller va de nu e och se hur du varierar dig naturligt och försöker återskapa det dynamiskt och tidsmässigt i datorn. typiskt för mig är att om man kollar på mina inspelade spår så ser vissa slag ut att inte ligga helt tight, men det låter superduper tight, t o m bättre än om man flyttar den helt rätt, alltså behöver allt inte vara superkvantiserat överallt.


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hmmm... Jag har inte så bra koll på det här ämnet, men om du spelar trummor själv, varför vill du då programmera?


jag har inget digitaltrumset....


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag fattar inte heller. Vad frågar du efter egentligen?

Du kan lira trummor, antar också att du kan spela in midi?

Vad är den stora skillnaden mot vanliga trummor menar du? Grundtänket är detsamma. Förstår inte ditt problem.

men alltså....
Jag frågar en fråga om hur man programerar pukvändor i versen och introt....
Jag ville ha hjälp med det.
Sedan om du inte förstog min fråga så ber jag dig läsa igen....
Och jag skrev att jag har koll på midi, takter och trummor.
Jag ville ha hjälp på traven hur man får till emo-pop svänget i den låten.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Svänget ligger i synkoperna. Typ; ett och två och tre och fyra och.. Accenturea 1,2,3,4, mjukare slag på "och". Det är svårare att programmera accentureingarna men det är egentligen de som gör svänget. Ala slagen är inte lika hårt slagna. där får man variera tills man hittar rätt känsla. Skulle utgå från sextondelar och programmera efter det.  :)


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
jag säger igen: testa och flytta slag väääääldigt kort i tidled och använd dynamikkontrollerna, för att på så sätt få det att låta mer naturligt/mindre kvantiseringsperfekt.

Det allra snyggaste ansiktet är inte det som är helt symetriskt/perfekt utan har lite ojämnheter ;)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
jag säger igen: testa och flytta slag väääääldigt kort i tidled och använd dynamikkontrollerna, för att på så sätt få det att låta mer naturligt/mindre kvantiseringsperfekt.

Det allra snyggaste ansiktet är inte det som är helt symetriskt/perfekt utan har lite ojämnheter ;)

Alternativt markera alla midipluppar och lägg några % SWING i kvantiseringen, inte för mkt, för då släpar det, men det kan bli mkt mer levande av det!

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Alternativt markera alla midipluppar och lägg några % SWING i kvantiseringen, inte för mkt, för då släpar det, men det kan bli mkt mer levande av det!

/Marcus

Skönt att man inte är ensam om att använda den korrekta facktermen "midipluppar"  :lol:
« Senast ändrad: 11.03.2010, 11:40:48 by jonnerstone »