Kontrollrummet

XP på alldeles ny dator??

gäst · 10 · 2096

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Hejhopp. Min musikdator med den ringa åldern sju år börjar crapa ihop och jag är pga legacymjukvara tvungen att köra XP. Hur ska jag plocka ihop grejer så att jag kan vara säker på att XP klarar av "driva" hela paketet? Något särskilt jag bör tänka på?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Allvarligt talat. Hoppa över XP och offra den programvara som inte funkar ordentligt under XP?

Har själv kört Vista 64-bitars i två år nu på musikdatorn. Windows 7 Ultimate står och värker i bokhyllan. Ska installera om datorn vilken dag som helst.... Jag kan säga att jag längtar verkligen inte tillbaka till XP.

Om du ska bygga ihop en dator själv får du helt enkelt kolla respektive komponents hemsida så att det finns drivrutiner. Ska nog mycket till om det inte ska funka med XP faktiskt. Min erfarenhet är i alla fall att de stora tillverkarna har drivrutiner till sina grafikkort, ljudkort etc...


clavinova

  • Gäst
Har funderat på det men att skippa 400+ låtar för att datorn börjar lägga av, det känns lite väl hårt. Det handlar visserligen bara om "legacy" prylar men mycket är tänkt att modernifieras till senaste Cubase men det kommer att ta tid, mycket tid...

Får fundera en vända till tror jag. Verkar som om CPU och nätaggsfläktarna börjar krångla och det är värmen som får datorn att storkna...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En skitbillig laptop kanske att ha i backupsyfte för de gamla projekten och köra Asio4All drivare för det inbyggda ljudkortet för att kunna spara om projekten till senaste Cubaseversion den dagen du vill ta upp ett gammal projekt igen. (Vilket iofs aldrig kommer att hända, så funkar jag i alla fall.... :lol:)


clavinova

  • Gäst
Jag tar upp gamla grejer titt som tätt när inspirationen tryter. Saker gjorda från hösten -90 och framåt. En del ok, en del bra och större delen, hmm utvecklingsobjekt.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Med "driva hela paketet" gissar jag du menar att det finns xp drivrutiner till hårdvaran i en nybyggd (?) pc. Det tror jag inte är något problem. Vid osäkerhet, kolla tillverkarens webb eller googla't.
Själv kör jag dual boot. För närvarande ett XP tweakat för musik och ett XP för alla annat. "Allt annat" partitionen kan naturligtvis vara Vista eller Win7. Jag kommer att lägga på Win 7 inom kort. Dual boot som sagt  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

XP-media utan SP3 stöder inte en massa finesser i moderkortets chipset, vilket bl.a leder till att AHCI/RAID-konfigurerade skivor kräver en diskett (ja, ingen CD eller DVD) med drivrutinerna till chipsetten för att XP skall hitta skivorna.

Efter att du fått XP installerat, lär du hitta alla drivrutiner du behöver.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
XP-media utan SP3 stöder inte en massa finesser i moderkortets chipset, vilket bl.a leder till att AHCI/RAID-konfigurerade skivor kräver en diskett (ja, ingen CD eller DVD) med drivrutinerna till chipsetten för att XP skall hitta skivorna.

Efter att du fått XP installerat, lär du hitta alla drivrutiner du behöver.

Höll ju på med detta för ett tag sedan, har för mig att det även gick att installera via USB-sticka? Annars är det väl en USB-diskettstation som gäller...

Edit: För en del nya moderkort finns inte drivrutiner för AHCI/RAID för XP..fick jag bittert erfara  :D
« Senast ändrad: 10.03.2010, 11:37:19 by Clemens »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
XP-media utan SP3 stöder inte en massa finesser i moderkortets chipset ......

Här finns ett mycket bra program för att skapa ett nytt installationsmedia (cd-skiva) med service pack integrerat på skivan.

http://www.nliteos.com/download.html


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
XP-media utan SP3 stöder inte en massa finesser i moderkortets chipset ......

Här finns ett mycket bra program för att skapa ett nytt installationsmedia (cd-skiva) med service pack integrerat på skivan.

http://www.nliteos.com/download.html

Ja.. provade denna variant när jag höll på med min installation..funkde kanon! :)