Kontrollrummet

Hur lägger jag upp patchar från Kurzweil PC2 till microkorg X

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Har köpt lite ny utrustning iom mycket livegig framöver.
Har läst manualerna, så noga det bara går, men dyslexi underlättar inte, dessutom på engelska!
Jag vill lägga upp patchar från Kurzweilen så vissa ljud därifrån adresseras direkt till passande ljud på
microkorgen. Har laddat hem microkorgs editor, för att kunna göra det via dator, men jag får det inte att fungera ändå.

Tidigare hade jag en DX7, som bara mappade ljud 1 till ljud 1 osv, med de tangenterna börjar bli trötta, med all rätt.
Snälla jag behöver hjälp, Spelning om en vecka! Alla goda råd mottages tacksamt.
 




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har köpt lite ny utrustning iom mycket livegig framöver.
Har läst manualerna, så noga det bara går, men dyslexi underlättar inte, dessutom på engelska!
Jag vill lägga upp patchar från Kurzweilen så vissa ljud därifrån adresseras direkt till passande ljud på
microkorgen. Har laddat hem microkorgs editor, för att kunna göra det via dator, men jag får det inte att fungera ändå.

Tidigare hade jag en DX7, som bara mappade ljud 1 till ljud 1 osv, med de tangenterna börjar bli trötta, med all rätt.
Snälla jag behöver hjälp, Spelning om en vecka! Alla goda råd mottages tacksamt.
 





UHm. Finns det SYS-ex-programvara som kan hjälpa dig?  Annars kanske du helt enkelt kan lägga ljuden på separata midikanaler, och bara ändra det på klaviaturen?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Hej Emulator!
Tack för ditt snabba svar.
Sys ex programvara, vet jag inte ens vad det är :wacko:
Separata midikanaler låter lite mer förståligt.
Har du ngn bra förklaring hur det går till?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Microkorgen är alltså ljudkällan?

Sätt den i multitimbralt läge, och välj de ljud du vill ha.

Adressera sedan:

patch midikanal
___________________

piano    1
pad      2
flås      3
dynga   4
mellotr. 5

etc

sen väljer du "MIDI send channel" på kurzweilen, efter den listan.

Om jag begriper hur du menar :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jo microkorgen är den ljudkällan jag vill styra, kanske kommer det fler syntar i riggen så småningom.
Men nu vill jag som sagt blanda från Kurzweilen. Ska testa detta och återkommer!

Tack så jättemycket så länge :)


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Det här går inte så bra tyvärr.
Har hittat sys ex i manualen för Kurzweilen, men fattar inte hur jag ska använda det mot
microkorgen. Dessutom sparar inte kurzweilen ljuden som jag vill?
Börjar tappa lusten en smula.
Ska käka ngt och se om den återkommer :wacko:


Utloggad tsmalmbe

Jag tror du skall glömma sysex, om det nu inte gäller att flytta patchar på riktigt från en synth till en annan (vilket det väl inte kan, eftersom en kurzweil och en microkorg med 99.99% säkerhet inte är kompatibla på patch-nivå)? Men som jag förstår det, vill du att båda syntharna skall spela upp då du klämmer tangenten på mastersynthen? Då är det "midi och mapping" som gäller, som emu skrev i sitt senare inlägg.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Tack tsmalbe!
Har skippat tanken på sysex, men nu verkar det som jag får skippa alltihop!
I kurzweilen kan jag lägga ihop två ljud, splittar jag blir det 4, om jag vill.
Men när jag savar de ljud jag vill ha för att kunna midistyra med korgen, så sparas de inte på samma plats :angry:
Det är stört omöjligt att hitta var de är! Har begravt mig i manualen, men hittar ingen svar!
Är det ngn som har en kurzweil PC, eller vet vad som kan vara fel, är jag väldigt tacksam för all hjälp!


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Ok viss framgång har skapats :rolleyes:
Fattade till slut vad jag gjorde för fel med sparandet av ljuden ;)
Har fortfarande problem med att rätt bank, där den sparar Usermode, men det går långsamt åt rätt håll iaf.
Tack tsmalbe och Emulator för hjälpen so far...
« Senast ändrad: 08.03.2010, 19:08:58 by Totmusic »