Kontrollrummet

Can You Feel The Love Tonight Cover

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Nu har jag spelat in en cover på Elton Johns Can You Feel The Love Tonight.
Säg gärna vad ni tycker om den, vad jag behöver ändra på och om jag ska lägga på något nytt instrument!
Den är upplagd nu på speedyshare här är länken

http://www.speedyshare.com/files/21160918/Can_You_Feel_The_Love_Tonight.mp3


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag brukar undvika att svara på sådana här grejer eftersom jag inte gärna vill såra någon. Men något vill du väl eftersom du gör ett försök till inspelning av en cover.

Det här låter inte bra av ett antal orsaker. Tekniskt är det inte särskilt bra, ljudmässigt en hel del missljud förekommer, du tar inte rätt ackord, din sång har inte kommit överens med vilken tonarten är och kören tycks leva ett eget liv.

Jag tror det är bättre att du försöker göra något eget. En cover blir liksom inte bra i något sammanhang - vad är det för fel på orginalet är en standardfras och i det här fallet arbetar det dubbelt emot ditt framförande eftersom det faktiskt finns en version som låter tusen gånger bättre.

Nu hoppas jag att jag intge tagit död på den musikaliska ådran hos dig utan att du läser det tips du fått - gör något eget och lägg upp - det blir mycket mer spännande.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag brukar undvika att svara på sådana här grejer eftersom jag inte gärna vill såra någon. Men något vill du väl eftersom du gör ett försök till inspelning av en cover.

Det här låter inte bra av ett antal orsaker. Tekniskt är det inte särskilt bra, ljudmässigt en hel del missljud förekommer, du tar inte rätt ackord, din sång har inte kommit överens med vilken tonarten är och kören tycks leva ett eget liv.

Jag tror det är bättre att du försöker göra något eget. En cover blir liksom inte bra i något sammanhang - vad är det för fel på orginalet är en standardfras och i det här fallet arbetar det dubbelt emot ditt framförande eftersom det faktiskt finns en version som låter tusen gånger bättre.

Nu hoppas jag att jag intge tagit död på den musikaliska ådran hos dig utan att du läser det tips du fått - gör något eget och lägg upp - det blir mycket mer spännande.

Haha absolut inte!

Jag förstår inte riktigt bara vad du menar med missljud. Jag hade gärna spelat in något eget om inte det hade varit så dåligt. Texten blir hel knäpp och musiken blir enformig. Tro mig. Jag skulle jättegärna vilja ha lite tips på sångskrivning så jag kan börja lägga upp dom här i såna fall.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra att du tar det på rätt sätt.
Men spela in och lägg upp nåt enformigt då - högst troligt så kommer du att få en massa tips om hur det kan förbättras både text och spelmässigt. Du har en hyfsad röst så förutsättningarna finns ju.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du har en bra röst och kan spela gitarr så det räcker
men du behöver öva en del på tonsäkerhet.
Vet inte alls vad du har för prylar så några frågor  ..
Har du tillgång till någon slags trumplugg, så slå först in en enkel rytm och gör sen påläggen på den även om du inte vill ha med trumsen sen. Trummorna kan också ge idé till gitarrkomp som sen ger idé till melodi.
Best of luck!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror du behöver komma närmare gitarren med mikrofonen. Väldigt långt borta nu.

Som Eko säger. Det låter som du sjunger i en tonart och spelar i en annan. Jag kan inte melodin men på vissa ställen låter det som att det inte "stämmer".



Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Tror du behöver komma närmare gitarren med mikrofonen. Väldigt långt borta nu.

Som Eko säger. Det låter som du sjunger i en tonart och spelar i en annan. Jag kan inte melodin men på vissa ställen låter det som att det inte "stämmer".



Jag spelar inte in gitarren genom mikrofonen. Jag pluggar in den till min Presonus Audiobox USB.