Kontrollrummet

Mac vs Pc

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kommer starta upp en mobil inspelningsstudio med mobilt sångbås..är lite sugen på iMAc 21,5 tum 3,06GHz..blir mycket sånginspelning så funderar även på Apogee Duet som ju skall ha schyssta micpreamps...blir mycket streaming oxo..nån som testat hur den pallar med? Värt att gå upp i processor? Hur är det med hårddiskarna..får det bara plats en i iMac..och vad kör Mac för diskar egentligen...Kör ju Cubase nu, men överväger Logic med tanke på Apogee..
« Senast ändrad: 06.03.2010, 20:02:46 by Clemens »


freddy

  • Gäst
imac är inte gjord för att man ska kunna byta ut hårdvara i den. Så räkna inte med att kunna göra några direkta ingrepp. RAM-minne ska vara enkelt att byta (har jag hört). Annars är den tänkt att köras som den är och den är rätt ihoppressad som du förstår. Det är externa diskar som gäller om du vill utöka med flera.

Apogee har jag bara hört bra om, dock inte ägt någon själv. Finns en variant som heter apogee one nu med. Som även har en inbyggd mick som ska vara helt okej. http://www.apogeedigital.com/products/one.php

När du säger "streaming", vad syftas på då exakt?



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
RAM-minnet är enkelt att byta - tom jag har gjort det - då förstår du
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
imac är inte gjord för att man ska kunna byta ut hårdvara i den. Så räkna inte med att kunna göra några direkta ingrepp. RAM-minne ska vara enkelt att byta (har jag hört). Annars är den tänkt att köras som den är och den är rätt ihoppressad som du förstår. Det är externa diskar som gäller om du vill utöka med flera.

Apogee har jag bara hört bra om, dock inte ägt någon själv. Finns en variant som heter apogee one nu med. Som även har en inbyggd mick som ska vara helt okej. http://www.apogeedigital.com/products/one.php

När du säger "streaming", vad syftas på då exakt?



Mycket Omnisphere tex.. :) kör ju nästan uteslutande mjukvarupluggar som drar en hel del ram, men även diskarna skall ju hänga med..finns ju ett gäng firewire på IMacen så det skall väl inte vara något problem? ja skall även kolla på apogee one..


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
RAM-minnet är enkelt att byta - tom jag har gjort det - då förstår du
:D /C


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kör iMac och Cubase det enda negativa är väl att man inte kan använda windowspluggar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Mycket Omnisphere tex.. :) kör ju nästan uteslutande mjukvarupluggar som drar en hel del ram, men även diskarna skall ju hänga med..finns ju ett gäng firewire på IMacen så det skall väl inte vara något problem? ja skall även kolla på apogee one..

De nya iMacarna har bara en FWport och det är FW800. Själv sitter jag på en iMac från 2007, den har 2 FW400 som kommer väl till pass.
Apogee Duet som låter ruskigt bra kan jag rekommendera varmt.
Av de senaste OS Xn jag provat har Tiger funkat krångelfritt.
« Senast ändrad: 06.03.2010, 20:46:42 by kruSHka69 »
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag kör iMac och Cubase det enda negativa är väl att man inte kan använda windowspluggar.

Ja..finns ju nackdelar, man har ju samlat på sig en hel del för Cubase och PC, alla projekt ligger ju i Cubase..så det är väl därför man drar sig lite... :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Mycket Omnisphere tex.. :) kör ju nästan uteslutande mjukvarupluggar som drar en hel del ram, men även diskarna skall ju hänga med..finns ju ett gäng firewire på IMacen så det skall väl inte vara något problem? ja skall även kolla på apogee one..

De nya iMacarna har bara en FWport och det är FW800. Själv sitter jag på en iMac från 2007, den har 2 FW400 som kommer väl till pass.
Apogee Duet som låter ruskigt bra kan jag rekommendera varmt.
Av de senaste OS Xn jag provat har Tiger funkat krångelfritt.

Bara en firewire? Hur ser setupen ut då om man vill ha 2 externa diskar + firewire ljudkort?
Apogee duet..kanoners!  :)
« Senast ändrad: 06.03.2010, 20:56:23 by Clemens »


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Det blir till att seriekoppla de tyvärr...
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hackintosh då? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Fast om du kör mest mjukvarupluggar funkar det säkert med ett USBkort.
Då tror jag det är viktigare att du har en extern FW-hårddisk. Iaf om du strömmar
mycket samplingar och så.

http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
hackintosh då? :)

Ja för den som har nerver av stål och vill ge sig in i pillträsket :)
Själv övergav jag PC just för att ägna mer tid åt att göra musik och inte
åt skruvande och pillande.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tror inte det är några problem längre. Köper man enligt de listor som finns så är det (enligt hörsägen) bara att köra.

(själv köpte jag ju orginal, just av samma anledning som du nämner. Är dessutom klent utrustad mellan öronen och datoranalfabet, så orginal kändes alldeles utmärkt)

Olofd vet mer.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fast om du kör mest mjukvarupluggar funkar det säkert med ett USBkort.
Då tror jag det är viktigare att du har en extern FW-hårddisk. Iaf om du strömmar
mycket samplingar och så.



Ja..Ok!..får väl dra in till stan och köra en test.. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tror inte det är några problem längre. Köper man enligt de listor som finns så är det (enligt hörsägen) bara att köra.

(själv köpte jag ju orginal, just av samma anledning som du nämner. Är dessutom klent utrustad mellan öronen och datoranalfabet, så orginal kändes alldeles utmärkt)

Olofd vet mer.

Får väl se om han dyker upp då... :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
hackintosh då? :)

Ja för den som har nerver av stål och vill ge sig in i pillträsket :)
Själv övergav jag PC just för att ägna mer tid åt att göra musik och inte
åt skruvande och pillande.

Ja precis..vill bara tuta och köra  :D


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Jag kör iMac och Cubase det enda negativa är väl att man inte kan använda windowspluggar.

De flesta pluggar finns ju för mac också.
Finns oftast installer att ladda ner på tillverkarens hemsida.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
hackintosh då? :)

Ja för den som har nerver av stål och vill ge sig in i pillträsket :)
Själv övergav jag PC just för att ägna mer tid åt att göra musik och inte
åt skruvande och pillande.

Ja precis..vill bara tuta och köra  :D
Risken är väl att det blir ett jäkla pillande och läsande i help files ett tag om man hoppar os från xp till osx. Om man är total newbie på mac. Själv skulle jag inte orka starta om med ett helt främmande os. Sen sticker jag ut hakan och påstår att det finns inget osx kan göra som inte xp/win7 (glöm vista) kan göra lika bra och dessutom billigare. Nån som kan kontra på det?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kör iMac och Cubase det enda negativa är väl att man inte kan använda windowspluggar.

De flesta pluggar finns ju för mac också.
Finns oftast installer att ladda ner på tillverkarens hemsida.
Ja jo det är helt rätt - jag tänkte mest på gratispluggarna som jag vant mig med i PC Cubase ett fåtal har utvecklats för att passa även i OSX. Köpepluggar finns det nog gott om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hackintosh då? :)

Ja för den som har nerver av stål och vill ge sig in i pillträsket :)
Själv övergav jag PC just för att ägna mer tid åt att göra musik och inte
åt skruvande och pillande.

Ja precis..vill bara tuta och köra  :D
Risken är väl att det blir ett jäkla pillande och läsande i help files ett tag om man hoppar os från xp till osx. Om man är total newbie på mac. Själv skulle jag inte orka starta om med ett helt främmande os. Sen sticker jag ut hakan och påstår att det finns inget osx kan göra som inte xp/win7 (glöm vista) kan göra lika bra och dessutom billigare. Nån som kan kontra på det?

Nja, inte kontra kanske. Men efter att ha kört PC hela livet och bytt till mac, så måste jag ändå säga att allt känns enklare på mac. "jaha, var det så enkelt" tänker man ofta. Lite mer genomtänkt, lite...tja, som om de tänkt till lite extra för många funktioner. Sen är det stabilare än någon PC jag kört också. Och bra mycket dyrare som du säger. Men det blir nog aldrig mer en PC för musik här iallafall! Möjligen hackintosh ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad polder

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
Kom tänka lite på att du ska köra mobilt. Så du ska släpa mig dig en 21" imac, tangentbord, mus och all utrustning?
Varför inte satsa på en macbookpro??? Se till att ha en 7200rpm disk, minst 4gb ram och 2.4ghz så har du allt du behöver.

Serdan gör du bara backup till usb disk.

Ljudkortet duett har jag hört mycket gott om men det beror på hur många kanaler du ska spela in åt gången.

Jag kör på en ny macbookpro 2.8ghz med 8gb ram och 500gb 7200rpm disk. Funkar hur smooth som helst. Har använd mig av ett motu 8pre för att få in 8 mono kanaler åt gången. Men det är min setup det.

Som många andra så bytte även jag från PC till mac en gång i tiden och just känslan av: "Oj, det bara funkar, när kraschade programmet sist?"; "Är det verkligen så här enkelt?", oj var stabilt osv osv. Samt inge meckande med filer, cracks och skit hit och dit. Man köper det man behöver och så ordnar det sig

Lycka till!


freddy

  • Gäst
Angående hackintosh, så är det nog så enkelt att bara hålla sig till intel-prylar. Alltså ett moderkort med intel chipset och en intel processor.


clavinova

  • Gäst
Legacy-programvara är väl lite tveksamt med men de flesta moderna professionella programvaror kommer väl nästan alltid i både PC och Mac-versioner. Har ju också varit inne på att byta till Mac bärbar men det har framförallt varit Wavelab som har varit hindret. Men nu ska den tydligen komma till Intelbaserade Macar under våren och då kanske det är dags för en omstart. Cubase byter jag dock inte bort, har kört det för länge för att vilja byta.


freddy

  • Gäst
Minnes-läckaget ska tydligen kunna fixas med att reparera behörigheten.

Video:



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Legacy-programvara är väl lite tveksamt med men de flesta moderna professionella programvaror kommer väl nästan alltid i både PC och Mac-versioner. Har ju också varit inne på att byta till Mac bärbar men det har framförallt varit Wavelab som har varit hindret. Men nu ska den tydligen komma till Intelbaserade Macar under våren och då kanske det är dags för en omstart. Cubase byter jag dock inte bort, har kört det för länge för att vilja byta.


Vad i wavelab gör att du inte kan hitta en ersättare, eller, för att vända på steken: vad gör du i wavelab? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
hackintosh då? :)

Ja för den som har nerver av stål och vill ge sig in i pillträsket :)
Själv övergav jag PC just för att ägna mer tid åt att göra musik och inte
åt skruvande och pillande.

Ja precis..vill bara tuta och köra  :D
Risken är väl att det blir ett jäkla pillande och läsande i help files ett tag om man hoppar os från xp till osx. Om man är total newbie på mac. Själv skulle jag inte orka starta om med ett helt främmande os. Sen sticker jag ut hakan och påstår att det finns inget osx kan göra som inte xp/win7 (glöm vista) kan göra lika bra och dessutom billigare. Nån som kan kontra på det?

Nja, inte kontra kanske. Men efter att ha kört PC hela livet och bytt till mac, så måste jag ändå säga att allt känns enklare på mac. "jaha, var det så enkelt" tänker man ofta. Lite mer genomtänkt, lite...tja, som om de tänkt till lite extra för många funktioner. Sen är det stabilare än någon PC jag kört också. Och bra mycket dyrare som du säger. Men det blir nog aldrig mer en PC för musik här iallafall! Möjligen hackintosh ;)

Har ju liten erfarenhet av Mac..men har testat Logic å Mac under en tid, och upplever att det det flyter på och känns himla stabilt, men är ju inte "för" det ena eller andra, vill bara att det skall rulla på så smärtfritt som möjligt..


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kom tänka lite på att du ska köra mobilt. Så du ska släpa mig dig en 21" imac, tangentbord, mus och all utrustning?
Varför inte satsa på en macbookpro??? Se till att ha en 7200rpm disk, minst 4gb ram och 2.4ghz så har du allt du behöver.

Serdan gör du bara backup till usb disk.

Ljudkortet duett har jag hört mycket gott om men det beror på hur många kanaler du ska spela in åt gången.

Jag kör på en ny macbookpro 2.8ghz med 8gb ram och 500gb 7200rpm disk. Funkar hur smooth som helst. Har använd mig av ett motu 8pre för att få in 8 mono kanaler åt gången. Men det är min setup det.

Som många andra så bytte även jag från PC till mac en gång i tiden och just känslan av: "Oj, det bara funkar, när kraschade programmet sist?"; "Är det verkligen så här enkelt?", oj var stabilt osv osv. Samt inge meckande med filer, cracks och skit hit och dit. Man köper det man behöver och så ordnar det sig

Lycka till!

Jo det blir en del släpande..men blir ändå en separat väska för detta, IMac väger ju ca 9,3 kg + tangetbord och mus,funderar även på Macbookpro, kan tycka att den känns lite mer sårbar och klenare rent konstruktionsmässigt, vill oxo ha en lite större skärm, kommer bara att behöva ett par ingångar för detta projekt..  blir ju en del slitage kan jag tro..ja det är just stabiliteten jag vill åt :)

Edit: Kommer ju även lasta med ett mobilt sångbås..där kan man tala om att släpa... :D
« Senast ändrad: 07.03.2010, 11:46:41 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Minnes-läckaget ska tydligen kunna fixas med att reparera behörigheten.

Video:



Super! /C  :)


Burnin Sven

  • Gäst
Till och med en snubbe från Brazilien som har skrivit ett eget Mac Bios för ett gäng av Gigabyte moderkorten vilket enligt uppgift gör det hela ganska mycket enklare.