Kontrollrummet

När blev gubbrock gubbrock?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag trodde det var den sortens rock där publiken blivit gubbar.... typ som Springsteen och Ulf Lundell eller nåt sådant... jag är också gubbe, men jag gubbrockar inte.  :)

Jag tror yngsta i publiken var under 2 år på senaste Springsteen turne, och hon hade redan över 10 koncerter under bältet :)


Stackars unge  B) :P :lol:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag trodde det var den sortens rock där publiken blivit gubbar.... typ som Springsteen och Ulf Lundell eller nåt sådant... jag är också gubbe, men jag gubbrockar inte.  :)

Jag tror yngsta i publiken var under 2 år på senaste Springsteen turne, och hon hade redan över 10 koncerter under bältet :)


Gick hon dit själv eller släpades hon med av sina gubb och gummiga föräldrar?  ;)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Gissar att hon inte hade många val eller behövde betala någon biljett. :P När jag var i runt 12-års åldern tvingades jag och min syster med på en konsert på semestern, någonstans i Norrland, och höra på en gammal gubbsångare. Kommer inte ihåg nu vad han heter men alla vi som är lite äldre minns väl han med den där basrösten och låten "då går jag ner i min källare." Ja om den nu heter så. :unsure:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Gissar att hon inte hade många val eller behövde betala någon biljett. :P När jag var i runt 12-års åldern tvingades jag och min syster med på en konsert på semestern, någonstans i Norrland, och höra på en gammal gubbsångare. Kommer inte ihåg nu vad han heter men alla vi som är lite äldre minns väl han med den där basrösten och låten "då går jag ner i min källare." Ja om den nu heter så. :unsure:

Pierre Isacsson?  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gissar att hon inte hade många val eller behövde betala någon biljett. :P När jag var i runt 12-års åldern tvingades jag och min syster med på en konsert på semestern, någonstans i Norrland, och höra på en gammal gubbsångare. Kommer inte ihåg nu vad han heter men alla vi som är lite äldre minns väl han med den där basrösten och låten "då går jag ner i min källare." Ja om den nu heter så. :unsure:

Pierre Isacsson?  :)
Har gick ner i källaren för sista gången med Estonia.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)
Den 18 november 16:32
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)
Den 18 november 16:32
Och bilen går bra?


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)

om de som lyssnade på 70 tals rock var ca 15 år 1975 och forfarande gjorde det när de fyllde 40 så borde det bli år 2000.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)

om de som lyssnade på 70 tals rock var ca 15 år 1975 och forfarande gjorde det när de fyllde 40 så borde det bli år 2000.
Den 18 november 16:32
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)

om de som lyssnade på 70 tals rock var ca 15 år 1975 och forfarande gjorde det när de fyllde 40 så borde det bli år 2000.

Aha. Du menar att varje låt individuellt har ett bäst-före-datum alltså.  :D


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
gubbrock är väl det som medelålders män lyssnar på och gillar. musik från 70-80-talet. Staus quo, ac dc, creedence, Springsteen, stones mm.

Det var inte frågan. Frågan är NÄR det blev gubbrock. Kanske också varför.

 :)

om de som lyssnade på 70 tals rock var ca 15 år 1975 och forfarande gjorde det när de fyllde 40 så borde det bli år 2000.

Aha. Du menar att varje låt individuellt har ett bäst-före-datum alltså.  :D

nä, utan när de som lyssnar på den första "vågen" av gubbrock blir gubbar så övergår musiken till kategorin gubbrock. 1975 var nog lite hastigt valt. man kanske skulle ta musiken från slutet på 60 eller början på 70-talet. när zz top, lynnard skynard, deep purple mfl. kom och så plussar man på 25-27 år på det. då hamnar man på början på 90-talet, kan det stämma?

Kiss var ju skitcoola när man var liten, nu tycker väl dagens ungdom att de är skitkassa när man försöker förklara hur bra tidiga Kiss var.


asti

  • Gäst
När man fäller ner kragen och använder midje-skärpet till sin trenchcoat....?  :unsure:
« Senast ändrad: 06.08.2010, 15:57:16 by asti »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Många nya här. Denna tråd behöver bumpas.

Jag tycker fortfarande att frågan är obesvarad.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hmm... För mig är gubbrock några av de som sixties nämnde; Deep Purple, Status Quo men inte t ex Springsteen eller CCR. Whitesnake tex är sådär på gränsen... "Come an'get it" är definitivf gubbrock men inte t ex "Slip of the tongue", vid det skedet hade de gått över från gubbrock till hår-heavy.
Jag tror dock att vi "gubbar" är jäviga i denna fråga. Jag tror att dagens ungdom har en helt egen syn på saken.

Rocka på gubbar B)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..runt 1963 ungefär med Beatles intågande.

Sug på den ni åldrande bakåtsträvare  :lol:

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
När bandet rullas in på scenen och kommer av sig på första låten?  :blink:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
..runt 1963 ungefär med Beatles intågande.

Sug på den ni åldrande bakåtsträvare  :lol:

Mike
Beatles har aldrig varit rock. (nån låt här och där möjligen)

Dom var ju popsnören för bövelen.  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..runt 1963 ungefär med Beatles intågande.

Sug på den ni åldrande bakåtsträvare  :lol:

Mike
Beatles har aldrig varit rock. (nån låt här och där möjligen)

Dom var ju popsnören för bövelen.  :D

Helt riktigt Stefan.Men jag menade(läs skojade) att allt blev gubbrock efter deras intågande.Som svaret på frågan när som tidsepok..Jag ville ju liksom glädja alla beatlesfreaks på forumet :D Svårt att gissa sig till vad jag menade,men nu är det förklarat lite bättre.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
När artisten och hans/hennes publik blir gummor och gubbar är nog inte hela sanningen, inte heller att det är genrebundet utan mer ett uttryck för när artisten tappar, kanske helt orättvist, i trovärdighet som rockrebell. När Magnus Uggla (en mångsidig artist i ö) fortfarande sjunger att han skiter majjen, i morsan och farsan blir det väl mer nostalgi. Jerry Williams (nyss fyllda 70!) tycker jag håller utan att kallas "gubbrock" i betydelsen passé eller exrebellisk. Men passa er ni som raljerar med detta ord, snart kommer ungdomar, yngre än den yngsta som läser detta, med benämningar som "gubbpunk", "gubbtechno", etc.  :P "You get older too", som gubben McCartney sjöng.
« Senast ändrad: 19.04.2012, 12:18:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Men passa er ni som raljerar med detta ord, snart kommer ungdomar, yngre än den yngsta som läser detta, med benämningar som "gubbpunk", "gubbtechno", etc.  :P "You get older too", som gubben McCartney sjöng.


Gubb-synth är ju etablerat redan  :rolleyes: