Kontrollrummet

Vad har hänt med er? ('ryggdunkartråden')

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
 :angry:

Lite förbryllad blir jag när jag försöker ta upp mitt engagemang på KR. Kontrollrummet, den fina trevliga platsen där musiker möts och hjälper varandra fram till nya stordåd och uppmuntrar till experimentlusta och pushar de som är blyga att våga visa sina alster.

Det jag möts av är en stämning som präglas av påhopp och märkliga anklaganden på hur medlemmarna skriver eller hur de uttrycker sig.

Visst har det alltid funnits "profiler" som klart och tydligt utmärker sig och ofta blir både missförstådda och hatade. Men det har alltid visat sig att det faktiskt finns en välvilja dold bakom en kommentar som verkat lite hård.

Jag tycker att alla skall stötta alla i allt de gör inom musikens vida ramar. Det som inte är bra är apatiska huliganer som verbalt försöker hugga ner första bästa försök när någon vill delta.

Nu finns det kanske eller så tycker någon att det är helpuckat.. Men har KR en policy? Ett mål?


DåligtGehör

  • Gäst
En plats som den här bör väl inte präglas enbart av en ensidighet. Varken vara bara "positiv ryggdukande" eller hårt krävande. Som du skriver är det väl bra att man pushar varann, men det finns olika sätt.

Visst är det så att de flesta eller kanske alla egentligen vll höra s.k. positiva saker om sina projekt. Och till viss del kan jag tycka att det är bättre att stötta än att "stöta". Men det behöver också kunna vara fritt att utrycka ett mindre gillande, att något kanske inte är så bra eller saknar något. T.o.m är rätt visset.

Man måste vara medveten om att det är en viss risk med att lägga upp något för en allmän beskådan. Alla kanske inte kommer att tycka det är så bra och några kanske t.o.m ger sig tid att beskriva varför. Det kan naturligtvis ibland vara lika slarvigt gjort som från någon som är positiv, men likafullt har det väckt en känsla hos någon, positiv eller inte.

Sen är det så att det är väldigt svårt att ge vettig respons. Inte minst på en hel radda låtar som i en festival. Man börjar med en utgångspunkt man tror man omfattar för att lite senare omärkligt ha intagit en annan. Plötsligt dyker en stil upp som man gillar/inte gillar och så blir man rätt lätt en annan i sin bedömning.

Men det där med apatiska huliganer som försöker hugga ner på andras försök har jag själv inte upptäckt hos någon. Vad (eventullt vem) är det mer specifikt du syftar på? Upplever du det så?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tror att jag delvis förstår vad LH menar. Tonen har under den tiden jag varit på KR blivit hårdare, så upplever jag det själv. Visst ska man kunna säga vad man tycker om allas bidrag (även negativa saker så klart) men jag kan nog också mena att det inte är ok att säga vad man tycker på vilket sätt som helst bara för att denne kände för det, så att säga. Det är lätt att gömma sig bakom ett alias och glömma bort individerna på andra sidan. Detta är den eviga diskussionen - när ger man konstruktiv kritik, när ger man bara kritik (vilket är en jävla skillnad), när har man gjort ett övertramp, när är man plump, när är man rent taskig osv?

Nu är det ju så att det alltid finns personer som inte har en digital social förmåga, eller fingertoppskänsla om man så vill, och jag tycker att alla borde stämma i bäcken hos sig själva först. Vi hade ju en diskussion för inte så länge sedan om just detta och om hur man kan locka fler till KR mm - jag tror personligen att en attityd där man kan säga saker utan eftertanke bara för att man tycker så snarare skrämmer bort folk! Folk borde lära sig att välja sina ord bättre och att säga negativa saker med en mer positiv tvist (ingen musik är så dålig att man inte kan säga ngt positivt). Och kan man inte säga något positivt så berättar det nog mer om "kritikern" än om annat. Jag borde nog själv också bli bättre på det :)

Detta media är inte så snabbt som vissa tycks tro - man hinner faktiskt att stanna upp och tänka efter innan man skriver - tåget hinner inte gå!

Ha det
Gurano   
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag upplever att det inte är så hög fart på skrivandet i trådar...

Om det är så, beror det (som i mitt fall) i så fall på att man inte hinner, för att det är så mycket runt omkring, som pockar på uppmärksamhet och håller oss från att skriva på KR? Eller har det med det Light Head skriver om att göra? Jag vet inte...

Själv tar jag en lyssningsrunda till frukost, för sen hinner jag inte.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Så länge ett bidrag till KR's "musiklager" kommenteras på ett personligt sätt, där syftet i första hand är att hjälpa kompositören att upptäcka bra, mindre bra eller rent av dåliga saker i kompositionen, så fungerar det. Problemet, tycker jag, uppstår när kommentaren lämnar utrymme för påhopp i sig. DVS den är skrivet på ett sätt som uppfattas som ett otrevligt påhopp, OAVSETT OM DET VAR AVSIKTEN ELLER EJ.

De finns de som anser sig ha all rätt att vara "ärliga", utan att ta någon hänsyn till hur mottagaren av informationen uppfattar den, vilket allt som oftast skapar problem. Sedan finns det självklart en stor skillnad om det munhuggs mellan två gamla IRL-kompisar, där finns det redan en etablerad kommunikation som kanske kan te sig lite rå för oss andra och det kan ju ställa till problem.

Det finns en bubbla som jag misstänker att de flesta befinner sig i när man skapar, oavsett om det är musik, konst, böcker mm. Ibland kan det vara nog så obehagligt att kliva ur den bubblan och få veta att det du tyckte var så bra, appellerar inte till majoriteten av den tänkta publiken. Om det förhåller sig på det sättet är det än viktigare att omdömet framförs på rätt sätt. Rätt sätt är t.ex. inte "fy f*n vilken skitmusik".

Att alla har rätt till en personlig åsikt står väl ganska klart men det kanske krävs en tanke på hur denna åsikt skall framföras.

Det behövs både ryggdunk och "felanalys" men det bör i möjligaste mån framföras på ett för mottagaren ”lämpligt” sätt, åtminstone om tanken är att hjälpa till.

Ibland undrar jag vad syftet är med inläggen när det analyseras hur någon har skrivit och varför. Är inte särskilt intresserad personligen av att följa ett inlägg på 5 sidor där 3 sidor är någon slags kamp om vem som har rätt att uttrycka sig på ett visst sätt...

Sedan finns det andra sidan på myntet också, ansvaret att ta till sig kritiken på bra sätt. Finns massor av kurser där du för dyra pengar lär dig att säga tack, även om du personligen har uppfattat det en person har sagt till dig, som svidande kritik. Klart det inte är kul att höra att den låten som var BÄST, inte alls är det i dess nuvarande skick utan måste åtgärdas lite här och där.

Sammanfattat, det handlar om ett givande och tagande där bägge parter har ett ansvar för att det inte utvecklas till någon pajkastning. Om du inte förstår en kritik, be den som skrev utveckla kritiken på ett för dig förståeligt sätt, istället för att börja dissa hans eller hennes åsikt.
« Senast ändrad: 03.03.2010, 08:32:32 by clavinova »


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Jag har ingen problem personligen med att ta skit...gäller att plocka russinen ur bajskorven så att säga :)
Konstruktiv kritik och rent gnäll är inte samma sak!
Häpp!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Jag går på penicillin så jag får klaga på det :)

I stora drag kan jag säga att folket på KR är betydligt mer vänligt
sinnade och hjälpsamma än på... säg till exempel... Studios forum.

Men, precis som MaxB skriver, upplever jag också att det inte är så hög
fart på skrivandet på KR. Vilket är synd. Det har säkert olika orsaker.
Fast jag hoppas och tror att det inte beror på "en stämning som präglas av
påhopp och märkliga anklaganden på hur medlemmarna skriver eller hur de uttrycker sig."

Ha en solig dag allihopa!
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
kan det vara den här sinnesvintern som börjar tära på folk kanske - vi är ju inte vana vid att gå djupfrysta så HÄR länge....tyckte det var fint med all snö FÖRSTA MÅNADEN !....men nu börjar det bli absurt mer än en halv meter djupt överallt... I MÄLARDALEN !.....katten morrar när jag släpper ner honom i drivan på promenaden, man ser bara morrhåren och svansen där nere ,hahaha  :D

blir säkert bättre stämning här snart, när vårfloden (huga) spolat bort 2009 en gång för alla, och värmen å grönskan tar över igen....om det nu blir vår igen överhuvud...kanske en ny istid har börjat ?...gulp... :unsure:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
kan det vara den här sinnesvintern som börjar tära på folk kanske - vi är ju inte vana vid att gå djupfrysta så HÄR länge....tyckte det var fint med all snö FÖRSTA MÅNADEN !....men nu börjar det bli absurt mer än en halv meter djupt överallt... I MÄLARDALEN !.....katten morrar när jag släpper ner honom i drivan på promenaden, man ser bara morrhåren och svansen där nere ,hahaha  :D
blir säkert bättre stämning här snart, när vårfloden (huga) spolat bort 2009 en gång för alla, och värmen å grönskan tar över igen....om det nu blir vår igen överhuvud...kanske en ny istid har börjat ?...gulp... :unsure:
Hoppas att du har rätt - då finns det en räddning - mer sol åt folket :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Glädjande att det finns någon där ute som faktiskt tänker!


Jag tror att vi alla måste ta mer ansvar för våra egna handlingar och utspel. Man kan inte säga vad som helst och sedan vara ansvarslös.


Det är nog viktigare än man tror att tänka på sin omgivning.

En viktig sak som man inte får glömma är att den egna åsikten är extremt värdefull och inte på något sätt skall kvävas, dock måste man visa medmänsklighet och ta ansvar för den!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det sista är sant. Och åsikter kräver tolerans!
Men kan också undra vad "gnäll"-kritik som inte är givande för den som drabbas, skall vara bra för.

Det säger ju mer om den som klagar, än låten. Som att springa 200m till efter att ha vunnit 200m hinder. Eller så..
Löjligt.. Meningslös information kallas det också, klagar man vet den som klagas på inte hur det förhåller sig EGENTLIGEN mer än att den som klagar tycker det är eländigt och borde stöpas i någon (osäkert vilken) form..

Säger man att det är bra, vet den som får infon iallafall att han gjort "rätt"... Det är alltså meningsfull information i sådana här lägen. :)




Liksom,
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, jag ville bara säga att det snöar... igen... och att det finns två orsaker till att
mitt musikskapande nått den nivån den har idag, nämnligen Mahan och KR. TACK :D :D

Jag tycker att KR också är värd lite postitiv feedback

Ibland ser vi inte skogen för bara träd... liksom.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Jag vil bara säga: Det finns inte en statu eller monument av en kritiker i hela världen.
( men många tusen av musiker och artister )

En kritiker är en som tar pängar för att hävda att hans/hennes åsikt är mer värdt enn andras.
Helt klart inte det "yrket" jag har mest respekt för..

So my point is, låt oss hålla en positiv ton på KR och inte tro att våra åsikter är bättre eller dåligare änn andras.
Jag tror desvärre att KR kan uppfattas som en plats där besserwissere regjerar.
Och det tycker inte jag stämmer!! Här är det många bra folk med bra åsikter :)


« Senast ändrad: 03.03.2010, 14:30:28 by ydderF »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med. Värst är sådana som ansamlat massa "teori" (om hip hop? :unsure: ) och hävdar att de vet mer om kreativ verksamhet än andra. Teori och läror gynnar inte kreativiteten, kan vara tvärtom i vissa fall. Kunskap är skapad av kreativa människor men kunskap är information och inget att skryta med. (Faktiskt.)

Kreativitet får man öva upp, men mest hade man nog som barn... iofs




https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
En kritiker är en som tar pängar för att hävda att hans/hennes åsikt är mer värdt enn andras.
Helt klart inte det "yrket" jag har mest respekt för..

sant !

det är frapperande tydligt också att de som får betalt på t ex tidningsredaktioner för att vara 'professionella tyckare' inom exempelvis musik, visar sig vara totalt tondöva själva och inte kan ta ett öppet E-dur ackord på en gitarr ens......mycket märkligt detta...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo, men förutom de så mår jag bra . Annars har det inte hänt så mycket. Det knallar på som vanligt så att säga.



Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..och solen skiner på det gnistrande snötäcket som täcker hela min vy utanför fönstret :rolleyes:

F.ö så trivs jag väldigt bra på kr..sen får det väl blåsa nån gång då.... när nån/några försöker anstifta fejder..men det går jag inte på, se ;)
Säkert en del som håller med.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Troll och annat otyg låtsas man inte finns så försvinner de?   :rolleyes:

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Nä ni har fel allihopa

när det gäller er det är faktiskt oss om du undrar,,,,,,,,,    eller ,,, var det vi eller,,,,   hmmmm,,,, dem,,,
äh det går nog både upp och ner med partyn i en papperskorg
det mojnar även i en ankdamm
det är nog någon slags konjuktur även på forum upp som ned eller knapp styrfart
och jag hittar nässtaaan ööver,,,,,alltt  men har stockholm blivit kaaaaalllt som f ff ff fryssssserrrr 

men det blir ljusare igen

 :D
 





https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Troll och annat otyg låtsas man inte finns så försvinner de?   :rolleyes:

Vi är alla små troll, spelar alla en roll.
Om du tror du har kontroll, ha, det spelar ingen roll

- Det är rock'n'roll
- som spelar roll
- Vi ska tappa kontroll
- Kontroll, kontroll, kontroll!

 B)  Let come, let go, let everything flow - Just do it!  B)

Öhh, vad hände?
Ingen aning!

Perfekt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


DåligtGehör

  • Gäst
En kritiker är en som tar pängar för att hävda att hans/hennes åsikt är mer värdt enn andras.
Helt klart inte det "yrket" jag har mest respekt för..

sant !

det är frapperande tydligt också att de som får betalt på t ex tidningsredaktioner för att vara 'professionella tyckare' inom exempelvis musik, visar sig vara totalt tondöva själva och inte kan ta ett öppet E-dur ackord på en gitarr ens......mycket märkligt detta...

Om man menar kritiker = bedömare av något, så är väl alla som ger sin synpunkt i någon mening en kritiker?

Jag instämmer inte alls i dessa åsikter i citatet. Självklart har jag inte koll på om diverse kritiker är tondöva och klåpare. Men förutom att jag många gånger inte fullt eller ens delvis delar en kritikers (av de få jag har tar del av) uppfattning så ser jag inte ner på dem. Jag kan t.ex. njuta av att lyssna på P2 när det sitter en grupp människor och spelar upp olika tolkningar av klassiska verk och ger sin syn på varför de föredrar en tolkningen framför en annan. Jag tycker det kan vara lärorikt och spännande. Jag bekymrar mig inte om dessa personer kan spela själva eller inte. Det som är intressant är att det försöker tränga in i musiken och att då få ta del av dessa människor upplevelse. Det innebär inte bara lovord utan även att de rackar ner på en del tolkningar med ord som kanske "lite lam", "för stramt och allvarlig för att passa stycket".

Jag uppfattar inte alls en seriös kritiker som någon som enbart gör det för pengar eller tror att den åsikter är värt mer. Jag tycker att det många gånger uppenbart verkar ligga ett starkt intresse och lidelse för konsten bakom. Detta oavsett om personen själv kan spela eller inte - vilket jag oftast inte vet något om.

Men eftersom den citerade inställningen och attityden har lästs många gånger och har fått stå oemotsagt så kanske det är dags för att ändra på KR:s välkomsthälsning tänkte jag säga.

Citera
Välkommen till kontrollrummet!

Hej och välkommen till kontrollrummet. Detta är ett forum för musik och studiointresserade personer. Alla ä välkomna, såväl nybörjare som proffs.

Vi är redan över 1000 medlemmar med en bred kunskapsbas och hoppas givetvis att också du registrerar dig och delar med dig av din musik och kunskap!

Men sedan vid närmare efterforskning så står det ju på första sidan rätt klart och tydligt att man skall antingen vara musiker eller producent. Så det visade sig att jag faktiskt hade fel. Att bara vara musik och studiointresserad är nog inte så välkomnet ändå. Särskilt inte om man inte kan spela ett E-ackord eller något liknande och samtidigt har fräckheten att vara "kritiker".

Citera
Kontrollrummet är ett forum och en samlingsplats
för nordiska musiker och producenter i olika åldrar.
Kontrollrummet har för tillfället över 1000
medlemmar från bl.a. Sverige, Finland och Norge.

Som jag ser det så hindrar denna sammantagna inställning vissa människor som inte egentligen kan spela men är väldigt musikintresserade och tycker det är roligt att ibland delta i musikskapande med sina åsikter och idéer. Och som inte är så diplomatisk av någon anledning. Jag tror inte det är tillräckligt högt till tak här för att en del skall kunna passa in.
« Senast ändrad: 04.03.2010, 00:52:59 by DåligtGehör »


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Att man väljer att lyssna på en kritiker är helt lugnt för mig.
Jag tycker bara att man ska komma ihåg att det är en mann/kvinnas åsikt ;)

Och det gjelder här på KR också.
Man skal inte ta det för allvarligt om någon menar negativt eller positivt om ens låtar.
Det är bara någons åsikt.
Man ska väl ha det roligt och lära lite på vägen?




« Senast ändrad: 03.03.2010, 22:52:01 by ydderF »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Åsikter är fria. Att visa respekt mot andra är nödvändigt om åsikter skall vara det. Det gäller åt båda hållen, tycker inte DG bör dra fram sin son i diskussion, vad visar det? Vad vill du ha sagt? Att det är en nazi-klubb?
Vad gynnar det. Det dryftas åsikter i alla trådar. Och musik kräver åsikter för att kunna tolkas, all konst.

Som på P2 och för att det skall vara framgångsrikt skall man bemöta folk med respekt. (Jag säger inte att du inte gjort det, även om känslomässiga argument för att övertyga ligger nära till respektlöst beteende om det dras fram i vissa lägen. För vissa är det så. Inkl mig, du säger kanske att det inte är "argumenterande", men vad är det då? Det är nonsensinformation (din son är inte nonsens, det handlar inte om din son, som även du borde inse)

Hoppas du, DG, skrev i nån upprörd stämning...

Vad gäller kritiker, gör de nog det bästa de kan. Men ofta är det rätt dåligt, även på P2. ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Men eftersom den citerade inställningen och attityden har lästs många gånger och har fått stå oemotsagt så kanske det är dags för att ändra på KR:s välkomsthälsning tänkte jag säga.

Du är välkommen att skicka in förslag per PM.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det du skriver om DåligtGehör är på alla sätt en korrekt och allvarligt nedslående analys av läget och takhöjden just nu och i allmänhet här på k-rummet.

Denna tråd startad av lighthead bör läsas om ifrån början av vissa samtidigt som jag undrar varifrån och vart missnöjet och de i princip inbillade symptomen är riktade?
Lighthead:
Citera
Det jag möts av är en stämning som präglas av påhopp och märkliga anklaganden på hur medlemmarna skriver eller hur de uttrycker sig.

Man ser just här och i flertalet inlägg ett riktat missnöje mot minsta form av kritik (läs åsikter/yttranden som inte helhjärtat rosar de övriga) som i olika ordalag beskrivs som rent omänsklig och som ett yttre hot etc som man försöker lalla bort eller på annat sätt svärja sig fri ifrån, och ändå har åtminstone inte jag kunna läsa ett enda inlägg eller en rad som passar in på nedanstående som har kallats för:

-ansvarslöst
-brist på medmänsklighet
-gnällkritik
-säga saker utan eftertanke
-kommentaren lämnar utrymme för påhopp i sig etc...

Så, jag ger ärligt talat inte mycket för det vi diskuterade förrförra veckan om just ryggdunkandets vara eller icke vara på detta forum, det är tyvärr alldeles för infekterat och småfamiljärt för att överhuvudtaget acceptera oliktänkande och progressiva inlägg då de vid dessa tillfällen är av en mer krass och sanningsenlig natur och blir därför bemötta med samma skepsis eller rent av agression som hos en primitiv stam eller bygemenskap vid främlings anblick!


Nu kanske jag inte har läst och förstått vadan problemet härrör ifrån men tror mig ana att det uppstod i den aktuella röstningstråden, möjligen är det på fler ställen men de känner jag inte till då jag aldrig deltar i demoforumet etc där kanske andra sanningar står att finna, vad vet jag...

Det tog hursomhelst rejält hus i helsike hos en i församlingen då jag uttryckte en väldigt light åsikt som redan en annan medlem givit röst åt, nämligen att graden av märklighet inte var så stor etc eller märklig/märkvärdig som i alla fall jag hoppats på i festivalen, frågan måste alltså någon gång få ett svar vari synden/ondskan/tanklösheten/gnället etc ligger i en sådan allmänt beskedlig åsikt för att få en sådan skopa ovett som jag fick, det hela är både takt och skamlöst!

Det är allas ansvar och plikt att höja ribban ifrån denna typ av påhopp och inte sätta skygglapparna på och låtsas som om problemen projicerat ligger hos de som vågar tycka annorlunda än "familjen" för då blir detta aldrig mer än en liten sandlåda och ett stagnerat fjantforum ärligt talat, det kan jag absolut vara utan men jag och flera andra ser ständiga tendenser till att kompisar håller kompisar om ryggen trots övertramp som borde saneras och då har vi regressivt beteende homo sapiens society i ett nötskal igen och det är inte speciellt spännande eller utvecklande!

Jag hoppas på en snar förbättring och allmän insikt om just detta som är förödande i långt större utsträckning än de skenprocesser som startas av bakåtsträvarna gentemot nonsensproblem!!!








Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här var bland det pinsammaste jag varit med om, SKÄRP ER!!
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det du skriver om DåligtGehör är på alla sätt en korrekt och allvarligt nedslående analys av läget och takhöjden just nu och i allmänhet här på k-rummet.

Denna tråd startad av lighthead bör läsas om ifrån början av vissa samtidigt som jag undrar varifrån och vart missnöjet och de i princip inbillade symptomen är riktade?
Lighthead:
Citera
Det jag möts av är en stämning som präglas av påhopp och märkliga anklaganden på hur medlemmarna skriver eller hur de uttrycker sig.

Man ser just här och i flertalet inlägg ett riktat missnöje mot minsta form av kritik (läs åsikter/yttranden som inte helhjärtat rosar de övriga) som i olika ordalag beskrivs som rent omänsklig och som ett yttre hot etc som man försöker lalla bort eller på annat sätt svärja sig fri ifrån, och ändå har åtminstone inte jag kunna läsa ett enda inlägg eller en rad som passar in på nedanstående som har kallats för:

-ansvarslöst
-brist på medmänsklighet
-gnällkritik
-säga saker utan eftertanke
-kommentaren lämnar utrymme för påhopp i sig etc...

Så, jag ger ärligt talat inte mycket för det vi diskuterade förrförra veckan om just ryggdunkandets vara eller icke vara på detta forum, det är tyvärr alldeles för infekterat och småfamiljärt för att överhuvudtaget acceptera oliktänkande och progressiva inlägg då de vid dessa tillfällen är av en mer krass och sanningsenlig natur och blir därför bemötta med samma skepsis eller rent av agression som hos en primitiv stam eller bygemenskap vid främlings anblick!


Nu kanske jag inte har läst och förstått vadan problemet härrör ifrån men tror mig ana att det uppstod i den aktuella röstningstråden, möjligen är det på fler ställen men de känner jag inte till då jag aldrig deltar i demoforumet etc där kanske andra sanningar står att finna, vad vet jag...

Det tog hursomhelst rejält hus i helsike hos en i församlingen då jag uttryckte en väldigt light åsikt som redan en annan medlem givit röst åt, nämligen att graden av märklighet inte var så stor etc eller märklig/märkvärdig som i alla fall jag hoppats på i festivalen, frågan måste alltså någon gång få ett svar vari synden/ondskan/tanklösheten/gnället etc ligger i en sådan allmänt beskedlig åsikt för att få en sådan skopa ovett som jag fick, det hela är både takt och skamlöst!

Det är allas ansvar och plikt att höja ribban ifrån denna typ av påhopp och inte sätta skygglapparna på och låtsas som om problemen projicerat ligger hos de som vågar tycka annorlunda än "familjen" för då blir detta aldrig mer än en liten sandlåda och ett stagnerat fjantforum ärligt talat, det kan jag absolut vara utan men jag och flera andra ser ständiga tendenser till att kompisar håller kompisar om ryggen trots övertramp som borde saneras och då har vi regressivt beteende homo sapiens society i ett nötskal igen och det är inte speciellt spännande eller utvecklande!

Jag hoppas på en snar förbättring och allmän insikt om just detta som är förödande i långt större utsträckning än de skenprocesser som startas av bakåtsträvarna gentemot nonsensproblem!!!








Får man slippa er och denna diskussion?

Jag vill det, tack.
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Annars är det som vanligt... ^_^
https://soundcloud.com/tokstollan


DåligtGehör

  • Gäst
Visst Divi skriver jag pga känslor. Inte egentligen en upprörd känsla snarare en känsla av sorgsenhet och besvikelse när det gäller min känsla för KR.

Jag ändrade i sista stycket inte pga vad du menade men pga att det kan vara onödigt utelämnande. Samtidigt så är det en del av verkligheten. Det finns inte bara de personer som just nu befolkar ett rum. Det finns även de möjliga som skulle kunna vara där. De som ibland efterfrågas - låt oss bli fler osv. Ibland känner man på sig att vissa personer man känner inte kan passa in i det mallar som ges här och nu (man kan ha fel). Ointressant nonsensinformation för en del. Inte för mig.

Min känsla ändras inte av att du skriver att jag argumenterar "känslomässigt". "Vad vill jag ha sagt. Att det är en Nazi-klubb?". Nej. Hur kan du tro det? Illvilja eller är du bara slarvig med vad du säger?

Det är känsla av att det är allt svårare att passa in. Inte bara för mig utan för de som inte följer mallen. Jag pläderar inte här för att man skall få göra och vara hur vidrig som helst. I mycket stämmer jag in i vad som sagts i tråden t.ex. av Clavinova. Men det är ändå en anda som kommer fram i den här och en del andra trådar när det gäller bekämpandet av icke önskvärda beteenden och positioner som inte känns bra. Och dessa återkommer. Halvt utsagda saker som nog ofta borde kunna tas i PM till den/de det gäller istället för att som nu dryftas och bifallas lite här och där. Det blir något av ett kotteri.

Även jag reagerat på de saker som Artrock räknar upp.
-ansvarslöst
-brist på medmänsklighet
-gnällkritik
-säga saker utan eftertanke
-kommentaren lämnar utrymme för påhopp i sig etc...
Lägger även till - Troll och annat otyg låtsas man inte finns så försvinner de?   Roll Eyes

Det verkar vara så lätt att utrycka dessa åsikter om vad andra gör och står för. Kanske finns det fog för en del. Jag vet inte riktigt. Men det känns väldigt dåligt riktat och ger en obehaglig stämning.

Om man hade varit vis som Claes så hade man när man är rätt kritiskt lagd aldrig gett sig in i varken demomforum eller vad det nu må vara. Jovisst vissa klarar det. Men jag känner att det är dags att lämna in helt och hållet.

----

Fick man önska lite halvt löjligt, lite halvt allvarligt så vore det en avdelning för de elaka och ansvarslösa. Om jag själv skulle lägga upp musik och/eller på något sätt samarbete med någon i demoforum eller liknande skulle jag i den här stämningen tveklöst känna mig friare hos de elaka som än mer tog tyckanden och tänkanden kring musik seriöst men inte gravallvarligt.

----

Goddbaj alla KR.are.


DåligtGehör

  • Gäst
...

Får man slippa er och denna diskussion?

Jag vill det, tack.
[/quote]

Absolut.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag orkar inte argumentera. Lägger ner med detta inlägg, om du väljer att fortsätta.
Inlägget innehåller en halv ursäkt (nästan).

Tycker  att ditt inlägg var ett väldigt opassande (i betydelse: irrationellt i sammanhanget) känslomässigt argument. Det kan tolkas hur som helst! (inser du inte det?) Klart man kan tycka att folk skall "läsa" vad man skriver, men det innebär ju också att man framför sin åsikt i rätt sammanhang!

En liknelse som "naziklubb" skall inte tolkas bokstavligt, det handlade om just det du säger nedan; tolerans. Tycker vår tid är bättre än medeltiden, med judeförföljelser och förtryck, men skall inte argumentera mot din text. Lite för sent.

En åsikt är fri, men ett missförstånd är tron att någon har en åsikt som inte finns. VEm bär ansvaret? Du eller jag? Du menar att det är jag, ser jag. Jag tror det är ganska mycket mer komplicerat.

Sammanhanget man agerar i får man också uppfatta, annars är problemet ofta att man inte passar in. Så, nej, jag tyckte inte du var tydlig nog.
Så jag får ångra att jag lätt ser oväntade utvecklingar i situationer, men brukar (nästan) alltid gallra rätt dock. Det är så jag är kreativ, hittar galna lösningar (som funkar) på vårt darwin-problem, typ.  Jag var lite för kreativ i bedömningen.

Men visst, kreativ tidpunkt! var det att skriva det!

Helt klart

Visst Divi skriver jag pga känslor. Inte egentligen en upprörd känsla snarare en känsla av sorgsenhet och besvikelse när det gäller min känsla för KR.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Hänger inte med i alla svängar i den här diskussionen.
Det jag anar är att det pyr saker sen tidigare.
En massa skrivs och det antyds men väldigt sällan skrivs
det vem eller vilka man syftar på.

Jag funkar som så... har jag trampat nån på tårna
skriv gärna "jag tycker att du (det vill säga kruSHka69)
har fel, var dum, var okänslig bla bla bla". Jag kan ta
det, jag föredrar ärlighet och är det uppbackat med ett
bra argument då kanske jag tom köper att jag hade fel ;)
 
Sen är det ofta rena missförstånd det rör sig om.
Kanske är det bättre att låta folk förklara en gång för
mycket vad de menade än att det ska bli en vissen
stämning.

Hursom... än en gång... jag tycker att KR är ett trevligt ställe.
Låt oss alla fortsätta bidra till att behålla det så.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Marruschka:
Citera
Det här var bland det pinsammaste jag varit med om, SKÄRP ER!!
Citera
Får man slippa er och denna diskussion?
Jag vill det, tack.

Frågan är varför just du då "Marre" bryr dig om att ens delta i denna tråd som ju är ett initiativ av Lighthead för att komma tillrätta med ovan beskrivna tendenser, som du för övrigt med näbbar och klor på alla sätt verkar låtsas bort eller t.o.m försvarar???

Man kan inget annat utläsa av dessa dina senaste inlägg än ett totalt förnekande av problemet! Bara för att du är gulligullkompis med flertalet härinne och tjej kommer inte påverka min bedömning av dig som person, vi har mig veterligen aldrig talat med varandra och jag har aldrig sett dig förekomma i andra trådar än just dessa och jag kan bara konstatera att du är en av de som sannolikt in i döden kommer hävda status quo och minst önska en förändring av den familjärt godtyckliga diktaturen (lätt överdrivet...) som låter populära personers påhopp få godkänt (och i tysthet applåderas) medans mindre populära personers åsikter får totast ovett och raseri oavsett om dom har rätt eller ej, snacka om nonsens och pinsamt hörrudu, det är ju så förbaskat tydligt för vem som helst som står utanför sandlådan!!!

Jag meddelar härmed mitt sista inlägg på detta forum till din och andras lättnad, bryr mig inte heller ett skvatt med ett skratt då jag har annat mer väsentligt att göra än att gång på gång försöka förklara fundamentala mänskliga principer för er bakåtsträvare och ryggdunkare men har ändå tyckt det varit en smula intressant att se detta "experiment" till fullo utvecklas för ett gammalt konstaterande som rör grupptryck, ni som har lite mer hjärna läser Asch/Milgram...

Länge leve avhopparna, länge leve mental istid-grattis***


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
...... Bara för att du är gulligullkompis med flertalet härinne och tjej kommer inte påverka min bedömning av dig som person....... det är ju så förbaskat tydligt för vem som helst som står utanför sandlådan!!!
........ jag har annat mer väsentligt att göra än att gång på gång försöka förklara fundamentala mänskliga principer för er bakåtsträvare och ryggdunkare men har ändå tyckt det varit en smula intressant att se detta "experiment" till fullo utvecklas för ett gammalt konstaterande som rör grupptryck, ni som har lite mer hjärna läser Asch/Milgram...
Oj oj oj här haglar det påhopp och insinuationer utan att du förstår detta. Bra att du har patent på fundamentala mänskliga principer - du är inte lite ödmjuk du!

Kanske att de som har lite mer hjärna läser ditt ovan sagda, men jag tror även att de med lite mer hjärna också begriper vad som står. Jag är också övertygad om att de (utifrån ditt uttryck) som har lite mer hjärna också förstår vad problemen ligger. Om man vägrar förstå sina egna bidrag i spelet (ja det är väl så du såg det - som ett experiment  :wacko: ) så finns nog inget att göra. Synd att kloka människor (DG) väljer att vända sig bort från KR (hoppas att han tänker om)!

Detta är för övrigt mitt sista inlägg i denna tråd!

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!