Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL 11 (Märkligaste musiken) - Diskografier

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Här kan deltagarna i FORUMFESTIVAL # 11 presentera sina bidrag, texter, vem som har gjort vad, hur det är tänkt, bilder etc.  :)

DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo,När jag ändå är uppe och jobbar kunnde jag väl börja..
Våran låt (Uriah+Gurano+Marruschkka - Sca-Fo) Handlar om sånt här.


Kreapy va ?? :unsure:
Arbetsfördelningen och uppkomst ser ut så här :
Gurano slängde upp en liten 'Trollskogs-snutt' bestående av Bas ,Gitarr och lite symfoniska inslag.
Jag hakade på och började med att lägga ett passade troll-Beat. :rolleyes:
Men den kändes fortfarande bara som en snutt,så jag klurade ut en lite Dansant fortsättning uppbygd av
Synthar och Tunga Djungel-Rythmer,sedan fick Maria 'fria strupar' att förgylla den med melodi.
Vilken jag sen skojade friskt med.. :lol:
Så grovt kan man säga
Göran/Gurano : Bas,Gitarr,synfoniskt..
Bjurte/Uriah   : Synthar,Beats,Mix och Prod(Förutom Görans Bas/Gitarrdel)
Maria/Marre   : Allt Vokalt utom några Grymtningar och en 'CHOCK' som jag står för :huh:       
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil

Låt 8 Flabb - Beautiful

Kära lyssnare.
Jag började med midiplattorna, tänkte försöka banka in något helt slumpmässigt utan klick för att sen bygga vidare på. Skojigt moment.
Resultatet blev lite besvärligt i längden, kunde t.ex. inte justera till något BPM för jag ville inte kvantisera, utan få det mer naturellt, jag fick pilla någon timme i efterhand med att justera extra mycket otakt osv, vet inte om det blev så bra känsla dock. Tradigt moment.

Resterande instrument byggde på ursprungliga otakten så det släpar lite. Vet inte om det är så mycket att säga om gurorna, första tagningar med improvisation, även 'solot' är improvisation men blev hyfsat så fick vara. Kul moment.
Bas också från första tagning, normalt brukar jag slaska in versioner på stränginstrumenten och sång för att i ett senare skede ta om dem när låten satt sig lite. Roliga moment.
 Svajguran (pannad till vänster tror jag) tyckte jag lät ballt, var tvungen lägga nåt till höger så det blev lite räggeaktigt i baktakt. Svåra moment (takt).

Sång, hade från början nån ide om falsett, det fick bli en slasknynning som jag skrapade ihop en text till och sjöng in senare. Körde ner den en oktav i vocal transformer o sen upp den en oktav i pitchshifter så fick lite artefakter som lät småroliga. Skoj moment. Sången är oredigerad, i vanliga fall brukar jag jämna ut nivåer, ev klippa bort inandningar osv. (tradigt moment skippat)
'Mummlet' är egentligen skrikstämma, tyckte det passade med lite tryck där. Utmattande moment.
Robotrösten var jag tveksam till, för barnslig?
Lite effekter, introt är sologurans reverb som jag vänt på och lagt till lite chorus, om jag minns rätt. Andra ljud, jag är inte så bra på att nyttja samplingar men försökte få in lite. Småkul moment.

Vad gäller mixen så lät det inte så bra i min ipod, för skrikigt med sången, kanske var den för hög, så går det när man slarvar i mix.

Hyfsad märklig låt tycker jag själv men halvnöjd med resultatet.

Eder försynte
'flabb'

« Senast ändrad: 02.03.2010, 20:29:58 by flabb »
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


asti

  • Gäst
Jag utgick från en ackordföljd på gitarr där ackorden innehåller atonala inslag.
Sedan la jag på ett lätt hysteriskt trumkomp och en "entonig" bas som markerar den snabba takten.
Tanken var att den försiktiga, ganska lågmälda sången, ska kontrastera mot kompet i övrigt.
I andra versen där blåset kommer in ligger ett flåsande som ska illustrera dålig kondition! ("..walking down the street")
I vissa partier låter jag en vibrafon och en klassisk gitarr, utpanorerade åt varsitt håll,  spela samma sak också med lite atonala inslag.
"Kören" i refrängen markerar också takten med sitt "du-du-du....". I slutet försöker jag bygga upp ett instrumentalt crescendo som övergår i refrängen,
nu förstärkt med en "vanlig" kör.
Det märkliga med titeln är att det verkar som att "Drapings" inte finns i engelska språket utan att det heter "Draperies" (draperier)!  :)
Vet inte om slutresultatet blev speciellt märkligt.....?  :unsure:
/Asti


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej mitt bidrag: "egghuvud-Water" handlar om vatten och vatten som metafor. Jag hittade vattensamplingar som jag lade upp på mitt trumset och spelade efter detta gav diverse rytmeffekter och sedan har jag spelat in och använt olika vattensamplingar. Utöver detta trakterar jag min vietnamesiska Dan Trahn ett slags cittra, diverse flöjter, en uppklippt gitarr + en del vattensyntljud. Tanken var att det skulle ge en global aspekt av detta genom att flera olika språk talade om vatten och vikten av vatten. Det blev ett par vackra kvinnorsöter som fick illustrera detta. Så tack till Ina för tyska. Rosamarina för Spanska, molly för franska och Elvira för engelska.
Vet inte heller om det blev så märkligt. Det påminner mer om ett soundscape.

Egghuvud  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano - The Oddity
Ja jag hade helt enkelt en akustisk gitarrslinga i huvudet, som jag har spelat här hemma i flera år. Egentligen har jag hela tiden tyckt att den är lite halvfalsk men ändå rätt go´. Så jag tänkte kort å gott att jag kunde spinna lite på spännande ljud med halvfalska toner som backup, där en kombination av denna slinga och andra spännande instrument skulle göra det hela lite märkligt men ändå njutbart.

Vet inte om jag lyckades riktigt  <_<

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad carl cadello

3. Carl Cadello & Flabb - Kakafåneri

Jag minns inte. Det var ju då märkligt.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
kon-Trollet feat. Da Finglish Four  -  Lora Vale


Jag bestämde mig för att tonsätta 'Lora Vale'
i alla fall, det fick bli en märklig version helt enkelt.
Hittade en finsk sajt med syntetiska röster.
Jäkligt struligt att få dem att låta någorlunda engelska
- därav 'Finglish' - man får helt enkelt skriva om engelska ord till sina fonetiska motsvarigheter eftersom finnarna konsekvent uttalar orden precis som de skrivs....men låter ju rätt kul ändå, tyckte jag!

kompet är åxå skapat av ljud från från samma sajt, (mikropuhe),  de har även en enklare inbyggd slags tongenerator - jag samplade alla toner från C till H och klistrade sedan ihop terser kvarter å kvinter till Maj7:or och mollackord osv....småsegt pyssel faktiskt, hehe... :rolleyes:

Nöjde mej med första versen för att inte plåga er (och mig) allt för mycket!
 
Texten, för de som vill sjunga med  :D :D :D  :

Lora Vale   by Philip Paul Bliss ( 1838 - 1876 )

Calmly fell the silver moonlight,
Over hill and over dale,
As with mournful hearts we lingered
By the couch of Lora Vale.

She was dying, gentle Lora,
She was passing like a sigh,
From a world of love and beauty
To a brighter world on high.

Lora, Lora, still we love thee,
Though we see thy form no more;
And we know thou'lt come to meet us
When we reach the mystic shore.
« Senast ändrad: 02.03.2010, 10:42:03 by Kon-Trollet »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
12. Absence, feat Light Head  - Lycka till!

Handlar om den ilska och besvikelse man känner när kärleken visar sitt rätt ansikte.  :unsure:

Stämningen skall pendla mellan nedstämdhet, hat och ovisshet. Hatet är oxo den kraft man faktiskt kan använda för att klara av en situation som känns hopplös, men sedan faller man pladask i alla fall.. Förlåt  :(

Jag försöker simulera en "walki talkie" för att understryka "klart slut, over and out"


Lycka till, farväl hej då!
Lycka till med din resa, till Mars
Farväl!
Farväl!
Farväl!

Förlåt...  :(
« Senast ändrad: 02.03.2010, 11:41:42 by Light Head »


Utloggad carl cadello

3. Carl Cadello & Flabb - Kakafåneri

flabb skickade ett par spår till mig som innehöll en märklig bas och ett par märkligt monotona trummor. Jag löpte amok med märkliga samplingar, spelade in lite märkliga instrument och la nya inte så märkliga trummor. Sen la flabb lite märkliga gitarrer och sjöng lite märkligt i bakgrunden. Sen mixade jag lite märkligt och mastringen blev väl inte så bra den heller.

Generellt är nog fusionjazz (?) det märkligaste vi kan tänka oss och det blev nog också ett ganska tafatt försök. Men för oss var detta det märkligaste vi kunde tänka oss.

Låten hette från början kackaphone, sen kakafån och slutligen kakafoneri

Helt utan smilisar

Mikael och Mats


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
4, Dividend m fl - Desert Dawn

Dividend - komposition och distat tal
Kjelle - kompgura mm figurer
Marre - tal
Bow - inledande sång
Light Head - dikt som i omstöpt form "talas" i låten

Jag låten dikten tala för oss alla och för låten:

when the shadows moan
then you know its enemy
flying at the speed of mind
the night is defeated
once again as struck by lightning
Per-Erik säger:
 okej
Light Head säger:
 the skies float above like a shattered waterfall
clouds tumbeling and fades away in thin air
but still the desert dawn feels dangerous
i hope this just is a flick from within
a higher consiousness,,
 far from feeling safe, the dawn silently shouts
its the saveour and defender from cold nights
but I dont feel comfort, just frightness
the desert dawn groovs

:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag hade rätt storslagna planer på att göra något bra OCH märkligt. Sen kom en rejäl huvudvärk, och jag gjorde "migrane".
Jag lyckades inte samla inspiration till att jobba på något annat eller att förbättra/göra märkligare, och sen tänkte jag låta bli att lämna in, men bestämde mig till sist för att lämna in eftersom jag faktiskt anmält mig :)

"Låten" blev inte bra eller märklig alls. Men inlämnad :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Först och främst måste jag säga att jag känner mig hedrad att få vara med i en festival med så många begåvade musiker. Jag borde kanske ha mastrat låten med tanke på det motstånd som ges i tävlingen. Fast jag var väl lite trigger happy. Kan man få en ny chans att mastra upp låten lite :unsure:

I alla fall: Bara Zorrow på denna men jag måste säga att jag nog gärna gjort ett samarbete. Det blir roligare så. Nästa festival kanske?

Så märklig är väl låten inte i konkurrensen, fast för mig är det lite udda att göra en samba i 60 bpm. Det jag la lite krut på för en gångs skull är texten så här kommer den:

Jag är en tanke som samlar på drömmar
Jag är en vilja som famnar en vind
Jag lappar livet med nål och med sömmar
Jag är en känsla som rör vid din kind

Jag finns i vardan när dagar är långa
Jag finns i vattnet när isen har släppt
Jag finns i svaret när frågor är många
Jag finns i svaret som alltid är rätt

Jag är en båt för en skeppsbruten mening
Jag är ett hopp för en orolig man
Jag verkar snabbt och alls utan försening
Jag finns i drömmen men är ändå sann

Jag ser din sorg och dit liv och din längtan
Jag ser din önskan om barmhärtighet
Jag ser en själ som är fylld utav trängtan
Jag ser din själ och du vet att jag vet

Tack för att jag fick vara med och grattis till alla deltagare. Jag blir så imponerad!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Mahan proudly presents:

Låtnamn:  STREET PLAYER
Kompositör:  Mahan
Medverkande:  Mahan

Alla instrument:  Mahan
Text:  Mahan
Låtlängd:  passlig..(minns ej)

Det var märkligt att låten min inte blev märkligare,
hoppas den får märkbart bättre mottgning än utmärkt.
Märkte nog i nåt skede att den borde märkas
men trots utmärkelsen att delta utan märke i denna festival

Borde ha läst reglerna märkbart bättre för att märkas med en utmärkt märkbart märkligare låt :P
Det märkliga med denna låt är att den (även denna) baserar sig på en dröm som jag haft,
hittade mig på en gata i mellanöstern med att tjäna mitt levebröd som gatuspelare/sångare och det märklga var att jag trivdes med mitt jobb! Ingen jäkkel som kunde säga upp mig och jag fick jobba när jag ville... eller blev för hungrig :D

Sitting in the corner of the 25th street
playing my guitar just to make ens meet.

Watching all the people passing by
cleaning my troath, lets give the music a try.

Come on everybody I´m singing for you
so please hit my bag with a cent or two.

Got a one man band, just a guitar and a voice
Trying to get heard through the downtown noise.

The sun sets and colourful citylights turnes on
and the wind´s getting chilly i´ll better be gone.
I´m missing a place that could cover my head
with the coins from my bag I´ll by a sixpack instead.



H.  Obbnäsguuben
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Hellfog - The blood is here

Denna låt var någonting jag hade problem med från början till slut, inspirationen var helt enkelt inte där.
Gillar inte att skriva musik till ens viss genre, utan jag spelar det jag blir inspirerat av.

Gjorde nog om låten hela 4-5 gånger eller mer innan jag blev någorlunda nöjd, mitt riff arkiv blev lite störe alla fall vilket är något.

Jag gillar verkligen första partiet som jag kallar för "The Toy Song", som jag egentligen spelade in för ca 6-7 mån sedan, men gjorde aldrig mer än så då.

Jag är endå ganska nöjd i slutendan gjorde jag endå den till min min stil.

Jag är bara glad att röstningen är i gång så jag kan glömma denna låt och gå vidare till nästa projekt.

Någon gång ska jag göra en riktig leksakslåt...
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
max92 - tunnbrörulle me extra räksallad

synthlåt gjord i ableton live, inspelad på kassetporta. när jag sedan skulle spela över det tillbaka till live så hacka live lite och jag hann inte göra om det i cubase, därav det knasiga ljudet. Detta är försök nr 2 av 3 jag gjorde, även om det här, när jag väl hade bestämt mig för detta, låna lite från de andra. den slingan som går genom hela låten var från början ett försök till att göra en synthvirvel men den blev inte alls som ja hade tänkt mig men lät (i min värld) istället rätt knasig så den fick stanna.

nått sånt typ...

/Max