Kontrollrummet

Två klaviatur på samma gång?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Okey.
Jag kommer att köpa mig ett nytt klaviatur som kommer vara masterklaviatur.
Frågan jag ställer mig då är helt enkelt: Kan jag nyttja båda klaviaturen samtidigt?
Allltså att jag har ett klaviatur på en vst och ett klaviatur på yttligare en vst?
Samtidigt alltså!
http://web.me.com/julle128


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Måste väl ha en till midi-ingång, om det går i det programmet vet jag inte för det är jag inte insatt i.

Gäller att kunna välja den andra midiporten som "in" på spåret där den andra vst grejen är.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jag tror klaven kan dela på de 16 kanal som finns i 1 kabel när man kör den ena via thrue.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tror klaven kan dela på de 16 kanal som finns i 1 kabel när man kör den ena via thrue.

Missuppfatta Thru, trodde att det bara gick att använda när man skulle spela upp i synthen. Men det går ju åt båda håll.

[wiki=MIDI]Midi[/wiki]


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Fast Thru funkar ju bara "åt andra hållet", eller hur man nu ska förklara det...
Thru skickar vidare den info som kommer via In, så om man kopplar två klaviaturer via thru så kommer enbart den första klaviaturens signaler vidare.


Men de flesta klaviaturer har ju USB nuförtiden (och annars får man ett schysst USB->MIDI för några hundralappar), så själva inkopplingen borde inte vara något större problem.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Så min missuppfattning var ingen missuppfattning  ^_^


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ja, det som står där stämmer gott, men det som jag antar att ni hakar upp er på är att man bara använder thru "åt andra hållet" mot det som Lådan efterfrågar. Man använder t.ex. thru för att koppla från en dator till flera olika synthar så att alla syntharna spelar upp det som datorn skickar ut.

Dator:out->synth1:in-synth1:thru->synth2:in-synth2:thru->synth3:in.....


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Okey, eh, hm. Båda klaven kommer troligen anslutas via usb men om vanlig midi är det som funkar kör jag jue på det såklart.

Jag tror nog inte själva inkopplingen är problemet, saken är den att i ableton live måste jag lixom "öppna" den kanalen jag skall spelain på igenom att markare en viss ruta på det spår jag valt.
Men, det går bara att ha en en sådan markering åt gången.

Alltså tror jag det kan bli lite vajisng!
Tänkte mest höra om hur jag gör i själva programmet för att få det att funka!
http://web.me.com/julle128


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Fast Thru funkar ju bara "åt andra hållet", eller hur man nu ska förklara det...
Thru skickar vidare den info som kommer via In, så om man kopplar två klaviaturer via thru så kommer enbart den första klaviaturens signaler vidare.


Precis. Men på vissa synthar heter utgången MIDI OUT/THRU. Borde man då inte kunna
seriekoppla två klaviaturer, om man vill ha en liten extra uppsättning tangenter vid datorn?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Lådan: USB eller MIDI lär göra det samma. -Same shit, different name typ... ;)

Andy L: Nope, om det är Out/Thru, så innebär det bara att den kontakten kan fungera antingen som vanlig OUT eller som vanlig THRU.
Vill man använda 2 olika klaviaturer måste man ha separata midi-portar (eller köra via USB). (Jag använder t.ex. ett USB->MIDI-interface med 4 In och 4 Ut för att kunna koppla in 4 klaviatursynthar till datorn.)
Eller använda en MIDI-merge box, som alltså "mergar" (=lägger ihop) MIDI-signalerna från 2 olika enheter.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Okey, eh, hm. Båda klaven kommer troligen anslutas via usb men om vanlig midi är det som funkar kör jag jue på det såklart.

Jag tror nog inte själva inkopplingen är problemet, saken är den att i ableton live måste jag lixom "öppna" den kanalen jag skall spelain på igenom att markare en viss ruta på det spår jag valt.
Men, det går bara att ha en en sådan markering åt gången.

Alltså tror jag det kan bli lite vajisng!
Tänkte mest höra om hur jag gör i själva programmet för att få det att funka!

Nu har jag i det närmaste noll koll på Live, men är det inte bara att Ctrl-klicka på record enable-knappen för varje spår du vill lira in på?

Apropå inkopplingen så är det som sagt inga problem om dina keyboard har USB, eftersom varje enhet då kommer upp som en egen "MIDI"-enhet i värdprogrammet, dvs det behövs inga kanalbyten eller THRU-kopplingar på nåt sätt.

Sen väljer du önskad in-enhet för respektive spår som vanligt.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Okey, eh, hm. Båda klaven kommer troligen anslutas via usb men om vanlig midi är det som funkar kör jag jue på det såklart.

Jag tror nog inte själva inkopplingen är problemet, saken är den att i ableton live måste jag lixom "öppna" den kanalen jag skall spelain på igenom att markare en viss ruta på det spår jag valt.
Men, det går bara att ha en en sådan markering åt gången.

Alltså tror jag det kan bli lite vajisng!
Tänkte mest höra om hur jag gör i själva programmet för att få det att funka!

Nu har jag i det närmaste noll koll på Live, men är det inte bara att Ctrl-klicka på record enable-knappen för varje spår du vill lira in på?

Apropå inkopplingen så är det som sagt inga problem om dina keyboard har USB, eftersom varje enhet då kommer upp som en egen "MIDI"-enhet i värdprogrammet, dvs det behövs inga kanalbyten eller THRU-kopplingar på nåt sätt.

Sen väljer du önskad in-enhet för respektive spår som vanligt.

Nämen tackar!
http://web.me.com/julle128