Kontrollrummet

Julianna McDuffie & equality - Confidence

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Eq & Muffin: First of all I have to say that you´ve got a great collab going on here. I def want do hear more of you two together. Andreas did a great work on the first version (which I only commented in one, single, swedish word: snyggt!) but I think this version takes it to another level.

Without putting any value in the usage of compressors, eq´s, limiters, the detailed mix etc etc etc I really think that this song proves that kontrollrummet keeps a bunch of quite skilled song writers who have the ability to actually write GOOD songs while also keeping an overall INTERNATIONAL standard. I also think it shows that collabs and teaming up is def worth striving for as it seems as 1+1 sums up as a greater value than 2.....


 
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


asti

  • Gäst
Som helhet är nog mixen lite bättre nu, men håller med Eko ang pianot och Juliannas sång.
För mig känns sången lite ojämn - vissa ställen låter kanon och vissa låter på gränsen till "surt".
Hade nog helst velat ha både sång och piano lite softare, jazzigare - kanske med ståbas och vispar...
Melodi och harmonier i låten är underbara och den förtjänar, som jag sagt tidigare, att lägga tid på för att få ett optimalt resultat!
Kämpa på!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Bengan_gbg: I just want to say how greatful I am for for those kind words! I agree co-labs are definately more than 1 + 1. I was very impressed by the emotional expression Julianna gave her voice on this one. Co-lab is also a great deal of confidence (no pun, sorry) which I think take everyone involved on his/her toes.

asti: Ska se över pianot, tycker själv det låter "ok" men det finns nog småskruvar nånstans. Det som besvärar mig är att Juliannas röst är så ojämn i volym och pendlar ibland mellan för stark och för låg... trots försiktig kompressor och ett automatiserings-envelop (eller vad det heta) som ser ut som ett seismogram. Kan skulle den "blötas ner" något också men vill inte förlora närhet. Ny bas kommer antagligen... Kulnatt du nämner jazzigare. En kille på musesmuse tyckte att låten lider av identitetskris:
Citera
I do think the song has an identity crisis. Is it jazz, pop jazz, slightly Alanis Morrissette-ish (which I would like to see the song emulate)? The last 2 lines of each verse seem to have chords that take away from the melody, almost as if they are in there just because they can be put in there. The 1st 2 lines of the verses are so beautifully melodic that they could almost be repeated on the last 2 lines, maybe with minor chording instead of major.
  Visst vore kul att bygga upp den som en Morisettelåt om man kunde! Får nog bli kämpa med eq och nivåer i första hand! Tack för att du orkar lyssna på denna fortfarande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eq & Muffin: First of all I have to say that you´ve got a great collab going on here. I def want do hear more of you two together. Andreas did a great work on the first version (which I only commented in one, single, swedish word: snyggt!) but I think this version takes it to another level.

Without putting any value in the usage of compressors, eq´s, limiters, the detailed mix etc etc etc I really think that this song proves that kontrollrummet keeps a bunch of quite skilled song writers who have the ability to actually write GOOD songs while also keeping an overall INTERNATIONAL standard. I also think it shows that collabs and teaming up is def worth striving for as it seems as 1+1 sums up as a greater value than 2.....


 
I generaly suggest that Bengan gbg allways write in english I havent heard him say so much in one comment ever :lol: (sorry for OT)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Eko: Sant! ;)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
If you can't say it in Swedish, you can't say it English either.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Inga problem - denna låten kan jag höra hur många gånger som helst! :wub:
Det jag hakade upp mig på i sången var t.ex första raden "I found myself in confidence" där sluttonen, alltså på "dence"
kändes som lite, lite för låg (vad säger man? minuspitch? :))
Har lyssnat några gånger till och kan inte säga att det stör mig speciellt längre! Det är en väldigt fin tolkning Julianna gör!
Skulle gärna vilja dra ner en aning på "Buffy Saint Marie-vibratot", men det känns också som en vanesak.
Pianot stör mig inte heller längre. Var nog på dåligt humör efter allt snöskottande.... :))
Hur som helst vore det intressant att höra den i en lite softare, jazzigare tappning, men förstår att det inte låter göra sig så lätt!
Måste tillstå att jag inte riktigt hänger med i harmonigångarna i det instrumentala "sticket" eller om det är basen som förvillar..... :wacko:
Nej, nu ska jag inte röra till det för dig mer! En toppenlåt i alla väder!  :)
 /Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Ursäkta sent svar Asti (i flyttartagen här, lämnar stan för landet). Jag vet om "dence" och varit där och petat men får inte till pitchen riktigt. Ny bas kanske är på gång. Hoppas du slipper skotta nu (plus fyra här idag) och tack för att du ville följa denna!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves