Kontrollrummet

Jonte - Images

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Som alltid tänker man försöka komma vidare, men troligtvis stannar det vid detta.

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/jonasberglundmusik/images.mp3[/mp3]

Version 2
[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/jonasberglundmusik/images2.mp3[/mp3]


/Jonte
« Senast ändrad: 06.03.2010, 11:08:17 by Jonte »
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Aha, en till som gör klassiskt, kul! Det börjar bli några på forumet nu!  :)
 
Svårt att komma med några konkreta råd hur man skulle kunna fortsätta. Jag tycker du har gjort en bra början, men det borde komma ett parti som bryter av lite där denna slutar. Kanske mer instrument - slagverk? Pizz?

Stråkarna bär upp melodin fint, men jag tycker du skall omarbeta den lite. Det låter som om du har haft en sjungen melodi och utgått ifrån, försök göra den som legatostråkar skulle ha vävt fram den istället - i princip inte två lika toner efter varandra.

Fin dialog mellan sektionerna. Kanke blir lite mycket av kanon efter ett tag, lite mer unisona partier skulle nog jag vilja ha.

Tycker de långa tonerna blir väl stela ibland - försök svälla vissa, tona ner andra.

Mitten av låten (70s -) behöver mer intensitet. Det är svårt att få till, men jobba både med mer instrument och att öka styrkan. Låta valthorn komma in?

Fin nedtoning men så där snöpligt kan den väl inte sluta...? ;)

Det hörs att du har jobbat med att blanda klanger och med att få tonerna jämna. Visst går det att slipa lite till, men jag tycker det låter ganska bra. Lite matt ljud generellt, men det kan vara pluggens karaktär i sig. Kan det vara Miroslav kanske?

DON'T PANIC


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Oj, det var många bra råd - tack för det! Ja, det blir lite statiskt ibland, Sibelius spelar upp utan
att jag pillat så mycket. Det är GPO 4 inga övriga effektpluggar alls, ingen eq. Stämmer bra att jag utgått från en sjungen melodi!
Ska försöka komma vidare med detta.

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag saknar pauser ibland (kanske från några instrument innan de kommer tillbaka). Jag tycker det är svårt att få till den dynamiken på stråkar och blås då jag spelar instrumenten på ett keyboard.
Slutet på det här borde vara början på fortsättningen. På tok för kort!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Nu har jag gått vidare. Gjort en sektion där en hotande timpani står i kontrast mot den relativt glada
melodilinjen. Den delen går över i en mörkare del, och sen tillbaka till det ljusa.

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Låter bra, men jag upplever ljudbilden lite murrig eller snarare för kompakt. Det är ju naturligtvis en smaksak men eftersom musik oftast handlar om just smak och tyckande.... så tycker jag ;)

Jag hade själv lagt på mera rum (ja... jag är förtjust i reverb och liknande  :lol:) Kanske att man behöver ett mer luftigt instrument/slinga oxå?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Gurano, och vad bra att du lyssnade! Reverbet i Aria stod på Ballroom, är nu ändrat till Concert Hall.

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jaha.. Jag gör väl ett försök då...
Som Ni alla vet så är ju inte jag lämpad att bedöma klassiska stycken.. Jag gillar absolut vissa grejer, men de flesta lyssnar jag på i några få sekunder sen klickar jag bort det.. Jag är lite för rastlös tyvärr..

Samma sak när jag läser böcker. Varje bok får en till två sidor på sig att fånga mig och lyckas det inte så är det papperskorgen som gäller.. För mig funkar musik på samma sätt.. Jag är dock väl medveten om att jag ibland tappar bort riktigt bra grejer p.g.a. detta.. Men men..

Hur som helst.. Tro det eller ej men detta fångade mig och mot alla odds så lyssnade jag klart på hela låten.. Mestadels för att de första sidorna (läs introt) var jääääkligt snyggt.. Sen tappade jag lite intresse i mitten - när pukorna & flöjten dominerade (tog över).. Men jag hade då redan blivit såpass nyfiken att jag ville kolla om det hände nå't mer spännande.. Det gjorde det..

Avslutningsvis: Hade det inte varit för det lite tråkigare mittenpartiet så hade jag gett den här "boken" höga betyg, men de trista sidorna i mitten sänker det tyvärr.. Men i det stora hela så tyckte jag ändå att boken var mycket läsvärd..

F'låt min dåliga metafor  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Hogge för att du tog tid att lyssna. Ja, det blir kanske lite märkligt när man försöker trycka in
en symfoni på pop-tid  :D. Och timpanidelen behöver nog ses över, lite för mycket på vissa ställen.
Men lite kontraster behövs, livet är inte sockersött hela tiden  ;)

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kul med klassiskt!

Lyssnat här, ja..det är bra..men känns lite komprimerat..det händer så mycket på 220 sekunder..luftigt parti som bryter av på ett fint sätt, tycker jag kommer vid 64 sek  till ca 1:20.

Många vackra lite ödsliga harmonier.

Men du kunde ju förlänga den lite..lägga in nåt mer luftigt, kanske.

Annars är det så fint nu oxå. :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Marre! Ja, en symfoni på pop-tid :-) Det blir kanske mer tid på detta eller ett nytt projekt.
(Nu, har jag sållat bort en del timpani i andra delen, samma fil som version 2.)

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dert här är riktigt bra. Du är duktig på att måla upp stämningarna gillade bäst det lite "onda" partiet men även resten, bra instrumentering och ljud.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se