Kontrollrummet

WASTER - here with u - NYA MIXAR 100221

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tjena!

upptäckte de här forumet alldeles nyss å bestämde mej för å slänga upp en låt ja håller på å "meckar" me just nu!

de här e en nyinspelning av en gammal låt, som ja skrev för över 10 år sen!
tyckte den förtjänade ett bättre öde än en halvtaskig slaskversion;)

har mixat mestadels i lurar å min övriga lyssning e inge vidare (vanliga stereohögtalare), så de e lite bökigt å få till mixarna ibland!

skulle uppskatta tips å kommentarer på låt å mix osv...;)

LÅTNAMN: here with u
GRUPP: WASTER
GENRE: pop/rock
LÅTLÄNGD: ca 3:10
KOMPOSITÖR: andreas
PRODUCENT: andreas
EV. MEDVERKANDE: janet på körer/stämmor å david på trummor å bas
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

SENASTE MIXEN!

mixdown2 100221 - http://web.telia.com/~u23405813/
« Senast ändrad: 16.03.2010, 03:25:09 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Välkommen till Kontrollrummet.

Jag tror att låten skulle vinna på att spelas betydligt långsammare. Kanske 10-15 bpm långsammare. Sången blir ganska anonym i sitt sound. Rensa lite i botten så går det nog att höja något utan att det grötar. Gitarren blir väldigt stressig i detta tempot plus att den är lite otajt också.

En trevlig låt tycker jag det är som förtjänar ett ännu bättre öde.  ;)

Kanske nån tamburin för att accentuera rytmen.

Oj, vilken superläskig orgel? som slutackord.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Waster!
Och wälkommen åxå från min sida!
Låten då...
Lite nerviga gitarrer, kanske lite vassa. Sången blir bakom och lika gäller fiolen (eller säckpipan). Snygga Irishvibbar här. Dra ner ackegurorna ordentligt och ge utrymme åt resten som verkar vara väl arrat men icke hörs. Håller med W att även tempot borde dras ner. Men en god låtbörjan har du på gång, bara att skruva vidare! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nope, kommer inte åt låten via någon browser,
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
Wernborg - tackar tackar:)

ja håller me om att den nog borde va långsammare (men om de tillkommer trummor, så kanske de funkar iaf...?)!
de borde väl finnas nåt smidigt sätt å ändra tempot direkt i cubase sx3 (men helst ändå bibehålla pitchen isf)?


"Rensa lite i botten så går det nog att höja något utan att det grötar"

rensa bland frekvenser, menar du? har aldrig gjort sånt förut, men ska försöka iaf!
nåra bra tips?


"Gitarren blir väldigt stressig i detta tempot plus att den är lite otajt också."

ja, hoppas de finns nåt smidigt sätt, för ja tror inte ja orkar me å göra om inspelningen;) (skulle ta död på all kreativitet)!


"En trevlig låt tycker jag det är som förtjänar ett ännu bättre öde"

tack å bock:)


"Kanske nån tamburin för att accentuera rytmen. "

ja, ja håller nog me, om att de borde va nåt... tror ja ska be nån om hjälp me de, för ja kan absolut 0 om trummor å liknande;)


"Oj, vilken superläskig orgel? som slutackord."

ja, slutet måste fixas till! så där e de inte meningen att den ska sluta;)



mahan – tackar;)
lite märkligt att de har tagit så lång tid å hitta de här forumet, men de verkar va väldigt bra, de lilla ja har hunnit läsa i de hittills


” Lite nerviga gitarrer, kanske lite vassa. Sången blir bakom”

Ja, de e väl dom där eländiga frekvenserna som spökar igen, kanske!?
Nåra bra tips på å få till dom?


” Dra ner ackegurorna ordentligt och ge utrymme åt resten som verkar vara väl arrat men icke hörs.”

Att dra ner acken, hade ja inte räknat me å höra!
Inser att den behöver mixas bättre iofs…
Från början va de menat som endast acke å sång, men de blev lite väl ”diskantigt”, så ja fick slänga på lite mer grejer, för å få lite bättre balans…!
Men kan ju testa iofs å se hur de låter…
E väl återigen en justering av olika frekvenser som behövs (på både acke å sång)…
Har som sagt aldrig pillat me sånt förut, så tips/råd ang å justera dessa frekvenser, skulle uppskattas;)


”Håller med W att även tempot borde dras ner”

Japp, håller också me, men har inte gjort sånt heller förut…
Går de å ändra tempot, på nåt smidigt sätt (helst utan å ändra pitchen)?


” Men en god låtbörjan har du på gång, bara att skruva vidare!”

Tackar:) ska försöka!


Eko – va konstigt!??
Testa alldeles nyss å de funka iaf nu…

there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu kom jag åt den - det tog en stund innan den var spelbar via den där länken så jag var väl lite för ivrig senast.
Välkommen till KR
Gillar låten och vet inte om jag håller med kamraterna att den ska ner i tempo - men hur du än gör så måste du lira om den den är alldeles för basfattig nu och ackeguran blir för tröttsam i längden på det här sättet. Sången låter lite för dold men det hörs att bra potential finns både på herr och damsidan.

Vet inte vad du har för inspelningsgrejor men nog tycker jag att låten är värd en nyinspelning med en ny grund i form av någon slags slaginstrument och bas (i rätt takt) nu seglar rytmen lite och det är ju inte så kul.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
gött att de funkar iaf!

tackar:)

kul att du gillar låten!
mm, kanske måste ta tag i de å lägga om acken, men testar nog hur de blir å bara sänka den först iaf...
ska göra ett par försök å rensa lite bland frekvenserna, så sången kommer fram bättre!

slaginstrument begriper ja mej inte på, men ja funderar på å be nån om lite hjälp me den biten!
de ligger faktiskt en bas i bakgrunden redan, men den e rätt diskret (lågt mixad) å e oxå stråkar...
ska nog testa å dra upp den lite, iom att ja testar å sänka acken...
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Välkommen!

En lagom bra låt, som skulle kunna vara bättre, klart bättre om bara guran inte tjötade hål i huvudet på mig!!

Lite nytt arr, och trummor! En bas.. ja detta kommer att bli bra serru!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,left]http://web.telia.com/~u23405803/here%20with%20u%20-%20091015.mp3[/mp3]

Du kan själv plocka in "musikspelaren" om du klickar på den lilla blå knappen med en högtalare och sen klistrar in hela länken till låten: http://web.telia.com/~u23405803/here%20with%20u%20-%20091015.mp3

Låten är mycket bra och förtjänar att göras om i sin helhet. Den här mixen har några problem jag inte tror du kommer runt på annat sätt än att göra en ny version. Det är den definitivt värd!

1) Det låter vettigt att sänka tempot lite.

2) Har du nån basgitarr? Den skulle ge ett bra komplement till gitarr och sång/kör

3) Din sång och Janets kör är superbra men i mixen verkar din sång ha kompressor eller deesser på, som gör att det låter som du läspar då du sjunger.

4) Omväxling:
a) Om låten nu går i ||: G D C D :|| skulle det passa bra med ett annat tema som omväxling, nånting som kommer in i mitten och börjar på C och bryter av från nuvarande ackord, kanske något som går hälften så snabbt så blir det ännu mer omväxling.
(Nu vid femte lyssningen hör jag att det finns ett sånt tema)

b) Första versen eller kanske första versen efter ett annat tema, skulle kunna spelas av övriga instrument utom gitarren. Det ger också omväxling.

5) Lägre volym på gitarrkompet
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det här låten är helt klart värd att jobba vidare på.
Jag håller inte med om att den går för snabbt. Jag lysnade enbart på själva sångmelodin med detta i åtanke och där känns tempot helt rätt tycker jag. Däremot kan jag hålla med om att gitarrkompet känns stressat. Byt hellre till ett annorlunda komp än att sänka tempo.

Gitarren ligger väldigt högt i volym och är ganska vass/ringande i ljudet. Sänk den en aning så att den smälter in mer i ljudbilden och testa dig fram med en eq för att hitta ringljudet och sänk ner det frekvensområdet en aning bara.

Mycket av de låga frekvenserna ligger i sången som jag upplever det. Det är nog där som du behöver skära lite bas för att få en tydligare ljudbild.

Bra låt!  Fortsätt med denna!!

/ Andreás
Me, Myself & I


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Sången ligger för långt borta!
För mkt reverb eller sjunger du för långt ifrån mikrofonen i ett oisolerat rum.

Mitt enda problem med insatsen annars är ditt uttal!

Tycker inte du skall lägga till några element i låten, snarare plocka bort tjejsången och låta den vara monoton.

Framförallt ligger sången för långt borta.



Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
Light Head - tackar:)
jo, ja börjar så sakteliga få klart för mej att acken, tyvärr nog behöver spelas om...:(
ja hade faktiskt inte planerat å lira den så där... intensivt från början, men när ja skulle spela in den, kändes de... ändå rätt just då...
kul att de finns hopp iaf;)


MaxB - tackar för tipset! fixat nu:)
kul att du gillar låten:)
1 - mm, har oxå vart inne på de å de borde väl gå å fixa enkelt i cubase isf!?
samtidigt har nog Kornstad en poäng i att de kanske e acken som bidrar till att den låter... stressad!?

2 - nä tyvärr, men ja har en keyboard me lite basljud...
ska testa å höja den redan befintliga basen (stråkar) å sänka acken, så basen kommer fram bättre!
kanske borde testa nåt annat basljud, men får testa hur de låter när ja höjer den nuvarande först...

3 – japp, de ligger en deesser på båda, har ja för mej!
Ska kika på de!

4a – ja, de ska allt finnas där, men de blir kanske svårt å höra me acken som den e just nu…
me lite tur kanske de löser en del, när ja sänker acken, men annars får ja spela om den, som den va tänkt från början, me samma komp fast mer… ”luft” mellan ackorden!
(kan ju iofs testa lite andra komp oxå, om ja ändå måste spela om den)

4b – hmm, får fundera på de…

5 – japp, ska fixa de!


Kornstad – kul att du gillar den:)
hmm, ja tror nästan du kan ha rätt i de där!
acken får nog låten å kännas… ”stressad” (de har ju flera andra tyckt oxå)!
får hoppas de löser sej, när ja sänker acken, annars får ja spela om den!

tackar för tipset för å hitta ”ringljudet”!:)

japp, ja har inte kikat alls på frekvenser å ev krockar osv…
har nån eq på, men de e bara nån preset!
ska försöka skruva lite me eq å försöka fixa lite bland frekvenserna!


Olofd – ok, ska försöka fixa till de bättre me eq!
sjöng ca 10cm från micken, me ett puffskydd framför!
allt e inspelat i min lägenhet, så de e inte isolerat!

uttal? nåt speciellt ord eller hur menar du?

hmm, tanken e ju att låten ska växa lite allteftersom, så därför e de mer å mer körer för varje refräng…
tyckte nog låten blev lite för monoton utan den där tjejsången…


tack som fasen allihop för bra konstruktiv kritik!:)
ska försöka jobba mer på mixen å ja köpte faktiskt den där studios (tidningen) ”mixologi” ida, så de ska bli intressant läsning/ mixning!

[mp3=200,20,0,center]http://web.telia.com/~u23405803/here%20with%20u%20-%20091015.mp3
[/mp3]
« Senast ändrad: 22.10.2009, 02:44:39 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Vad använder du för kompressor till sången?


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
hmm, lite jobbig fråga, eftersom ja har lagt på grejer, utan nån större kunskap om/ tanke bakom pluggarna osv, men ja har testat mej (lyssnat) fram på nåra låtar nu å har en radda pluggar, som ja alltid lägger på sång!
ja har faktiskt 2 hårt jobbande kompressorer på sången...
den ena (voxformer) har en deesser på oxå...

kompressorerna ja har på sången:
voxengo - sonic finalizer
voxengo voxformer

PS! de e inte me på den upplagda versionen, men har nu även lagt på en gate på 40Hz (e väl samma som högpassfilter!?) på all sång!
e väl iofs ingen kompressor, men...

en snabb fråga om eq: när man ska in å skära i frekvenser osv, var i "effektkedjan" ska eq:n ligga?
först, eller sist?
« Senast ändrad: 22.10.2009, 15:20:10 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mycket har sagt om låten som sådan :) så jag tänkte ge mina 0.02 USD

Låten kunde bli lite mer fyllig med ett enkelt trumkomp tror jag. Och en bas.

Sedan tror jag du komprimerat sången för mycket, och läsp/essljud kan komma därifrån. Testa med följande signalkedja:

eq
de-esser (vid behov)
kompressor
reverb/delay eller vilken effekt som önskas


eq-setting:
sången skär du nedifrån. lägg en brant kurva vid 50 HZ och ta den uppåt i frekvenserna tills murrighet/bumlighet försvinner. Sedan gör du likadant uppifrån, tills onödigt fniss och hiss är borta.
Karaktären på rösten jobbar du med runt ca 300 Hz, och kanske runt 3-4 Khz. Där ligger massvis med karaktär.


TEsta att ta bort lite diskant på gitarren, och labba sedan med frekvenser runt 1500 -> 3000, för att få fram ljudet.



VÄlkommen till forumet, bra första låt också :)


Fråga på så svarar folk :)



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
de e faktiskt på g me trummor:)
ja har bett en go vän, som ja vet e duktig på trumprogrammering om hjälp me de, eftersom ja själv inte begriper mej alls på de där... knepiga... bullriga... instrumentet;)
har hört en hel del av hans tidigare verk, så de ska bli väldigt... intressant å höra hur de blir!

de finns redan en basslinga på låten, men den e väldigt lågt mixad å e stråkar...
har tänkt å höja den befintliga basslingan (å sänka acken), men borde kanske även testa å byta ut ljudet, till mer... "vanlig" bas...!?
får nog testa hur de låter å bara få fram stråkbasen först...

aah, de kan säkert stämma att de e för mycket kompression, men tänkte börja me å sänka, eller kanske tom helt ta bort deessern, som ligger på all sång just nu...

stort tack för tipsen ang signalkedja å eq inställningarna:)
frekvenser e helt nytt för mej, så ja behöver all hjälp ja kan få;)
har kommit en bit i "mixologi" nu å där finns de oxå en hel del nyttiga tips ang frekvenser osv!
jäkligt bra läsning för en rätt okunnig mixare;)

tackar,  tackar:)

japp, ska fortsätta me de;)

lägger upp en ny version, när trummorna e klara å så kanske ja har hunnit me lite mixning då oxå;)
(har en ny låt på g oxå, som tjatar å vill spelas in;)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här tror jag kan bli riktigt bra.. Tempot tycker jag är helt rätt, men endast om det tillkommer fler instrument här.. Vill ha rubbet; trummor, bas & gärna en gitarrslinga i bakgrunden.. men ett intro med endast aukustisk gura (som nu) känns bra..

Tycker sången låter lite "burkig", men det kan vara mina lurar..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tackar hogge:)

e på g me både trummor å bas!

ska försöka kika på "burkigheten";)

tackar för kommentarer å tips:)

there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tjena Brynte!
Det börjar bra, men efter ett tag tröttnar man på gitarrenas spel ,speciellt det högstämda diskantiga stränginstrumentet. Låten är ok, men det saknas variation. Sången är svajig, kören kan bli bättre, gillar när det kommer en variation där på slutet - mer sånt. Gillar ändå engagemanget i låten.
Har inget direkt problem med tempot, tror att gitarrkompet skulle kunna varieras bättre, alltså inte bara hamra ackord utan mer lägga vanliga raka ackord på varje 4-del, i allafall den ena guran. En slagverk skulle nog också behövas, tamburin, handklapp, typ. Nu har jag nog redan sagt vad andra påpekat, men jag skrev detta innan jag lästa andras kommentarer. Hoppas du får inspiration att jobba vidare med låten


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tjena Tokai!

tänkte vänta me å svara dej, tills ja hade en ny version upplagd, men ja e inte riktigt där ännu!

japp, har fått mycket kommentarer om acken!
har inte helt bestämt mej än, utan väntar nog tills trummor, bas å en ommixning e klara, å får se om den fortfarande "stör"!?
gör den de, kommer ja spela in acken igen!
lite "luftigare" å så ska ja ev testa lite mer variation isf...

sången tror ja nog ändå får duga, tror ja...
har grannar me exeptionellt bra hörsel, så ja får välja mina sånginspelningar me stor omsorg;)

helt rätt å kommentera utan å läsa andras kommentarer först:)
annars kan lyssningen lätt bli påverkad...

har fått höra ett litet smakprov på ca hur den kommer låta me trummor å bas på å ja blev verkligen överraskad av hur stor skillnaden blev:)
ska bli riktigt sköj å höra, när de blir klart...;)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou WASTER!
Lyssnade igen en gång och konstaterade samma sak, kolla igenom mixen, nivåerna framförallt. Ner med ackena och om det finns en bas så ska den naturligtvis upp.
I värsta fall så spela in ackena på nytt med lite mer botten o mindre diskant. Sången e snygg så håll noga vakt om den du! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tjou mahan!

japp, ska kika över mixen!
kommer bli en rejäl bas å trummor på låten (e en som hjälper mej me de)!

"I värsta fall så spela in ackena på nytt med lite mer botten o mindre diskant."

aah, ja tänkte avvakta lite å höra hur de blir, me trummorna å basen på, men sen spelar ja ev in ny acke!
förresten, vilken mick position e bäst, för mer botten å mindre diskant?
eller ja, mick position för bättre ackeljud än nuvarande, helt enkelt...
acken som ligger på nu, e inspelad, me micken på ca 10cm avstånd, vid ca 15 bandet, riktad mot ljudhålet...

tackar som fasen för kommentaren om sången!:)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
förresten, vilken mick position e bäst, för mer botten å mindre diskant?
eller ja, mick position för bättre ackeljud än nuvarande, helt enkelt...
acken som ligger på nu, e inspelad, me micken på ca 10cm avstånd, vid ca 15 bandet, riktad mot ljudhålet...
Tja, det där är en god fråga som inte finns direkta svar på, många greijer som inverkar, hurudan acke, hurudant e utrymmet, hurudan mikrofon, hurunad preamp osv.
Bäst att pröva sig fram, lira lite o så lyssna, och så flytta mic, lira igen o jämför. Efter tre eller fyra tagningar brukar det nog hittas!

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
så gott folk;)

nu e de äntligen både trummor å bas på denna låten:)
ni hade förstås helt rätt i att de behövdes i denna!

har läst på en del om mixning sen sist å gjort ett par tappra försök å få till de, men känner mej väldigt osäker, om de duger, eller om de behövs mer arbete!?
de här e iaf första gången, som ja har haft en vettig tanke bakom eq:ande å skärt frekvenser osv...:)
ja har gjort 2 olika mixar: mixdown, som kanske blev lite "diskantig" å vass!?
å mixdown2, som har mindre diskant (å lite lägre volym)!

skulle verkligen uppskatta kommentarer på mixen (men resten me förstås;)!:)
e de nåt som behövs ändras på (volymnivåer, effekter, kör osv...)

mixdown 100219 - http://web.telia.com/~u53105975/
mixdown2 100221 - http://web.telia.com/~u23405813/
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Andra versionen låter behagligare i mina öron. Bra driv i låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nu låter det rätt ok!
Eventuellt lite diskantrik kanske? Eller så är det mina öron (recovering from lock i öronen)

jag hör iallafall alla instrument klart och tydligt!

Lite "tråkig" sång, ganska laid back attityd hos sångare, och ett ljud som  saknar lite krisp. kanske kan vässa det en aning?

Jörtjejen som kommer in låter som hon sitter nån helt annan stans. Lite reverb på henne så hon smälter in bättre i bilden kanske.

Ta mina åsikter med en nypa salt, jag litar inte riktigt på mina öron!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
MaxB - håller me! kanske lika bra å ta bort den första versionen...

tackar:)


Emulator - du får va rädd om dom stackars öronen;) känsliga grejer, vettu;)

asså, även 2:an e "diskantig"?:(

jävligt gött å höra!:) då kanske allt "pluggande" om mixning, på sistone, har gjort lite nytta iaf:)

saknar krisp? då höjer man eq:n lite i dom höga frekvenserna, va (ca 10000-15000khz)!?

har allt för mej att hon har samma reverb, men håller me om att de inte låter... riktigt som det borde!
Ska kika på de!
för att få henne "närmare", borde de väl läggas på ett kortare reverb, eller de kanske e bättre å se till så hon har exakt samma inställningar som leaden, så de smälter ihop bättre…!?

Ok, krya på dej då;)
« Senast ändrad: 23.02.2010, 07:29:54 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tror det mesta kring själv ljudbilden är kommenterat. Gitarren är fortfarande för vass och ligger för mycket i övre mellanregister för att det skall bli behangligt att lyssna på. Sången låter som du sjungit in i kakburken.  :)  Tyvärr känns det som att det finns mycket jobb kvar, men låten har potential. Håler med Emu om att arrangemanget inte heller känns klart. Det blir välidgt monotont efter någon minut med den där gitarren som maler på. Skulle nog försöka göra arrangemanget mer nyanserat kanske lite fler kompvariationer på vers refräng t e x. OM du arrar för trummor och så så skulle det kunna låta som The Corrs ungefär.
Jobba på bara
eggs :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jag tycker låten är bra - men som ngn sagt innan så låter den lite "stressad" och liiite för snabb? Skönt raspigt/hest sångstuk du har iaf brynte :) Kanske skulle vara lite mer bett i sången ändå?

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
egghuvud - ska kika mer på gitarren då!
får nog testa å eq:a den när hela låten spelas, istället för separat!
ska testa å sänka gitarren å höja basen lite till oxå...

ok!? de e väl inge bra, antar ja, fast ja ofta e där nere å gräver efter kakor...;)
va beror sånt på då? för hårt komprimerat?

ok, tycker själv de blev mycket bättre me dynamiken, sen de kom på trummor å bas, men de e ju den där gitarren igen då...

trummorna å basen får nog va som dom e, eftersom ja har fått hjälp me de (har ingen bas å kan inte trummor), men de finns väl ev lite alternativ till gitarrackord iaf...

japp, har blivit en riktig långkörare de här, så ja börjar bli lite less, men lite mer tid, e ja nog beredd å lägga ner på denna:)


Bengan - hmm, de e väl om ja testar å dra ner tempot lite på hela projektet isf... e värt ett försök, men hoppas inte pitchen ändras för mycket bara...
har vart inne på de tidigare oxå, men har faktiskt inte testat än!
tackar:)

mm, tror de finns 2 möjliga orsaker, som ja direkt tänker på, till varför sången inte har mer bett!
1 – om ja skulle börja spela in den här låten ida, skulle ja ha satt på capot högre upp på gitarrhalsen, så de hade passat min röst bättre!
De blev en aning för lågt, för att va optimalt, känner ja!

2 – sjunger i en lyhörd lägenhet, me kinkiga grannar ovanpå, som (misstänker ja) orsakar att ja (kanske lite omedvetet) sjunger lite mer dämpat, än ja skulle gjort annars!

there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jo bra låt som blir ännu bättre om du släpper fram sången lite, lugna ner gitarrliret, tempomässigt tror jag inte den är för snabb.
Annars har jag synpunkter som stämmer överens med vad de flesta redan har påpekat.
/S
www.myspace.com/staffanjonsson