Kontrollrummet

XP:s välkomstsida

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo det är som så att jag sitter och installerar om XP på frugans dator efter en HD-crash.
Efter ett par rundor med Windows update,så börjar jag fastna på den förhatliga välkomstsidan (vid uppstart) och måste tvunget
klicka på den fåniga lilla fjärilen för att Windows ska starta..Oerhört frusterande. :wacko:
Man vill ju trilla in direkt i win. efter man tryckt på startknappen..
Jag vet att jag lyckats fixa till detta förut,men kommer ta me tusan inte ihåg hur man gjorde,någon som kan hjälpa till med det ?? :wub:
« Senast ändrad: 22.02.2010, 00:05:30 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ingen här som kan sånt här ??? :o :unsure:

Eller är detingen som förstår vad jag menar ?? :huh:
« Senast ändrad: 22.02.2010, 14:18:27 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ingen här som kan sånt här ??? :o :unsure:

Eller är detingen som förstår vad jag menar ?? :huh:

I kontrollpanelen under Användare kan du ställa in om den skärmen ska visas eller inte. Du måste ha blankt lösenord tror jag för att det ska funka och endast en användare på datorn.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Användarkonton heter väl..... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Du kan endre den fåniga lille fjärlien til en gitarr, for eksempel. Eller en liten gul badeanka  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ingen här som kan sånt här ??? :o :unsure:

Eller är detingen som förstår vad jag menar ?? :huh:

I kontrollpanelen under Användare kan du ställa in om den skärmen ska visas eller inte. Du måste ha blankt lösenord tror jag för att det ska funka och endast en användare på datorn.
Tack Wernis!!
Något lösenord hade jag inte satt,men ett konto (ASP / Net någonting) hade win. själv skapat.. :huh:
Det syntes inte som något val vid inloggningen,hur som haver,efter bortag av det,rammlar man in igen som
vanlig. B) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tsmalmbe

Att köra singel-account utan lösenord och med administrativa rättigheter är ett verkligt bra recept för att garantera malware och skräp på datorn.

Det är inte meningen att det skall vara lätt, det är meningen att det skall vara säkert och bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Det är inte meningen att det skall vara lätt, det är meningen att det skall vara säkert och bra.

Om man inte kör mac, då är det både lätt, säkert OCH bra ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är inte meningen att det skall vara lätt, det är meningen att det skall vara säkert och bra.

Om man inte kör mac, då är det både lätt, säkert OCH bra ;)

Är ju inte direkt optimalt att köra ett nästan 10 år gammalt operativsystem.

Windows 7 är det man ska jämföra med nu 2010  ;)
Använder du autoinloggning där så kör ändå inte något med administrativa behörigheter förrän du ber om det.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Att köra singel-account utan lösenord och med administrativa rättigheter är ett verkligt bra recept för att garantera malware och skräp på datorn.

Det är inte meningen att det skall vara lätt, det är meningen att det skall vara säkert och bra.

Lätt OCH säker blir det i XP om man kör program, webbrowser'n t.ex, i SANDBOXIE (Googla om du missat denna geniala gratis app). Inget kört i Sanboxie kan komma åt systemet. Man kan fulsurfa hur mycket som helst utan att behöva bekymra sig  :P
Jag brukar testa nya program genom att installera dem inuti en Sanbboxie session. Är programmet inget att ha, bara radera sandboxen. Programmet väck, systemet orört.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är ju inte direkt optimalt att köra ett nästan 10 år gammalt operativsystem.
Windows 7 är det man ska jämföra med nu 2010  ;)
Använder du autoinloggning där så kör ändå inte något med administrativa behörigheter förrän du ber om det.

Tycker XP är optimalt. Det är modernt och man hittar. Om man vill göra något gör man det.
I Vista som jag har på jobbet, måste man säga ja, ok, lovar, är säker, trettioelva gånger - innan operativsystemet accepterar att göra det man tänker göra, typ...
Och installationspaket med extensionen msi kan man inte som med exe välja "Run as administrator". Konstigt tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Är ju inte direkt optimalt att köra ett nästan 10 år gammalt operativsystem.

Windows 7 är det man ska jämföra med nu 2010  ;)
Använder du autoinloggning där så kör ändå inte något med administrativa behörigheter förrän du ber om det.

Som gränsnitt mellan hårdvara och användaren kan man ju köra vad som helst, så länge det finns stöd för ny hårdvara. (När kom SP3 till XP? Måste ju vara senaste iterationen.)

Inte kollat upp 7:an alls, faktiskt, men kanske bra. Fick dålig eftersmak av vista..



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Är ju inte direkt optimalt att köra ett nästan 10 år gammalt operativsystem.

Windows 7 är det man ska jämföra med nu 2010  ;)
Använder du autoinloggning där så kör ändå inte något med administrativa behörigheter förrän du ber om det.

Som gränsnitt mellan hårdvara och användaren kan man ju köra vad som helst, så länge det finns stöd för ny hårdvara. (När kom SP3 till XP? Måste ju vara senaste iterationen.)

Inte kollat upp 7:an alls, faktiskt, men kanske bra. Fick dålig eftersmak av vista..





Oavsett servicepack i XP så kör normalanvändaren alltid med högsta behörigheter. Det var dit jag ville komma. Man kan tycka XP är hur bra och modernt som helst även om så inte är fallet.

Har kört Windows 7 ett år ungefär och jag upplever inte den gentemot XP stramare säkerheten som något hinder eller störande alls.

Vista fungerar mycket bra på rätt dator. Läs: kraftfull. Samtidigt riktigt dåligt på många burkar. Därför är så många sura på Vista.

Windows 7 däremot rullar bättre är XP på motsvarande hårdvara enligt min erfarenhet.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt beror "vad man har datorn till" om 7 eller XP eller linux eller DOS är "tillräckligt", det menar jag rä viktigare för en köpare än de saker du nämner.

Håller med om att många klagar på Vista (eller 98, eller Me, eller win3.11 när det kom (speciellt apple computers fast annan anledning)) för att operativsystem från microsoft (och medföljande programvara) blir mer och mer resurskrävande för varje ny reklamkampanj, trots att ett os är ett gränsnitt (i syfte att förenkla för vanligt folk) mellan datorn och mäniskan som sitter där.

Koden bör slimmas efterhand. Och uppkomma på annat sätt, via andra utvecklingsvägar. Men det tar jag på nåt annat forum.


Några rader klagomål på microsoft som kan hoppas över:

Dessutom är jag aningen fundersam över Microsofts bristande kreativitet sen starten. Har inte hittat någon fördel med Vista (annat än det bättre skyddet som du nämner), däremot massa genomskinliga fönster och animationer och onödigt tjafs och konstiga pauser i vid använding som är enormt enerverande.
Jo, dos var hyfsat nytänkande (fast inte särskilt kul ändå) att ge vanliga hemanvändare ett hyfsat billigt gränssnitt, men windows som idé hade apple redan uppfunnit, msn hade icq redan uppfunnit, jag kan inte komma på nån ny idé från microsoft som har blivit stor på andra "ställen" FÖRUTOM idén att ta andras och ge dem till hemanvändare på dåliga villkor. Den viktiga utvecklingen sker bortom vad microsoft (i dagsläget) har förmåga att uppfatta.

Jo, fast egentligen är jag sur för att jag inte fick jobbet på microsoft i Peking som jag sökte för ett par år sedan ;)

Allvarligt, företag har en tendens att gå under (ungefär som djurarter) inom sisådär 100-200 år om de kunnat bli stora. Speciellt gäller det företag som brister i nytänkande.
Jag kan inte nämna många företag som var stora vid förra sekelskiftet.

Nog om detta.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det är inte meningen att det skall vara lätt, det är meningen att det skall vara säkert och bra.

Om man inte kör mac, då är det både lätt, säkert OCH bra ;)

eller Linux! (fast när det gäller musikproduktion är nog linux bara säkert och bra... ;))
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är inte meningen att det skall vara lätt, det är meningen att det skall vara säkert och bra.

Om man inte kör mac, då är det både lätt, säkert OCH bra ;)

Måste faktiskt hålla med här. Totalfrälst.
https://soundcloud.com/secondary-protocol