Kontrollrummet

Byte av ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jag köpte ett Waveterminal 192L för 2500 pix ett antal år sen. Det har funkat grymt bra men till sommaren ska jag bygga mig en ny dator (eller rättare sagt: en polare ska bygga mig en ny dator) och då känns det lägligt att även köpa nytt ljudkort. En nackdel med Waveterminalkortet är ju att jag måste krypa bak i datorn bland alla sladdar och skit så fort jag ska stoppa in en sladd; därför känns FireWire som en bra idé. Ungefär nåt sånt här hade jag tänkt mig:

FireWire
Midi
XLR (fantommatning)
RCA
Tele

Vad mer kan tänkas vara av vikt? Prisregion.... kanske 3000-4000, eller nåt sånt.

Edit: Jag kommer att använda kortet främst till inspelning av sång och gitarr; lajnad bas; koppla in ett klaviatur. Monitorer. Tror att jag skippar mixerbordet denna gång....är det dumt? Ett rackarns litet 1000 kronors-Behringerbord som jag tror förstör mer än det tillför, rent ljudmässigt alltså. Och jo, hellre hög ljudkvalité än en massa in- och utgångar som jag inte behöver; behöver ju endast till det som jag nämnt.

Edit 2: KAN tänka mig att utöka budgeten till 5000 men helst inte, såvida det inte finns något superargument.
« Senast ändrad: 25.04.2007, 20:24:47 by user1234 »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hej user1234! :)

Hur tänkte du använda interfacet? Dvs kommer du behöva många kanaler in/ut? Det är ju en faktor att ta hänsyn till också.

Men firewire (alt USB2) låter ju som en bra idé. De kostar ju lite mer än interna kort, men å andra sidan får man ju ofta XLR och phantommatning på köpet.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tjena Linkowich! Uppdaterade mitt inlägg innan jag såg ditt, men nu är jag iaf mer utförlig i min beskrivning. Ha det.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
MBox (iofs USB) eller liknande låter som ett vettigt alternativ då. Hade jag inte haft mycket strul med Focusrite Saffire skulle jag tittat på det också. För firewire är det jätteviktigt att du har ett bra firewire-kort annars ber man om problem. De flesta tillverkare använder VIA-chipet men du bör ha Texas Instrument-chip. Lite dyrare men värt det. Annars är Firewire att rekommendera framför USB, speciellt om du har många andra saker kopplade via USB.

Tittar du på Saffire rekommenderar jag nog Lite-versionen så slipper man en massa onödiga inbyggda effekter som man aldrig någonsin har nytta av...

Andra du kan titta på är Emu 0404 och M-audios firewire-kort.
Jag tycker du är på rätt linje vad gäller mixerbord i ditt fall. Har du en box med inbyggda preamps finns ingen anledning till att lägga in ett mixerbord såvida du inte gillar när det brusar mer än det behövs...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jäkligt bra svar, tack. Angående Saffire, är det så att den faktiska skillnaden enbart ligger i de inbyggda effekterna (och antalet in-/utgångar) och inte i själva ljudkvalitén? Isåfall känns ju "Lite" onekligen som det bättre valet. Dock lite oroande att du haft mycket strul med ditt Saffire. Vad för sorts strul?

Ska kolla in MBox lite grundligare; även om USB rent spontant känns lite sådär. Emus och M-audios sortiment ska jag också undersöka.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag måste nog säga emot HomoNeophilus när det gäller M-audios firewirekort. Jag fick aldrig mitt FW410 att funka felfritt trots många "knep" för att få det att funka, till och med en formatering mm.

Mina tips blir nog:

  • EMU 0404 USB 2.0, jag har ett hemma just nu och en kompis har just börjat använda det. Det funkar, enligt honom, klockrent och det ingår även mycket mjukvara och  många LE-versioner av bra program kostar ca 1900:-
  • Presonus Firebox(ca 2900:-) eller Firepod (ca 4800:-), har inte testat själv. Men läst att de ska vara rätt pålitliga. Har en Bluetube förförstärkare från Presonus som jag är jättenöjd med.
  • Eller Forumklassikern  :P EMU 0404 PCI eller M-Audios Audiophile 2496 eller 192 + ett Studio Projects pack med en B1 mickrofon och en VTB-1 förförstärkare. Blir ca 3-4000:-
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Av de nämnda, känns följande alternativ extra intressanta:

EMU0404
Saffire
MBox
Firebox

MEN, hur funkar det här med inbyggda preamps egentligen? Jag är nämligen inne på att köpa en extern preamp också. Innebär det att jag inte bör köpa ett ljudkort med inbyggd preamp (kaka på kaka-principen)? Hur står sig dessa inbyggda preamps mot externa i prisklassen 4000-5000?

Heders.
« Senast ändrad: 26.04.2007, 17:02:26 by user1234 »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har du en extern preamp, så kopplar du den till en line-ingång och inte till en micingång...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Ah, förstås. Men då skulle jag isåfall inte nyttja de inbyggda preampsen och då kan man väl ställa sig frågan om det är värt att betala för något man inte kommer att använda. Eller? Som sagt, det beror lite grann på vilken kvalité de inbyggda preampsen håller och om dom tar bort behovet av att köpa en extern.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Fast inget av de tre sistnämnda pci-korten i sista tipset har ju förförstärkare. I det tipset är det ju VTB-1:an som är extern förförstärkare. Värt att tänka på är att du bara kan spela in med en kondensatormikrofon åt gången om du har VTB-1. Finns ju förförstärkare med fler kanaler än så men då kostar dom oftast lite mer.

Den är rätt flitigt rekommenderad, VTB-1. Men jag har läst några poster om att det har varit lite strul med jordbrum i vissa också.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Ja, VTB-1 verkar vara uppskattad. Problemet med PCI-kort är att jag då går ifrån min grundtanke (se första inlägget) med lättåtkomlighet. Då känns det som om jag lika gärna kan behålla mitt gamla Waveterminal 192L. Hur står sig det mot de ljudkort som diskuterats i denna tråd? Jag tänkte om jag bara skulle köpa en VTB-1 istället.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=5


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ahh tänkte inte på att du ville undvika att krypa in bakom datorn. Men om du köp ett pci-kort och en tvåkanalig preamp som du jämt har ikopplad och som står på skrivbordet (läs: nära till hands) då, skulle det funka? Så slipper du krypa in bakom datorn jämt. Den enda tvåkanaliga förförstärkare jag testat är den jag har nu en Presonus Bluetube Dp. Har använt den till alla akustiska gitarrer och sången i den här låten. Om du vill ha lite bättre och således dyrare förförstärkare så brukar Claes eller nån av dom andra rävarna ha bra tips.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Vad kostar BlueTube? Den lät ju fint. Den nämnda VTB-1 är också ett alternativ. Line Audios 2MP likaså. Men då återstår frågan: Är Waveterminal tillräckligt bra för att behållas? Den svagaste länken och allt det där....


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Bara för att spä på beslutsångesten, så lägger jag till Aphex 207D till listan med intressanta preamps. Har du ett ljudkort med S/Pdif in, så kan du koppla in den där i stället för att använda två lineingångar...
Den kostar visserligen lite mer, men ändå... ;)

2MP är en riktig höjdare för pengarna om du vill ha en ofärgad preamp i vettigt pris. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
För mig skulle det duga helt okej. Du kan ju spela in i 24/44.1. Det enda som är synd är ju avsaknad av midi och s/pdif(en av anledningarna att jag byter från MobilepreUsb till EMU 0404 USB), men det kanske du kan leva utan ett tag? Om du får ett extremt sug efter midi kan du ju köpa ett Midi-USB interface. Men det är ju du som måste avgöra om det räcker/duger eller inte.
« Senast ändrad: 26.04.2007, 21:26:32 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

art dps som billig pre?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Bara för att spä på beslutsångesten, så lägger jag till Aphex 207D till listan med intressanta preamps. Har du ett ljudkort med S/Pdif in, så kan du koppla in den där i stället för att använda två lineingångar...

Vad vinner jag på det? Extra ingångar eller? Och priset? 2MP låter onekligen som en höjdare.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
För mig skulle det duga helt okej. Du kan ju spela in i 24/44.1. Det enda som är synd är ju avsaknad av midi och s/pdif(en av anledningarna att jag byter från MobilepreUsb till EMU 0404 USB), men det kanske du kan leva utan ett tag? Om du får ett extremt sug efter midi kan du ju köpa ett Midi-USB interface. Men det är ju du som måste avgöra om det räcker/duger eller inte.

Ljudkortet har MIDI men så vitt jag vet inte s/pdif. Nu har jag läst så mycket om s/pdif men ändå inte fattat vad det är... Så... vad är det egentligen?


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Bara för att spä på beslutsångesten, så lägger jag till Aphex 207D till listan med intressanta preamps. Har du ett ljudkort med S/Pdif in, så kan du koppla in den där i stället för att använda två lineingångar...

Vad vinner jag på det? Extra ingångar eller? Och priset? 2MP låter onekligen som en höjdare.

Om ljudkortet har S/Pdif in, så brukar det hanteras som två separata ingångar, så du får alltså två extra ingångar då. Det är dock säkrast att kolla i manualen till ljudkortet, eftersom S/Pdif i vissa fall bara är ett alternativ till de analoga ingångarna...

Listpriset på Aphex 207D är 5595:-.
2MP från Line Audio Design går lös på 2875:-.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Nu har jag läst så mycket om s/pdif men ändå inte fattat vad det är... Så... vad är det egentligen?
Sony/Philips Digital Interface...
alltså ett digitalt gränssnitt.. 2 in & 2 ut via RCA-kontakter.. du måste ha ngn form av AD/DA för att kunna trycka in analog signal i ljudkortet via detta gränssnitt..!!  :)


o för säkerhets skull: AD/DA= Analog till Digital omvandling / Digital till Analog omvandling!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tack för svaren. Nu har jag funderat, vridit och vänt på frågan och kommit fram till följande:

1. Jag är inte i behov av förförstärkare eftersom jag inte skulle använda dom. (använder en extern ist)
2. Jag är inte i behov av FireWire eftersom den externa förförstärkaren skulle sitta på skrivbordet.
3. Jag är endast i behov av LÅG brusnivå och HÖG ljudkvalité.
4. Jag vill komma undan så billigt som möjligt utan att för den delen köpa ett ljudkort som är sämre än det jag har.
5. Jag köper ett internt EMU 0404; som uppfyller 1-4? (det var alltså en fråga)

Eller: i en fajt mellan Waveterminal 192L MIDI och EMU 0404 - under givna förutsättningar - vem skulle spöa skiten ur den andre?

 


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ljudkortet har MIDI men så vitt jag vet inte s/pdif. Nu har jag läst så mycket om s/pdif men ändå inte fattat vad det är... Så... vad är det egentligen?
Har den midi? Är inte midi och s/pdif in och utgångarna på expansionskortet?
Citat från: http://www.esi-pro.com
The optional MI/ODI/O add-on card (sold separately) expands the 192L's capabilities with 24-bit/96kHz S/PIDIF Optical (TosLink) Input and Coaxial I/O, along with a 1-in/1-out MIDI interface.
Eller har du expansionskortet också?

5. Jag köper ett internt EMU 0404; som uppfyller 1-4? (det var alltså en fråga)
Jag personligen tror inte du tjänar så mycket på att byta från ditt Waveterminal till ett EMU 0404. Det enda som saknas är ju det som jag skrivit ovan och att EMU 0404 har en dsp-processor med inbyggda effekter, men det tror jag du klarar dig utan om du ska köpa en ny dator. Då kan du ju lägga alla effekter via din sequenser. Här har du en artikel från Tomshardware om just EMU 0404 kortet. Den kanske kan vara till lite hjälp.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Bone: Nej, visst har du rätt angående DSP. De inbyggda effekterna kommer jag inte att använda mig av, utan endast de som jag har i Cubase. Jag föredrar ett så rent "in-ljud" som möjligt för att sedan kunna efterbehandla det. Tror även att du har rätt i övrigt. Det är kanske lika bra att behålla mitt 192L som ju har expanstionskortet*. Då kan jag lägga slantarna på någon annan del av studion istället. Jag ska som sagt bygga ny dator och förutom just där så behövs ny mick, preamp, ny elgitarr, tonelab vox etc. 

*The optional MI/ODI/O add-on card (sold separately) expands the 192L's capabilities with 24-bit/96kHz S/PIDIF Optical (TosLink) Input and Coaxial I/O, along with a 1-in/1-out MIDI interface.


Utloggad tsmalmbe

http://news.harmony-central.com/Newp/2007/PreSonus-Plug-In-Rebate.html
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Gratis krimskrams är alltid trevligt men det har ingen större inverkan på val av ljudkort, åtminstone inte för mig.

Kan ni rekommendera något ljudkort utan preamps fast med mkt hög ljudkvalite/lågt brus?


Utloggad tsmalmbe

RME9632 och valfri 8-kanalers AD/DA, varför inte då t.ex RME där också. Fritt att välja.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
RME9632 och valfri 8-kanalers AD/DA, varför inte då t.ex RME där också. Fritt att välja.

Håller med, eller snäppet värre: RME Multiface II med 8 analoga IN/UT, phones out,
8 kanaler ADAT IN/UT samt2 kanaler S/PDIF på ett bräde.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
TS: Är det detta du syftar på?

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=11125


Utloggad tsmalmbe

Ja. Personligen skulle jag inte tveka att ta en 9652, bli av med de onödiga kabelkrafset från 9632 och köra purt ADAT genom kortet. Frågeställaren var ju liksom lite att onödigt krafs bort, som bundles och preamps och annat som man vill köpa in externt efter budget och behag.

Men 9632 är ju samma hårdvara och behöver man aldrig utöka efter den första 8 AD/DA så är det OK. Hög kvalitet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.