Forum > Demolåtar

Coverinspelning

<< < (3/7) > >>

olofd:

--- Citat från: equality skrivet 16.02.2010, 17:15:58 ---Du frågar hur "det låter"? Står ingenting om rms, kompressionsteknik, EQ etc i din presentation av låten. Och hur "det låter" inbegriper ganska mycket för att inte säga allt och där ingår givetvis harmonik, tajt/otajt, arr OCH mix. Tyckte det var kul att att skriva nåt lite historiskt om själva låten. OK, jag skall inte besvära dig mer men du får gärna förklara vad i de första tre svaren är uttryck för "inbördes beundran"?

--- Slut citat ---

Som sagt, ni fick ta emot den kritik jag har mot kontrollrummet generellt.
Inte så att jag hade retat mig på era inlägg annars.

Jag undrar bara, när jag sitter här och mixar en låt och så lägger jag upp den här för att få feedback på mix.
Givetvis gör jag det för att se att allt står rätt till i det tekniska jobbet.
Allt annat, Tajthet, Harmonik o.s.v. förstår ni väl att jag inte kan göra något åt nu!?
Låten är ju redan inspelad.

Att lägga upp sin musik här för att få goda eller onda ord om själva spelinsatsen är ganska värdelöst egentligen, visst kan man notera det om det är något som är helt galet, men framförallt så handlar jobbet i Kontrollrummet  med den teknisk aspekten av inspelning, det andra kan vi knappast komma någonstans med då det artistiska är så extremt subjektivt.

Det var någon poll för ett tag sedan här på forumet där det visade sig att många la upp sin musik här för att få en dunk i ryggen och så känns det med 50% av de inlägg som görs här, därför blir det väldigt okonstruktivt.
Vill man sprida sin musik till andra så finns det bättre kanaler än detta forum.

"Tror du har missuppfattat kontrollrummets funktion och framförallt demosektionen. Det handlar om mer än bara kompression och eq utan även om allt det andra runt omkring som framförande, spelteknik, glädje,  texten mm. "
- jonnerstone

Detta är inte färdiga demon, utan halvfärdiga för det första.
Det jag vill ha hjälp med när jag kommer till denna sektion är hur jag på bästa sätt kan få materialet jag redan har att bli bättre, alltså ger din kommentar om en livlös inspelning, mig inte så mycket hjälp på vägen, då detta är en helt subjektiv åsikt från dig och det givetvis inte går att göra något åt detta nu!? håller du inte med mig?

Om du i färdiga demon ger den kommentaren är det en annan sak.

Och vart har du fått det ifrån att kontrollrummet handlar om Spelteknik, Glädje och text?
Det är inget fel om det gör det, men vart har du fått det ifrån?, subjektiv tolkning igen?

jaja, kontentan är denna:

1. Jag önskar att kr skulle bli aningens proffsigare ta steget ifrån den inbördes beundran som jag vet även andra tycker är påtaglig

2. Se till att i Halvfärdiga-demon ge konkreta förslag för att förbättre materialet som personen i fråga har spelat in.

Någon som håller med?

olofd:
Okej.. överreagerar kanske lite.. haft en kass dag.
Ville inte starta någon diskussion här.
låter dock det jag skrev stå kvar.

jonnerstone:

--- Citat från: olofd skrivet 16.02.2010, 18:38:12 ---
--- Citat från: equality skrivet 16.02.2010, 17:15:58 ---Du frågar hur "det låter"? Står ingenting om rms, kompressionsteknik, EQ etc i din presentation av låten. Och hur "det låter" inbegriper ganska mycket för att inte säga allt och där ingår givetvis harmonik, tajt/otajt, arr OCH mix. Tyckte det var kul att att skriva nåt lite historiskt om själva låten. OK, jag skall inte besvära dig mer men du får gärna förklara vad i de första tre svaren är uttryck för "inbördes beundran"?

--- Slut citat ---

Som sagt, ni fick ta emot den kritik jag har mot kontrollrummet generellt.
Inte så att jag hade retat mig på era inlägg annars.

Jag undrar bara, när jag sitter här och mixar en låt och så lägger jag upp den här för att få feedback på mix.
Givetvis gör jag det för att se att allt står rätt till i det tekniska jobbet.
Allt annat, Tajthet, Harmonik o.s.v. förstår ni väl att jag inte kan göra något åt nu!?
Låten är ju redan inspelad.

Att lägga upp sin musik här för att få goda eller onda ord om själva spelinsatsen är ganska värdelöst egentligen, visst kan man notera det om det är något som är helt galet, men framförallt så handlar jobbet i Kontrollrummet  med den teknisk aspekten av inspelning, det andra kan vi knappast komma någonstans med då det artistiska är så extremt subjektivt.

Det var någon poll för ett tag sedan här på forumet där det visade sig att många la upp sin musik här för att få en dunk i ryggen och så känns det med 50% av de inlägg som görs här, därför blir det väldigt okonstruktivt.
Vill man sprida sin musik till andra så finns det bättre kanaler än detta forum.

"Tror du har missuppfattat kontrollrummets funktion och framförallt demosektionen. Det handlar om mer än bara kompression och eq utan även om allt det andra runt omkring som framförande, spelteknik, glädje,  texten mm. "
- jonnerstone

Detta är inte färdiga demon, utan halvfärdiga för det första.
Det jag vill ha hjälp med när jag kommer till denna sektion är hur jag på bästa sätt kan få materialet jag redan har att bli bättre, alltså ger din kommentar om en livlös inspelning, mig inte så mycket hjälp på vägen, då detta är en helt subjektiv åsikt från dig och det givetvis inte går att göra något åt detta nu!? håller du inte med mig?

Om du i färdiga demon ger den kommentaren är det en annan sak.

Och vart har du fått det ifrån att kontrollrummet handlar om Spelteknik, Glädje och text?
Det är inget fel om det gör det, men vart har du fått det ifrån?, subjektiv tolkning igen?

jaja, kontentan är denna:

1. Jag önskar att kr skulle bli aningens proffsigare ta steget ifrån den inbördes beundran som jag vet även andra tycker är påtaglig

2. Se till att i Halvfärdiga-demon ge konkreta förslag för att förbättre materialet som personen i fråga har spelat in.

Någon som håller med?

--- Slut citat ---

Men nu får du väl ge dig. Min åsikt om mixen e väl precis lika subjektiv som min åsikt om framförandet.
Jag kan ju bara utgå från mig själv när jag kommenterar demos, färdiga som halvfärdiga. När jag lägger upp alster så tar jag tacksamt mot all form av kritik såväl mixteknisk som utförandemässigt. Det finns kanske saker som man själv inte hört eller tänkt på som man missat under inspelningen....händer mig ofta....kanske inte dig.....men det kan ju inte jag veta. Jag är ingen tankeläsare.
Jag kan väl inte veta att detta är den slutgiltliga tagningen som du lagt upp och eftersom den dessutom ligger på halvfärdiga så antar jag att det inte är den slutgiltliga tagningen. Själv har jag möjligheter att spela in på nytt, saker som inte blev bra.

"Och vart har du fått det ifrån att kontrollrummet handlar om Spelteknik, Glädje och text?
Det är inget fel om det gör det, men vart har du fått det ifrån?, subjektiv tolkning igen?"

Absolut en subjektiv tolkning från min sida. Som det står på framsidan på kontrolrummet.com  "Musikens innersta väsen". I min subjektiva tolkning av denna mening ingår så mycket mer än bara mix, och jag tror att dom flesta här tolkar det så.

Sen håller jag med om ryggdunksfrågan. Att bara ösa positiva kommentarer över varandra hjälper föga. Därför gav jag i mitt tycke konstruktiv kritik. Även om du inte kan tillämpa det på denna låten så kanske det är nåt du kan ta med dig till nästa låt.
En kommentar om att jag tycker det låter stressat e väl lika värdefull som att jag tycker att det låter överkomprimerat. Sen kommer ändå nästa person och tycker precis tvärtom. Musik handlar om tycke och smak och kommer ALLTID vara subjektivt Du får ju själv välja vilken kritik du vill ta åt dig och ta med dig vidare i livet...det är ju det som är så fint med att få kommentarer om mer än bara mix. Skulle bli ett jäkligt tråkigt demoforum om folk bara satt och kommenterade mixarna, Musik e mer än så!!

Men uttryck dig lite mer klart om vad du vill ha synpunkter på så slipper du reta dig på oss som iaf kommenterar  :).

Du ville inte ha en disskussion men du ställde en fråga och jag svarade..... :D

Tjo!!

EDIT: Om du kollar vad som brukar läggas upp under halvfärdiga så är det just halvfärdiga demos. D.v.s att det oftast handlar om att man har en idé som man vill ha hjälp att komma vidare med. En versidé eller liknande som man har kört fast på. Därför är det extra viktigt under halvfärdiga att man specifierar vad man vill ha kommentarer på och hjälp med

Emulator:
Det finns ett riktigt bra uttryck som sammanfattar min tanke rätt bra:

"Presumption is the mother of all fuckups"

Det stämmer även här. MAn förväntar sig att det skall funka på ett visst sätt, och så gör det inte det, och man blir less.

Jag håller med dig olofd, att jag skulle gärna ha ett mer "konstruktiv-kritikvänligt" klimat här.

När du skriver "hur låter det" så tänker du på mixmässiga synpunkter, medans andra tänker på framförande eller låten i sig.

Personligen tycker jag att alla typer av kritik är relevant för mig, och borde vara för andra också.

Det jag tror är att vi får bli bättre på att skriva i huvudet vad man vill ha kritik på i första hand, och vi som lyssnar och kommenterar kan ju försöka följa önskningarna. Sen tycker jag att det bara är positivt med spontana infall. Det är bara bra att läsa om något är riktigt bra, eller riktigt kass.

Jag tycker att vi inte skall spika att halvfärdiga = en plats där man SKALL kommentera mix. Jag har själv lagt upp låtar med frågan varifrån jag stulit etc :D

Vi kan väl helt enkelt enkelt blir bättre på att skriva vad vi önskar kritik på, och bättre på att läsa VAD andra vill ha kritik på? 

Wernborg:
Ska vi byta namn till liverummet kanske?
 :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion