Jo,
Jag har fått förfrågan om att göra radioreklam för ett lokalt företag som har klädbutik. Dom vill ha nåt i stil med den här 118800-jingeln: http://118800.se.loopiadns.com/wp-content/uploads/2010/02/Jingel-30-Sek.mp3
Dom säger att dom vill ha en annan text på en befintlig rockklassiker som alla känner igen. Jag kommer be dom ge mig stolpar på vad relkambudskapet ska innehålla och sen skriver jag text, arrar musik, spelar in sång (förmodligen primärt min egen röst) och mixar ner till färdig produktion. Jag gissar på att det avser en 30 sek jingel.
Två frågor:
- Vad är rimligt att debitera för uppdraget? Min normala taxa när jag kör IT-uppdrag varierar mellan 1250-1750 SEK/tim, men det här är inte min egentliga "professionalism" och jag har ingen aning vad för timtaxa som gäller i den här branschen, så jag föredrar ta fast pris för färdig produktion.
- Vad gäller angående rättigheter om man gör en "cover" (fast med annan text) på befintlig låt som någon annan är upphovsman till? Kan man klassa det som en parodi fast att det är en radiojingel och på så vis komma undan? Eller måste man skriva avtal via skivbolag och/eller STIM? Hur gör man?
Egentligen hade jag hellre gjort egen låt och melodi från scratch, men tveksamt om dom går med på det.
Hoppas någon här kan ge mig lite vägledning.