Kontrollrummet

Clavinova - When trees are falling

gäst · 16 · 2165

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Jag skulle uppskatta lite feedback på denna komposition.

Dels stycket som sådant, utöver det "stämning", balans mellan ljud, är det mörkt - ljust. Och framförallt fungerar det till någon slags kontemplativ verksamhet? Och även annat som jag inte nämnt förut men som skulle kunna föra stycket till ett "avslut".



LÅTNAMN:When trees are falling
GENRE: Stämnings- filmmusik
LÅTLÄNGD: 5.32
KOMPOSITÖR: Clavinova
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 19.03.2010, 22:56:51 by clavinova »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
håller på o funderar på en liten video snutt när man öppnar skaller o dyker in /ut
fick lite bilder framför mig av detta.
kanske lånar lite spår om det funkar
tony
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gitarren i början är för spretig för stämningsmusik tycker jag med strängrassel och sökande spel.
Överlag lite väl brutala svep från syntarna som är fräckt iofs men det kanske ger input till tankarna mer än bara stöd. (Om det är syftet.)

Slutet av stycket skulle kunna övergå i ett råsvängigt djupbasparti med nån skitig trumloop till.  :lol: Fast då slutar man kanske meditera.  :lol:

Det där delay- och reverbdränkta stråkljudet? är fanimej magiskt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Absolut kontemplativt för det är lugnt och harmoniskt, men det händer lite för lite (enligt min smak) - jag skulle somna tror jag - men då menar jag inte att det är dåligt, inte alls, utan snarare att händelserikedomen är begränsad. Jag tycker att du borde höja elguran för den är mer intressant (för mig) än vad blås/synthljud och ploppljuden är.

Jag tycker inte att det är så meditativt för stycket har ganska korta pass mellan tex ploppartier och gurapartier - för mig är meditativ musik repetetiv och bygger på mjuk igenkänning över längre tidsrymd. Pink Floyd var experter på det!
Det kan ses som att jag motsäger mig själv här med att det händer för lite kontra att den inte är meditativ, men det är en hårfin balans tycker jag nog :)

Men helt klart bra - ilska försvinner och ro infinner sig

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har alltid gillat Klaus Schulze och sån här ljudlandskapsmusik går hem på direkten. Jess. Gillar :wub:
Låten är ju bara på tok för kort. Såna här låtar skall ju vara sisådär 20 minuter långa... minst :lol:
Nämen på riktigt, för mig funkar denna som sådan, utan video och annat. Det är bara att slå sig ner i favoritsoffan och sväva iväg...

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jodå det är lite ying och yang över stycket - de mjuka mattorna som möter det blippiga vassa
De bomullsmjuka mattorna slår tyvärr över i de här högtalarna och det blir lite jobbigt för örona
Gitarrerna låter nästan som valsång i vissa partier - coolt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Oj, tack för svaren!

håller på o funderar på en liten video snutt när man öppnar skaller o dyker in /ut
fick lite bilder framför mig av detta.
kanske lånar lite spår om det funkar
tony

Det vore jättekul! Tänker ofta i bilder när jag sätter ihop dessa collage och det är alltid spännande att se någon annans bildtolkning av musiken.

Gitarren i början är för spretig för stämningsmusik tycker jag med strängrassel och sökande spel.
Överlag lite väl brutala svep från syntarna som är fräckt iofs men det kanske ger input till tankarna mer än bara stöd. (Om det är syftet.)

Slutet av stycket skulle kunna övergå i ett råsvängigt djupbasparti med nån skitig trumloop till.  :lol: Fast då slutar man kanske meditera.  :lol:

Det där delay- och reverbdränkta stråkljudet? är fanimej magiskt.

Jag håller med, det var väl trevande spelat. Hade en tanke om både ljud och figur men det blev inte riktigt som jag tänkt mig, denna tagning.
Trumloopsiden är intressant om än i en "dance remix" kanske?

Absolut kontemplativt för det är lugnt och harmoniskt, men det händer lite för lite (enligt min smak) - jag skulle somna tror jag - men då menar jag inte att det är dåligt, inte alls, utan snarare att händelserikedomen är begränsad. Jag tycker att du borde höja elguran för den är mer intressant (för mig) än vad blås/synthljud och ploppljuden är.

Jag tycker inte att det är så meditativt för stycket har ganska korta pass mellan tex ploppartier och gurapartier - för mig är meditativ musik repetetiv och bygger på mjuk igenkänning över längre tidsrymd. Pink Floyd var experter på det!
Det kan ses som att jag motsäger mig själv här med att det händer för lite kontra att den inte är meditativ, men det är en hårfin balans tycker jag nog :)

Men helt klart bra - ilska försvinner och ro infinner sig

Ha det
Gurano

Jag förstår, det borde vara längre svep för att verkligen kunna "komma ner", ett enkelt knep är att sänka tempot på det hela ytterligare. Har för mig att den ligger på 95 BPM just nu, kanske sänker till 70-75. Blippbloppen kan vara kvar men måste ändras lite för att kunna fungera som bryggor. Elguran är inte en elgura utan en lainad och hyfsat processad akustisk. Är på väg att byta ut den mot en "pedalad" elgura, tror att den kommer passa in bättre. Är lite ute efter samma ljud som du hade på "Saltkråkelåten". Misstänker dock att du har en strata där?

Jag har alltid gillat Klaus Schulze och sån här ljudlandskapsmusik går hem på direkten. Jess. Gillar :wub:
Låten är ju bara på tok för kort. Såna här låtar skall ju vara sisådär 20 minuter långa... minst :lol:
Nämen på riktigt, för mig funkar denna som sådan, utan video och annat. Det är bara att slå sig ner i favoritsoffan och sväva iväg...

Space

Kul att du nämner Klaus Schulze som även är en av mina favoriter! Låten ska förlängas, kanske inte till 20 minuter men jag satsar på uppåt femton.

Jodå det är lite ying och yang över stycket - de mjuka mattorna som möter det blippiga vassa
De bomullsmjuka mattorna slår tyvärr över i de här högtalarna och det blir lite jobbigt för örona
Gitarrerna låter nästan som valsång i vissa partier - coolt!


Ying och Yang, det var en mysig liknelse. En fråga, slår över i form av "ljudmassa" eller volym? Lyssnar ju mest i lurar och har dessvärre inte tillgång till monitorer. Du får gärna ange en tid när detta händer, då kan jag dämpa ljudet för syftet är ju att det ska vara bekvämt för öronen hela vägen.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"....... En fråga, slår över i form av "ljudmassa" eller volym? Lyssnar ju mest i lurar och har dessvärre inte tillgång till monitorer. Du får gärna ange en tid när detta händer, då kan jag dämpa ljudet för syftet är ju att det ska vara bekvämt för öronen hela vägen."

Det händer direkt i början när en stråk?-matta kommer på vänster sida. Den återkommer då och då, lite svävande, är med alldeles innan de sista slutblipparna. Det kan också vara att de här högtalarna (jobbet) inte klarar de frekvenserna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Tack cykeln! Kan hända också att det är min hörsel som spökar. Den är tämligen död över 14 KHz...

Ska kolla hemmavid.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
...... Är lite ute efter samma ljud som du hade på "Saltkråkelåten". Misstänker dock att du har en strata där?

ja nog låter det lite som en strata, men jag använder en skruttig gammal Aria pro II, med utbytt mick, från 80-talet :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Som vanligt är sånt här lite för "lös hållet" för mitt eget tyckande men ljudbilderna låter bra och schnüggt tycker jag :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som någon redan nämnde så är gitarrplocket alltför sökande låter nästan som om någon ibland försöker stämma gitarren på någon ton är den dessutom off-pitch. Ta bort plockguran så blir det bra detta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Tycker det låter precis som musiken till en film som skildrar livet i havet med allehanda fiskar och växter som dyker upp framför kameran.
Om det är träd som faller, så möjligen i slow motion.....
Drömskt och avslappnande tycker jag. En elgitarr med mycket reverb kanske hade passat bättre än den gitarr/sitar som är med.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...... Är lite ute efter samma ljud som du hade på "Saltkråkelåten". Misstänker dock att du har en strata där?
ja nog låter det lite som en strata, men jag använder en skruttig gammal Aria pro II, med utbytt mick, från 80-talet :)

Aria pro II, du med? Här är en bild på min Aria Pro II TS-600



Clavinova, jag lyssnar i hörlurar och padljudet som är med hela tiden känns inte bra i mina lurar. Vet inte vad det är, kanske är det bättre att lyssna i högtalare?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Aria pro II, du med? Här är en bild på min Aria Pro II TS-600

Same same but differrent :)

Här e en bild på min aria
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


clavinova

  • Gäst
Som vanligt är sånt här lite för "lös hållet" för mitt eget tyckande men ljudbilderna låter bra och schnüggt tycker jag :)

Jo, misstänkte det men tack för att du lyssnade och skrev!

Som någon redan nämnde så är gitarrplocket alltför sökande låter nästan som om någon ibland försöker stämma gitarren på någon ton är den dessutom off-pitch. Ta bort plockguran så blir det bra detta.

Tack Eko! Gitarren är borta i den nya version som är på G.

Tycker det låter precis som musiken till en film som skildrar livet i havet med allehanda fiskar och växter som dyker upp framför kameran.
Om det är träd som faller, så möjligen i slow motion.....
Drömskt och avslappnande tycker jag. En elgitarr med mycket reverb kanske hade passat bättre än den gitarr/sitar som är med.

Tack Asti! Härlig beskrivning, jag tycker att den stämmer in bra. Gitarren är som sagt en lajnad akkegura som spelas halvtaskigt av mig. I den nya versionen är det ersätt med en volympedalad elgitarr istället.

Gurano och MaxB, hade även jag en Aria Pro, runt 90-91. Till den hade jag en Zoom 9001 men pga av "felaktiga investeringar" var jag tvungen att sälja dem.
« Senast ändrad: 21.02.2010, 16:28:43 by clavinova »