Kontrollrummet

Ett vänskapligt meningsutbyte om musikens innersta och vad det innebär för dig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..men..att kalla sej för bög..gör ju mina bög-kompisar, om sej själva..för mej är det numera ett neutralt uttryck..men det finns andra, betydligt mer nedsättande epitet då, ang. folks ursprung/läggning.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Vill bara påminna om att musikens innersta väsen kan ge permanenta skador om det framförs för kraftigt!  :wacko:
Och då menar jag inte att det nypermanentade håret blir förstört!  :o


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej... jag är 41.

Och ja... allt kan kanske vara tillåtet i "rätt sammanhang" det beror på motparten.

Du kan inte anta att alla förstår att du skojar eller vad det är du gör.

Ordet "bög" är allmänt accepterat i samhället. Både av bögarna s jälv och oss andra. Tydligen håller Marre med.

Så jag antar inte. Det är helt omöjlgt tänkte jag att det kan missförstås. OCh så kommer du.
Citera
Jodå... det skrivna ordet är mycket öppet för fri tolkning.
Just därför är det kanske viktigt att alla tänker på hur de uttrycker sig.

Ja, och det har jag alltså gjort. Bevisligen. Så vad fan vill du? Börjar bli irriterad här.

Citera
Hade du dessutom på något sätt tillhört en grupp av människor som bedömts
på grund av sitt ursprung, ras, sexuell läggning eller sina åsikter hade du kanske
förstått varför jag bryr mig om att bemöta det du skriver.
Antar att du inte varit där men det har jag...

Ok. Och det innebär att din egen ihopsnickrade defintion av vad "den där bögen" betyder, gör att du börjar projicera dina dåliga erfarenheter på mig..

Finmang.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
..men..att kalla sej för bög..gör ju mina bög-kompisar, om sej själva..för mej är det numera ett neutralt uttryck..men det finns andra, betydligt mer nedsättande epitet då, ang. folks ursprung/läggning.

/Marre

Som jag sa... i rätt sammanhang med vänner eller de som vet vad man tycker och tänker där kan man uttrycka sig på annat sätt
än på ett forum fullt med främlingar.

Och jag ser fortfarande inte kopplingen till Melodifestivalens kvalité!?
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vill bara påminna om att musikens innersta väsen kan ge permanenta skador om det framförs för kraftigt!  :wacko:
Och då menar jag inte att det nypermanentade håret blir förstört!  :o

Nu ska vi inte hålla på och fjolla oss för mycket här... :D

..och jag bryr mej om min frilla ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Så vad fan vill du? Börjar bli irriterad här.

Ok. Och det innebär att din egen ihopsnickrade defintion av vad "den där bögen" betyder, gör att du börjar projicera dina dåliga erfarenheter på mig..

Finmang.

Ojoj... tråkigt att DU börjar bli irriterad.
Marre håller med dig och då viker jag mig ;P
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inse att det är allmänt accepterat och därför använder jag det även här.

Och jag ser fortfarande inte kopplingen till Melodifestivalens kvalité!?

Kopplingen är att jag frågade om bögen (christer nånting?) var småborgerlig, ett ord DG använde som skällsord för MF.

Nu slutar vi. Känne f ö flera slaver, men du är den jobbigaste jag stött på hittills om du alltid är så här ;) (skämt)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Vill bara påminna om att musikens innersta väsen kan ge permanenta skador om det framförs för kraftigt!  :wacko:
Och då menar jag inte att det nypermanentade håret blir förstört!  :o
Nu ska vi inte hålla på och fjolla oss för mycket här... :D
..och jag bryr mej om min frilla ;)
/Marre
Som du säkert förstår riktade jag den andra meningen i första hand till KR:s kvinnliga medlemmar!
Även om jag faktiskt själv gjorde en s.k. stödpermanent när jag var långhårig i början av 70-talet...... B)


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil

Nu slutar vi. Känne f ö flera slaver, men du är den jobbigaste jag stött på hittills om du alltid är så här ;) (skämt)

Ja dåså... då vet du kanske hur vi med rötter på Balkan fungerar. Vi står på oss! ;)

Nu vet jag hur du tänker och vi gräver ner (strids)yxan :)

Ha en utomordentligt trevlig lördagskväll med ytterligare underhållning från MF.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Nu slutar vi. Känne f ö flera slaver, men du är den jobbigaste jag stött på hittills om du alltid är så här ;) (skämt)

Ja dåså... då vet du kanske hur vi med rötter på Balkan fungerar. Vi står på oss! ;)

Det är faktiskt sant. Det är för lätt att vinna diskussioner med inföddingarna i det här landet ;) I alla fall för mig..
Era tjejer där nere är värst ;)

Citera
Nu vet jag hur du tänker och vi gräver ner (strids)yxan :)

Ha en utomordentligt trevlig lördagskväll med ytterligare underhållning från MF.

Detsamma! JA, skall nog kolla denna gång. Kanske. Om det inte redan börjat...  :unsure:
« Senast ändrad: 13.02.2010, 19:19:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fortfarande är det helt underbart, enormt och bottenlöst djupt, att man kan gråta och skratta och bli sorgsen eller lycklig, arg eller uppsluppen eller likgiltig, av musik.

DEt är fantastiskt att vi har den möjligheten.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Läste igenom tråden här i natten. En tanke på småfyllan.

Lite muskot i moset eller lite mer radikalt spiskummin gör det inte nyskapande men det är i alla fall lite mer kreativt är att slaviskt följa kokboken. Nyskapande är när man skapar ett nytt recept. Men alla nya recept i kokkonsten bygger på det gamla. Liksom i musiken.

Detta är sant. Vår musik (som vi TYCKER låter bra) är ett resultat av folk som utvecklat den från den förste neanderthalaren som slog rytmiskt på en sten.
Monofonisk (enstämmig) sång av munkar, Mozarts blandning av sin tids folkmusik med barockens sätt att skapa musik, Bach's idé om kontrapunkt (flerstämmiga strukturer), Beethovens geni vad gäller utveckling (över tid) av temata och harmoni. Det är inte en enda linje, det finns flera. Minimalismen inom visor/country/o dyl hämtar inspiration från den klassiska perioden och tvärtom. Precis som Mozart var ett konkret exempel på.

Det är inte trial and error som utvecklar musiken, det kan vara evolutionärt (den bästa idén fortlever), men kreativitet (för mig) är något helt annat.
Nåt bara människan har. Förmågan att konkretisera idéer som inte behöver ha samband med erfarenhet (men delvis kan ha).

Kallas också fantasi.

Vår musik hade låtit helt annorlunda om andra idéer införlivats, vi haft 13 toner istället för 12 (intressanta skalor och ackord!), gillat och dansat till 167/765 rytmik istället för 4/4.

3/4 om det är vals.

FRamförallt tror jag på förnuftsaspekten. Vi tycker sånt är skönt, som har struktur. Hur strukturen ser ut är oviktigt, om bach kommit på en annan struktur än den kontrapunkt som konkretiserats i hans fugor, hade vår musik idag låtit helt annorlunda.

Men fortfarande varit vacker.

ÖVerlämnar ordet till Eddi... :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Word , divi...! B)

dock ett litet aber - man kan INTE ha tretton toner i skalan, det skulle låta apa.
det finns regler för hur frekvenserna harmonierar i form av terser kvarter osv.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo det finns det ju, men divi har ju rätt att det (åtminstone delvis) är inlärd uppfattning också. Sen, har man läst minsta fysik fattar man väl varför vissa tonkombinationer funkar rent matematiskt, men jag tror framförallt det är inlärt.

Den temperering vi använder idag är väl dessutom nån slags medelväg för att det mesta skall låta bra också, kvinter etc. är ju inte helt rena?

Sen finns det ju kvartstonskalor och sånt också, som låter lite mysko för de oinvigda.


Sen håller jag iof med, det låter ofta apa med andra skalor :D  Frågan är varför jag tycker det låter apa :lol:






Men det som (jag vet att jag tjatar) är fantastiskt är upplevelsen av ljud och toner. Är det bara jag som kan sitta vid ett piano, trycka ner F#m (vackraste av mollackorden) och låta det klinga ut med pedal, eller hitta två majackord man växlar mellan, och bara sitta och ta in harmonierna, eller ibland kanske bara två toner ?


https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Ba de låtö schysst så.......öh....va....?
/CPG (snodde Astis inlåggning...hehe..)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
vissa tonkombinationer funkar rent matematiskt, men jag tror framförallt det är inlärt.

att det låter bra beror just på att det harmonierar med övertoner osv, dissonans är alltid falskt i våra öron, vilken skala vi än är vana vid.
om man hade tretton intervall istället för tolv skulle man inte kunna ta ett ackord som låter annat än just apa - det skulle låta fruktansvärt ostämt helt enkelt.
sen om man pratar kvartstoner, så blir intervallen dubbelt så många.

visst finns det många olika skalor från diverse kulturer, men alla är harmoniska.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Word , divi...! B)

dock ett litet aber - man kan INTE ha tretton toner i skalan, det skulle låta apa.
det finns regler för hur frekvenserna harmonierar i form av terser kvarter osv.

Sant. Antalet noter bör inte vara ett primtal (t ex 13) för de delas inte till heltal.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Men det som (jag vet att jag tjatar) är fantastiskt är upplevelsen av ljud och toner. Är det bara jag som kan sitta vid ett piano, trycka ner F#m (vackraste av mollackorden) och låta det klinga ut med pedal, eller hitta två majackord man växlar mellan, och bara sitta och ta in harmonierna, eller ibland kanske bara två toner ?

Jo, vi kan snacka om evolution, kreativitet och primtal i all oändlighet och det kommer ändå inte att förklara varför F#m är vackert :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eller vad säger jag nu, penta är ju 5 är ett primtal :unsure: .. Tänkte nog fel där. KT, hur ligger det till?


Nog CPG som har rätt, bara det låter bra så ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nja, alltså, en oktav är ju en dubblering i frekvensen dårå, och sen är resten en aproximering mellan individuella tonsteg och oktaver "en oktav upp" ? Tanken är väl att varje ton skall vara samma bråktal snabbare än närmast mörkare ton.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Under några år var jag en riktig jävla prognörd och musik-Hitler med en närmast faschistisk inställning till musik. Det var bara Dream Theater, King Crimson och sånt som var fiiiint (Lidingö-i) nog. Anal-yserade allt till döds och missade därmed en jävla massa bra musik. Nuförtiden bryr jag mig mest om känslan som skapas, om dom lyckas med det dom gett sig in på...
Exempelvis: Fear Factory vill låta Terminator-framtid och låter verkligen cyberdyne. Eller, Katatonia vill ju skapa någon sorts känsla av dystopisk ensamhet, och lyckas väldigt väl med detta...men oftast skiter jag i vilket och bara diggar, oavsett om det är Zappa, Kylie, Krister Linder, Slayer, Shining, Napalm Death eller Bad Brains...bara det finns nån jävla nerv någonstans. Blir lite smått kräkfärdig av alltför tydlig Autotune (Dead By April, Takida) men annars slinker det mesta ner.
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Emu: Ja så frekvenserna måste fördelas exponentiellt ju?

Men det handlar ju ändå om bråktal enligt Pythagoras idéer om sambandet längd på strängen => frekvens. Så var kommer primtalen med i bilden? Har för mig att det är nåt viktigt där med primtal/musik som P upptäckte...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Under några år var jag en riktig jävla prognörd och musik-Hitler med en närmast faschistisk inställning till musik. Det var bara Dream Theater, King Crimson och sånt som var fiiiint (Lidingö-i) nog. Anal-yserade allt till döds och missade därmed en jävla massa bra musik. Nuförtiden bryr jag mig mest om känslan som skapas, om dom lyckas med det dom gett sig in på...
Exempelvis: Fear Factory vill låta Terminator-framtid och låter verkligen cyberdyne. Eller, Katatonia vill ju skapa någon sorts känsla av dystopisk ensamhet, och lyckas väldigt väl med detta...men oftast skiter jag i vilket och bara diggar, oavsett om det är Zappa, Kylie, Krister Linder, Slayer, Shining, Napalm Death eller Bad Brains...bara det finns nån jävla nerv någonstans. Blir lite smått kräkfärdig av alltför tydlig Autotune (Dead By April, Takida) men annars slinker det mesta ner.

Ja, för mig är det vad det handlar om: nerv.

Visst, man kan dras med av catchiga refränger också, men jag föredrar allt som oftast något eget, ofta molligt o eländigt :D




divi ja, exponentiellt japp.

Primtal vitti faun?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dr Muller:

Håller med, även om jag aldrig tyckt om katatonia. Kanske äldsta skivorna är bra...

Numera lyssnar jag på musik på samma sätt som Duke Ellington. Han sa ju att det finns bra musik och dålig musik, men han gillade båda.

Sån är jag med. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jo det finns det ju, men divi har ju rätt att det (åtminstone delvis) är inlärd uppfattning också. Sen, har man läst minsta fysik fattar man väl varför vissa tonkombinationer funkar rent matematiskt, men jag tror framförallt det är inlärt.

Den temperering vi använder idag är väl dessutom nån slags medelväg för att det mesta skall låta bra också, kvinter etc. är ju inte helt rena?

Sen finns det ju kvartstonskalor och sånt också, som låter lite mysko för de oinvigda.


Sen håller jag iof med, det låter ofta apa med andra skalor :D  Frågan är varför jag tycker det låter apa :lol:






Men det som (jag vet att jag tjatar) är fantastiskt är upplevelsen av ljud och toner. Är det bara jag som kan sitta vid ett piano, trycka ner F#m (vackraste av mollackorden) och låta det klinga ut med pedal, eller hitta två majackord man växlar mellan, och bara sitta och ta in harmonierna, eller ibland kanske bara två toner ?




Hmmm, undrar vad en Arab skulle säga om dessa dina ord...stackars fattiga Skandinav/Europe etc
;-) våran västerländska indelning av skala+intervall och på samma gång oerhört begränsade syn/tolkning av musikens språk är ett styvt handikapp enl. min mening, som tur är inte för mig personligen eftersom jag älskar olika sorters orientalisk och Indisk musik precis lika mycket som Captain Beyond eller ett gammalt Zeppelin riff osv osv.

I och med kvarttonsintervallerna och tom ännu mindre intervall som alltså skrivs/anges i deras notsystem och enl. de riktigt begåvade musikerna därifrån så har vi genast ett helt annat scenario med långt fler än 8 etc som någon sa...men det kräver en djupare förståelse och inlevelse/tillvänjning, säkert inget för medelsvenne/Takidanördar etc alltså som säkert skulle spy efter 45 minuters morgon/kvällsraga!!!




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja jo, men det är ju det jag menar :D jag tror mycket är inlärt vad man "ska" gilla. Jag gillar ofta när man snedstämmer en ton liiiite i ett ackord för att det skall skava lite. Det tillför massvis till harmonierna med något som vässar lite.

Så, jag håller med dig. Det är begränsande :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil


Frågan är om man att kunna objektivt avgöra om nån musik är bättre än andra. (En åsikt är inte objektiv.)



Skrev ett blogginlägg om kreativitet (och bristen på den i skolan) på min blogg, med modifierade och mer klara texter från denna tråd.
Även mycket annat. Men INTE svårläst! :unsure:

Kan kanske intressera nån:

http://dividend.bloggie.se/
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
En absolut och objektiv bedömning att något är bra kan knappast göras förrän man definierat regler för vad som är bra och sedan
göra bedömningen utifrån det - och det är ju tur att inga sådana regler finns!
Det är fruktansvärt svårt att sätta fingret på exakt vad man upplever som bra, men för mig betyder det oerhört mycket för att inte säga nödvändigt.
Att bara t.ex höra en snygg och oväntad övergång mellan stick och refräng i en låt kan rädda den dagen och inspirera ett bra tag framöver.....


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul och spännande ämne och diskussion.
Musikens innersta …. det är inte helt lätt men det jag kommer på först är den grundläggande frågan om det överhuvudtaget finns någon musik, alltså om inte vi var här med vår varseblivning (i första hand hörsel) och hörde den. Musik är ljud/toner/våglängder/frekvenser som kombineras på olika sätt och sätter luften i rörelse.

Ursäkta om jag nu blir långrandig när jag saxar ur en artikel av Mats E. Nilsson, 2007-11-29. Mina slutsatser kommer på slutet.

Vad är ljud?" kan besvaras på två sätt. Det ena är att betrakta ljud som ett fysikaliskt fenomen och studera de processer som leder till att vårt hörselsinne blir stimulerat. Det andra är att betrakta ljudet som upplevelse och studera hur vi förarbetar den information som når vårt hörselsinne och vilket intryck den skapar.
När det gäller den första delen så är ljud en svängningsprocess och allt som är involverat i ljudalstring och utbredning handlar om rörelser fram och tillbaka eller upp och ner. Ser vi till hela överföringsprocessen från det att en ljudvåg alstras tills dess att den når ett öra är det ofta rätt mycket luft som blir involverad. Men även om all luft mellan ljudkälla och lyssnare har rört sig under processen så sker totalt ingen transport av luft. Den mängd som blir tryckt i den ena riktningen kommer att sugas tillbaka lite senare. Det enda som överförs är rörelseenergin. Att ljudutbredning bara är en transport av energi (och inte materia) är karakteristiskt för ett så kallat vågfenomen.
Hörseln ger oss information om vår omgivning. Vår förmåga att höra händelser som sker utanför vårt synfält är viktigt som varningssystem. Men hörseln ger också upphov till positiva upplevelser, som musik och naturljud och den ger oss förmågan att samtala. Många ljud upplevs dock som störande, beroende på i vilken situation de uppträder och vem det är som lyssnar.

Psykoakustiken studerar sambandet mellan ljuds akustiska egenskaper och hur de upplevs. Viktiga akustiska egenskaper är ljudnivå, frekvenssammansättning och ljudets variation över tid, samt förekomst av samtidiga "maskerande" ljud. Dessa akustiska egenskaper är på ett komplicerat sätt kopplade till när ett ljud kan upptäckas (detektion), hur starkt det upplevs (upplevd ljudstyrka) och vilken karaktär det har (upplevd ljudkvalitet). Allt detta påverkar i sin tur hur störande eller behagligt ett ljud upplevs

Ljudnivå, och därmed upplevd ljudstyrka, är viktigt för hur störande ett ljud upplevs. Även ljud med behaglig ljudkvalitet kan upplevas som störande om de är för starka, t.ex. ljudet från en stor fontän på nära håll. Mycket starka ljud upplevs nästan alltid som störande eller till och med smärtsamma. Vid ljudnivåer över 100 dB finns risk för hörselskada även vid kort exponering. De flesta ljud upplevs som mycket störande vid dessa nivåer. Störningsupplevelsen fungerar alltså som en varningssignal. Musik vid konserter och diskotek kommer dock ofta upp i dessa och högre nivåer utan att besökarna upplever nivåerna som störande, vilket medför risk för hörselskada. Även ljudnivån i hörlurar från bärbara CD-spelare och mp3-spelare kan vara hörselskadande utan att lyssnaren upplever ljudet som störande.

Ett ljuds frekvenssammansättning spelar också stor roll för hur störande det upplevs. Ljud med tonala komponenter upplevs vanligen som betydligt mer störande än ljud utan tonala komponenter. Med tonal komponent menas att en stor del av ljudenergin är lokaliserad till ett viss frekvensområde. Fläktljud innehåller ofta tonala komponenter, vilket gör att de låter som ett brusljud med en distink tonhöjd. Desto tydligare tonen kan uppfattas desto mer störande upplevs ljudet. I internationella standarder förekommer därför s.k. straff (eng. penalties) för ljud med tonala komponenter.
Ljud med mycket lågfrekvensinnehåll upplevs som mer störande än ljud med mindre lågfrekvensinnehåll. Fläkt och ventilationsbuller innehåller ofta stor andel lågfrekvensljud. Studier visar att sådana ljud inte bara upplevs som obehaglig utan också orsakar stressreaktioner och försämrad prestation. Skarpa, skärande ljud upplevs som mer störande än vanliga ljud. Ett extremt exempel är ljudet av metall mot glas, eller gnisslet av en gaffel i en kastrull. Upplevelsen av skarphet är bl.a. kopplat till ljudets ljudnivå och högfrekvensinnehåll.

Impulsljud är kortvariga ljud med mycket kort stigtid, t.ex. skottljud och ljud från hammarslag. Sådana ljud upplevs vanligen som mer störande än ljud med längre stigtid. Starka impulsljud är också farligare för hörselen än andra starka ljud eftersom mellanöremuskelreflexen inte hinner med att skydda innerörat från skada.

Ljud som upprepande går av och på kallas för intermittenta ljud. Dessa är vanligen mer störande än kontinuerliga ljud. Hörselsinnet, liksom alla andra sinnen, är främst ett instrument för att upptäcka förändring. Kontinuerliga och oföränderliga ljud vänjer vi oss därför lättare vid än intermittenta ljud. Ett bra exempel är ljudet från en droppande kran som visserligen kan vara mycket ljudsvagt men ändå får oss att gå upp mitt i natten för att stänga av kranen. Ett lika svagt fläktbuller vänjer vi oss snabbt vid och somnar lätt. Ett närliggande exempel är den lättnad man ibland känner när fläktbuller plötsligt stängs av trots att vi inte tänkt på att ljudet överhuvudtaget förekommit.

Olika personer har ofta olika uppfattning om vilka ljud som är störande. Detta kan delvis förklaras med skillnader i attityder till olika ljudkällor. Allmänt kan man säga att desto vänligare inställda vi är till en ljudkälla desto mindre störande upplever vi den. Ett störande ljud som vi dessutom upplever som onödigt (t.ex. ljudet från ett reklamflygplan) upplevs ofta som mer störande än ett störande ljud som vi inser är nödvändigt (t.ex. ljudet från en ambulanshelikopter).
Vissa personer är mer ljudkänsliga än andra. Forskning har visat att ljudkänslighet kan betraktas som en stabil personlighetsegenskap, som kan mätas med frågeinstrument. I studier av trafikbullerstörning i boendemiljö rapporterar ljudkänsliga personer högre störning än icke ljudkänsliga personer, trots liknande bullerexponering Även i experimentella studier finner man att ljudkänsliga personer bedömer uppspelade ljud som mer störande än personer som inte är ljudkänsliga. Ljudkänslighet är inte kopplat till kön. Däremot är yngre personer i mindre utsträckning ljudkänsliga än äldre personer. Vissa typer av hörselskador är också förknippade med stark ljudkänslighet (s.k. hyperakusis).

Att ett ljud inte är störande innebär ju inte nödvändigtvis att det är behagligt, det vill säga att det är ett önskat ljud. Man kan säga att frånvaro av störning är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att ljud skall upplevas som behagliga.

Musik är det självklara exemplet på behagliga ljud. Vi tillför musik för att öka vårt välbefinnande, t.ex. genom att sätta på radion eller stereon inomhus eller genom att använda CD- eller mp3-spelare utomhus. Det finns forskning som visar att musik även kan ha direkt hälsobefrämjande effekter och därför kan användas terapeutiskt, till exempel vid återhämtning från sjukdom eller operation.

Människor föredrar naturmiljöer framför urbana miljöer. Miljöer dominerade av natur och grönt har bevisligen också en hälsosam effekt och används därför vid rehabilitering, t.ex. i terapuetiska trädgårdar. Det är ännnu inte klarlagt vilken roll ljudmiljön spelar för den terapeutiska effekten av naturmiljöer. Mycket talar dock för att naturljud i sig har en positiv effekt. Bland annat har neurofysiologiska studier visat att hörselcentra i hjärnan är speciellt utformat för att koda naturljud och ljud med liknande temporal variation.



Det jag förstår av detta är:

Ljud/musik är dels ett fysikalisk skeende där vårt hörselsinne blir stimulerat, dels en upplevelse. Det innebär att ljud/musik finns bara om 1. någons hörselsinne blir stimulerat 2. denne någon upplever ljudet/musiken.

Av detta följer att det inte finns någon bra musik utan bara upplevelser av bra musik.
Att det finns fysikaliska fakta som gör att vissa ljud (och därmed musik som består av sådana ljud) är mer störande än andra för de flesta av oss, och att motsatt vissa ljud rent fysikaliskt är behagliga för våra hörselorgan, ändrar inte detta eftersom vår inställning i så hög grad styr. Ju vänligare inställda vi är till en ljudkälla desto mindre störande upplever vi den. Dock kan ju dessa fysikaliska fakta användas när man komponerar och gör musik för att uppnå önskade reaktioner. Kan det vara så att en del kompositörer har förmåga att använda sig av dessa fysikaliska occh kanske matematiska fakta så att det av många upplevs som bra musik?

Våra preferenser/inställning/fördomar och i vilket sammanhang vi lyssnar, avgör alltså om vi gillar eller inte gillar det vi hör. Frågan är då hur vi fått våra preferenser? När präglas dessa? Kan de påverkas och ändras?  Man kan också undra om det kan vara så att våra hörselorgan rent fysiskt skiljer sig åt så att i person A:s öra låter musik X behagligt, medan det i person B:s öra så är det musik Y som klingar vackert? Man hamnar alltså i frågan om arv och miljö.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det verkar ju som en bra sammanfattning. Det är därför alla som upplevde P3 på 60-talet ÄLSKAR dragspelsmusik :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se