En kort reflektion, eftersom det var jag som hävde ur mig uttrycket i MF tråden alltså "sann kreativitet" så vill jag ställa det på sin spets inför er och mig själv:
Finns det verkligen något sådant,
svar ja eftersom någon myntat det=allt som sägs etc existerar i samma stund det yttras men allt är samtidigt en illusion eller vad du omger dig med osv osv...och
svar nej på det viset att alla människor är kreativa utifrån vad nöden kräver, friden/lyckan också givetvis men ur tvingande och omvälvande omständigheter & erfarenheter föds ju kreativiteten mer än ur lyckliga/firidfulla tillstånd sägs det, jag tror INTE det personligen!
Att människan blir kreativ på olika sätt för att överleva eller anpassa sig efter situationer är rätt så givet och en förutsättning för vår liksom djurens art, för människan handlar detta mer om psykologiska adopterbara mekanismer & system än praktiskt fysiska i vår tid.
Men när det gäller denna gudomliga inspiration då, muserna eller de universiella idéer som sprungit fram i ett visst euforiskt tillstånd hos våra s.k. genier eller banbrytande individer genom historien och här kan vi ju rada upp alltifrån Henry Ford som var en fattig outbildad man men med en idé som bevisligen gjorde honom mer än stenrik till slut samt revolutionerade vår moderna utveckling trots att ingen trodde på honom, samma med männen bakom phonografen-glödlampan-flygmaskinen osv osv, går vi bakåt har vi Newton-Kepler-Copernicus osv osv som fått oss att förstå men samtidigt satt upp gränser för vad vi har omkring oss, vi har inte kommit så värst långt egentligen av vår förståelse om tillvaron på olika plan trots lång tid på planeten, men det kommer snabbare och snabbare...strängteorierna tex som alltså handlar om att allt är byggt av vibrationer=musik i universum***
Kompositörerna då för att anknyta ännu mer till det heta ämnet musik, av idag och av igår, vilka är mer sanna eller kreativa än andra enligt alla olika smaker och preferenser?
Melodifestival-låtsnickrare eller art-rockare, folkmusiker eller emo-offer (ett uttryck jag hört många unga säga bl.a. min dotter...), Norska deathmetalfreaks eller Perras dansbandspolare osv osv...alla gör sin grej och en del gör det bra medans andra dvs det stora flertalet gör det sämre och detta därför att idag tror man att alla kan bli artister och stjärnor etc vilket inte är en sund inställning, jag skulle tex aldrig kunna bli en fotbollspelare, inte ens en dålig sådan därför att jag har helt andra anlag och gener samt har fått odla dessa genom lång träning och utbildning vilket är en förutsättning för denna s.k. talang eller fallenhet, en del har fått den som jag medans andra är savanter/autodidakter-självlärda och ingen är bättre eller sämre pga det så länge vi talar och förstår innebörden av en
"sann talang" vilket jag tror är enklare och mer självklart att kunna utröna och bedöma än kreativitet!
Hitler var kreativ som fan, på ont vis, fast autobahn är jävligt bra att ha=paradox?!?
Politiker och krighsherrar är kreativa som fan, gammalt som gatan!!!
Kvinnfolk och manfolk är kreativa som fan på helt olika vis och när de båda mötas uppstår mirakel,
går inte in på mer om detta här och nu...
Konstnärer, författare och kompositörer/musiker är alltså också kreativa men kanske inte mer eller mindre än andra utan på så vis att vi skapar en abstrakt men ändå fysiskt förnimbar upplevelse ur en inre inspiration, dock bör man misstänka att greppen eller kriterierna ur ett konstnärligt nyskapande känslodjupt/andligt etc motiv inte förekommer i samma utsträckning hos låtskrivarna som vill pressa sig in i ramarna för vad som gäller i lilla Sverige 2010 i Idol eller MF
bara för att det går på TV eller kan läsas om i Expressen, sådant är helt styrt utifrån de kommersiella marknadskrafterna vilket är viktigt att förstå, det är alltså inte bra för tex mig bara för att det är det enda som syns/hörs, snarare tvärtom, men vi som sysslar med detta har ju kännedom om läget och hittar nya kanaler för nya kvalitativa upplevelser, låtar osv!
Kvalitativa ja....vad är kvalitét, samma sak här/där...om Sunkrune i Karlskoga diggar patetisk hårdrock & fulöl så är det hans livskvalitét och det skall ingen ta ifrån honom, om Viktigpetter i Lund diggar knepig Sjostakovich & lapsang-thé so be it!!!
Alla befinner vi oss på olika nivåer, med olika smaker och preferenser och allt beror på hur nyfiken man är, jag har ingen som helst prägling hemifrån etc gällande etnisk musik/folkmusik men började i början på 90-talet starkt intressera mig för denna musik vilket har berikat mig oerhört, om det är en naturlig utveckling hos en sökande människa eller ej med klassisk skolning i bagaget + en massa kvalitativa preferenser låter jag vara osagt, det handlar bara om ett specifikt fall...
ääähh nu orkar jag inte mer, tur att alla är olika vill jag väl avsluta med och att det finns människor till allt och att det finns något för envar överallt***