Kontrollrummet

Självupplevda texter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Tror inte jag är ensam här om det här problemet:
Texter kan ju vara väldigt personliga, inte bara för låtskrivaren. Jag är en sån som sällan klarar av att skriva texter som jag inte har personliga kopplingar till och därför har jag också väldigt svårt för att skriva texter under perioder då det händer väldigt lite i livet.

Nu är jag inne i en sån period då det händer väldigt mycket och då blir det många texter också, men samtidigt har jag börjat tänka på att texterna är ju faktiskt inte bara personliga för mig. Det finns ofta minst en person som också känner igen sig i det jag skriver om, och de flesta fallen fler personer.

Som låtskrivare och producent vill man ju oftast släppa ut låtarna till allmänheten, om inte offentligt på radio, spelningar, webben eller en platta så vill nog de flesta iallafall spela upp låtarna för kompisarna för att få kommentarer om låtarna.

Jag har flera gånger råkat ut för att mina inspirationskällor har känt sig utlämnade när jag har spelat låtar live eller lagt dom på nätet, även om jag inte har använt personnamn eller fingerade personnamn i texterna så har dom känt att många kan förstå vilken händelse texten handlar om.

Jag har tidigare tänkt att så länge man inte använder namn på personer i texterna så kan lyssnarna bara tolka vem eller vad dom handlar om. Samtidigt finns det människor som inte behöver tolka, dom vet precis vad jag menar i texterna och det är där jag alltid är orolig att dom ska känna sig utlämnade även om jag numer har slutat använda personnamn i texterna.

Jag har försökt vänta en tid till jag spelar upp låtarna, men även om det har gått 1 månad (det tar det oftast för mig att få en låt så bra så jag vill spela upp den "offentligt") eller 4 år så finns det ju alltid några som minns händelsen.

Hur gör ni för att tackla det här? Eller är det inte så vanligt som jag tror?
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


asti

  • Gäst
Jag försöker alltid betona att mina texter är fiktiva, men kan vara inspirerade av verkliga och ibland självupplevda händelser.
Gjorde en låt för några år sedan, vars text handlar om en person som bestämt sig för att ta sitt liv och fick genast frågor från vänner
och andra som hört låten, om hur jag egentligen mådde! Det är lätt för lyssnaren att ta för givet att utlämnande texter måste vara
textförfattarens egna värderingar. Därför ska man nog vara försiktig med att lämna ut namn eller uppgifter som kan identifiera
personer andra än dig själv i låttexter. Så länge det enbart berör dig själv kan du ju oftast förklara vad du menar.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej det har jag aldrig råkat ut för. Jag är alldeles för flummig och poetisk i mina texter. Mina tre senaste låtar handlar i tur och ordning om: vesper i ett munkkloster, berg och dalbana samt Morgonrodnadens gudinna. 
Nu blir man jättesugen på att höra dina låtar.  :) '
Förstår dock ditt dilemma. Det gäller väl att skriva om och ändra vissa saker så att folk inte känner sig för träffade kanske? Som i romaner, där finns ju en rad liknande konflikter som Maja Lunbdgrens bok om sexismen inom kulturelliten. Många har ju läst den som drama, fast hon säger själv att den är rent dokumentär.  :)
« Senast ändrad: 11.02.2010, 16:30:54 by egghuvud »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag känner igen fenomenet och även problemställningen du nämner.

Då jag just träffat tjejen i mitt liv (min fru) skrev jag en kärlekslåt och framförde den i ett sällskap där hon och andra var med. Patetiskt, tyckte hon. Då jag senare la upp låten för lyssning på webben nånstans, sa hon "den där får du ta bort"...

En annan låt handlar om ett mycket tragiskt öde i en familj. Jag fick kontakt med familjen genom det arbete jag hade. Eftersom jag påverkades mycket då jag träffade dem, bearbetade jag min upplevelse genom att skriva en text och göra en låt. Jag har den versionen av låten kvar, som jag gjorde då, som en mp3:a men har aldrig lagt ut den på webben, trots att det hände för mer än tjugo år sen. 

Kanske dags...
« Senast ändrad: 11.02.2010, 18:50:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


lnetzel

  • Gäst
Personligen gillar jag inte för "nichade" texter. Man måste låta texterna vara öppna nog för att andra skall kunna identifiera sig med dem. Jag unviker medvetet dessutom att skriva texter som för för utlämnadne om folk omkring mig. Mest för att jag i
nte skall behöva förklara mig. Musik skall inte ifrågasättas utan njutas av.

Men folk lyssnar på musik och texter på så olika sätt och av olika orsaker att det inte finsn några regler. Detta är bara mina åsikter.

Men överlag bör man så klart ta hänsyn till folk om det skall släppas, självklart!



Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Håller med föregående talare. En text får inte vara för konkret. Vill att det ska kännas abstrakt och passa in i flera människors tankevärldar. Gillar inte berättande texter egentligen. Fast Briggen blue bird är ju rätt ok och den berättar ju en historia. Ok... Öhh?!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ikväll har vi sagt godnatt till en av våra hästar. Världens bästa häst blev bara fem år. Vi fick det oåterkalleliga beskedet kl 17 idag. Orättvist är det. Om det blir det nån text och nån låt vet jag inte... Det har blivit tomt, har gråtit floder ikväll...
« Senast ändrad: 13.02.2010, 00:45:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sörjer faktiskt med dig....

Nära vänner är sällsynta
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Visst, tror dom flesta som skriver låtar i alla fall någon gång funderat över den här problemställningen. Det finns egentligen bara två lösningar: 1: Låt inte andra få ta del av låten!, och 2: Maskera det känsliga innehållet! Alternativ 1 är för dom flesta av oss uteslutet, återstår alternativ 2, och det kan dessbättre göras på många sätt. Flera bra sätt har redan kommit fram, själv har jag ett sätt som ibland funkar utmärkt: Överdriv situationen till det absurdas gräns! Då förstår folk att det du skriver inte är självupplevt, även om det egentligen är det, fast i en mildare form. Det här funkar extra bra om man, som jag, inte lever ett så intressant liv... :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Överdriv situationen till det absurdas gräns! Då förstår folk att det du skriver inte är självupplevt, även om det egentligen är det, fast i en mildare form.

Det här funkar extra bra om man, som jag, inte lever ett så intressant liv... :rolleyes:

Bra kommentar eftersom vi alla har såna där liv (inte så intressanta). Ändå är våra små liv så fantastiska!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
överdriva till absurda gränser är bra.

Eller, så däger man ingenting om det. :D


sorry maxb, jobbigt sånt :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Att överdriva har jag aldrig testat, men det kan ju funka...

Jag skriver ofta i "jag och du-form", måste försöka komma ur det och börja skriva berättelser ur tredje parts perspektiv. En händelse jag har varit med om, men den framställs som att jag berättar om någon annan. Tror att det kan minska risken att någon känner igen sig. Även jag lever ett ganska tråkigt liv och det mesta som händer mig och jag sedan skriver om är liknande saker som händer de flesta några gånger i livet...
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nu har denna tråd närmast handlat om texter där en andra part varit "inblandad" men det finns ju även självupplevda texter som handlar bara om en själv så att säga. Följande text skrev jag nån gång på 90-talet... :unsure: ojojoj... kan inte längre minnas vad det handlade om men... Ojoj.. kanske lika så bra att jag glömt det
Denna text är hur som helst såpass personlig (trots att jag glömt vad det handlade om) att trots att den tonsatts några gånger har ingen ännu träffat riktigt rätt så att säga. Har en väldigt stark bild av hur detta skulle kunna låta men kan dock inte klä det i ord :huh:

Om nån nu känner att "jamen jag vet ju hur detta skall låta" så fritt fram.


(WAITING FOR THE) SKY TO FALL      

My days were black and my nights were cold
And I felt within I was growing old

I the twilight zone I could feel the heat
Under crimson skies on a blood red street

Then I thought I heard someone call my name
And I shouted out but no answer came

   I was standing in the crossroads
   Waiting for the sky to fall

   I was waiting for the sky to fall

The streets were empty, just an echo of rain
Like an endless dream filled with memories of pain

And I was standing scared in that forgotten place
So I layed it all upon my makers grace

Then I thought I heard someone call my name
And I shouted out but no answer came

   I was standing in the crossroads
   Waiting for the sky to fall

© Krister Sjöblom


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nu har denna tråd närmast handlat om texter där en andra part varit "inblandad" men det finns ju även självupplevda texter som handlar bara om en själv så att säga. Följande text skrev jag nån gång på 90-talet... :unsure: ojojoj... kan inte längre minnas vad det handlade om men... Ojoj.. kanske lika så bra att jag glömt det
Denna text är hur som helst såpass personlig (trots att jag glömt vad det handlade om) att trots att den tonsatts några gånger har ingen ännu träffat riktigt rätt så att säga. Har en väldigt stark bild av hur detta skulle kunna låta men kan dock inte klä det i ord :huh:

Om nån nu känner att "jamen jag vet ju hur detta skall låta" så fritt fram.


(WAITING FOR THE) SKY TO FALL      

My days were black and my nights were cold
And I felt within I was growing old

I the twilight zone I could feel the heat
Under crimson skies on a blood red street

Then I thought I heard someone call my name
And I shouted out but no answer came

   I was standing in the crossroads
   Waiting for the sky to fall

   I was waiting for the sky to fall

The streets were empty, just an echo of rain
Like an endless dream filled with memories of pain

And I was standing scared in that forgotten place
So I layed it all upon my makers grace

Then I thought I heard someone call my name
And I shouted out but no answer came

   I was standing in the crossroads
   Waiting for the sky to fall

© Krister Sjöblom


Space

Kan du inte posta testen i demoavdelningen, tavla: "texter" så får vi en premiär där ? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spacetrucker, texten har potential!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Sörjer faktiskt med dig....

Nära vänner är sällsynta

Håller absolut med!
Sorgen blir inte mindre för att fler deltar. Men saknad kan liknas vid en kyla som drabbar en.
Och man fryser mindre om flera kalla står tilsammans.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sörjer faktiskt med dig....

Nära vänner är sällsynta

Håller absolut med!
Sorgen blir inte mindre för att fler deltar. Men saknad kan liknas vid en kyla som drabbar en.
Och man fryser mindre om flera kalla står tillsammans.

Fan så snyggt uttryck. Starkt nog att bära texten i en hel låt. Skulle kunna vara essensen i refrängen i en stark låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Min text till ''She's Gone'' handlar egentligen om mitt döda förhållande med min förra Sambo,den skulle egentligen hetat ''I'm Gone'',men det blev för påtagligt och ärligt,nu,nygift ,(25/6-10) har texten ingen som helst betydelse längre,men då var den en bekräftelse för mej själv att jag var tvungen att dra,jag höll på att gå under.... :( Nu har jag faktiskt börjat skriva musik igen,det är ju så jävla skönt.......) :wub:
Förövrigt så betyder mina texter nada............... :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jag bygger alla mina texter på något från mitt eget liv.
Antingen något som jag upplevt eller någonting som jag sett eller hört som då inspirerar mig till en text.
Tror inte jag skrivit en nonsens text (enligt mig då) någonsin. Har faktiskt försökt slå ihop en sådan men inte lyclats.

IKEN kan intyga att jag bygger mina alster på saker som är "sanna".
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Jag brukar försköna eller förfula upplevda/återberättade/hörda stämningar och situationer i mina texter,
oftast handlar det om försköningar... av de små sakerna i vardagen. Någon som låter bli att trampa på en snigel blir en vardagshjälte stor som en riktig världsomseglare..
Väldigt intressant tråd!
Hinner inte skriva mer, nu går bussen och jag ska med.


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
En kram till MaxB hinner jag lämna också!
Familjen har haft en älskad hund som nyligen gått bort
och det gör så ont så ont.
Kram!
och ja, flera kalla tillsammans kan ge lite värme, det var fint skrivet.