Kontrollrummet

Tråden för akustiska gitarrhjältar/historier etc*

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, vill här befrämja ak-gurans ställning i kontrollrummet än mer, är ju själv "keyboardfantom" men älskar att lyssna på bra gitarrmusik när det handlar om känsla, bra instrument och sköna melodier!

Upptäckte idag Vicky Genfan som jag alltså börjar med att posta här:


 B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En av mina absoluta gitarheroes är en smal gammal skrynklig farbror, som heter Steve Howe. Här är en video där man ser vad han gör.

« Senast ändrad: 10.02.2010, 20:55:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
kanon m. Howe, den där var väl med på Fragile om jag inte missminner mig???  :rolleyes:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alltid gillat gitarristen i vaya con dios. Tror han heter francis perez?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Vaya con Dios = mkt trevligt att höra igen!

Höll nästan på att glömma en av de viktigaste och grymmaste på Spansk gitarr: Paco de Lucia här med vännen Manolo Sanlucar, finns hur mycket bra som helst med denne gudabenådade gitarrist, det var min salig mor som fick mig att lyssna på Paco i slutet på 70-talet då hon gick på Flamenco:


och här ett nyare klipp:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fantastisk låt i imponerande tolkning.

« Senast ändrad: 11.02.2010, 00:01:40 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Paco är ju otrolig men här tycker jag att han flippar ur lite:




 ;)







'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där är nog inspelat innan han lärde sig spela gitarr, konstigt  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tycker det blir ganska trist med enbart acke (även om Africa var riktigt kul att höra), så här är en av mina "hjältar", som brukar ha acken i högsta hugg:


Sedan går det väl inte att ha en acke-tråd utan att ha med detta gänget:

Även om låten kanske är lite uttjatad, så är den fortfarande j-t bra. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil


lite blues  ...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det där är nog inspelat innan han lärde sig spela gitarr, konstigt  :unsure:

oh nej MaxB den här farbrorn kunde spela gitarr långt innan ens jag var född, detta klipp är fr. mitten 70 ca och visst låter det kasst men det måste ni väl förstå att det är ett statement, ett avantgardistiskt antiklimax antiskönhets rebelliskt och samtidigt övermusikaliskt grepp...alla som kan sin Paco vet ju vad han är kapabel till*


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil


Får farbror Stevie Ray vara med här? Kanske inte så tekniskt ekvilibristiskt, men fy f*n vad tungt. Änskar att jag själv kunde få till det där öset.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där är nog inspelat innan han lärde sig spela gitarr, konstigt  :unsure:

oh nej MaxB den här farbrorn kunde spela gitarr långt innan ens jag var född, detta klipp är fr. mitten 70 ca och visst låter det kasst men det måste ni väl förstå att det är ett statement, ett avantgardistiskt antiklimax antiskönhets rebelliskt och samtidigt övermusikaliskt grepp...alla som kan sin Paco vet ju vad han är kapabel till*


I was kidding, I  know!  :wub:

Men han låter verkligen som vi lät, då vi låtsades kunna spela...  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det där är nog inspelat innan han lärde sig spela gitarr, konstigt  :unsure:

oh nej MaxB den här farbrorn kunde spela gitarr långt innan ens jag var född, detta klipp är fr. mitten 70 ca och visst låter det kasst men det måste ni väl förstå att det är ett statement, ett avantgardistiskt antiklimax antiskönhets rebelliskt och samtidigt övermusikaliskt grepp...alla som kan sin Paco vet ju vad han är kapabel till*


I was kidding, I  know!  :wub:

Men han låter verkligen som vi lät, då vi låtsades kunna spela...  :lol:

...och då är det enligt min mening dåligt - oavsett vad man heter och vad man kan... <_<
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Måste ju bara haka på  detta och presentera min hjälte. 
Neil Young som spelar på en Martin med drop D-stämning
som vanligt.   Det blir tungt på nåt sätt!

&feature=related
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det där är nog inspelat innan han lärde sig spela gitarr, konstigt  :unsure:

oh nej MaxB den här farbrorn kunde spela gitarr långt innan ens jag var född, detta klipp är fr. mitten 70 ca och visst låter det kasst men det måste ni väl förstå att det är ett statement, ett avantgardistiskt antiklimax antiskönhets rebelliskt och samtidigt övermusikaliskt grepp...alla som kan sin Paco vet ju vad han är kapabel till*


:lol:. Det är ju FAKE!  :D Någon (inte jag) har dubbat in ett helt annat gitarrspår till filmbilderna. Skulle Paco sitta och jamsa med Duelling Banjos!??? "Duelling flamencos"  :wacko:  :D Originalet finns här:

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ha ha ....äntligen nån som upptäckte det.

Ingen som såg att det stod "shred" efter titeln? Shred är när man lägger nytt ljud över en befintlig video men försöker få det så tajmat som möjligt så att det ser ut som om det är på riktigt. ( för er som inte hänger med i internet jargongen  :))

Här e en av mina favoriter.









Sorry för OT, men lite humor skadar inte  :D :wub:
« Senast ändrad: 11.02.2010, 21:25:12 by jonnerstone »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det där är nog inspelat innan han lärde sig spela gitarr, konstigt  :unsure:

oh nej MaxB den här farbrorn kunde spela gitarr långt innan ens jag var född, detta klipp är fr. mitten 70 ca och visst låter det kasst men det måste ni väl förstå att det är ett statement, ett avantgardistiskt antiklimax antiskönhets rebelliskt och samtidigt övermusikaliskt grepp...alla som kan sin Paco vet ju vad han är kapabel till*





:lol:. Det är ju FAKE!  :D Någon (inte jag) har dubbat in ett helt annat gitarrspår till filmbilderna. Skulle Paco sitta och jamsa med Duelling Banjos!??? "Duelling flamencos"  :wacko:  :D Originalet finns här:



 :lol: fy fan vad skämmigt att jag gick på det + drog till med nåt kvasi-tjosan som förklaring ha haha men det bjuder vi på, skamvrån nästa  :lol:
« Senast ändrad: 11.02.2010, 20:41:00 by Mr Artrock »


freddy

  • Gäst
haha eq :)

Den hade jag inte sett heller men förstod faktiskt att det var på skoj, speciellt med din kommentar. Det finns liknande videos för malmsteen, john petrucci och andra gitarrgudar också, som jag sett innan :)

kul!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ha ha ....äntligen nån som upptäckte det.
Här e en av mina favoriter.


Sorry för OT, men lite humor skadar inte  :D :wub:


Jag köpte inte Paco's spel men vet att Paco var duktig. Så jag gick kanske också på det lite även om jag inte köpte spelet. Fy vad man kan bli lurad.

Rolling Stones då - spelar dom Jumping Jack Flash? Shred'en är roligt och väldigt bra gjord, tycker jag. Men i denna tråd off topic, även om det är en utbildningsvideo i att man ska lyssna kritiskt och bilda sig en egen uppfattning...
« Senast ändrad: 11.02.2010, 21:36:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Stones spelar Start me up. Originalvideon är ju nästan lika hysterisk som shred-varianten.

 :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Reflektion över Rolling Stones. Vilka konstiga rörelsescheman de stora artisterna kan ha. Man ser det så tydligt då man sätter annan musik till en video.

Här finns något som jag tycker är så enormt sympatiskt med Yes gitarrist Stewe Howe (min tidigare länk till honom). Stewe Howe ser mest bortkommen ut på scen men jag älskar hans framträdande, inte för hur han rör sig utan för vad han gör med musiken. Där har jag haft svårare med Yes basist Chris Squire. Då jag såg Yes på Cirkus i Stockholm rörde sig Chris Squire på scenen som han trodde att en stor rockstjärna ska göra. Jag älskar hans fantastiska basspel men får blunda istället för att titta på honom, då han ställer sig i rockposer och rör sig på scenen...

Här är min nästa favorit som 1:15 in i videon spelar låten Sylvia. Farbrorn heter Jan Akkerman och flera av er vet vilken grupp han spelade i. Han ser ut att ha åldrats med värdighet...

« Senast ändrad: 11.02.2010, 22:46:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ja Stones är äckliga knarkare rent ut sagt...men fan va jag garva åt flera shreds jag kollade nyss, låt dom få en egen tråd dock!!!

 ;)


clavinova

  • Gäst
Andy Mckee finns redan. Här kommer dock en kanadensare som inte går av för hackor:



Och en annan kille från Candyrat records, Eric Turnbull:



Och inte minst Antoine Dufour:



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lite Pat kanske?




Stonesfilmen ovan var skoj jonnerstone :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Här har ni ett par sjukt bra killar, Antoine Dufour + Tommy Gauthier:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Här är min nästa favorit som 1:15 in i videon spelar låten Sylvia. Farbrorn heter Jan Akkerman och flera av er vet vilken grupp han spelade i. Han ser ut att ha åldrats med värdighet...
Det gillade vi! Kan fortfarande inte ta fram den tolvsträngade utan att rätt som det är kör man ackordriffet från Sylvia. Kanonlåt! Å "gutt" att se den akustiskt. :)


DåligtGehör

  • Gäst
Häpnandsväckande hur en del i den här tråden kan spela och till vilka nivåer de tar de akustiska gitarrspelet. Inte en ton fel, inte en  miss och så drivet. Det ena efter det andra. Samtidigt får jag en känsla av att de är mer fångar i sin förmåga än i en fångade av ett spännande musikaliskt sökande.

När man kan allt det där och bara kan leverara... så blir det ju i sig ingen utmaning. De kan jättemycket jättebra, men jag tröttar snabbt då jag saknar alltför många kvaliteter som behövs föra att gör musik intressant Men Pat har det där sökande särskilt när han spelar akustiskt vilket jag föredrar när det gäller honom och Paco kan förena en utsökt teknik med dans över öppen eld (när han inte shreddar). Men jag skulle önska lite mer av del andra fantomer.

En som jag däremot uppskattar väldigt mycket men som nog inte är en gitarrhjälte i folks ögon är Johan Norberg som jag tycker spelar med stycket i fokus. Inte gitarren eller hur man nu skall utrycka det. Framförallt så andas hans spel.



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Gudars skymning så vackert, sådär ska en musikvideo i denna genre presenteras, det känns precis som uppe vid sjön här i skogen med det vemodigt Nordiska!

Du har helt rätt i det där med teknikonanin som de flesta videoklippen i denna tråd med få undantag uppvisar, var är denna känsla och luft, vi får se vad som kan komma fram nu då!?!

Själv gillar jag Pentangle's Basket of Light samt Renbourn's The secret garden som fasen när det gäller gammal hederlig äkthet och tidslöshet med oerhört vacker sång spm grädde på moset!!!


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Här är min hjälte, Michael Hedges.
Han är orginalen :)
Han är tyvärr inte med oss längre. Dog i en bilkrasch i 1997.
Det som skiljer honom från dom flesta andra akkgitaristerna i denna schanger är hans kompositioner.

« Senast ändrad: 26.02.2010, 00:51:54 by ydderF »