Kontrollrummet

Börja skriva

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Har varit borta från forumet ett bra tag nu, och har inte heller pysslat något med musik, blev lite deprimerad men börjar nu känna något mer motiverad till att skapa musik igen men inte riktigt ännu.
Tidigare  körde jag bara blipp blopp saxsax musik (ja, ni haajjar)  skall försöka mig på hiphop och regee på svenska.

Läste "pussel varianten" ock jag försöker följa deras arbetssätt med att samla material.
Bara skriva vad som helst 10 min dagligen, låter jäkligt smart för att sedan analysera och välja fraser eller ord.

Någon som kan ge mig lite tips på min resa i utveckling i att skriva texter (grunder alltså).

Kram
/// Lådan
« Senast ändrad: 10.02.2010, 12:26:59 by Lådan »
http://web.me.com/julle128


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tycker det är bra att tänka ut en andemening med texten. Skriv några oneliners, eller ett par kraftfulla rader som känns rätt.

Sjung dem, fyll på med nonsens eller bla bla bla. gör musiken, och sen kan du bygga vidare.

Oftast så rinner det bara fram text för mig, men ibland är det mera hårdjobbat.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Böja skiva? :)

...det där med textskrivande ja, det är något som kräver övning precis som musik, har jag märkt. :) Musiken kommer lättare till mig. Men några tips som hjälpt mig (som även emu är inne på).. och hur jag jobbar då:

-Ofta får jag en känsla av musiken, som jag alltid skriver först, ofta nynnar jag kanske några ord med som sångmelodier som jag sedan vill ha med i texten för att dom sitter bra i melodin liksom. Men jag bestämmer mig kring ett ämne rätt tidigt.

-Sen bara öser jag ur mig det jag kommer på. Förut kunde jag sitta och jobba med en rad text tills jag gav upp..

Men om du hakar upp dig eller inte får till något, gå vidare. Jobba fort och med din känsla som styrmedel. Ibland går jag så långt att jag bara skriver det jag tänker utan att egentligen ha någon förklaring till vad texten/orden innebär i sammanhanget.

Men det viktiga i det är att du skriver och håller igång flödet. Sen får du gå in och redigera, ändra och finslipa. Så jobbar jag iaf. Gå inte in i detaljerna för tidigt. ÖS på bara!

Ungefär som när jag skriver en låt med. Det viktiga är att få till en helhet och ett arr, innan jag går in och finslipar saker.

Det kanske är självklara saker, vad vet jag. Men för mig var det inte det iaf, jag kunde som sagt sitta med min första versrad i en timme.. sen gav jag upp. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sup dig dyngrak.
Funkar för vissa.

Jag kunde inte komma på text till "nocturne" eller vad den hette, gick till systemet, köpte en flaska, gick hem och skrev nåt som jag tyckte var bra.

Det var inte bra, Cykeln fick hjälpa mig att få ordning på det.

Men ändå. Hemingway söp som en galning, och han fick nobelpriset ;)

Funkar för vissa. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Sup dig dyngrak.
Funkar för vissa.

Jag kunde inte komma på text till "nocturne" eller vad den hette, gick till systemet, köpte en flaska, gick hem och skrev nåt som jag tyckte var bra.

Det var inte bra, Cykeln fick hjälpa mig att få ordning på det.

Men ändå. Hemingway söp som en galning, och han fick nobelpriset ;)

Funkar för vissa. ;)
:lol: :lol:


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Sup dig dyngrak.
Funkar för vissa.

Jag kunde inte komma på text till "nocturne" eller vad den hette, gick till systemet, köpte en flaska, gick hem och skrev nåt som jag tyckte var bra.

Det var inte bra, Cykeln fick hjälpa mig att få ordning på det.

Men ändå. Hemingway söp som en galning, och han fick nobelpriset ;)

Funkar för vissa. ;)
:lol: :lol: :lol:

tack för tipsen.
Fått lite råd av en min granne som skriver en hel del, fast då är det typ bara hiphop, jag vill ju kunna allt, men det kanske är samma "lagar" i uppbyggnaden i alla låtar?  Han ge mix "läxor" o tar sig tid o hjälpa mig när han har tid.

Tycker det e kul o skriva, men blir arg på mig själv att jag inte kan. Visst måste man kunna gå innan cykeln och att det är träning som gäller såklart...


http://web.me.com/julle128


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kul att se dig igen Lådan. Hoppas du kommer igång med ditt musikskapande igen!!!  :)

Det här kanske låter lustigt men ibland när det står helt still så brukar jag bara börja sjunga  till melodin eller beatet och då kommer det oftast lite ord eller några fraser som jag kan bygga vidare på. OM man bara har en idé vad det skall handla om så brukar det gå att "jobba" fram en text.  :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
...Men för mig var det inte det iaf, jag kunde som sagt sitta med min första versrad i en timme.. sen gav jag upp. :)

först å främst måste man ha nåt man vill säga - att försöka krysta fram några ord bara för att man vill ha text till sin musik är bortkastad tid, det blir aldrig bra-då kan lika gärna låta musiken vara instrumental.

låddan - skriv om sånt som berör dig, din vardag, hur o-spännande den än kan te sig.
huvusaken är att du MENAR det du skriver/rappar - då funkar texten, vad den än handlar om.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
...Men för mig var det inte det iaf, jag kunde som sagt sitta med min första versrad i en timme.. sen gav jag upp. :)

först å främst måste man ha nåt man vill säga - att försöka krysta fram några ord bara för att man vill ha text till sin musik är bortkastad tid, det blir aldrig bra-då kan lika gärna låta musiken vara instrumental.

låddan - skriv om sånt som berör dig, din vardag, hur o-spännande den än kan te sig.
huvusaken är att du MENAR det du skriver/rappar - då funkar texten, vad den än handlar om.

Ja just det. Har mitt tema klart för mig och vad jag vill förmedla. Träning som gäller.

Kul att se dig igen Lådan. Hoppas du kommer igång med ditt musikskapande igen!!!  :)

Det här kanske låter lustigt men ibland när det står helt still så brukar jag bara börja sjunga  till melodin eller beatet och då kommer det oftast lite ord eller några fraser som jag kan bygga vidare på. OM man bara har en idé vad det skall handla om så brukar det gå att "jobba" fram en text.  :)
Tack, känns bra o vara tillbaks ;)
Med nya perspektiv och händelser.
Har nog rätt mycket att skriva om egentligen.
http://web.me.com/julle128


freddy

  • Gäst
...Men för mig var det inte det iaf, jag kunde som sagt sitta med min första versrad i en timme.. sen gav jag upp. :)

först å främst måste man ha nåt man vill säga - att försöka krysta fram några ord bara för att man vill ha text till sin musik är bortkastad tid, det blir aldrig bra-då kan lika gärna låta musiken vara instrumental.

Ja, men det ansåg väl jag som ganska självklart, tycker du inte?  :rolleyes:

..det jag syftade var mer att få till meningar med rätt rytmik, rätta antalet stavelser till melodin, fraseringar osv. Att man kanske inte ska köra fast där, utan gå mer på känsla för att sedan fixa till sådant.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
...Men för mig var det inte det iaf, jag kunde som sagt sitta med min första versrad i en timme.. sen gav jag upp. :)

först å främst måste man ha nåt man vill säga - att försöka krysta fram några ord bara för att man vill ha text till sin musik är bortkastad tid, det blir aldrig bra-då kan lika gärna låta musiken vara instrumental.

Ja, men det ansåg väl jag som ganska självklart, tycker du inte?  :rolleyes:

..det jag syftade var mer att få till meningar med rätt rytmik, rätta antalet stavelser till melodin, fraseringar osv. Att man kanske inte ska köra fast där, utan gå mer på känsla för att sedan fixa till sådant.

Just det. Har lite svårt att få texten att bli sjungbar.

Fick lite tipps som sagt.
Vet inte om jag hajat det helt men han förklara lite om 4or och 8or osv
Såhär:

.......
Intro 4
vers 8
ref 4
.......

Om jag fattar det rätt så skall det i versen vara 8 ord sedan sippa luft när den sjungs ?
Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Eller nu kom jag på att det är väl beatet som har 4 takter intro osv...

Detta är lite överkurs för mig men det är i alla fall ett steg framåt i min musikresa:P
« Senast ändrad: 10.02.2010, 14:05:29 by Lådan »
http://web.me.com/julle128