Forum > Färdiga produktioner

Håkan Nilsson - Danny Boy

<< < (3/8) > >>

equality:
En gammal favvolåt och därför kanske extra kritisk när jag hör ytterligare en cover. Inseplningsmässigt, arr och mix inga problem. Däremot har jag problem med din ackordanalys: Maj7-ackord i en Irländsk folksång tycker jag inte passar alls, Eb-mollet tveksamt också, liksom uppgången till C. Det blir så på näsan, eller hur man ska säga. Bara mina personliga åsikter. Eva Cassidys version håller jag som den snyggaste av de jag har hört, såväl uttrycksmässigt och ackordanalysmässigt. Hon flikar t o m in några välfunna dimackord som sitter så perfekt bl a i ritardandot innan slutet. Roligt ändå att så här gamla musikfavoriter lever och spelas. Just i Danny Boys fall behövde man nog inte vara orolig att den skulle försvinna. 

Håkan Nilsson:
Öppna Spotify och sök på Danny Boy. Hur många versioner finns det? En jag också gillar Andy Williams! Den finns med Mupparna också!
Att jag spelade in den berodde bara på att jag dels ville testa lite olika grejer med preampen, kompressorn och olika mickar, samtidigt som jag irriterande mig på att jag aldrig klarat av att spela låten. så igår tog jag ut den. Hade liksom ingen djupare tanke att göra ännu en version denna låt. Men jag känner mig rätt så nöjd, det låter väldigt mycket som mig själv. Att man ska kämpa och försöka (lyckas kan man aldrig) lära sig någon av de miljoners olika dialekter av engelskan som har jag helt lagt ner. Fullständigt vrickat. Bob Marley sjöng på deras helt felaktiga dialekt, det gick bra. Hurriganes kunde inte engelska alls, de sjöng; cause you am my only one... Att man ska försöka låta som att man kommer från ett annat land det är det bara musiker som tycker. Vanligt folk som tycker om musik tycker inte man ska göra så. Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

Kommer en ny mix snart där sången är mer till sin rätt, där hörs det vad en bra preamp ihop med bra kompressor kan göra.

Dividend:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 07.02.2010, 00:45:32 ---Att man ska försöka låta som att man kommer från ett annat land det är det bara musiker som tycker. Vanligt folk som tycker om musik tycker inte man ska göra så.

--- Slut citat ---

Det är så jädra sant. Håller helt med. Det låter löjligare om man försöker låta "annat land", om man inte KAN det! Svengelska är rätt lugnt, de flesta engelskspråkiga med det som modersmål, föredrar t ex svensk dialekt framför t ex cockney eller nåt annat galet från t ex trinidad (värre än jamaicanska! att förstå, t o m.. iallafall för mig)

Håkan Nilsson:
Nu har jag mixat om, sången fetare, munspel lite starkare...
Har dessutom lyssnat i laptoppens hörlursutgång lite tunt där... Men det hörs skillnad om jag i laptoppen lyssnar på cdn med wawe-ljudet eller på mp3an fast den är 320 kbps. Mp3 sabbar ju ljudet.  :angry:

equality:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 07.02.2010, 00:45:32 ---Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

--- Slut citat ---

Varför lägger du upp låtarna här då?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion