Kontrollrummet

böjd korigerad takplast som diffusor?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Låg i natt och tänkte på ett växthus jag ska bygga åt sambon i sommar. Fick tidigare rådet att använda böjd plywood som diffusor och tänkte att strukturen på takplasten kanske skulle förbättra effektiviteten. Och eftersom tak"plåtarna" redan är inhandlade av sambon så kostar dom inget(inte föränn hon kommer på mig ;))


Utloggad tsmalmbe

korrugerad, det kan hjälpa till ifall du googlar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Vadå googla. Jag söker svar överallt och läser allt jag kommer över. Men en ide som denna finns inte att hitta(kanske är den dum). Jag frågar er i detta forum då jag trodde man skulle få en synpunkt eller en ide om man gör nått dumt eller ej. Hade inte väntat ett sådant svar. Jag frågar inte er på forumet för att jag är lat.Anledningen är att jag älskar allt med musik och inte har tillräckligt mycket pengar eller kunnskap.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker din idé är intressant - själv kan jag inget om det, men kan du inte prova å sedan berätta hur det blev?
Du har ju redan plåten så tuta å kör :)

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
tsmalmbe menar nog att det hjälper att ha rätt stavning då man googlar? Inte särskilt tydligt svar.....

Själv har jag ingen aning  :D


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Han förstod ju tydligen vad jag menade. Varför gnälla på stavningen ?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Han förstod ju tydligen vad jag menade. Varför gnälla på stavningen ?
För att man får bättre träff på google om man stavar rätt.  :ph34r:


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Jag frågade inte hur man letar på google. Men skit samma :). Är fortfarande intreserad av åsikter på den igentliga frågan och ber också om ursäkt om jag mistolkade svaret och svarade lite surt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du har ingen variation i mönstret, så du kommer tyvärr att få en dålig diffusor av det eftersom den kommer att diffusera i ett smalt frekvensområde (typ som äggkartonger).
Det är i så fall bättre med en plan skiva som man böjer. Den skickar iväg reflexerna jämnt, utan skillnad mellan frekvenserna.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
tusen tack än engång Claes.Trodde som så att när den böjdes så skulle det regelbundna mönstret inte längre vara regelbundet. får inte ihop allt i skallen :wacko:. Jag märker att jag måste försöka fördjupa mig mer i ämnet. Bättre att göra 10 fel i skallen än att bygga 10 kassa kontrollrum.


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil

Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Flunis. Ta en plywoodskiva, skruva sedan dit plankor, lister, råspånt etc i varierande bredd och varierande avstånd. Plankorna bör vara lika långa som plywoodskivan, dvs 2400mm. Skruva dom bakifrån. När du är klar, låna en färgspruta och sprutmåla hela skapelsen i den färg du önskar. Bättre diff kan knappt köpas för pengar. Lycka till!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Flunis. Ta en plywoodskiva, skruva sedan dit plankor, lister, råspånt etc i varierande bredd och varierande avstånd. Plankorna bör vara lika långa som plywoodskivan, dvs 2400mm. Skruva dom bakifrån. När du är klar, låna en färgspruta och sprutmåla hela skapelsen i den färg du önskar. Bättre diff kan knappt köpas för pengar. Lycka till!

Jag tror att det till och med finns lite formler för hur man får ut maximal diffusion ur en sån grej oxo, det är är ju i princip en QRD :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sök på "polycylindrical" så kanske du hittar plyfa, bockade sådana.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Detta låter som en pryl för mig. Enkelt och billigt. När jag smält upp en sån kan jag sedan i lugn takt fixa sånna med stavar(dom är ju räknade på samma mått 60*60). Och när jag pillat klart kan jag lätt byta ut den första( om jag tycker att det behövs) och sätta den nya på samma ställe. Jag lyfter på hatten åt er alla och tack.