Kontrollrummet

"Billiga" ribbons, bara dynga eller någon värd att testa...???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Har länge varit sugen på ett par ribbon mickar och har testat av de mera etablerade märken Royer, Beyerdynamic, AEA osv. Men eftersom jag gärna kör billigt och bra så vill jag lite kolla in om någon här har erfarenheter gällande de otaliga kina ribbons som finns på marknaden. Någon som skulle vara värd att testa, något guldkorn? SUPERLUX, T-BONE, GOLDEN AGE osv....

Hägge


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Några av GoldenAge's modeller finns med på min testsite. Ett par modeller från Oktava finns också med där (de är också hyfsat billiga). Avant har en bandmick som ligge ri ungefär samma prisläge som Oktava. Den finns inte på testsiten ännu, men jag ska försöka ta mig i kragen och fixa till det i helgen (Avant-mickarna blev inspelade för länge sedan, men en massa annat har kommit emellan, så jag har inte fått loss tummarna med att uppdatera testsiten...). En bandmick från Shiny Box kommer också upp på testsiten tillsammans med Avant.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hägge, jag lovar...du kommer inte att ångra dig---köp Cascade FAT HEAD II:
http://cp20.com/Tracking/t.c?9UR7-7Plm-ELCgh6

Jag jämförde dom emot AEA R84 här och gillade dessa klart bättre, no bullshit*** jag köpte utan Lundahl trafos för det blir billigare (jag gillar också att fynda/vara prismedveten/snål etc ;-)
men vässar du lite mjukt typ 1-2 dB runt 3-4 khz  eller lite högre upp beroende på vad du jazzar med så har du samma skir/presence i toppen!!!

Golden Age's ribbon serie II eller vad den nu heter, inte den första gråa i alla fall, skall också vara tursamt bra för pengarna enligt hörsägen...

 B)

PS kolla cool video o länken...talar för sig själv...DS





« Senast ändrad: 04.02.2010, 15:04:23 by Mr Artrock »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Verkar bra dedär. Ser rätt mycket ut som en av dessa standard kinesiska oem mickar som säljs med ett dussin namn? Men är då tydligen inte samma?

Lite undrar med priserna? I länken du skickade har de helt andra priser än på nätsidan? Köpte du direkt från cascade eller via dealern de hänvisar internationella kunder till?

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Dom är svinbra...jag har aldrig sett några som ser ut som dessa i alla fall...om dom nu låter bättre än tex AEA r84 som kostar 9 papp st. så är det väl anledning nog?!? :-)

Köp dom via länken vetja, tror inte det är knutet till någon speciell person bara att dom lagrat tidigare kunders mail etc och vill locka till fler köp på detta vis!



Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Denhär ser lite skrämmande liknande ut... http://www.thomann.de/se/the_tbone_rm700.htm

Men de e nog ljudet som avgör. Skall ta och kontakta dem tror jag.

hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Kroppen lite lik faktiskt men kapseln är en helt annan!
Maila dom och fråga lite, jag fick ett bra bemötande i mina kundfrågor innan jag slog till och köpte ett Blumleinpar för ett år sedan...

 B)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Efter lite detektiv arbete kan jag som ett sidospår konstatera att både T-bone RM700 och Fathead är i grund och botten samma kinamic: ShuaiYin SYR-30. Fatheadden har fått lite finare finnish, ett nytt nät framför själva bandet och framförallt USA kvalitetskontroll. Så Fatheaddana låter förmodligen mera jämna från exemplar till nästa. Så nu gäller det att fundera om man vill skansa eller låta tjockhuvudena komma med kontroll...?

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Mr.Eggman, kort och gott så får du ett retro-varmt sound nästan som om det vore en aning komprimerat på ett charmigt & snyggt sätt, inte lika transparent/klart som de bättre kondensatormickarna alltså men kan vara mkt användbart på vissa källor där man inte vill att det gnistrar för mycket-hoppas du fattar vad jag menar!

Ju mer man jobbar med dom förstår man, först kan det tyckas märkligt med "sämre" frekv-omfång etc men det har sina fördelar som sagt, presens i mellanregistret tex på ackegura/flygel ja i princip allt faktiskt är klart intressant---jag borde göra en demo med bara ribbons och samma med bara condensers för att visa...

 B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Dåliga bandmickar har kass diskant - men de som är bra, har diskanten kvar, men bara att den är svagare än vanliga kondensatormickar. Det fina är att om man sedan eq:ar fram toppen, så är den mjuk och snygg och inte vass och spretig. :)

Man ska inte heller stirra sig blind på frekvensgången. Många bandmickar tar slut runt 16kHz, medan kondensatormickarna går till 20kHz. Den skillnaden är inte mer än 4 halvnoter, så det är egentligen inte så mycket att hänga upp sig på...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej jag tror jag fattar vad vitsen kan vara. Tack för engagerade svar  :)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Dåliga bandmickar har kass diskant - men de som är bra, har diskanten kvar, men bara att den är svagare än vanliga kondensatormickar. Det fina är att om man sedan eq:ar fram toppen, så är den mjuk och snygg och inte vass och spretig. :)

Man ska inte heller stirra sig blind på frekvensgången. Många bandmickar tar slut runt 16kHz, medan kondensatormickarna går till 20kHz. Den skillnaden är inte mer än 4 halvnoter, så det är egentligen inte så mycket att hänga upp sig på...

De mest legendariska kondensatormikrophonerna U47, Telfunken, Lomo brukar ta slut vid 15kHz....

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
precis, det handlar alltså inte om kassa eller ej...som jag sa så tyckte jag i fallet med AEA R84 som absolut INTE betraktas som kass, snarare en av dom bättre här i världen, att den trevliga Cascade FAT II lät mycket bättre, framförallt i klarhet och diskant, för en fraktion av vad AEA kostar...

Jag har alltid testat mig fram till vad jag gillar, låter det bra så är det bra helt enkelt, köpte t.o.m. denna rätt nyligen fast den är något begränsad i sin karaktär, men ack så bra där den är bra:


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Helt korrekt Art! Jag har massor av riktiga "skitmikrofoner" som är svinbra till det jag använder dom till. T.ex så använder jag Superlux billigaste pukmikar till små pukor, typ 8"-12", där låter dom skitbra, men baxnar direkt på golvpukorna...
Kör med behringers testmikar till hihat...låter otroligt bra. Kör med en jjlabs konding under virveln...låter skit egentligen, men sejarmattan smyger in superskönt i den jäveln :)

Sen har jag en beyer dynamics m88 för typ 4500:- till golvpuka/kagge och stört bra Langevin stormembranare för c:a 18.000:- till OH.

Det är ljudet, inte priset som bestämmer.
-=Signatures are for pussies=-