Kontrollrummet

Jimi Hendrix...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Man skall inte svära i kyrkan som det brukar heta. Men appropå IK multimedias Hendrix-plugg, så blir man lite fundersam. När jag var ganska ung så hävdade varenda proggare som fanns att Hendrix var The Shit liksom. Visst jag har också varit där och kopierat riffet till Voodoo Child och jammat på "hey Joe".
Men känns inte hendrix rätt så passé år 2007? Visserligen kan man hävda att den moderna gitarrmusiken, sologitarristen och allt det där, inte skulle ha funnits om det inte var för Hendrix.

Men är det inte lite märkligt att skapa en hel plugg dedikerad till en gittarist som dog för drygt 35 år sedan? Finns det verkligen ett sådant intresse hos gittarister för att låta som hendrix?

Och handen på hjärtat. han var cool, men var han så förtvivlat bra?   :)


(förresten lite kuriosa. Hendrix splade ju en gång i Malmö på bågon klubb där. Enligt ryktet glömde han en hemmabyggd fuzzbox på scenen. Denna mytomspunna box hade halva malmös progggittarister i sin ägo. hel sant...  ;))


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag håller fullkomligt med. Jag har aldrig förstått vad det är som är så speciellt med honom. Ur ett rent speltekniskt perspektiv så finns/fanns/har det funnits bra många fler t.ex. jazzgitarrister som imponerar oändligt mycket mer än hendrix, och jag är övertygad om att solospel och gitarrfokus hade funnits i samma utsträckning idag även utan hendrix. Det känns mest som han är känd för att han var känd.
Visst skrev han en o annan legendarisk dänga, det kan ingen ta ifrån honom, men var det verkligen så jävla fantastiskt? Fler personer har skrivit legendariska dängor som är mycket mycket bättre men har inte fått hälften så mycket cred som hendrix :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag får väl kliva in och försvara stackars Jimi då  :lol:

Idag när übertekniskt gitarrspel nära nog är en olympisk gren så är det klart att man kanske inte imponeras av Hendrix på det sättet. Men det är lätt att man glömmer att det här var nära nog 40 år sen. Nu är vi så vana att höra souliga, fuzziga gitarrer som rundar och yler, men när det begav sig var det ganska jäkla nyskapande. Det resulterade i att många hakade på. Han kallas ju (med rätta, tycker jag) för "one of the most influential guitarists in rock music history".

Men idag så är det framförallt hans låtar som är grejen tycker jag. De tre (& en halv) plattor han hann med att göra innan han gick och dog vid 27 bast kryllar ju av fantastiska låtar: Freedom, Spanish Castle Magic, Drifting, Little Miss Lover, Ezy Rider m fl (jag behöver ju knappast nämna de ganska sönderspelade klassikerna...)


Elda upp och slå sönder gitarrer och skjuta i sig heroin, sömnpiller och vin är däremot väldigt dumt!




Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du har väl en poäng linkowich. Några bra låtar har han gjort. Men spelas de verkligen idag? Lyssnar yngre gitarrister på Hendrix?

Jag kan inte påstå att jag är särskillt influerad av hans spel. För mig gällde nog andra gitarrhjältar när jag var ung. T e x Blackmoore, Shenker, Santana o s v. Så om tio år när Blackmoorepluggen kommer så kommer jag att köpa den och några kids kommer att tycka vafan, den stofilen... vad har han gjort för gitarrspelandet.

Frågan kvarstår ändå. Vem köper IK multimedias Hendrixplugg? Proggare...finns de fortfarande kvar? Om ni lever och har kvar hans berömda fuzzbox signa in i denna tråden  :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag skulle kunna skriva i timmar om Hendrix, men ska försöka fatta mig kort. Observera att jag inte ämnar att försvara Hendrix, då allas åsikter är välkomna. Min tanke är dock att försöka förmedla en lite mer nyanserad bild av ovanstående uttalanden:

Att påstå något annat än att Hendrix är en av grundarna till det moderna rock-soundet är naturligtvis helt fel. Vidare är det (som tidigare sagts) helt orelevant att jämföra honom rent "speltekniskt" med moderna fingeronanister. Hendrix skapade under mitten av 60-talet ett helt nytt sound som kom att påverka kommande generationer framöver. Hendrix bröt mot tidigare konventioner (även om han såklart också var påverkad av andra scensiska framträdande, som ex "The who" etc.) vilket i sin tur resulterade i att fler artister vågade ta ut svängarna och bli mer nyskapande.

Vad som gjorde Hendrix till en duktig gitarrist, var knappast att han kunde spela snabbt (varför man nu skulle se det som något entydigt bra), eller att han var spelteknisk som de främsta jazzgitarristerna. Istället var det hans kreativa talang, hans känsla för timing och hans förmåga att förmedla en känsla likt bara sångare tidigare lyckats skapa, som gjorde honom speciell: Han talade helt enkelt genom sin gitarr och sin musik. Detta är få förunnat även idag…

När jag lyssnar på Hendrix så känns hans sound och spelstil minst lika relevant och ”modernt” idag som det (uppenbarligen) gjorde för 40 år sen. Hans spelsätt lever vidare och känns alltid lika aktuellt. Detta leder oss därför in på huvudfrågan:

Är det relevant att idag skapa en plugg för att efterlikna Hendrix sound? Svaret är både Ja och Nej:

Hendrix är för mig synonymt med nyskapande och kreativitet och att försöka efterlikna hans sound och spelstil känns därför helt befängt. Visst använde han häftiga effekter och ljud för sin tid, men det var sättet han kombinerade dessa, samt sättet han spelade på och tidens anda som gjorde att det fungerade. Detta kan ingen plugg, och förmodligen ingen gitarrist för den delen, återskapa idag. Och tur är väl det.

Vad som däremot är av högsta betydelse är att vi inte glömmer bort dåtidens trendsättare; må det vara Hendrix eller någon annan, för detta är vad som kallas musikhistoria. Och av historia finns mycket att lära…

För att svara på egghuvuds bifråga: "Finns det verkligen ett sådant intresse hos gitarrister för att låta som Hendrix?"

Jag undervisar i gitarr och svaret blir Ja: Det finns ett stort intresse att spela Jimi Hendrix låtar även idag. Sen om detta beror på gamla bakåtsträvande stofiler till musiklärare eller föräldrar, eller det faktum att Hendrix faktiskt fortfarande är en av de mest intressanta gitarristerna, låter jag vara osagt :)
.

/Tjo
« Senast ändrad: 07.05.2007, 13:11:44 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Ik Multimedia's plugg har väl knappast något med Hendrix's spelstil eller låtar att göra!
Snarare vilken utrustning han använde.

De förstärkare och effektboxar som ingår i paketet är antingen svindyra och/eller svåra att få tag på, däri ligger värdet av modelleringen. Visst gillar man Hendrix och absolut vill åt hans sound den digitala vägen passar ju pluggen som handsken men jag törs lova att det går att krana ur en helvetes massa mer sound ur den.

Ja till och med ett sunkigt, surrigt, meningslöst, värdelöst goth-sound.

Dolphins are gay sharks.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ik Multimedia's plugg har väl knappast något med Hendrix's spelstil eller låtar att göra!
Snarare vilken utrustning han använde.

De förstärkare och effektboxar som ingår i paketet är antingen svindyra och/eller svåra att få tag på, däri ligger värdet av modelleringen. Visst gillar man Hendrix och absolut vill åt hans sound den digitala vägen passar ju pluggen som handsken men jag törs lova att det går att krana ur en helvetes massa mer sound ur den.

Ja till och med ett sunkigt, surrigt, meningslöst, värdelöst goth-sound.



Fast om jag förstod det rätt så är den mappad som att man kan spela olika sorters låtar med originalljuden....

Vad som gjorde Hendrix till en duktig gitarrist, var knappast att han kunde spela snabbt (varför man nu skulle se det som något entydigt bra), eller att han var spelteknisk som de främsta jazzgitarristerna. Istället var det hans kreativa talang, hans känsla för timing och hans förmåga att förmedla en känsla likt bara sångare tidigare lyckats skapa, som gjorde honom speciell: Han talade helt enkelt genom sin gitarr och sin musik. Detta är få förunnat även idag…


/Tjo

Jag måste nog säga att jag inte är fixerad av att kunna spela snabbt, även om det är kul att kunna det också. Snabbt utan substans blir rätt tråkigt efter en minut eller så. JAg tycker nog att de gittarrister som jag ser upp till inte bara spelar snabbt. Vill bara säga det.  :)

Det skulle fortfarande vara intressant att hör något från den yngre generationen. JAg inbillar mig att vi är något äldre, vi som surrar i denna tråden  :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det skulle fortfarande vara intressant att hör något från den yngre generationen. JAg inbillar mig att vi är något äldre, vi som surrar i denna tråden  :)

Jag är 27 år, ung/gammal, vad vet jag? :)
« Senast ändrad: 07.05.2007, 13:56:59 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Såg först inte ditt svar eftersom det försvann in bland quteringarna. okej fel av mig i alla fall. Du får väl räknas som hyfsat ung då.  :) Hur "upptäckte" du hendrix?  :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Såg först inte ditt svar eftersom det försvann in bland quteringarna. okej fel av mig i alla fall. Du får väl räknas som hyfsat ung då.  :) Hur "upptäckte" du hendrix?  :)

Genom min far, som är frenetisk skivsamlare. :) Det var på den tiden som ungar vanligen lyssnade på New kids och the block etc.
« Senast ändrad: 07.05.2007, 16:37:34 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har själv gillat Hendrix sedan jag var i tonåren även om jag nu kvoterar in till gubbe (fyllde 40 i år). Man kan väl alltid diskutera huruvida gamla klassiska artister är valida idag men för mig är det så... jag tillhör inte dem som måste ha ett ultramodernt glasklart ljud för att kunna lyssna på musik. Snarare så tycker jag mer om att höra på de gamla inspelningarna (mremastrade) eftersom de för mig utgör ett kulturellt riktmärka för vad man kunde göra då. Som tidigare nämnt i tråden så var han nyskapande och hade han överlevt tja... han kanske inte hade tillhört de mest hippa artisterna idag men jag tror med stor tilltro att han hade fortsatt att utvecklas som musiker - han ju otroligt innovativ och påhittig i studion för att skapa nya ljud och trix med gitarren. Bara mina 5 ören.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag var nog över 20 bast innan jag började lyssna på Hendrix.

Dels var det redan 80-tal innan jag var gammal nog att börja intressera mig för musik på riktigt. Och dels tycker jag den bild som alltid förmedlas i media när det handlar om Hendrix är väldigt ensidig. Oftast nån livesnutt av Star spangled banner eller Voodoo Chile och sen är det elda gitarr för hela slanten.

På den tiden tyckte jag Thin Lizzy med Gary Moore och Yngwie var mycket coolare  :)
Men sen när jag blev lite äldre och började botanisera mer i tidigare musik så upptäckte jag att Hendrix var så mycket mer än mediabilden.

Precis som Yllet säger så är det ju soundet, rytmiken och tonspråket i hans spel som imponerar. Och låtarna då, som sagt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Precis som Yllet säger så är det ju soundet, rytmiken och tonspråket i hans spel som imponerar. Och låtarna då, som sagt.


Då är Ik pluggen inte helintressant för dig? Den lär ju knappast kunna kopiera hans spelstil.
Eller förresten. man kna ju faktiskt som basshole påpekade se det som en plugg som kopierar en massa vintagegrejor som är svåra att hitta idag. Vad nu poängen är med det. Fast det är väl en annan diskussion.  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Precis som Yllet säger så är det ju soundet, rytmiken och tonspråket i hans spel som imponerar. Och låtarna då, som sagt.


Då är Ik pluggen inte helintressant för dig? Den lär ju knappast kunna kopiera hans spelstil.
Eller förresten. man kna ju faktiskt som basshole påpekade se det som en plugg som kopierar en massa vintagegrejor som är svåra att hitta idag. Vad nu poängen är med det. Fast det är väl en annan diskussion.  :)

Nä, ärligt talat så skiter jag i IK:s plugg!  :lol: Jag har aldrig burit på nån ambition att låta som Jimi.

Men när IK bedömer att de kan kränga pluggar med hjälp av Hendrix namn så borde det väl finnas en marknad... kanske... eller så floppar det.. Svårt att sia om.


Burnin Sven

  • Gäst
Tor inte man ska förväxla Hendrix med Proggen en jäkla skillnad helt enkelt. Proggen var en helt svensk företeelse och bara i grannlandet Danmark där jag bodde då fanns inget som ens påminde om proggen man kände väl till Hola Bandola men sen var det nog inte mer. Hendrix är nog helt enkelt rock och ganska mycket blues stundtals med både jazz och popinfluenser. Ofta i livegigen så blev det mycket sånt som man förmodligen vill kalla för fri improvisation i solona men musikaliskt sett så ligger nog tonerna rätt i harmisar och så. Kommer inte på ett proggband som ens ligger i närheten av Hendrix sound. Var på en minifestival i hockeyhallen i Hvidovre i Köpenhamn, svenska gäster var Träd Gräs Och Stenar riktigt skitkassa man ville inte låtsas om att man var svensk kort sagt. Dom körde visserligen Bob Dyland låten All along the Watchtower i Hendrix stil men usch så det lät. Inte ens Hippielooken dom hade kändes rätt :D ja det blev lite för mycket jag kan jag vill som jag uppfattar att svenska proggen gick ut på dvs. väldigt långt från Hendrix. Gasolin det gamla Danska gycklarpopbandet med Kim Larsen i spetsen lät jäkla mycket Hendrix faktiskt innan dom blev stora och deras gitarrist Franz Beckerley tror jag han hette var väl lite Danmarks svar på Hendrix. Men sen gick det utför med dom iom. ökad popularitet så det blev mer gycklarspel än rock.
Göran


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee du kanske har rätt på sått och vis, men visst var väl många av proggarna överförtjusta i Hendrix. Woodstock och allt det där. Så minns iallfall jag det.  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Lyssnade mycket på Hendrix under en period, framför allt 71 - 74. Dvs jag var ganska ung. Det fanns ju andra stora gitarrister redan då. Ny Musik (kortlivat försök till svenskt NME 74-76 tror jag) hade en artikel om 'greppbrädans mästare'. Ja, man skulle ju välja sida, vilken idol höll man på  -_-  Tror inte det stod mellan Hendrix och Clapton (sorry Blackmore platsade naturligtvis inte) utan den nya gitarrfantomen Akkerman och Clapton. Vem vann, vem minns?

Hendrix då? Jag ser inte honom som den absolute gitarristen utan som en mycket kreativ och banbrytande musiker både vad det gäller gitarrspelet och musiken i stort - ungefär vad Yllet och en del andra redan har sagt. Det finns många rock/jazz/klassiska gitarrister som är mer tekniskt snabba, använder mer komplexa mönster osv - och framför allt idag.

Det mest unika med honom - för mig - är hans sätt att få gitarr & sång att samspela. Mer det än själva solospelet - vilket ibland är helt strålande.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Tor inte man ska förväxla Hendrix med Proggen en jäkla skillnad helt enkelt. Proggen var en helt svensk företeelse och bara i grannlandet Danmark där jag bodde då fanns inget som ens påminde om proggen man kände väl till Hola Bandola men sen var det nog inte mer.

Röde mor var en av 1970-talets populäraste danska rockgrupper. Gruppens aktiva period var från 1970-1977 då de var en dansk motsvarighet till den svenska proggen, med starkt samhällskritiska texter formulerade från den politiska vänsterkanten. Till gruppen hörde även ett konstnärskollektiv och musiken kompletterades under framträdandena med teater, cirkus och fotoprojektioner. Drivande i gruppen var Troels Trier som skrev det mesta materialet. Han och en annan medlem, Henrik Strube, har haft egna framgångsrika solokarriärer i Danmark. Man har på senare tid gjort några återföreningsspelningar.

Skivor (allt finns numera på CD):

1970 - Johnny gennem ild og vand (EP)
1971 - Rok Ork
1972 - Ta hva er dit
1973 - Grillbaren
1975 - Linie 3
1975 - Betonhjertet
1976 - Hjemlig hygge
1977 - Sylvesters drøm (live)

 

Progg kan ju vara allt från hårdrock,rock, pop, visor till folkmusik så Hendrix har säker influerat nån proggare men inte alla.


Utloggad Floaty

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Citera
Det skulle fortfarande vara intressant att hör något från den yngre generationen. Jag inbillar mig att vi är något äldre, vi som surrar i denna tråden  :)

Jag är 21, så då kanske jag är ännu närmare "den yngre generationen" då. Jag upptäckte väl Hendrix på allvar när jag var 14 eller så. Då tyckte jag han var skitcool, både till utseende/person och gitarrspel. detta var ju "bara" för sex-sju år sedan, så visst tror jag det finns ett intresse för Jimi Hendrix fortfarande. Nu för tiden har jag helt släppt den gode Jimi, vet inte varför, det lockar inte så mycket längre helt enkelt... Men visst måste han väl varit den första riktiga gitarrhjälten/ikonen.


DåligtGehör

  • Gäst
Tor inte man ska förväxla Hendrix med Proggen en jäkla skillnad helt enkelt. Proggen var en helt svensk företeelse och bara i grannlandet Danmark där jag bodde då fanns inget som ens påminde om proggen man kände väl till Hola Bandola men sen var det nog inte mer.

Röde mor var en av 1970-talets populäraste danska rockgrupper. Gruppens aktiva period var från 1970-1977 då de var en dansk motsvarighet till den svenska proggen, med starkt samhällskritiska texter formulerade från den politiska vänsterkanten. Till gruppen hörde även ett konstnärskollektiv och musiken kompletterades under framträdandena med teater, cirkus och fotoprojektioner. Drivande i gruppen var Troels Trier som skrev det mesta materialet. Han och en annan medlem, Henrik Strube, har haft egna framgångsrika solokarriärer i Danmark. Man har på senare tid gjort några återföreningsspelningar.

Skivor (allt finns numera på CD):

1970 - Johnny gennem ild og vand (EP)
1971 - Rok Ork
1972 - Ta hva er dit
1973 - Grillbaren
1975 - Linie 3
1975 - Betonhjertet
1976 - Hjemlig hygge
1977 - Sylvesters drøm (live)

 

Progg kan ju vara allt från hårdrock,rock, pop, visor till folkmusik så Hendrix har säker influerat nån proggare men inte alla.

Gamla härliga Røde Mor. De var jäkligt roliga att se live.


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jag kan förstå att Hendrix var en frisk fläkt 1967. Men jag har aldrig gillat hans malande gitarrspel. Det blev för mycket gröt i ljudbilden även om han skrev en del bra låtar. Grötigt Hendrix mal och Yngwie-onani går fetbort. Orkar inte lyssna.
För mig väger David Gilmour och Jojje Wadenius tyngre. :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag kan förstå att Hendrix var en frisk fläkt 1967. Men jag har aldrig gillat hans malande gitarrspel. Det blev för mycket gröt i ljudbilden även om han skrev en del bra låtar. Grötigt Hendrix mal och Yngwie-onani går fetbort. Orkar inte lyssna.
För mig väger David Gilmour och Jojje Wadenius tyngre. :)

Varför jämföra hallon och blåbär? Klart man älskar Jojje :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Varför jämföra hallon och blåbär? Klart man älskar Jojje :)
Inte hallon och blåbär utan gitarrister och gitarrister. Jag tänkte nog mer på teknik vs. känsla än genre.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
när jag ser gammla live klipp från jimi and the gypsys,blir jag helt klart imponerad
en simpel trio som levererar ett j-vla sväng & en ljudmatta att drunkna i
med styrda rundgångar..
som stand up komikern bill hicks jämför skillnaden på mängden stake hos jimi mot new kids on the block askul!! :P

men han var en stofil jag inte hade mycket nytta av när jag började spela gitarr runt 83
jag hade helt klart större utbyte av gary,yngve men hendrix storhet har blivigt klarare med
åren för mig,vilket är att leverera med den utrustning man haver
live and direkt & explosivt..för mig är det klart någonting som få klarar av idag
att gå upp på scenen,3 man & köra över publiken!

men då till pluggen,jag tror jimi vänder sig i graven över att hans namn används på en sådan produkt,vilket är så långt från vad han var man kan komma enligt mig!
men jag tippar på att den kommer gå runt iallafall
även om jag själv är måttligt intresserad!!

jag tror att hans sound satt mer i personen en vilken utrustning han hade!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Burnin Sven

  • Gäst
Röde Mor det var en annan femma det det lät lite roligare än proggen. Det fanns mycket bra musik i Danmark då. Hendrix och Clapton och Akkerman helt skilda gitaristtyper tycker jag i alla fall. Har lite svårt för Clapton men jag minns att jag såg en livekonsert på tv med bara gamla blueslåtar då jävlar spelade han och sjöng uj uj. Johnny Winter Highway 69 kommer nån ihåg den fy sjutton vilket slidelir, Rory Gallgagher och Taste såg jag på Tivolis koncertsal det var häftigt. Missade Hendrix live (och Greatfull Dead också) men jag minns att granngrabben kom in när jag bodde i Danmark och sa att han hade dött och bjöd in mig på rocktoback och pils för att kolla ett minnesprogram som dansk tv körde i anslutning till hans bortgång. Men ska man snacka strikt traditionellt musikaliskt så är det ju klart att det fanns många gitarister som kanske var mycket mer drivna i sitt spel än Hendrix. Om inte annat så var det många på G runt dom här åren tänk bara på grabbarna som lirar på Lou Reeds solo live skiva, typ introt på Sweet Jane och basisten Prackash John eller nåt minns inte, men fan kom ju på Mountins (eller stavas dett Mountains skitsamma) gitarist han var ju för jäkligt bra. Nä får sluta nu :D kort sagt det fanns många som har bidragit stort till musikhistorien och det är klart att Hendrix har nog en ganska stor del i det hela ändå men han var inte ensam.
Göran


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Röde Mor det var en annan femma det det lät lite roligare än proggen. Det fanns mycket bra musik i Danmark då. Hendrix och Clapton och Akkerman helt skilda gitaristtyper tycker jag i alla fall. Har lite svårt för Clapton men jag minns att jag såg en livekonsert på tv med bara gamla blueslåtar då jävlar spelade han och sjöng uj uj. Johnny Winter Highway 69 kommer nån ihåg den fy sjutton vilket slidelir, Rory Gallgagher och Taste såg jag på Tivolis koncertsal det var häftigt. Missade Hendrix live (och Greatfull Dead också) men jag minns att granngrabben kom in när jag bodde i Danmark och sa att han hade dött och bjöd in mig på rocktoback och pils för att kolla ett minnesprogram som dansk tv körde i anslutning till hans bortgång. Men ska man snacka strikt traditionellt musikaliskt så är det ju klart att det fanns många gitarister som kanske var mycket mer drivna i sitt spel än Hendrix. Om inte annat så var det många på G runt dom här åren tänk bara på grabbarna som lirar på Lou Reeds solo live skiva, typ introt på Sweet Jane och basisten Prackash John eller nåt minns inte, men fan kom ju på Mountins (eller stavas dett Mountains skitsamma) gitarist han var ju för jäkligt bra. Nä får sluta nu :D kort sagt det fanns många som har bidragit stort till musikhistorien och det är klart att Hendrix har nog en ganska stor del i det hela ändå men han var inte ensam.
Göran

Tycker du har en bra poäng här, Sven, som inte kanske framkommer helt klart (om du ens avsåg det...!); det fanns många bra gitarrister på den tiden men Hendrix dog i princip i "rätt tid" för att kunna bli den legend han är idag. Tänk på det, det är inte så dumt som det låter. Han är ju nästan mer än kulturell ikon än en verklig människa nu för tiden. Lite som när någon träffar en smart person och kallar honom "Einstein". Säg gitarr och folk säger än idag "Jimi Hendrix". :)


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Jag tycker Hendrix är grym, har var min första gitarrhjälte. Kanske är det för att jag dyrkade honom så hårt när jag var yngre som jag fortfarande tycker att han är überbra. Jag menar skulle jag se Return of the Jedi för första gången nu skulle jag tänka vilken skit, men eftersom man verkligen älskade de där rullarna när man var tolv tycker man fortfarande att Star Wars är mäktigt, även om man på ett intellektuellt plan fattar att det på många sätt är rätt uselt.

Men Hendrix alltså. Han har nåt visst. Hans fraseringar, det där lite skeva i solandet, hans ackordspel, hans loja sång... Kan inte säga att han i någon direkt mening influerat mitt spel, men den musikaliska nyfikenheten och experimentlustan har man nog tagit intryck av.

Man undrar hur det hade gått om han fått leva. Jag tror att han hade två tre lysande skivor till i sig. Sen hade han nog marginaliserats, börjat snöa in på trist fusion-jazz-funk-blues kanske. Kanske hade han turnerat runt på sunkställen som Chuck Berry, en spillra av sitt forna jag. Who knows.


KillwithSkill

  • Gäst
Nåt som glöms bort lite tråden är att hans låtar är fan i mig bland det bästa som gjorts! Sen får det vara hur mycket fuzz & flum å brinnande guror det vill. Låtarna var och ÄR magiska.


DåligtGehör

  • Gäst

Man undrar hur det hade gått om han fått leva. Jag tror att han hade två tre lysande skivor till i sig. Sen hade han nog marginaliserats, börjat snöa in på trist fusion-jazz-funk-blues kanske. Kanske hade han turnerat runt på sunkställen som Chuck Berry, en spillra av sitt forna jag. Who knows.

Kanske han hade gjort som vissa  :wacko: har gjort... nej det hade han garanterat inte gjort.
Citera
Let's call it The Curse Of The Bassist. Inevitably, when a bassist has spent enough time hitting the four same bass strings over and over again while all the girls look at the singer, they're going to want to prove themselves. Tragically, most of them seem to want to do this by wanking up a pretentious slab of classical music to make them look cleverer and more deep than they actually are.

Last year Roger Waters from Pink Floyd decided to set the standard by winning a Classical Brit for an opera he cruelly decided to subject people to and, eager to maximise on this win, two other bassists decided that they'd give this bloody classical thing a go this year too.
http://www.hecklerspray.com/paul-mccartney-wins-classical-brit-sting-thankfully-doesnt/20068208.php


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu har jag inte läst nåt i tråden, men säger ändå följande: Jimi Hendrix diskuterar man inte. Jimi Hendrix lyssnar man inte på. Motherfuckin' Hendrix AVGUDAR man. (om man vet nåt om bra musik ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu har jag inte läst nåt i tråden, men säger ändå följande: Jimi Hendrix diskuterar man inte. Jimi Hendrix lyssnar man inte på. Motherfuckin' Hendrix AVGUDAR man. (om man vet nåt om bra musik ;)

Tråden handlade väl en hel del om ik multimedias Jimi hendrixplugin från början - till om ahn är relevant för dagens gryende gitarrsiter eller gittarister över huvud taget

egghuvudets trådförkortningstjänst


Burnin Sven

  • Gäst
Jag tycker nog att Hendrix hade ett sound som kändes ganska nytt och på många sätt banbrytande så det är nog inte så underligt att det kommer diverse gitarr manicker än i dag. Solospelet var nog faktiskt också  nyskapande på många sätt iom. musiken han gjorde knappast hade gjorts förr. Tekniskt sett i ett traditionellt musikaliskt perspektiv så fann det ju givetvis många och en del till och med duktigare men inga så fria i sitt skapande som han som jag kommer på i alla fall. Det är mycket folkmusik i Hendrix cykliska/loopade rytmer, Manic Depressions är ju nästan en vals. Det kan inte ha funnits många på den tiden som räknade en två tre o fyr fem sex osv. med rocksättning och distad leadgura som oxå i övrigt lirar läckra figurer med rätt finurliga notvärlden.
Göran


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Nu har jag inte läst nåt i tråden, men säger ändå följande: Jimi Hendrix diskuterar man inte. Jimi Hendrix lyssnar man inte på. Motherfuckin' Hendrix AVGUDAR man. (om man vet nåt om bra musik ;)

Tråden handlade väl en hel del om ik multimedias Jimi hendrixplugin från början - till om ahn är relevant för dagens gryende gitarrsiter eller gittarister över huvud taget

egghuvudets trådförkortningstjänst
Jo, fast han har en poäng där. Kan bara hålla med Dividend. :)
Max 300; tecken återstår


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Fast får inte just sån odiskutabel avgudan folk att vända sig emot saker och ting?

Jag menar, det finaste man kan göra om man har upptäckt Jimi är väl att berätta för andra varför man gillar det och spela upp några grymma spår.

Eller diskutera honom lite i en forumtråd  :)


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Blev lite fel här: Yessongs hade loggat in på Pwaynes dator så inlägget skrevs i Yessongs namn. Det var inte meningen. Inlägget kommer i Pwaynes namn alldeles stax! :o
« Senast ändrad: 10.05.2007, 22:07:21 by yessongs »
Wooten wooten. What the deal?!