Kontrollrummet

Ny musiklaptop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Tjenare!
Ska inhandla en bärbar dator nu som jag huvudsakligen kommer att använda till lite lättare musikprojekt (komponerande i Cubase med lite mjukvarusynthar, maximal inspelning av 2 ljudspår simultant, mixning/bearbetning osv.) men även till surfande, enklare bildhantering (photoshop), och förmodligen även lite spelande  :ph34r:. Hade tänkt mig ett lite billigare FW-ljudkort så jag har kollat in mig på följande dator
http://www.billigteknik.se/p/barbara-datorer/laptop-15-16-tum/basthogprestanda/hp-dv6-2115-win7-hdmi-22ghz-dual-turion-ati4650-1gb-4gb500-n.html

Dock har jag en fråga angående den här datorn som jag inte kan hitta svaret på någonstans, vare sig hos försäljaren eller på HP:s egen hemsida.

Hur tar jag reda på vad det sitter för Firewirechip i burken?

Tackar för svar...
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag hade faktiskt satsat på USBkort. kan inte tänka mig att du ska få trassel med det efter att ha läst beskrivningen vad du tänker göra med datorn =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med EMU här. Det är ju inga direkt tunga proddar du ska ge dig på och då räcker USB mer än väl, mycket mer än väl t.o.m plus att du får mer godis får pengarna.

Men ang. din fråga. I enhetshanteraren står ju vad det är. Finns i listan där nåt som heter  i stil med IEEE 1394 Busstyrenheter. Veckla ut med plustecknet så ser du vad chipset heter. Bör ju om du ska känna dig hyffsat trygg vara ett Texas Instrument.(TI). Men förbered dig på att firewire (även med TI chpset) ibland kan kräva en del pill och svordomar innan det funkar som man vill. Så se verkligen över dina behov om det är värt risken istället för att ta USB kort som i dom flesta fall funkar direkt "out of the box"

Micke


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska du köra FW på en PC så är min starka rekommendation att köra med PC-card som har 6-pinnarskontakt. Alla bärbara PC har så vitt jag vet 4-pinnarskontakten (som dessutom kräver att du spänningssätter ljudkortet separat) och går ALLTID sönder. Minsta lilla man stoppar i kontakten snett eller stöter till så är det för evigt superkänsligt sedan.

USB eller FW via PC-card således.


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Tackar för snabba svar :D Ja, alltså jag har också kollat på lösningar med PC-card eller liknande men problemet är att jag inte hittar datorer med bra prestanda som har ingång för PC-card, om man inte vill betala typ 15´000 för burken. Sen var jag lite otydlig inser jag nu men på sikt är tanken att jag, om jag köper ett USB-kort nu inledningsvis, senare ska kunna uppgradera till ett större kort för att kunna spela in t ex. livespelningar och liknande. Och problemet är ju då att jag inte kan ta reda på vilket FW-chip som sitter i datorn eftersom jag inte har köpt den än ...
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tackar för snabba svar :D Ja, alltså jag har också kollat på lösningar med PC-card eller liknande men problemet är att jag inte hittar datorer med bra prestanda som har ingång för PC-card, om man inte vill betala typ 15´000 för burken. Sen var jag lite otydlig inser jag nu men på sikt är tanken att jag, om jag köper ett USB-kort nu inledningsvis, senare ska kunna uppgradera till ett större kort för att kunna spela in t ex. livespelningar och liknande. Och problemet är ju då att jag inte kan ta reda på vilket FW-chip som sitter i datorn eftersom jag inte har köpt den än ...

Men då känns väl inte säljaren speciellt seriös om han inte själv kan ta reda på vilket FW chipset det sitter i. Du skrev att du letat på HP's hemsida, men har du ställt frågan till deras support?

http://www8.hp.com/se/sv/contact-hp/phone-assist_2.html

Micke


Utloggad tsmalmbe

Oberoende av vad chipsetet heter: förbered dig på att köpa ett FW-kort (PCMCIA/Expresscard) för att få saker och ting och fungera smidigt. Det är inte alltför dyrt. Således kan du också köpa en dator baserat på "verkliga krav", då du vet att du ändå skaffar skild FW.

Lycka med.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.