Forum > Demolåtar
Dividend, Maria, Julianna McDuffie - The happiest hour (Friendship)
Dividend:
Svarar emu på samma gång då...
--- Citat från: Emulator skrivet 11.03.2010, 01:54:39 ---Första delen tycker jag att marre får till en bärkraftig melodi som faktiskt för första gången i era klassiska grejor får utvecklas till det drivande, till det viktiga. I mixen får hon också plats på ett bra sätt!. Däremot känns musiken kring marre lite osäker och trevande, med trudelutter som jag tycker mer tar fokus från sången, än tillför något.
--- Slut citat ---
Trevande tar jag som komplimang :)
FÖrsta delen finns det enbart två cello som spelar under marre (och det är inte första gången iofs), i andra delen finns det "trudelutter". Ja.
Mest för att testa, två olika angreppssätt.
Det första är tråkigt och ganska meningslöst om det inte vore för den vackra sången och texten, det andra inte tråkigt. (För mig.) Men det är ju olika hur sånt där uppfattas...
Kan tyvärr inte ändra på min ansats, så länge instrumenten inte stör sången. Fokus ligger alltid på sångmelodi och textens framförande naturligtvis..
En del kan då ha svårt att greppa det hela, ELLER har rätt! (Rättar ett syftningsfel i första posten ;) )
Det jag menar är att det ju inte är första gången man har fel isåfall :) Om jag nu har det, vilket inte alls är omöjligt!
Så det är bra att nämna det som du har gjort. Så man kan överväga hur mycket som ligger i det, i det allmäna fallet.
Det skall du ha tack för...
--- Citera ---Efter marres sång känns det lite tomgång, det bygger inte vidare, utan det går på samma lunk utan att i min värld få någoto malande suggestivt eller enahanda hypnotiskt. Sen kommer bacon mcflurry in och det tas framåt till en riktigt fet final.
--- Slut citat ---
:)
Jag tycker inte riktigt likadant, men bra idéer om finalen (Marre och Juli tillsammans.) Så var det tänkt. Melodierna de sjunger funkar kontrapunktiskt tillsammans om de läggs ovan på varandra (Julis första not 1/4 före marres första)
Kanske kommer det en bra sak pga detta. Tack för tyckande!
Kul att du gillar finalen!
Dividend:
Lägger till en kommentar här, till Emu:
Verkar det som om jag ovan inte tar den tid på allvar, som du använde på att skriva ner din kommentar ovan, på allvar, så skall det inte uppfattas så. Att försvara sig när nån försöker hjälpa är ju meningslöst.
Kan mycket väl tänka mig att minska ned på staccatona i marres parti. De är inte viktiga, även om jag tycker det är jäkla snyggt samspel mellan träet där.
Det är intressanta synpunkter du har och fler åsikter från andra om dessa saker är välkomna, förutom en som jag bara avfärdar arrogant och elakt på följande vis ;)
Mellanpartiet har ett syfte i stycket, som du nog inte uppfattar om man får tolka kommentaren ovan.
Ungefär som om man hör en låt där nån spelar en not falskt. Det låter illa eftersom syftet var nåt ANNAT. :) DEt är ingen åsiktsfråga. Antingen har man dåligt gehör eller inte. :)
(Inte du men den som inte uppfattar falskspel så bra. (T ex jag))
Det omvända gäller också. Det är ingen åsiktsfråga, om mellanpartiet (efter Marres andra sångparti)
behövs eller inte. DEt behövs, av många anledningar. Främst för att första utkastet (för ett år sedan) bytade harmonier tvärt. Det var två olika låtar.
Så antingen mellanparti, eller så ingen final (i denna låt).
MEN!
Klart det KAN vara så att det är illa genomfört! Då är det en annan sak. Uppfattas det som illa genomfört, så är jag den förste att radera och börja om.
Men tror det skulle låta likadant, ungefär.
Ang. trevande så är det väl så att vissa fattar melodin och tonspråk, andra orkar inte lyssna alls fast harmonier är enkla.
Vet alltså inte vad jag skall göra med den informationen riktigt...
Men åsikter är alltid välkomna förstås. Hoppas jag förklarat mig så du förstår hur jag tänker här.
/Per
clavinova:
Jag skippar analyshatten och sätter på mig ryggdunkarkepsen istället. Ja jisses vad jag gillade detta. En mycket bra låt där finalen är otroligt snygg med Juliannas höga sopran, ståpäls där.
Trevande skrev emulator, det är nog det jag uppskattar då jag själv är en tonal trevare.
Enda anmärkningen har du fått via annan mediakanal redan och jag tycker fortfarande det är kvar...
Dividend:
Då får du inget långt svar tillbaka ;)
Berätta gärna vid tillfälle vad det kan ha varit? Har dåligt minne.
Tack och kul att de sakerna funkar!
Marruschkka:
Tack Lighthead,Rattle, EMU, Jonnerstone och Clavinova för uppbyggliga kommentarer!
Det här stycket har ju vuxit, Divi har lagt till ett långt mellanparti efter min andra vers som jag varit kluven till, men ändå lärt mej att uppskatta nu :)
Julianna gör en underbar final med sin näktergalsång :P Juli the Nightingale in this lovely piece!! For you Julianna, my compliments!
Tyvärr är jag inte helt nöjd med mitt ordlösa slut i denna, haft influensa och förkyld som jag var, la jag på sång där, innan finalen. Det får jag nog göra om, så snart jag blivit frisk igen.
Annars är jag verkligen nöjd med detta stycke, jätteroligt att vara med på den här resan :D
Tack Per, för den ljuva musiken vi får drilla till!
/Marre
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida