Forum > Demolåtar
Dividend, Maria, Julianna McDuffie - The happiest hour (Friendship)
Light Head:
Jag lyssnar febrilt, men det är rätt låg inspelning..
En "spåning", går det att ha mindre komplicerad musik när det är sång?
På något sätt så skapar ni lite magi. Det är oväntat, känns lite overkligt, denna typ av musik, och dess harmonier, tillsammans med rösten!
Om jag blundar lite,, så ser jag mig själv sittandes i en skön stol på Göteborgsoperan med en påse popcorn och ett stort glass rött vin. Jag hann bara ta tre ynka popcorn och skölja ner med en liten zip vin. Sedan sitter jag där helt uppslukad av det som utspelas framför mig. Det är dramatiskt och känslosamt. Jag ser många människor på scenen och en av dem står i centrum, med allt ljus riktat mot sig.
I orkesterdiket står en mer än nöjd dirigent.
Skall lyssna mer och se om jag kan komma med någon konstruktiv kritik oxo,,
Väl jobbat!
Dividend:
Ja framöver skall det vara avskalat, nu är det ju inte alls komplicerat?
Första vändan två cello, och sen träblås på andra vändan i pauserna (mestadels) när Marre inte sjunger? Men menar du att hon är svår att höra nu så får jag skala ner mer :)
Svår balansgång det där!
Kul liknelse! :) Återkom gärna och konstruera kritik! Laddade upp rätt verre (du tankade fel ;) ) , den här är senaste, och har reverb och är bättre på alla vis, skiljer 5 timmar emellan mixarna. Garanterat. :)
Känns 11 minuter för långt? :unsure: Vad mer kan klagas på? Vad är bra?
Rattlesnake:
Hmm, de 10 minuterna gick fort!
Lyssnat en gång och gjort anteckningar eftersom (och var tvungen att lyssna en gång till för att kunna tyda anteckningarna).
Första delen känns inte så ny om man har hört din musik förut, det är vackert men blir ibland en musikväv som känns mer matematisk än musikalisk emellanåt (i min hjärna). Kunde kortas.
Part 2
(Marre sjunger) låter bra, även om sången är lite låg och blir överröstad mot slutet (13-140s). Låter som en kompressor får jobba lite väl hårt också. Men i övrigt låter sången bra, och gifter sig med musiken bra. Tycker reverbet är riktigt passande.
Part3
Här sker det saker med dynamiken. Men det låter som mer volymhopp, inte så att instrumenten spelar med större kraft (men kan ha fel...). I vilket fall så känns hoppen lite kraftiga, svällningar skulle passa bättre. Men vackert och smakfullt med oboe (eller cor anglais) som blandar sig i klangerna. Pukorna är mullrande som om de förebådar storm.
Part 4
Marre låter starkare, men mycket närmare och inte lika bra som i part 2. Det låter mycket mysko om sången, det pumpar så s-ljuden låter läsp. Stämman tycker jag känns lite onödig, och den är låg både i volym och pitch. Funderar på om inte en kanonstämma skulle passa bättre?
Part 5
Riktigt bra parti, bland det bästa jag har hört från dig rent strukturmässigt. Pukorna är effektfulla. Lite kinesharmonier kan anas. Partiet 425 - 440s känns dock ostrukturerat. Brasset spelar lite omotiverade toner. Klipp bort det partiet, vettja! ;)
vid 500s trodde jag låten skulle få en annan vändning när fagotter och flöjter börjar göra sig hörda, men det återgår strax till klangerna innan. Lite synd, för variationen skulle ha behövts. Ståkarna gör ett så gott jobb låten igen att de förtjänar en liten rast. ;)
Part 6 (565s-)
Oj vad elegant det låter ända in i mål. Låter Zimmer, du kanske tar det som en förolämpning men inte jag. Snygga körsamplingar.
Tja, jag vet inte vad du blev hjälp av detta. Men om jag försöker sammanfatta så är det väldigt lite som behöver omarbetas, och väldigt mycket som låter bra.
Dividend:
Bra tankar. Det enda jag undrar över är det där "matematiska"? Att det följer en formel/metod jag använt förut? Ja det kan nog stämma för första delen. Säkert, får se upp.
Kort om detta styckes problem:
Jag håller på att försöka kolla upp harmonisk utveckling (och övrig utvk), och använder en egentillverkad metod i denna (som jag använt förr) för har inte hittat litteratur på nätet. Har schoenbergs Fundamentals (där detta begrepp "utveckling och variation" tas upp, han skrev ju ned en "metod" som använts sen mozarts dagar och innan, dock inte på barocken alltid.)
Har knappt öppnat. ;) Kollade min metod idag mot en student i västerländsk komposition. Enligt honom är det en fungerande metod. (Iaf i låten (är använt mycket efter pampiga delen), på pappret vet jag inte om han förstod. Bygger på rekursion, vilket inte innebär en formel utan en del jobb ;)
Det är nåt liknande de gör när de utvecklar motiv och harmoni kreativt ett stycke, har inte läst, men är övertygad för att vara inbiten lyssnare till klassiskt (och Zimmerliknande musik). Skall läsa Schoenbergs bok här. Den är inte tjock.
-Kul at låten funkade mestadels, och speciellt parti 5 som definitivt är min favorit också. Kom på att det liknar (noterna visuellt) lite uttrycket i en annan låt som fick folk att gråta (sa de) häromåret. Borde förädla den notproducerande hjärncellen så den dyker upp oftare... ;)
Stycket skall tas ner inför kommande sång efter det partiet, angående variation du nämnde, det är nu mest alla tankar samlade. hela idéer som sen kan utvecklas eller överföras i annat.
Skall titta på dina övriga skriverier, speciellt dynamik i helgen!
Tack!
När kommer ditt nästa stycke? Kan vara kul att se fram emot :)
Skickar pm och frågar, i veckan...
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 04.03.2010, 00:16:01 ---Hmm, de 10 minuterna gick fort!
Lyssnat en gång och gjort anteckningar eftersom (och var tvungen att lyssna en gång till för att kunna tyda anteckningarna).
Första delen känns inte så ny om man har hört din musik förut, det är vackert men blir ibland en musikväv som känns mer matematisk än musikalisk emellanåt (i min hjärna). Kunde kortas.
--- Slut citat ---
Dividend:
NY VERSION!
Julianna och Marre sjunger.
Mixar på riktiga ljudkortet, till helgen. Satt med laptopen och komponerade färdigt det hela ialla fall. Nåt parti som upplevs som trevande t o m av mig (8 takter ca), och det brukar jag inte tycka själv, men säkert nån som reagerar på det ;)
Annars klart.
Vi behöver mixtips om sång och arr och åsikter om allt.. Bra jobbat av alla inblandade Kul samarbete!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida