Kontrollrummet

Inner tak av tjock kompakt mineralull. Overkill ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Har idag kommit över mycke isolering av den typ som beskrivs ska användas till bredbands asorbenter.
Tjock ock kompakta ock tunga. Måtten på skivorna är 120*90*12. Eftersom jag tillgång till rätt mycket tänkte jag bygga hela innertaket ca 20m2 i ett ramverk av träreglar. Kan man dämpa järnet och väga av med diffusion för att få det ljud man vill ha. Kan klä in alla väggar också om det skulle behövas.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Klä in taket du med denna regelverksupphängning=bra idé, om du kan så se till att det blir en luftspalt mellan toppen av isoleringen mot undertaket så det inte ligger dikt emot, om du hajjar...du kan också väga av den inre lutningen en aning med fördel, typ att det är lite lägre emot front/högtalarväggen och högre i bakkant, detta är ett enkelt men vettigt tips, dock inte hela sanningen, väggar osv måste du beräkna eller åtminstone blanda lite refl. ytor med absorberande, gå runt med spegeltricket osv...se till att golvet inte blir tokdämpat då det med fördel skall vara reflekterande i stort!

 B)


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Skönt att det finns folk som vet och hjälper. Taklutning är inga problem att konstruera. Men vilken lutning. Tex 10 cm på 5 m eller 1m på 5m. Totala höjden i lokalen är drygt 3 m. Så jag kan ha en jävla lutning om det är att föredra. Kan det kanske vara bra att bara vinkla av halva taket och då med kraftigare lutning.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
testa det, om du kikar på de flesta pro-k-rum så ser de ut ungefär så, fast då är dom också uppmätta och designade enl. korrekta parametrar och av gubbar som kan och som kostar...


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Testar nog den senare varianten pga att det nog blir behagligare att vara i rummet. Men en annan fundering jag har är om dämpningen i främre delen av rummet. Stämmer det att man ska dämpa och absorbera så mycket det bara går. Och hur mycket utrymme krävs det för att komma långt ner i frekvenserna. Finns det nån enkel formel tex. 30cm isolering 30cm luft dämpar xx hz


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
googla och läs lite själv också, finns en massa info som sagt, eller böcker på bibblan... B)


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Googlat och läst massor. Hittar inte riktigt vad jag söker. Kanske gör jag det krångligare än det är.