Kontrollrummet

These Memories

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: These Memories
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Gjort:
Gitarrerna är äntligen på plats och låter som de ska.

Ska göra:
Ändra ett par rader av sångtagningen där jag tycker jag låter som Carl Bildt

Få anna och sluta plugga och komma hit och köra

Få martin att sluta låtsas vara upptagen och komma hit och spela bas.

Få Kalle att inte ha så mycket spelningar inbokade så han kan komma hit med percussion

Vänta på ett gästpålägg från Umemagnus.

These Memories


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
1. nejdå, vem låter som en minister, va stolt ;)

2. erbjud Anna att göra hennes inlämningsuppgifter :)

3. kedja fast honom vid studion. Billig plugin om man räknar på havregrynsgröt o vatten

4. ring arrangörerna: "hej, det är kalle. jag är sjuk"

5. tja...vänta.


nåja. ska inte spamma din tråd mer utan att lyssna, vilket är omöjligt för mig på hotellet :(

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

1. nejdå, vem låter som en minister, va stolt ;)

2. erbjud Anna att göra hennes inlämningsuppgifter :)

3. kedja fast honom vid studion. Billig plugin om man räknar på havregrynsgröt o vatten

4. ring arrangörerna: "hej, det är kalle. jag är sjuk"

5. tja...vänta.


nåja. ska inte spamma din tråd mer utan att lyssna, vilket är omöjligt för mig på hotellet :(



Du är inte bara snabb utan även kvick :D

Hotell? Är du ute på turné?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
heh, ja nästan :) besökte ynot idag, Wernborg i morron.

ja just..jag ska ju jobba lite också... :mellow:

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det här låter väldigt lovande, lonewind!

Introt är kanon! En viss inbyggd dramatik som gör att man blir nyfiken på vad som ska komma!

Vacker vers och refräng. Sången är skitsnygg som vanligt. Du har verkligen en unik röst som sätter sig. Här visar du förutom den nära intima sången också att du kan ta i och få det att spricka snyggt!

Svårt att säga så mycket om arret eftersom du väntar på flera pålägg. Men visst behövs det nånting i rytmiken som går emot 1-4-3-accentueringen som är nu, då skulle den bli mindre framtung. Tjejröst/kör vetetusan om jag tycker det behövs.. din överstämma gör sig så bra.

Nyckelharpa kan bli coolt! (Umemagnus har jag också försökt locka med på ett av mina alster....vi får se hur det går *håller tummarna*)

Ser fram emot att höra fortsättningen på den här!  :P



Utloggad lonewind

Det här låter väldigt lovande, lonewind!

Introt är kanon! En viss inbyggd dramatik som gör att man blir nyfiken på vad som ska komma!

Vacker vers och refräng. Sången är skitsnygg som vanligt. Du har verkligen en unik röst som sätter sig. Här visar du förutom den nära intima sången också att du kan ta i och få det att spricka snyggt!

Svårt att säga så mycket om arret eftersom du väntar på flera pålägg. Men visst behövs det nånting i rytmiken som går emot 1-4-3-accentueringen som är nu, då skulle den bli mindre framtung. Tjejröst/kör vetetusan om jag tycker det behövs.. din överstämma gör sig så bra.

Nyckelharpa kan bli coolt! (Umemagnus har jag också försökt locka med på ett av mina alster....vi får se hur det går *håller tummarna*)

Ser fram emot att höra fortsättningen på den här!  :P



Hej!

Tack för den fina feedbacken.

Jag tror det var oktavharpa magnus hade tänkt ha till den här.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Mycket bra du kommer att gå långt helt klart, väldans skön röst har du bravo! B) :D


Utloggad lonewind

Mycket bra du kommer att gå långt helt klart, väldans skön röst har du bravo! B) :D

Tack!!! Väldans långt, man kan väl iaf hoppas  :rolleyes:


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Ja, jag kan inte annat än hålla med föregående inläggare - du har en underbar röst!
Kalaslåt också!
Har verkligen ansträngt mej för att hitta nått att ge konstruktiv kritik på - men banne mej - den är så nära perfekt (för mej) den kan komma. Möjligen finns det ett lite halvdött parti där innan tonartshöjningen på refrängen. Ska det vara nått där eller? Nån melodislinga, solo eller nått?

Som sagt; underbar låt!!! Ser fram emot att höra den på radion!  :wub:
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad lonewind

Oj, det är nästan så att man rodnar. Man tackar och bockar för den trevliga kritiken.

Ja, det kommer nog hända något (inte säkert vad) på det halvdöda partiet.

Längtar lite tills den blir klar för jag tror faktiskt lite på den här låten. Men det är rejält med saker kvar att göra först.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnar då till sist. wow, introt är kalas! bra deppig feeling i versen, bra melodi. Ska jag säga något alls som inte är tiptop är det lite att refrängen och versen kan kännas lite som två låtar första gången refrängen kommer.
Lyssnar man igen försvinner den känslan mer och mer.

Snyggt jobbat med sången, det som du började laboreramed för ett par "demosar" sedan behärskar du ju nu jättebra! Det känns som registret för sången ligger bättre nu, eller så har du blivit bättre på att sjunga ljusare :D

Supersnyggt är det iallafall, riktigt bra.

Jag tror lite att en tjejröst faktiskt skulle kunna sabba lite grann, just nu är det snubben och hans gitarr, den perfekt inmurade bilden kanske får sig en törn av en kvinnas stämma? Svårt att säga innan man hör förstås.

Låten känns faktiskt riktigt färdig i detta skick, låter skiva om den.

Tror detta är det absolut bästa du har gjort hittills, "everywhere i go" -wow. man tappar luften nästan.

När denna skiva släpps skall jag köpa en, -signerad



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjena.

Bra låt det här, känns som jag hört den förr. Har den varit uppe tidigare?

Håller med om att sången utvecklats, grymt bra nu. Everywhere i go i synnerhet som Emulator sa, men vad hände med soundet där, kändes som en diskantboost just på den frasen?  :unsure:

Takterna innan höjningen var transportsträcka, men du kanske har tankar för kommande musiker där?

Bra jobbat!!!



Utloggad lonewind

lyssnar då till sist. wow, introt är kalas! bra deppig feeling i versen, bra melodi. Ska jag säga något alls som inte är tiptop är det lite att refrängen och versen kan kännas lite som två låtar första gången refrängen kommer.
Lyssnar man igen försvinner den känslan mer och mer.

Snyggt jobbat med sången, det som du började laboreramed för ett par "demosar" sedan behärskar du ju nu jättebra! Det känns som registret för sången ligger bättre nu, eller så har du blivit bättre på att sjunga ljusare :D

Supersnyggt är det iallafall, riktigt bra.

Jag tror lite att en tjejröst faktiskt skulle kunna sabba lite grann, just nu är det snubben och hans gitarr, den perfekt inmurade bilden kanske får sig en törn av en kvinnas stämma? Svårt att säga innan man hör förstås.

Låten känns faktiskt riktigt färdig i detta skick, låter skiva om den.

Tror detta är det absolut bästa du har gjort hittills, "everywhere i go" -wow. man tappar luften nästan.

När denna skiva släpps skall jag köpa en, -signerad

Oj, vad mycket svar, det var kul.

Jag börjar med vår käre Emulator. Alltid lika trevligt.

Du kanske inte kommer ihåg den första versionen men där var det en helt annars vers som faktiskt passade bättre egentligen men hela låten blev lite väl mesig i mina öron då. Så jag bytte till den här och tyckte precis som du att det lät lite som två låtar. Har dock kommit över det och tycker det är mer en charm än negativt.

Jag har nog inte blivit bättre på att sjunga ljusare, men när man kan en låt bra så sätter man ju tagningarna ordenltligt och man spänner sig inte på samma sätt.

Kommer nog ändå att prova en tjejstämma även om det finns en viss risk att du har rätt. Men då är det bara att ändra tillbaka.

Tack och bock för din kritik.


Utloggad lonewind

Tjena.

Bra låt det här, känns som jag hört den förr. Har den varit uppe tidigare?

Håller med om att sången utvecklats, grymt bra nu. Everywhere i go i synnerhet som Emulator sa, men vad hände med soundet där, kändes som en diskantboost just på den frasen?  :unsure:

Takterna innan höjningen var transportsträcka, men du kanske har tankar för kommande musiker där?

Bra jobbat!!!

Hej!!!

Jodå, den har varit uppe flera gånger tidigare. Har känt mig mycket osäker i den här låten och har behövt kolla med er visa vad ni tycker.

Det där med diskantboosten var ett rejält problem att bita i. Anledning tror jag är dels att jag backar från micken för att jag sjunger väldigt mycket starkare och det större avståndet ger ett tunnare ljud. Och dels att tonläget är högre och jag sjunger med "dist" i rösten. Det låter väldigt spretigt. Jag har duckat rejält i eqn för att få ordning på det här, kanske måste jag skära mer?

Transportsträckorna är tänkta att innehålla mer, inte klart vad än dock.

Tack tack för dina tankar!


Utloggad lonewind

Jag ger mig.
Den här version är kanon.
Den nya versen är bra lite mer "kommersiell", men den första känns mer spännande.
När du tar i andra versen kapitulerar jag. Kanon!

Det instrumentala partiet ger uttrymme för ett näsflöjtssolo :D

Bra jobbat!

Härligt härligt!

Du tror inte ett näsfljötsolo skulle hamna lite i strid med den annars lätt allvarliga stämningen i låten?  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnar då till sist. wow, introt är kalas! bra deppig feeling i versen, bra melodi. Ska jag säga något alls som inte är tiptop är det lite att refrängen och versen kan kännas lite som två låtar första gången refrängen kommer.
Lyssnar man igen försvinner den känslan mer och mer.

Snyggt jobbat med sången, det som du började laboreramed för ett par "demosar" sedan behärskar du ju nu jättebra! Det känns som registret för sången ligger bättre nu, eller så har du blivit bättre på att sjunga ljusare :D

Supersnyggt är det iallafall, riktigt bra.

Jag tror lite att en tjejröst faktiskt skulle kunna sabba lite grann, just nu är det snubben och hans gitarr, den perfekt inmurade bilden kanske får sig en törn av en kvinnas stämma? Svårt att säga innan man hör förstås.

Låten känns faktiskt riktigt färdig i detta skick, låter skiva om den.

Tror detta är det absolut bästa du har gjort hittills, "everywhere i go" -wow. man tappar luften nästan.

När denna skiva släpps skall jag köpa en, -signerad

Oj, vad mycket svar, det var kul.

Jag börjar med vår käre Emulator. Alltid lika trevligt.

Du kanske inte kommer ihåg den första versionen men där var det en helt annars vers som faktiskt passade bättre egentligen men hela låten blev lite väl mesig i mina öron då. Så jag bytte till den här och tyckte precis som du att det lät lite som två låtar. Har dock kommit över det och tycker det är mer en charm än negativt.

Jag har nog inte blivit bättre på att sjunga ljusare, men när man kan en låt bra så sätter man ju tagningarna ordenltligt och man spänner sig inte på samma sätt.

Kommer nog ändå att prova en tjejstämma även om det finns en viss risk att du har rätt. Men då är det bara att ändra tillbaka.

Tack och bock för din kritik.


Jag minns första versionen :) 

Som sagt, efter ett par lyssningar gifter sig vers och refräng!

ska blir kul att höra hur tjejstämman funkar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

Jag har två frågor:
1. Vad har du lagt för effekter på akguran (Delay)? Eller är den bara inspelad i stereò?
2. Om vi struntar i näsflöjten, vad tcyker du passar i den instrumentala passagen?

1. Delay på spelguran i introt. Kompgitarren har jag förutom eq lite reverb. Sen har jag kopierat spåret och lagt den ena vänster och den andra höger. Den högra har jag fördröjt 15ms och fasvänt. Jag gör så för att få en "falsk" stereoeffekt.

2. Jag nämnde nog tidigare att umemagnus kanske skulle spela lite oktavharpa på de delarna. Om det inte blir så så blir det nog ett sånt gitarrspel jag har i introt bara.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oki Chris!
Låter relativt färdigt detta. Fått till stånd ett skönt botten utan trummor, snygg bitande bas. Försöker urskilja , är det piano eller stråkar, troligtvis stämmorna med pianot. Höga pianoklinket snyggt. Gitarrlirandet o soundet grymt njutningbart. 
Vid kompriffet 1:15 skulle jag plocka in stråkar, nån låg cello som kunde följa med i passliga proportioner genon resten av låten. Även på slutet skulle låga stråkar göra ett mäktigt intryck :)

Härlig låt, har inte noga läst andra inlägg men verkar som fler stämmor harpor o dylikt kanske är på väg????
Väl jobbat så långt!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har hört och sågat denna tidigare :D

Det tänkte jag inte göra nu, det är en typisk mysig radiohit, och du har känsla i rösten som överträffar de flesta.

Att jag sågade förra gången, var bara en fråga om ordval. Den är INTE innovativ, och vanligtvis tycker jag det är tråkigt att höra samma låt igen av annan artist. ¨Men nu kom det positiva med ditt verk också fram..

F ö håller jag med föregående talare att detta låter färdigt. BRA LÅT! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jo denna låt har helt klart radiopotential. Påminner ganska mycket om Enrique Iglesias.
Däremot gillar jag inte "Everywhere I go" partiet, låter som nämnde Enrique sjunger duett
med Axl Rose. Men smaken är ju inte alltid densamma hos alla och envar.

:)