Kontrollrummet

Gitarr Mjukvara hur??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ni som använder er av sådana,hur går man tillväga och hur gör ni ??
Jag kan börja med att berätta att jag själv kör mina gitarrer genom en Pod X3 live och har hitills varit 'Ganska' nöjd,men på sista tiden
har jag börjat lacka ur på den har så fruktansvärt svårt att få till det där lilla sista.
Därför undrar jag hur ni gör?? Har ju hört skitbra resultat här på KR av er som använder er av sådana VST:er!
Själv har jag oxo en Vst-förstärkare nämligen en OverLoud TH1 som ju ska anses ligga bland toppskicktet.
Men jag får inte känsla för det där..
Spelar ni in en torr signal utan vst: i medhörning eller kör ni med medhörning??
Problemet för mig är att jag tappar känslan totalt om jag tex. ska köra något som i slutändan ska bli Distat eller 'palm-mutat' om jag kör en ren
line:ad signal!! Och om jag kör med Vst:n med Cubases Direktmonitorering så får jag den där lilla,men djävligt irriterande fördröjningen som jag
har så svårt att hålla takten till!
Har ni några knep?? Eller är det bara att lära sig hur det låter  med line:ad gitarr och försöka tänka sig Disten??
Gitarren svarar ju på ett visst sätt med dist och då spelar man därefter,Line:ad däremot är ju som att fammla i kolmörker!! :wacko:   
Ge mig lite Tips :wub:   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kör med det ljud du ska ha och lyssna genom pluggen. Sänk buffersize och stäng av plugin delay kompensering om det är för mycket latency.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Nu kommer jag inte med några tips precis men kör själv genom min bossgt8 (oftast torr signal) och så använder jag amplitube 2! Ibland använder jag effekter, dist osv från boss och ibland från amplitube.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du har svårt att spela med latency även på millisekundnivå så kan du spela med ett likartat ljud från poden och splitta signalen så du får en obehandlad rakt in i datorn (utan medhörning) och en från poden som du använder som medhörning. Det får ju inte skilja för mycket i ljud och så för att spelet ska stämma med vst-n sedan så klart.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag använder också presets. Jag väljer ut ett rimligt ljud och har som medhörning. Latencyn måste ju vara så låg som möjligt för att det skal funka. Sedan spelar jag in. Fördelen med mjukvara är ju att man i efterhand kan anpassa ljudet genom att ändra karraktären på det. Problemet är att mjukvaran inte svarar riktigt på rätt sätt om man är van vid en fet förstärkare. Man får jobba på ett lite annorlunda sätt om man t e x vill minska på volymknappen och backa tillbaka. Jag tycker inte att mjukvara agerar på samma sätt som förstärkare där om du fattar hur jag menar.
Det tar ett tag att komma in i det. Det var lite samma sak med Digitala trummor. Det blir inte riktigt samma sak.

Den riktigt stora fördelen tycker jag kommer vid mixningen. Om man spelat in fem eller sex gitarrer och sprider dem i ljudbilden så kan man plöstligt höra att en eller ett par av dem inte fyller ut där de skall göra och då kan det vara mumma att kunna ändra t e x högtalarkabinett eller effekter osv.
 :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Hvis man har nok plass og nok utstyr kan man splitte signalet mellom lydkort og en fet forsterker. En DI boks har gjerne en link out du kan sende til forsterker. Gjerne mikke forsterkeren med en el. to mikrofoner og kjøre inn begge signalene  :) Da skulle det vel være muligheter i software senere, eller?

-Robert


lnetzel

  • Gäst
Jag pluggar gitarren rakt in på ljudkortet. Spelar in ren signal och lägger Guitar Rig 3 som Insert effekt och kopplar på Direct Monitoring i Cubase när jag spelar in.
Ofta tycker jag Guitar Rigs ljud är helt ok rakt av men ibland får man EQa lite eller stänga av reverb elelr delayer som grötar till det.

Det där lilla extra brukar lösa sig när det kommer till helheten.





Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Om du har svårt att spela med latency även på millisekundnivå så

Latency på några få ms motsvarar typ att man står några meter från stärkaren i tid och oftast brukar det kännas hyfsat ok tycker iaf jag. Sen ger det en lite annorlunda spelkänsla att spela genom en digital emulering än ut genom en stärkare med högtalare. Men om det känns svårt att spela p.g.a. fördröjning skulle jag rekommendera att i första hand försäkra sig om att man har rätt inställningar i datorn. Kan se lite olika ut men genrellt..låg bufferstorlek, low latency mode eller liknande, stäng av plugin delay kompensering etc.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
som jag skrev så är jag van med POD så det med att det inte 'känns' som riktig förstärkare har jag inga problem med.
Det där med millisek,vete katten om det stämmer Jag brukar köra med en latency på 512 sampels vilket ger ca: 10 ms
Men det känns verkligen sent,särskilt vid tajt tugg-tugg Gitarr som ska synka 100 % i flera lager,njae funkar verkligen inte bara som om jag stog några meter bort!!
Vist funkar det bättre om jag sänker Latencyn lite mer till ca 5 ms,men då börjar Superior trummorna klaga isället...
Däremot fick jag några bra tips här om att tex splita signalen,det ska jag i alla fall pröva. :rolleyes:     
« Senast ändrad: 29.01.2010, 19:25:15 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det där med millisek,vete katten om det stämmer Jag brukar köra med en latency på 512 sampels vilket ger ca: 10 ms
Men det känns verkligen sent,särskilt vid tajt tugg-tugg Gitarr som ska synka 100 % i flera lager,njae funkar verkligen inte bara som om jag stog några meter bort!!

Vilken metod har du använt för att mäta fördröjningen?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det där med millisek,vete katten om det stämmer Jag brukar köra med en latency på 512 sampels vilket ger ca: 10 ms
Men det känns verkligen sent,särskilt vid tajt tugg-tugg Gitarr som ska synka 100 % i flera lager,njae funkar verkligen inte bara som om jag stog några meter bort!!

Vilken metod har du använt för att mäta fördröjningen?
Mät och mät !! Det är vad det står på kontrollpanelen för ljudkortet,sedan vet jag ju att Cubase lägger på lite oxo..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Du kan inte lita blint på vad det står i kontrollpanelen för ljudkortet. Om du hör/känner att det är mycket latency så är det garanterat mer än 10 ms. Även en POD eller liknande har ju också några ms latency eftersom den är digital och du bör kunna uppnå ungefär samma resultat med en dator + mjukvara.

Som sagt kolla över inställningarna. Om du t.e.x. inte har stängt av plugin delay compensation så kommer programmet att fördröja allt ljud från alla spår lika mycket som den tyngsta pluggen i projektet fördröjer ljudet. Nu har jag aldrig använt cubase så jag vet inte vad det heter där men principen är densamma.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du kan inte lita blint på vad det står i kontrollpanelen för ljudkortet. Om du hör/känner att det är mycket latency så är det garanterat mer än 10 ms. Även en POD eller liknande har ju också några ms latency eftersom den är digital och du bör kunna uppnå ungefär samma resultat med en dator + mjukvara.

Som sagt kolla över inställningarna. Om du t.e.x. inte har stängt av plugin delay compensation så kommer programmet att fördröja allt ljud från alla spår lika mycket som den tyngsta pluggen i projektet fördröjer ljudet. Nu har jag aldrig använt cubase så jag vet inte vad det heter där men principen är densamma.

Det där vet jag inte riktigt vars det sitter i Cubase?? ang 'plugin delay compensation'
Men det spelar nog inte så stor roll,för mitt problem är att jag känner skillnad på från det att fingrarna gör något på Gitarren tills örat hör ljudet. :blink:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte