Kontrollrummet

Asti & ydderF - Jag vill veta vem du är (Ny version)

gäst · 62 · 8589

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Attans behaglig country! Mixen låter jättebra nu. Nästan som höra bandet live. Den enda nitsen är voxen. Låter som du tagit i för mycket med de-esser då du låter läspande. Tip-top annars (även pukorna).  :)
Ska genast kolla upp de-essern! Tack för tipset!
/Asti


asti

  • Gäst
Attans behaglig country! Mixen låter jättebra nu. Nästan som höra bandet live. Den enda nitsen är voxen. Låter som du tagit i för mycket med de-esser då du låter läspande. Tip-top annars (även pukorna).  :)
Medhåll på alla punkter speciellt De-essern hellre lite Ess än läsp.
Ska genast aktivera de-läspern!  :)
Tack för medhållet! Två samma = sant!  :)
/Asti


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice lunk rakt igenom...bra sång som alltid och bra text(inte minst oviktigt) tycker att mixen inte går ihop (fråga mig inte vad göra) men tycker kompet ligger lite utanför sången (inte tvärtom) och sången lite mer distanserad än det jag hört tidigare från dig...vet inte om man kan komprimera kompet en aning så allt smälter ihop till ett soft sound....( har dålig koll på mixning men finns säkert någon som förstår vad som borde göras( in my ears) annars kalaslåt och bra framfört....allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


asti

  • Gäst
Nice lunk rakt igenom...bra sång som alltid och bra text(inte minst oviktigt) tycker att mixen inte går ihop (fråga mig inte vad göra) men tycker kompet ligger lite utanför sången (inte tvärtom) och sången lite mer distanserad än det jag hört tidigare från dig...vet inte om man kan komprimera kompet en aning så allt smälter ihop till ett soft sound....( har dålig koll på mixning men finns säkert någon som förstår vad som borde göras( in my ears) annars kalaslåt och bra framfört....allt gott / karl
Är inte riktigt med på vad du menar med mixen......kanske någon annan kan tipsa?
Vet inte om du menar att sången är för långt från micken när du säger distanserad?
Skulle ju kunna lägga på lite mer reverb på sången för att få den mer "i samma rum" som kompet..... :unsure:
Roligt att du gillar låten i övrigt! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
nått fin o känsligt över stycket
sången kunde varigt lite lägre blir lite svenk prog över ljudbilden (även dialekten bidrar lite )
men detta förtar inte mysfaktorn så mycket :)

Allt gott Tony
att leva är att dö


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst bättre nu
Steel är rätt tänkt , skulle kunna vara en mandolin också
Kanske ett instrumentalt stick för att bryta av lite
men det är bra som det är
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
nått fin o känsligt över stycket
sången kunde varigt lite lägre blir lite svenk prog över ljudbilden (även dialekten bidrar lite )
men detta förtar inte mysfaktorn så mycket :)

Allt gott Tony
Roligt att du tycker det är "fint och känsligt"!
Jag har sänkt sången en aning, men det kanske inte var tillräckligt...?
Har även använt mitt dialekt-filter, men det hjälpte nog tyvärr inte så mycket!  :)
Svensk progg är minsann inte fy skam!!  B)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Javisst bättre nu
Steel är rätt tänkt , skulle kunna vara en mandolin också
Kanske ett instrumentalt stick för att bryta av lite
men det är bra som det är
Tyvärr är man inte nå´n fena på steelguitar - kanske ska be ydderf när han är tillbaks.....
Jag var nog mer inne på banjo än mandolin, men det skulle säkert också funka i en så´n här låt!
Som sagt, jag är inte tillräckligt bra på steel för att lägga in en instrumental vers, annars var det tanken.
Ja, nu lägger jag nog inte mer jobb på denna än att försöka få bort läspljuden och ev sänka sångvolymen ett snäpp till.
Tack för tips och lyssning!
/Asti


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Väldigt fin låt, jag blev lite rörd i ögonvrån... Kan trumprogram låta så där snyggt? Vispar ger ju flera extra dimensioner. Hur har du gjort trummorna? Jag förstår mig tyvärr inte på datorer alls, jag spelar bara in sk riktiga ljud.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Väldigt fin låt, jag blev lite rörd i ögonvrån... Kan trumprogram låta så där snyggt? Vispar ger ju flera extra dimensioner. Hur har du gjort trummorna? Jag förstår mig tyvärr inte på datorer alls, jag spelar bara in sk riktiga ljud.

Blir glad att du tycker låten är fin, men ledsen att du blir rörd..... :( :huh:
Trummorna kommer från EZ Drummers Jazz-expansion!
"Riktiga ljud" är ju inte fy skam det heller!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Väldigt fin låt, jag blev lite rörd i ögonvrån... Kan trumprogram låta så där snyggt? Vispar ger ju flera extra dimensioner. Hur har du gjort trummorna? Jag förstår mig tyvärr inte på datorer alls, jag spelar bara in sk riktiga ljud.

Blir glad att du tycker låten är fin, men ledsen att du blir rörd..... :( :huh:
Trummorna kommer från EZ Drummers Jazz-expansion!
"Riktiga ljud" är ju inte fy skam det heller!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Ledsen för att jag blev rörd? Det är väl det man vill bli, i alla fall jag. Jag gillar två sorts låtar tror, såna med stenhårt ös, samt såna som är melankoliska, eller riktigt sorgliga. Älskar att sjunga "Blott en dag" tex
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Väldigt fin låt, jag blev lite rörd i ögonvrån... Kan trumprogram låta så där snyggt? Vispar ger ju flera extra dimensioner. Hur har du gjort trummorna? Jag förstår mig tyvärr inte på datorer alls, jag spelar bara in sk riktiga ljud.
Blir glad att du tycker låten är fin, men ledsen att du blir rörd..... :( :huh:
Trummorna kommer från EZ Drummers Jazz-expansion!
"Riktiga ljud" är ju inte fy skam det heller!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Ledsen för att jag blev rörd? Det är väl det man vill bli, i alla fall jag. Jag gillar två sorts låtar tror, såna med stenhårt ös, samt såna som är melankoliska, eller riktigt sorgliga. Älskar att sjunga "Blott en dag" tex
Nej, skojar lite. Det är naturligtvis underbart om man kan beröra någon med en låt, är väl till stor del anledningen till att man håller på med detta!
/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra asti. INgen visa man skriver hem till familjen om, men helt ok. Snyggt producerad också.

Ett mellanspår på en skiva du släpper.


:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Bra asti. INgen visa man skriver hem till familjen om, men helt ok. Snyggt producerad också.

Ett mellanspår på en skiva du släpper.


:)
Ja, jag tänker nog lägga den mellan spåren, där knastret brukar vara! :)
Kul att du tycker det är bra och att produktionen är lyckad! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tydligen en bump eftersom det var ett tag sen nån skrev i tråden.

Trevlig liten historia. Klart man kan titta och fantisera, på väg till jobbet. Trevligt sätt du presenterar det på. Jag gillar detta lilla stycke mycket.

Är det Groove Agent du använder? Låter suveränt i den här låten, passar mycket bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Tydligen en bump eftersom det var ett tag sen nån skrev i tråden.

Trevlig liten historia. Klart man kan titta och fantisera, på väg till jobbet. Trevligt sätt du presenterar det på. Jag gillar detta lilla stycke mycket.

Är det Groove Agent du använder? Låter suveränt i den här låten, passar mycket bra.

Texten är fiktiv, det är inga egna upplevelser!  :)
Men roligt att du gillar låten!
Trummorna är EZ Drummer Nashville.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Freddy var snäll och la på banjo, mandolin och lapsteel, vilket jag tycker blev ett riktigt lyft för låten!
Är mixen Ok? Är det något annat som bör fixas...? Tacksam för synpunkter.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Me like!  :)

Ikke umulig at det noen steder blir litt for mange instrumenter i samme "område" kanskje. Men dette er bra.  :wub:

Låten var bra før, nå er den bedre!

Nei, nå har jeg hørt en gang til, og når jeg ignorerer sangen, lukker øynene og konsentrerer maks om instrumentene så hører jeg at alt sitter perfekt. Det kolliderer bare inni hodet mitt når jeg ikke fokuserer nok på det. Hører noe nytt hele tiden om jeg lukker øynene,faktisk  :)

Dette er vel bortimot radioklart, men nå har jo du blanda inn Norge også her, så det blir jo et himla byråkrati, antakeligvis  ;)

-Robert


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Gillar ju denna låt!..text å sång är riktigt bra!..kan kanske tycka att det blir lite för mycket instrument nu..stressar på lite kan jag tycka..allt är ju snyggt lirat..men lite för mycket..man hinner liksom inte andas..lapsteel:en (kan man säga så?  :D ) sitter bra, men blir lite plottrigt med banjon..hur som kanske jag som är ovan..lyssnar ju inte så mycket på denna typ av musik...men förbaskat bra hantverk av samtliga inblandade  :) 


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Låter fint, Asti.
Vet inte om du har lagt reverb på lapsteel'n, men den hörs lite "torr" ut..
En varm stereo reverb vil mjuka upp den.. ;)


asti

  • Gäst
Me like!  :)
Ikke umulig at det noen steder blir litt for mange instrumenter i samme "område" kanskje. Men dette er bra.  :wub:
Låten var bra før, nå er den bedre!
Nei, nå har jeg hørt en gang til, og når jeg ignorerer sangen, lukker øynene og konsentrerer maks om instrumentene så hører jeg at alt sitter perfekt. Det kolliderer bare inni hodet mitt når jeg ikke fokuserer nok på det. Hører noe nytt hele tiden om jeg lukker øynene,faktisk  :)
Dette er vel bortimot radioklart, men nå har jo du blanda inn Norge også her, så det blir jo et himla byråkrati, antakeligvis  ;)
-Robert
Det var det jag var rädd för - att det skulle bli för mycket och upplevas rörigt. Jag har hört den så många gånger så jag är lite "döv" för tillfället.
Får nog vila öronen ett tag och sedan ta tag i mixen igen.........
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Gillar ju denna låt!..text å sång är riktigt bra!..kan kanske tycka att det blir lite för mycket instrument nu..stressar på lite kan jag tycka..allt är ju snyggt lirat..men lite för mycket..man hinner liksom inte andas..lapsteel:en (kan man säga så?  :D ) sitter bra, men blir lite plottrigt med banjon..hur som kanske jag som är ovan..lyssnar ju inte så mycket på denna typ av musik...men förbaskat bra hantverk av samtliga inblandade  :) 
Nej, det är jobbigt att hålla andan i två och en halv minut!  :)
Som sagt, det kanske är lite för mycket instrument nu. Men banjon gillar jag och lapsteel:en behöver bara lite reverb och mandolinen är fin,
så jag får kolla upp gitarrerna om det är något där man kan gallra i. Alternativt låta varje instrument bara komma in på vissa partier, så
att inte alla spelar samtidigt....? Får testa lite olika instrumentkombinationer när jag vilat öronen en stund!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Låter fint, Asti.
Vet inte om du har lagt reverb på lapsteel'n, men den hörs lite "torr" ut..
En varm stereo reverb vil mjuka upp den.. ;)
Du har rätt, den behöver lite reverb! Tyvärr har jag inget riktigt bra mjukvarureverb, men jag ska se vad jag kan göra!
Tack för tipset!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillade låten bättre i original innan fler instrument tillkommit. Jag gillar både ydderF, ydderFs instrument och spel men inte nödvändigtvis i den här låten. Texten handlar om en kille som sitter och fantiserar i smyg och jag tyckte det var lättare på bussen/i tåget/i tunnelbanan att sitta och fantisera, med den tidigare instrumenteringen.

Men jag ser självklart fram mot flera samarbeten, er emellan! Ni är båda superbra på det ni gör!
« Senast ändrad: 08.03.2010, 21:35:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Jepp, ekperimentera lite med instrumenteringen.
Och glöm inte att prova att ta bort akkguran på nåt ställe. Trummorna också.
Det är fort gjort at tänka att dom måste ligga hela tiden. ;)

Om du tränger tips på bra mjukvara reverb så är IK Multimedia Classik reverb otroligt bra.
http://www.ikmultimedia.com/csr/features/
Den kostar pengar, men kan laddas ned 10 dagars provtid gratis.
Då får du ju testad ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och Kjaerhus gratisgrejer kan vara toppen. Läs det som står under fliken Tips för respektive gratisprodukt.

http://www.kjaerhusaudio.com/download.php

Reverb:
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-reverb.php
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Gillade låten bättre i original innan fler instrument tillkommit. Jag gillar både ydderF, ydderFs instrument och spel men inte nödvändigtvis i den här låten. Texten handlar om en kille som sitter och fantiserar i smyg och jag tyckte det var lättare på bussen/i tåget/i tunnelbanan att sitta och fantisera, med den tidigare instrumenteringen.

Men jag ser självklart fram mot flera samarbeten, er emellan! Ni är båda superbra på det ni gör!

Nej, det är ju olika vad man föredrar - mer eller mindre instrumentering. Själv tycker jag de nya instrumenten tillför en hel del!
Instressant att höra olika uppfattningar om det här! Tack förkommentar och lyssning!
Bra tips om reverb MaxB och ydderF!
/Asti
« Senast ändrad: 08.03.2010, 23:15:19 by asti »