Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
-
« Senast ändrad: 16.12.2011, 14:07:41 by Linkowich »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Visst var det allt spritter i den låten och glader bli man! :D Har inte gjort nån analys av inspelningen, det överlåter jag till
andra här. ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tänker inte analysera inspelningen speciellt mycket, för det låter så bra!  :o

Låte tokpannad gura kanske, men..oviktigt.


Finns det NÅGON sorts musik som du inte kan göra bra?  :huh:



Jättesnyggt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Men jag ska tammefan anal..-
ysera detta alster. Just dom här som får mig att tänka, blir lixom deppig för jag kommer ju aldrig upp till dylika atmosfärer. :D

Näei Linko, skämt åsido
Du kan ju det här, skitsnyggt lirat o mixat o maxat,
tummen o hatten upp för det! :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Den surrande rösten passade så där tycker jag... men gitarrintrot var/ är! ju grymt! Har inte hört originalet - om det finns något - men jag tyckte det var juste som fan. De indiska (?) trummorna passade som nubben till sillen. Fortsätt!


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Visst var det allt spritter i den låten och glader bli man! :D Har inte gjort nån analys av inspelningen, det överlåter jag till
andra här. ;)

Tack för lyssningen, SYNTH! Javisst blir man glad! Själv blev jag så pilsnersugen så gårdagen slutade med en krogrunda  :lol:


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
jag tänker inte analysera inspelningen speciellt mycket, för det låter så bra!  :o

Låte tokpannad gura kanske, men..oviktigt.

Finns det NÅGON sorts musik som du inte kan göra bra?  :huh:

Jättesnyggt!

Oj, tack för de fina orden, Emulator!  :wub:

Jo, jag lurar på dra ihop panoreringen av gitarrerna lite efter introt (för där vill jag har det hårdpanorerat). Har byggt lite mer på den här idag... får se vad det blir...  :)

(Ska ta och lyssna på dina nya alster också!)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Men jag ska tammefan anal..-
ysera detta alster. Just dom här som får mig att tänka, blir lixom deppig för jag kommer ju aldrig upp till dylika atmosfärer. :D

Näei Linko, skämt åsido
Du kan ju det här, skitsnyggt lirat o mixat o maxat,
tummen o hatten upp för det! :D

h.  Johan

Hej mahan, och tack för lyssning och fina ord!  :P

Men inte deppa! Bara lira på för fullt!!!   :lol:


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
haha..ja den vart man på bra humör av! :lol:

fan vad sköna folk toner..jag känner igen låten men kan inte placera den!
känns som jag hört den i rock version förut..
hmmm hoven droven kanske!!

men men...me like very mucho!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Den surrande rösten passade så där tycker jag... men gitarrintrot var/ är! ju grymt! Har inte hört originalet - om det finns något - men jag tyckte det var juste som fan. De indiska (?) trummorna passade som nubben till sillen. Fortsätt!

Tack för lyssning, Hellpig! Kul att du gillade gitarren!
"Originalet" är en traditionell folkmusiklåt från Norge. Brukar oftast spelas på fiol. Jag försökte hitta nån inspelning av den på nätet i och med att du frågade, men gick bet. Konstigt nog.

Jo visst är det indiska tablas. Den låga trumman är dock duktigt nedstämd för att passa i låten... lägre än vad man kan få den i verkligheten, skulle jag gissa...   :lol:

Åh...sill & nubbe... :P



DåligtGehör

  • Gäst
Vad jag framförallt gillar är att du lyckas gestalta folkmusiken på ett sätt som känns både troget men ändå eget och modernt. Du använder distade gitarrer (härliga ljud) men det blir inte rock av det utan mer en variant av det suggestiva en folkmusikfiol ibland förmedla. Även tablas smälter väl in och trummorna följer väl musikens väsen. Mycket bra och härlig att lyssna till! Skulle önska att den var längre bara.
« Senast ändrad: 06.05.2007, 22:16:43 by DåligtGehör »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
haha..ja den vart man på bra humör av! :lol:

fan vad sköna folk toner..jag känner igen låten men kan inte placera den!
känns som jag hört den i rock version förut..
hmmm hoven droven kanske!!

men men...me like very mucho!!
 :)

Hej Larsson! Tack för lyssning!  :)

Jo som sagt, det här är en riktig klassiker i folkmusiksammanhang. Jag tror inte Hoven Droven har spelat den, iallafall inte på skiva... Men med distgitarr blir det ju lite åt det hållet.

Kul att du gillade!  :P Kolla in den nya versionen också...


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Vad jag framförallt gillar är att du lyckas gestalta folkmusiken på ett sätt som känns både troget men ändå eget och modernt. Du använder distade gitarrer (härliga ljud) men det blir inte rock av det utan mer en variant av det suggestiva en folkmusikfiol ibland förmedla. Även tablas smälter väl in och trummorna följer väl musikens väsen. Mycket bra och härlig att lyssna till! Skulle önska att den var längre bara.

Tack för en jättefin recension!  :wub:
Du säger precis det jag försökte att åstadkomma med den. Man är ju alltid osäker på om man lyckats.

För din skull har jag lagt upp en längre version nu!  :D Såhär dagen efter (...bakis...  :unsure:) så tyckte jag det skulle passa med ett softare parti i mitten, så det kom till ett filtrerat piano.


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Yes!! detta är sannerligen mumma för mina öron, av flera skäl...du använder tablas :P, du spelar übernice på guran, den här folkvisan har jag och polare lirat på ett otal gigs...man tröttnar aldrig på den och den höjer garanterat stämningen. :D
Apcoolt ljud på distgurorna i början. Mixen är riktig snygg oxå. Håller med dede i sin recension att du fått till känslan av folkmusik samtidigt som svävar ut till nya höjder..skitcoolt. 
Detta sparas...måste ju spela upp den för min polare...han kommer att älska den. :)
Nice work dude!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
toppen med det nya partiet,det funakr utmärkt plus att den blir längre
vilket bara är bra,iom att den får gå på repeat ändå!!

och jag har inte hört den med hoven droven,jag blev tvungen att plöja igenom det jag hade
jag måste skaffa fiol versionen åxo

tack för låten!! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Yes!! detta är sannerligen mumma för mina öron, av flera skäl...du använder tablas :P, du spelar übernice på guran, den här folkvisan har jag och polare lirat på ett otal gigs...man tröttnar aldrig på den och den höjer garanterat stämningen. :D
Apcoolt ljud på distgurorna i början. Mixen är riktig snygg oxå. Håller med dede i sin recension att du fått till känslan av folkmusik samtidigt som svävar ut till nya höjder..skitcoolt. 
Detta sparas...måste ju spela upp den för min polare...han kommer att älska den. :)
Nice work dude!
Mvh / djonas


Åh, tack för lyssningen och den fina recensionen, djonas! :P

Du får berätta sen vad polaren tyckte också!


Utloggad lonewind


Det här låter ju fantastiskt bra. Och visst blir man glad av det. Mycket bra jobb med gitarrerna fast jag tycker att det är lite för mycket dist på den distade. Bra jobb med percussion också fast jag har lite svårt för "oäkta" percusion och trummor. Men vad gör man i brist på annat?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kalasbra på alla plan. Har precis lyssnat på Kebnekajse från 73 och en nyare inspelning med Kenny Håkansson från P3-live och så dyker detta upp på forumet.

Detta var mycket bättre.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Helt suveränt..snygg ljudbild och skön blandning av olika stilar och det känns riktigt genomarbetat och välspelat.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tillbaka.

Detta är otäckt bra. Ville bara tillägga det.  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Det här låter ju fantastiskt bra. Och visst blir man glad av det. Mycket bra jobb med gitarrerna fast jag tycker att det är lite för mycket dist på den distade. Bra jobb med percussion också fast jag har lite svårt för "oäkta" percusion och trummor. Men vad gör man i brist på annat?

Hej lonewind! Tack för lyssningen!  :P Jättekul att du gillade!

Låter trummor och percussion väldigt "oäkta" tycker du? Är det soundet eller liret, dvs kan jag förbättra det på nåt sätt?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Kalasbra på alla plan. Har precis lyssnat på Kebnekajse från 73 och en nyare inspelning med Kenny Håkansson från P3-live och så dyker detta upp på forumet.

Detta var mycket bättre.


Citat från: Wernborg
Tillbaka.

Detta är otäckt bra. Ville bara tillägga det. 


Tack Wernborg! Otroligt fina och värmande ord där!  :P
Jag blir faktiskt sugen på att göra nåt mer i samma stil!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
do it!

jag är fortfarande impad av denna och tycker du är skitbra på många stilar. denna stil skulle vara kul att höra mer av!

;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Helt suveränt..snygg ljudbild och skön blandning av olika stilar och det känns riktigt genomarbetat och välspelat.

Oh, tack för de fina orden, Valdez!  :P Jo, jag lider ju av svår genre-schizofreni i det mesta jag gör...  :lol: Det blir lätt så tycker jag när man tycker om så mycket olika musik och gör såna här grejer för det egna nöjets skull.

Sen låter det kanske mer genomarbetat än vad det är, om sanningen ska fram (lite tur också  :lol:)eftersom den kom till under några timmar på en lördagsförmiddag.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jisses det var snabbt jobbat må jag säga...men jag tror inte det var turen!..Det är nog mer så att du är en verkligt duktig musiker.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Länken funkade inte för mig..surt.. :ph34r:
Jag hade verkligen velat lyssna...

Mvh
Harmonica mike


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
Snyggt Linko! Ja, dendär låten tillhör ju lite av "allsvenskan" då det gäller folkmusiken (me allsvenskan menas, mååååånga spelar den). Fast detta var en av dom skönere versionerna jag har hört :) Bra jobbat!
/
Magnus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaha, denna har jag nog hört nån gång ja. Nice version och inget och gnälla på. Det skulle vara att gitarren är för dominant, men det är nog bara jag, dessutom lyssnar jag i lurar.

Ger mig inga känslor dock  :( Mest irriterad ;) Får göra nån introspektion nån dag varför jag inte gillar polska.. ;) T ex nästa gång jag mediterar, dvs aldrig.. :)

Nämen bra hantverk Linko!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Länken funkade inte för mig..surt.. :ph34r:
Jag hade verkligen velat lyssna...

Mvh
Harmonica mike

Hej Mike! Det var konstigt  :huh: På't igen så funkar det säkert. Testa att högerklicka och "spara mål som" eller nåt. Det brukar funka när det knasar.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det mesta är redan sagt.
Men jag måste kommentera och uttrycka min beundran för ett väl utfört hantverk.
Prova med lite reverb på tablasen. Vet inte om det låter bättre men det kanske skulle skulle gjuta ihop dem med gitarrerna. Vad vet jag, det är så bra redan.

Hej drloop! Tusen tack för lyssningen! Kul att du gillar det.

Jag är vanligen lite reverb-allergiker, men som du säger - en svag svans på tablasen kanske kan funka. Om jag kommer mig för att pilla mer med den här, vill säga :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Snyggt Linko! Ja, dendär låten tillhör ju lite av "allsvenskan" då det gäller folkmusiken (me allsvenskan menas, mååååånga spelar den). Fast detta var en av dom skönere versionerna jag har hört :) Bra jobbat!
/
Magnus

Hej Magnus! Ah, det omdömet värmde gott när det kom från dig! :P Tusen tack!  :lol:


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jaha, denna har jag nog hört nån gång ja. Nice version och inget och gnälla på. Det skulle vara att gitarren är för dominant, men det är nog bara jag, dessutom lyssnar jag i lurar.

Ger mig inga känslor dock  :( Mest irriterad ;) Får göra nån introspektion nån dag varför jag inte gillar polska.. ;) T ex nästa gång jag mediterar, dvs aldrig.. :)

Nämen bra hantverk Linko!

Tack för lyssning och kommentar, dividend! Klart gitarren är dominant, det är ju bara gitarr, typ  ^_^

Jo, polska kankse är lite klurigt... antingen älskar man det eller så blir man som du - irriterad  :lol: Själv tillhör jag den förstnämda gruppen. Men kul att du lyssnade!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låten i sig är helt okey. Blandningen som du ger dig på, mixen av olika stilar, den djuuupa basen, på ett parti, övergångar och användningen av tablas visar på en stor kontroll i ditt musikskapande. Det imponerar på your's truly.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
riktigt väldans superlativt bra.
det finns luft o täthet i ljudbilden på sammagång .
underbart traktering av instrumenten då helst guran.
går inte igång på alla cylindrar av instrumental musik men du startar fanimej de flesta här...
väldigt bra jobbat


ynot
att leva är att dö