Kontrollrummet

Freddy - Grand Design

gäst · 12 · 1663

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Hojt,

Här är en låt som har lite av allt, blandat. Jag gillar att blanda filmiska teman med elektroniska beats, samt att ibland bjuda på något oväntat. ;) Sista slingan går i 11/4 t.ex.

Vad tycker ni om mix, låt och arr?
« Senast ändrad: 27.03.2010, 09:35:23 by freddy »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja vad ska man säga....helt underbart. Jag gillar också sköna hybrider. Gillar verkligen slutet som får lite Rai vibbar eller iaf lite arabisk feeling. Gött.

Men nåt finns det ju såklart att "klaga" på   :lol:

Nädå, inte nån klagan mer som önskemål. Tycker att låten börjar abrupt med arppegiot. Vill ha nåt svävande som bygger upp till arppegiot som sen borde fadas in. Sen tycker jag inte att  "boom boom boom handklapp" låter så roligt där i början heller. Däremot när det kommer in igen vid 222 så känns det betydlig mer motiverat. Känns som om jag skulle vilja lägga fokusen på 1:an och 3:an där i början och sen efter halva introt köra baskaggen på alla fyra slagen innan övergången till instrument partiet.

Asskön låt och kul att du kör lite klassiska kvintgångar i mitten.


Micke
« Senast ändrad: 19.01.2010, 11:40:31 by jonnerstone »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken skön syntes av filmmusik, electronica och häftiga arpeggion :D

Speciellt melodislingan från 170 till 225 är helskön, där låter det som mest filmiskt, storslaget :P

Riktigt skön musik du gjort här.

Kul att du har så många strängar på din lyra :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Ja vad ska man säga....helt underbart. Jag gillar också sköna hybrider. Gillar verkligen slutet som får lite Rai vibbar eller iaf lite arabisk feeling. Gött.

Men nåt finns det ju såklart att "klaga" på   :lol:

Nädå, inte nån klagan mer som önskemål. Tycker att låten börjar abrupt med arppegiot. Vill ha nåt svävande som bygger upp till arppegiot som sen borde fadas in. Sen tycker jag inte att  "boom boom boom handklapp" låter så roligt där i början heller. Däremot när det kommer in igen vid 222 så känns det betydlig mer motiverat. Känns som om jag skulle vilja lägga fokusen på 1:an och 3:an där i början och sen efter halva introt köra baskaggen på alla fyra slagen innan övergången till instrument partiet.

Asskön låt och kul att du kör lite klassiska kvintgångar i mitten.


Micke

Hej Micke,

tack så mycket. Kul där med Rai-vibbarna, man kanske skulle ta in något indiskt instrument med för att få in den känslan ännu mer i slutet. Vore coolt.

Trumtakten där ja, ska fundera på den!

Tack annars för snälla ord och lyssning!


freddy

  • Gäst
Vilken skön syntes av filmmusik, electronica och häftiga arpeggion :D

Speciellt melodislingan från 170 till 225 är helskön, där låter det som mest filmiskt, storslaget :P

Riktigt skön musik du gjort här.

Kul att du har så många strängar på din lyra :D

/Marre

Tackar marre, kul att den "går hem".


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
F-n va nice!...gillar mixen och sounden... tycker allt funkar och flyter på... :wub: /C


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det var en riktig hybrid detta. 90-tal rakt igenom ja alltså 1790 och 1990 då. Hur kommer man på att göra nåt i 11/4 tänkte jag på, men mycket riktigt det var det ju - blev det bara så eller var det planerat?
Inget att säga om mix - tycker det funkar helbra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... en låt som har lite av allt
För mycket av allt tycker jag. Stycket är lite som en demolåt på en workstation. Visst det flyter på, men jag tycker inte det hänger ihop.


Vad tycker ni om mix, låt och arr?
Mixen låter finfint. Låten gillar jag inte som helhet, men du har ett parti i mitten som jag uppfattar som det bärande. Det tror jag på, med sång till.


freddy

  • Gäst
F-n va nice!...gillar mixen och sounden... tycker allt funkar och flyter på... :wub: /C
Tack C! Kul att du gillar mannen.

Ja det var en riktig hybrid detta. 90-tal rakt igenom ja alltså 1790 och 1990 då. Hur kommer man på att göra nåt i 11/4 tänkte jag på, men mycket riktigt det var det ju - blev det bara så eller var det planerat?
Inget att säga om mix - tycker det funkar helbra.

Tack Eko, hybrider är det som gäller i dessa gröna tider :) Angående 11/4:an så är det så att jag lirat progressiv rock/metal under flera år där man lirar mycket konstiga taktarter, så nu är det faktiskt så att det ibland dyker upp riff naturligt i udda taktarter, utan att jag egentligen reflekterar över det. Det är väl en skada jag har... :)

Kul att det funkar bra!

För mycket av allt tycker jag. Stycket är lite som en demolåt på en workstation. Visst det flyter på, men jag tycker inte det hänger ihop.

Aha, tråkigt att du känner så. Men jag förstår det ändå, även om jag inte håller med :)

Mixen låter finfint. Låten gillar jag inte som helhet, men du har ett parti i mitten som jag uppfattar som det bärande. Det tror jag på, med sång till.

Man får glädjas åt det lilla då, kul att du gillar mixen iaf. :)

Någon sång kommer det inte bli på denna dock.

Tack för kommentar W!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo, det hade nog passat med lite orientalisk "akustisk" instrumentering till, eller kanske en nylongitarr som spelar lite arabiskt eller så.


bombombomklapp hade någon kommenterat, och det får bli min enda invändning. Det låter lite malplacerat på något vis.  Kanske bara för att man är ovan?



Snyggt uppbyggt och bra driv rakt igenom!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Jo, det hade nog passat med lite orientalisk "akustisk" instrumentering till, eller kanske en nylongitarr som spelar lite arabiskt eller så.


bombombomklapp hade någon kommenterat, och det får bli min enda invändning. Det låter lite malplacerat på något vis.  Kanske bara för att man är ovan?



Snyggt uppbyggt och bra driv rakt igenom!

Får se över den trumgrejen där. Passar kanske inte riktigt till riffet.

Ska nog prova lite mer eastern-grejer mot slutet. Kanske slänger in lite tablas eller något :P

Tack Emu!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Amen va faan... Vad blir nästa nu då? Spelmanslåt för nyckelharpa & dragspel, eller?  :P
Det är fullständigt obegripligt hur musikalisk Du är. Du grejar liksom rubbet.. Imponerande!!

Det här stycket då? Jodå.. För tusan.. Hade min kropp och utseende hållt sig kvar i 1985-års status så hade jag dansat röva av mig på någon krog någonstand.. Men skivan hade fått stått kvar på butikshyllan för det är ingen musik jag lyssnar på hemma i soffan dock. Men hur som helst så är det mycket välgjort och ett jäkla drag..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez