Kontrollrummet

Gurano - Längtan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN:                Längtan
ARTIST/GRUPP:         Gurano
SÄTTNING:               Gurano 
GENRE:                    Njutbart
FILLÄNGD:                Lagom
KOMPOSITÖR:           Gurano
EV. MEDVERKANDE:    -
INSPELNINGSÅR:        2010
FORMAT:                  mp3

Instrument:
elgitarrer
Hav
Fåglar
Orgel
Synth
Bas
Flöjt
Tennkulemotor


2010-02-21
Har sänkt vatten och fåglar ytterligare. Har lagt till en tennkulemotor (fiskebåt)


Hej
Här kommer 30 sekunders längtan bort! Ett första tidigt utkast som ni gärna får tycka till om (om ni nu vågar efter dagens heta diskussioner ;) )

Min tanke är inte att den ska vara så mycket längre - bara ett kort ögonblicks drömmande. Men vad vet jag?

Ha det
Gurano
« Senast ändrad: 22.02.2010, 19:29:24 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag vågar. Tyckte din beskrivning var korrekt, det var:
elgitarrer
Hav
Fåglar
Orgel
Synth.

 :) :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"Små lätta moln"
med fåglar och lite sprak  :D
lite fint sådär
tycker jag

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Ansatsen var bra, men mina drömmar känns lite mindre kakofoniska.... Det är snygga ljud och bra spelat, bara lite för mycket av allt på en gång. Tycker att det skulle fungera bra som ett 30 sekunders crescendo men då vill jag ha något som är lite mer "drömskt" och svävande före.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ansatsen var bra, men mina drömmar känns lite mindre kakofoniska.... Det är snygga ljud och bra spelat, bara lite för mycket av allt på en gång. Tycker att det skulle fungera bra som ett 30 sekunders crescendo men då vill jag ha något som är lite mer "drömskt" och svävande före.
hehe Du kan ju alltid se det som en mardröm ;)

Vi får se om jag lägger tid på denna för att utveckla den - gjorde den som hastigast igår natt

Tack för lyssning
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Jag råkade visst göra den längre!
Har lagt på lite nya guragrejor, elbas och flöjt

Tar gärna emot tips om allt från harmonier, ljud, mixning, nivåer till känslor, tankar och allmänt subjektiva funderingar kring musiken.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite mycket fiskmåsar kan jag tycka - det låter som om vi är på väg nånstans till ett crescendo men vi kommer inte fram riktigt.....
Urusel kommentar kanske...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite mycket fiskmåsar kan jag tycka - det låter som om vi är på väg nånstans till ett crescendo men vi kommer inte fram riktigt.....
Urusel kommentar kanske...
Närå ingen usel kommentar - kan nog förstå vad du menar - fundera själv på att sänka skvalp å fåglar så att det bara kan förnimmas om man anstränger sig

Kan ju säga det att basen är tänkt att härma (lite) en båt med tennkulemotor - tänkte att det passar sjötemat ;)

Tack för komment
Gurano
« Senast ändrad: 20.02.2010, 16:43:04 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Efter Ekos synpunkter om måsarna så sänkte jag ljudet på både fåglar och vatten (även om det finns kvar).
Jag rättade även till felspel på basen. Hoppas att ni orkar lyssna på denna igen, å ge lite tankar  :unsure:

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


EasyPeasy

  • Gäst
Det låter harmoniskt och bra. Tycker att bakgrundsljuden kan tona ut till att vara i stort sett ingenting så att själva låten får mer (läs: all) plats. Lite skrikiga toner på flöjten, och ibland gitarren, men annars bra. gör klart.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det låter harmoniskt och bra. Tycker att bakgrundsljuden kan tona ut till att vara i stort sett ingenting så att själva låten får mer (läs: all) plats. Lite skrikiga toner på flöjten, och ibland gitarren, men annars bra. gör klart.

Tack för synpunkterna!
Sänkte bakgrundsljuden ytterligare (de finns kvar för jag vill ha kopplingen till havet :) )
Jag har nu oxå lagt till en tennkulemotor (fiskebåt) i början och i slutet för att ytterligare betona skärgården.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tennkulemotorn satte ju verkligen karaktäroch  måsarna tycker jag ligger lagom nu - ja riktigt njutfullt detta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Var en intressant låt jag gillar den hur som helst! :)


asti

  • Gäst
Kort låt, men det ryms ändå en hel del på 30 sekunder! Man kunde trott att den var bortåt två minuter lång! :)
Sköna gitarrer, men tycker att det borde vara ett mer markerat trumkomp. Mest pys och plong i bakgrunden.
Vore fräckt med en flerstämmig fågelkör och lite distad tennkulemotor! Havet behöver nog skäras under 120 Hz för att inte få med tång och så´nt..... :unsure:
Kul låt, riktigt tennkul!  :rolleyes: Utöka gärna med ett avsnitt mitt i med enbart hav, fåglar och tennkulemotor för att sedan "dra igång" igen.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tennkulemotorn satte ju verkligen karaktär och  måsarna tycker jag ligger lagom nu - ja riktigt njutfullt detta.
Jo jag tycker nog att tennkulemotorn gjorde susen - kul att du gillar å tack för lyssning å komment

Var en intressant låt jag gillar den hur som helst! :)
Tackar tackar tackar

Kort låt, men det ryms ändå en hel del på 30 sekunder! Man kunde trott att den var bortåt två minuter lång! :)
Sköna gitarrer, men tycker att det borde vara ett mer markerat trumkomp. Mest pys och plong i bakgrunden.
Vore fräckt med en flerstämmig fågelkör och lite distad tennkulemotor! Havet behöver nog skäras under 120 Hz för att inte få med tång och så´nt..... :unsure:
Kul låt, riktigt tennkul!  :rolleyes: Utöka gärna med ett avsnitt mitt i med enbart hav, fåglar och tennkulemotor för att sedan "dra igång" igen.
Ja tänk vad 30 sek räcker till mycket ;) hmm den blev nog lite längre än planerat. Flerstämmig fågelkör jo jag tackar då får man nog jobba en del. Men ett mellanparti med bara hav och motor är ingen dum idé - ska testa - tackar för det!

Ha det gott alla
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite off topic:

Men nog heter det tändkulemotor? Från den "kula" där värmen är så hög att luft/soppa spontanantänds?  :unsure:


on topic:

Snygg lite historia detta. Tycker den kan vara precis som det är, trevlig åminnelse om hur livet kan te sig om ett par månader :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
lite off topic:
Men nog heter det tändkulemotor? Från den "kula" där värmen är så hög att luft/soppa spontanantänds?  :unsure:
on topic:
Snygg lite historia detta. Tycker den kan vara precis som det är, trevlig åminnelse om hur livet kan te sig om ett par månader :)
Jodå det heter tändkulemotor (jag vet ;) ) men därifrån jag kommer säger man tennkulemotor - och om man söker på nätet så ser man att jag inte är ensam :D

Kul att du gillar, tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Du har ju haft en väldigt bra skörd av lite annorlunda låtar ett tag nu.. Har gillat vissa stenhårt medan andra kanske inte riktigt fallit mig i läppen..
Vad jag funderar på just nu är om inte denna kan vara den bästa hitintills??
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har ju haft en väldigt bra skörd av lite annorlunda låtar ett tag nu.. Har gillat vissa stenhårt medan andra kanske inte riktigt fallit mig i läppen..
Vad jag funderar på just nu är om inte denna kan vara den bästa hitintills??

Ja alla låtar kan ju inte passa så klart - men roligt att du tycker om denna (oxå :) )
Tack för lyssning
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja
Får nog se denna som färdig även om man kunde ändra lite smågrejor.
Men om jag inte lägger denna åt sidan så hinner jag inte göra alla andra låtar som pockar på! ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nog väcks det längtan..ut i skärgården..precis vad jag behövde just nu. :P

Tack för det.

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nog väcks det längtan..ut i skärgården..precis vad jag behövde just nu. :P
Tack för det.
Marre
Så lite så ;)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!