Forum > Demolåtar

Dividend - The red herring Ray (Sve: "Fiskarna hoppar uppströms")

<< < (2/11) > >>

Rattlesnake:

--- Citat från: Dividend skrivet 14.01.2010, 10:59:54 ---
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 14.01.2010, 10:41:40 ---Det här gillar jag då det finns en tydlig musikalisk melodistruktur, och därtill en melodi som är väldigt bra på så sätt att den sitter efter en lyssning. Du brukar vanligtvis ha mera svåråtkomliga melodier, ibland inga alls enligt min definition, jag kan inte minnas att jag har upplevt din musik så här förut. :)
--- Slut citat ---

Hej rattlesnake. Vilken är din definition?

--- Slut citat ---

Min definition var kanske fel ordval. Min uppfattning är kanske bättre. Ibland beskriver du element i din musik som melodier, när jag uppfatter det mera som tonala skriftningar som genererar stämningselement. I det här fallet är det en melodi, det kan vi vara överrens om. Jag tycker det är en typisk vismelodi. Fast "glad" är inte det första jag tänker på, utan det känns som vackert vemod.

Visor och klassisk pop kan vara samma vad gäller versens struktur, exempelvis AABBA eller AABBC, där A och C är snarlika förutom att C har någon typ av slutknorr.

--- Citat från: Dividend skrivet 14.01.2010, 10:59:54 ---
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 14.01.2010, 10:41:40 ---Vad gäller spelet så här långt så tycker jag det låter relativt bra. Stråkarna borde vara legato, imo, men i övrigt inga hang-ups.

--- Slut citat ---

Jo tänkte på dig innan jag tankade upp denna :) Fast teknikaliteter är lite ointressant i detta skede.

--- Slut citat ---

Jo, jag vet... ^_^ Den enda anledningen att jag nämner det är att jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårare att höra onaturliga fraser när låten väl har satt sig. Kan vara enklare att göra rätt från början.

jonnerstone:
Japp skön melodi. Men jag håller med Rattle här att sråkarna borde vara legato och med det bli mer följsamt. Tycker att du ska frångå dina "principer" här och tänka lite mer vers och refräng utan att det för den delen blir en visa. Finns ju potentialen till nåt sånt här tycker jag. Tänk romantiken  :)

Micke

Dividend:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 14.01.2010, 11:31:57 ---Min definition var kanske fel ordval. Min uppfattning är kanske bättre. Ibland beskriver du element i din musik som melodier, när jag uppfatter det mera som tonala skriftningar som genererar stämningselement.

--- Slut citat ---

http://sv.wikipedia.org/wiki/Melodi

Det handlar ju om abstraktionsnivå, det finns många olika typer av strukturer namngivna, ibland är det dock lättare för kommunikationen att kalla ett tema melodi, om du fattar?

--- Citera ---Jo, jag vet... ^_^ Den enda anledningen att jag nämner det är att jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårare att höra onaturliga fraser när låten väl har satt sig. Kan vara enklare att göra rätt från början.

--- Slut citat ---

Det är sant.

--- Citat från: jonnerstone skrivet 14.01.2010, 11:33:54 ---Japp skön melodi. Men jag håller med Rattle här att sråkarna borde vara legato och med det bli mer följsamt. Tycker att du ska frångå dina "principer" här och tänka lite mer vers och refräng utan att det för den delen blir en visa. Finns ju potentialen till nåt sånt här tycker jag. Tänk romantiken  :)

Micke

--- Slut citat ---

Noterat om legato :) Skall se vad det blir av det hela! Tack för tyckande..

Dividend:

--- Citat från: uriah skrivet 14.01.2010, 11:04:07 ---Vackert och melodiskt tycker jag,fast det hinner ju bara börja innan det tar slut. :huh:

--- Slut citat ---
TAck! Kommer en mer genomarbetad verre i dagarna :)

Eddi:
Vackert Per
Jag hör en varm värmländsk fortsättning på detta med mycket ljusa melankoliska toner, bilden är en bäck där fiskarna hoppar uppströms. (hoppas det blir så)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion