Kontrollrummet

URIAH - DistNojja(Reloaded)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag blir ta me.fn... GALEN!!
Jag får inte till det längre med distjuden,kan man få lite feedback på detta klipp tack.
Tycker det låter grääsligt,eller är det bara jag som fått distnåjja :lol:
Har aldrig hafft problem med liknande ljud förut,men till den här låten är det omöjligt,tror jag spelat in den minst 25 ggr,och varje gång har det slutat med slakt pga att jag inte lyckas skruva fram ljudet.Vill dock inte slakta låten vilken jag verkligen gillar..
Alltså det är den Distade komp-gitarren jag syfftar på PLease ge mig feedback och / eller tips på hur jag ska få till det!!
En liten poll här då!!
Vilken föredras??

Här är det en POD X3 som används!![mp3=200,20,0,center]http://web.telia.com/~u10902008/DistNojja.mp3[/mp3]

Här har jag bytt Gura och Distljud(mindre dist och en Fixerad Wha)
Här är det en POD X3 som används!![mp3=200,20,0,center]http://web.telia.com/~u10902008/DistNojja2.mp3[/mp3]

Ps. Och inga snälla 'kompis' svar tack..Tycker ni det låter illa så låt mig få veta!! :lol:
« Senast ändrad: 13.01.2010, 14:26:46 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter lite lustigt när glitcharna hörs lika mycket som disten - rätt så orealistiskt alltså. Det var inget kompis-svar va :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jopp - man hör verkligen fingrarnas switch-gnizz-swads över greppbrädan  :D
å det låter ju som eko säger rätt lustigt när ljudet skall simulera en 200 watts marschall-topp, typ :lol:
annars tycker jag det låter hyfsat ändå..lite zz-topigt.. :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag fattar ingenting?? Visst kan jag också höra lite av (för att citera Kon-Trollet) "fingrarnas switch-gnizz-swads över greppbrädan", men som distljud betraktat så tycker jag att det låter hur skönt som helst jag..

Jag röstar på grymt snyggt distljud.. Dessutom verkar det kunna bli en riktigt läcker låt av det där... Vill höra mer!!
« Senast ändrad: 12.01.2010, 15:47:10 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Distnojja :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Prøv med glidemiddel på fingrene  ;)
Men då kommer ju intervallerna bli dubbelt så stora,om jag nu lyckas hålla mig kvar på Brädan :huh: :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Är det så enkelt att det bara är nojja och hjärnspöken ??
Fn.. Har haft problem(verkliga eller Spöken) ända sen jag Började med Aktiva Monitorer.
Tycker det låter Ok i Lurarna,men så fort dom kommer fram ur monitorerna blir det bara platt och digitalfnissligt.. :wacko:
Får väl strunta i monitorerna och gå tillbaka till HiFi:n... :blink:
Ps. det där med fingergnissel var något jag inte tänkt på förut,får börja öva på att spela 'renare'
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha...jag såg att du skrev i min tråd också. Jo vi lider ju av samma problem.
Jag tycker att detta låter bra bortsett från det som redan nämnt då, vilket egentligen inte har med själva ljudet att göra.

Dock vill jag som Hogge påpeka att detta låter riktigt lovande. Låt det inte stanna här utan gör en hel låt av det!
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ingen genre jag kan på nåt sätt. Tycker det låter bra. Gillar att den höga gitarren har ett annat ljud än kompguran (för så är det väl?).
Rivigt och tufft också men ack så kort!  :(
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ingen genre jag kan på nåt sätt. Tycker det låter bra. Gillar att den höga gitarren har ett annat ljud än kompguran (för så är det väl?).
Rivigt och tufft också men ack så kort!  :(

En Teaser!! :lol:
När jag kommit över Distnojjan,så ska det väl bli något.
Och joo det är andra inställningar på 'GnällGuran' :huh: :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan vara att det är för mycket gain helt enkelt. Det gör ju också att det glitchar en del. Det är ju lockande att spela med mycket gain, det liksom spelar ju sig själv nästan, men på inspelning tycker jag det blir fetare, och i synnerhet på kompgitarrer att ha lägre gainvärden.

Kan också vara att ljudet är helt perfekt, fast fel för låten. Detta låter i mina öron lite 70-tal och då lät det inte så här processat.


freddy

  • Gäst
Gillar ljudet, men som W säger så tror jag också att det kan bli för mycket dist, speciellt om det är en vägg med kompgitarrer på 4-5 st.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Herregud nå har jeg også fått distnoja. Jeg måtte jo inn å sjekke om jeg var i stand til å oppnå fin lyd i amplitube så jeg spilte inne et spor og begynte å skru. Heheh. Og her kan man sitte å skru så lenge som helst. Og nå har jeg t.o.m. rtfm. Akkurat lært at man faktisk har dobbelt sett av alt og kan få en rigg i hvert øre. Ser man det. Det virker som om det blir finest metal-lyd hvis man setter alle knottene i forsterkermodellene på full spiker (11). Akkurat som med hardware.  :)

Neida, jeg har virkelig ikke peiling på hvordan jeg skal få stilt inn Den Lyden. Man blir sittende å skru til tenna begynner å skrangle  :)
Tror det finnes en egen amplitube for metal som kanskje har litt mer utvalg i hi-gain greier.

Robert (nå også med distnoja)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det där med 'mindre Dist' är nog sant,i alla fall i detta exempel där jag spelar så pass odämpat.
Och det där med finger-gnissel,så skulle nog denna låt låta likadant live,det hänger nog mest på hur akord-intervallen ligger i denna.
Och så förstärks det ju upp av disten,finger gnissel är RockenRoll :rolleyes:
Hur som hellst Nu finns det en till tagning,skulle ni kunna vara hemskt snälla och berätta vilken ni föredrar. :wub:
2:an är inspelad på 2 min. och med en annan gura som jag inte ens hann stämma till låten,men jag tyckte det funkade hyffsat ändå :huh: 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det skulle kunna funka på nåt vis, med rätt sångmelodi och så... Gillade ju 2:an bäst vad gäller ljudet (men vet inte varför det är så)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Njaee.. Mina 12 poäng går till bidrag nr 1... Det var visserligen skönt ljud på 2:an också, men lite tyngre och maffigare på 1:an..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
1-1 Tack pojkar för att ni gör det lätt för mig :angry: :lol:
Vill bara UNDERSTRYKA att detta är en Soundcheck och inte en låt(Vilket det visserligen kommer att bli(Kanske :wacko:))
Detta är bara ett "Intro-Riff".

Det där med 'mindre Dist' är nog sant,i alla fall i detta exempel där jag spelar så pass odämpat.
Och det där med finger-gnissel,så skulle nog denna låt låta likadant live,det hänger nog mest på hur akord-intervallen ligger i denna.
Och så förstärks det ju upp av disten,finger gnissel är RockenRoll :rolleyes:
Hur som hellst Nu finns det en till tagning,skulle ni kunna vara hemskt snälla och berätta vilken ni föredrar. :wub:
2:an är inspelad på 2 min. och med en annan gura som jag inte ens hann stämma till låten,men jag tyckte det funkade hyffsat ändå :huh: 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillade nog också ettan mer. Probelemet med poddarna är att distljudet låter så rent. Jag har aldrig riktigt gillat den där lite digitala känslan. Mjukvarupluggar då? Kanske trascha det lite med Ozon eller nåt? Kan förstå din noja. Har en hel tråd om det Här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7795.0  :)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Det där med 'mindre Dist' är nog sant,i alla fall i detta exempel där jag spelar så pass odämpat.
Och det där med finger-gnissel,så skulle nog denna låt låta likadant live,det hänger nog mest på hur akord-intervallen ligger i denna.
Och så förstärks det ju upp av disten,finger gnissel är RockenRoll :rolleyes:
Hur som hellst Nu finns det en till tagning,skulle ni kunna vara hemskt snälla och berätta vilken ni föredrar. :wub:
2:an är inspelad på 2 min. och med en annan gura som jag inte ens hann stämma till låten,men jag tyckte det funkade hyffsat ändå :huh: 

Jag hugger mer på 2:an gillar inte riktigt när det blir tokmetal som 1:an, fast den har mera klös.
Men vart tänker du gå med det hela?
80-tal, Nu-Metal, 90, eller 70?

Blir väldigt okrunschig dist, lite symaskin oavsett tycker jag


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte


Blir väldigt okrunschig dist, lite symaskin oavsett tycker jag


Det är precis det jag Nojjar ihop på!! :angry:
Ibland blir det skitbra,särskilt när det är mer dämpade/Palmmute:at,men som här när man ska spela mera 'öppet' blir det för
mycket fnissel... :(
Vart jag tänkt mig?? Idealen ligger ju helt klart på 70:talet,men jag skulle villja modernisera det lite,om du fattar ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Blir väldigt okrunschig dist, lite symaskin oavsett tycker jag

Har X3'en modell av "Vintage Husqvarna, 70's"? Originalen kom med volumpedal og full pakke. Mums  :)

robert


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hmm, ja här var det gliss... Prova följande, 1. Dra ner gainet ordentligt 2. Minska kompressionen på gitarren 3. Lyft fingrarna från strängarn vid förflyttningen samtidigt som du dämpar med "mute" handen d v s höger. Grundorsaken ligger ju i speltekniken men kan kanske avhjälpas en del med 1 och 2 ovan. Sedan är det gitarrljuden som om det var råare hade funkat med en del gliss men det är såpass städat. Jag skall inte lägga mig i vilket ljud du vill ha på gitarren :wub: Prova därför att förändra speltekniken. Lycka till Uriah.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hmm, ja här var det gliss... Prova följande, 1. Dra ner gainet ordentligt 2. Minska kompressionen på gitarren 3. Lyft fingrarna från strängarn vid förflyttningen samtidigt som du dämpar med "mute" handen d v s höger. Grundorsaken ligger ju i speltekniken men kan kanske avhjälpas en del med 1 och 2 ovan. Sedan är det gitarrljuden som om det var råare hade funkat med en del gliss men det är såpass städat. Jag skall inte lägga mig i vilket ljud du vill ha på gitarren :wub: Prova därför att förändra speltekniken. Lycka till Uriah.
Jag är med!! ;)
Grejen är att jag inte vill ha detta parti 'Mutat' och som sagt Akordintervallet gör det svårt att få en smidig förflyttning med
lyfta fingrar,hmm får prova med mindre dist kanske... :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
kör 1.ats dist ljud göt en låt
ööööööös på
att leva är att dö


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hmm, ja här var det gliss... Prova följande, 1. Dra ner gainet ordentligt 2. Minska kompressionen på gitarren 3. Lyft fingrarna från strängarn vid förflyttningen samtidigt som du dämpar med "mute" handen d v s höger. Grundorsaken ligger ju i speltekniken men kan kanske avhjälpas en del med 1 och 2 ovan. Sedan är det gitarrljuden som om det var råare hade funkat med en del gliss men det är såpass städat. Jag skall inte lägga mig i vilket ljud du vill ha på gitarren :wub: Prova därför att förändra speltekniken. Lycka till Uriah.
Jag är med!! ;)
Grejen är att jag inte vill ha detta parti 'Mutat' och som sagt Akordintervallet gör det svårt att få en smidig förflyttning med
lyfta fingrar,hmm får prova med mindre dist kanske... :huh:
Njae, det är inte mutat ljud på gitarren jag menar utan dämpning av strängarna med högerhanden samtidigt som man lyfter vänsterhanden från strängarna (istället för att slajda) mellan C och B dvs där glisset ligger. Jag hör inget gliss i första E-F# men det kommer i sliden ner mella C o B. Där kan tekniken användas. Jag provade lite själv och tycker det funkar...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mina 12 poäng går till bidrag nr 1... Det var visserligen skönt ljud på 2:an också, men lite tyngre och maffigare på 1:an..

Jag gillar också ettan helt och fullt ut, utan att noja över något. De ljud fingrarna gör är super i sammanhanget.

Gör färdigt en låt och kom sen tillbaka efter en veckas uppehåll till det där finliret - gällande ett av alla ljud. Då, efter en veckas uppehåll, kan det låta hur ok som helst i dina öron också.
Tänk dig en klar låt och inte få lyssna på den på en vecka...
Snacka om abstinens!  B)

Då kanske den här detaljen får andra proportioner. Introt låter maffigt!
« Senast ändrad: 14.01.2010, 08:31:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
"Och det där med finger-gnissel,så skulle nog denna låt låta likadant live,det hänger nog mest på hur akord-intervallen ligger i denna."

nope - fingrar hörs bara vid låg volym, när du drar på på scenen hörs inte glitcharna.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ha-Ha!! :lol: Fn va fokuset blev förflyttat från dist till 'Finger-gnissel'
Som sagt,inget som jag personligen ens tänkt på,ska försöka jobba lite på det då.
Fast har man lirat gitarr i +30år är det svårt att ändra teknik(Gammla hundar och allt vad det heter :lol:)
Men visst!! Nu gav ni mig en ny nojja man bockar och tackar.. Grrrr :angry:  :wub:
Och tack Maxb för att du accepterar mig som jag är. :rolleyes:
 
« Senast ändrad: 14.01.2010, 11:53:55 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ha-Ha!! :lol: Fn va fokuset blev förflyttat från dist till 'Finger-gnissel'
Som sagt,inget som jag personligen ens tänkt på,ska försöka jobba lite på det då.
Fast har man lirat gitarr i +30år är det svårt att ändra teknik(Gammla hundar och allt vad det heter :lol:)
Men visst!! Nu gav ni mig en ny nojja man bockar och tackar.. Grrrr :angry:  :wub:
Och tack Maxb för att du accepterar mig som jag är. :rolleyes:
 

Ber om ursäkt för den vinkeln Uriah - undrar om någon brytt sig om inte jag slagit ner på det <_<
Åter till distljudet jag tycker ettan är bra men lite tunn , tvåan är bättre men lite för vanlig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ha-Ha!! :lol: Fn va fokuset blev förflyttat från dist till 'Finger-gnissel'
Som sagt,inget som jag personligen ens tänkt på,ska försöka jobba lite på det då.
Fast har man lirat gitarr i +30år är det svårt att ändra teknik(Gammla hundar och allt vad det heter :lol:)
Men visst!! Nu gav ni mig en ny nojja man bockar och tackar.. Grrrr :angry:  :wub:
Och tack Maxb för att du accepterar mig som jag är. :rolleyes:
 

Ber om ursäkt för den vinkeln Uriah - undrar om någon brytt sig om inte jag slagit ner på det <_<
Åter till distljudet jag tycker ettan är bra men lite tunn , tvåan är bättre men lite för vanlig.
Du din Djefla ärkeknöl!! :angry: :D
Närå,det är lugnt!! Man kan inte springa ifrån sanningen.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Men visst!! Nu gav ni mig en ny nojja man bockar och tackar.. Grrrr :angry:  :wub:
 

Haha.. :lol: det var så lite så... :D.....sorry, man  ;)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Förlåt kompis om jag har ställt till det... Glisset är inte så farligt, speciellt inte i tvåan som jag också gillar ljudmässigt bäst. Coolt riff oxå! Ser fram emot fortsättningen B)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ah f-n här väntade man en hel låt och så tog det slut efter introt!
Nu är ju jag ingen expert på detta fält men
Den första versionen är mer mean och så gillar jag det där dragakordet som ska leda in i låten
Den andra är lite "softare" ....
jag sa ju att detta inte var mitt fält
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten