Kontrollrummet

Gurano - A piece of Asia

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Detta stycke kom till mig häromdagen. Kan utkastet vara nåt att utveckla/förlänga? Ett försök till kontemplationsmusik - funkar det?

Ha det
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Asian_bits.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har en massa strängar på din lyra Gurano - kul.
Stycket då - inne på Dividends tassemarker :D skickligt utfört och visst lyser det asiatiska fram tydligt. Men jag har tjatat på Div att han ska utrota kinesen i sig, så i samma anda får jag väl förhålla mig gentemot det här. Jag har nog inte varit kines i något tidigare liv tror jag. Men som sagt bra ljud och väl kontemplatoriskt för dom som förmår uppskatta formen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Gurano!
Från Heavyrockensvensktop till alldeles härliga österländska toner, snyggt! Bara du nu inte fastnar i Chinaträsket med att konstatera att "det va det". Här ska du definitivt jobba vidare, visa Dividens att det finns fler som ligger inne med easternmusic, kul att det blir lite tävling här för Divi han e hård han. ;)

Näemen jag gillar temat och utan att ha varken utbildning eller avbildning i klassisk musik så lägger dessa orientaliska toner mycket nära hjärtat, vet inte egentligen varför but who cares.
Bara att ro vidare i den österländska natten, kolla att du inte kör på katten (alltså det var ju Emulatorns replik sorry)  :P
Snygga sound och ... och  ......och    om det skulle ....av nån anledning .... behövas nåra ... fast bara riktigt små... trummor så... :D :P you know!

Bra låtbörjan, låt den leva visare! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


clavinova

  • Gäst
Snyggt som attan. Fina österländska klanger, full njutbart. MEN alldeles för snabbt i mitt tycke. Ta ner tempot en 20 bpm och prova igen, tror att det skulle bli lite mer harmoniskt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har en massa strängar på din lyra Gurano - kul.
Stycket då - inne på Dividends tassemarker :D skickligt utfört och visst lyser det asiatiska fram tydligt. Men jag har tjatat på Div att han ska utrota kinesen i sig, så i samma anda får jag väl förhålla mig gentemot det här. Jag har nog inte varit kines i något tidigare liv tror jag. Men som sagt bra ljud och väl kontemplatoriskt för dom som förmår uppskatta formen.
Jo en å annan sträng på lyran finns  ;)! men nja divids tassemarker upplever jag det inte som - vi bygger låtar på olika vis ( men det skulle vara intressant att höra hur han uppfattar det hela) - hoppas att du hittar kinesen i dig ;). Kul att du uppskattar ändå!

Tjou Gurano!
Från Heavyrockensvensktop till alldeles härliga österländska toner, snyggt! Bara du nu inte fastnar i Chinaträsket med att konstatera att "det va det". Här ska du definitivt jobba vidare, visa Dividens att det finns fler som ligger inne med easternmusic, kul att det blir lite tävling här för Divi han e hård han. ;)

Näemen jag gillar temat och utan att ha varken utbildning eller avbildning i klassisk musik så lägger dessa orientaliska toner mycket nära hjärtat, vet inte egentligen varför but who cares.
Bara att ro vidare i den österländska natten, kolla att du inte kör på katten (alltså det var ju Emulatorns replik sorry)  :P
Snygga sound och ... och  ......och    om det skulle ....av nån anledning .... behövas nåra ... fast bara riktigt små... trummor så... :D :P you know!
Bra låtbörjan, låt den leva visare! :)
h.  johan
Man behöver ingen utbildning för att uppskatta detta (tror jag) - men himla kul att dessa toner hittar fram :)
Emu´s katt behövs nog inte denna gång - så den klarar sig ett tag till! Du vet att jag hör av mig om trummor behövs! :)

Snyggt som attan. Fina österländska klanger, full njutbart. MEN alldeles för snabbt i mitt tycke. Ta ner tempot en 20 bpm och prova igen, tror att det skulle bli lite mer harmoniskt.
Kul att du gillar - ska testa ett långsammare tempo, även om jag redan provat detta - du kan ha rätt men jag lovar inget  B)

Tack alla för lyssning - det uppskattas mycket!
Gurano
« Senast ändrad: 10.01.2010, 02:33:24 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


EasyPeasy

  • Gäst
Låter gott! Jag är lite av en mainstream-lyssnare så för mig är detta lite svårlyssnat då det inte är någon vanlig 4beats -melodi.. Minimalt med instrument, men ändå fullt av ljud. Man borde kanske hålla det så?
Bra mixat och sköna ljud, fortsätt jobba!  :)

//Easy


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Passar riktigt bra som installationsmusik..annars..k anske lite för många strängar på din lyra?  :D  kunde kanske vara lite sparsammare spelat..men sitter ihop bra, och bra ljud gör att denna funkar!  :) /C


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det retar mig att ha en tråd så här bland de andra som jag inte kommenterat på.
Vet dock inte riktigt vad jag skall skriva då detta inte alls är min melodi.

Jag kan uppleva det som att det i vissa partier spelas lite "för mycket" eller hur jag skall säga.
Känner inte heller att jag riktigt hittar något tydligt tema som jag kan följa i låten, men det kanske är för att detta inte är min typ av musik.

Ljuden är snygga dock och du har fått till en behaglig ljudbild, utan att jag kan hitta några nivåer som stör.
Hmmm.... Jag har tyvärr svårt att vara mer konstruktiv än detta tror jag.  Hoppas att det gav något litet iaf.

Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter gott! Jag är lite av en mainstream-lyssnare så för mig är detta lite svårlyssnat då det inte är någon vanlig 4beats -melodi.. Minimalt med instrument, men ändå fullt av ljud. Man borde kanske hålla det så?
Bra mixat och sköna ljud, fortsätt jobba!  :)
//Easy
Du har nog rätt i att jag borde hålla det åt det minimala hållet, med sparsamt av instrument! Men jag kommer sannolikt göra stycket längre med något nytt parti

Passar riktigt bra som installationsmusik..annars..k anske lite för många strängar på din lyra?  :D  kunde kanske vara lite sparsammare spelat..men sitter ihop bra, och bra ljud gör att denna funkar!  :) /C
Hehe nä lyran är ännu inte fullsatt - kul att du gillar

Det retar mig att ha en tråd så här bland de andra som jag inte kommenterat på.
Vet dock inte riktigt vad jag skall skriva då detta inte alls är min melodi.
Jag kan uppleva det som att det i vissa partier spelas lite "för mycket" eller hur jag skall säga.
Känner inte heller att jag riktigt hittar något tydligt tema som jag kan följa i låten, men det kanske är för att detta inte är min typ av musik.
Ljuden är snygga dock och du har fått till en behaglig ljudbild, utan att jag kan hitta några nivåer som stör.
Hmmm.... Jag har tyvärr svårt att vara mer konstruktiv än detta tror jag.  Hoppas att det gav något litet iaf.
Du ska ha en eloge i att du tar dig tid att lyssna och kommentera trots att det inte är din kopp te :)
Jag förstår vad du menar med att det spelas "för mycket" men jag tycker nog att det är lagom mycket enligt min smak ;)
Jag tror att om man lyssnar några gånger så blir temat tydligare - så är det ofta med denna typen av musik - så ge det några chanser till! (sedan kan du inte släppa temat  :D).

Tack alla för lyss å komment!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att du provar på olika saker i musikens värld.
Helt ok stycke. Tycker dock att det skulle vara lugnare "melodi" (färre toner) för att få mig att gilla och associera till länder i öster. Sköna ljud du har hittat också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack MaxB!
Kul att du uppskattar. Nu är ni några stycken som säger att jag kanske borde gallra i tonerna - så jag får väl se över det hela och ta mig en funderare. Men Orsa kompani lovar inget besämt ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja visst!! visst käns det som man flyger drake intill muren ;)
Älskar österlänska klanger om det inte blir överdoserat och det blir det inte här!!
Kan hålla med om att tempot skulle kunna lugna ner sig lite och att vissa partier kunde rensas ut lite,men i det stora hela
Kanon.. ;)
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
passar fint som bakgrundsmusik -inga överaskningar :)


Dock för många toner för att passa bra som sådan, i mitt tycke då. kvantisera på fjärdedelar och ställ in monofoni ? :lol:


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jamen dehär låter bra. Min sambo var i Kina för ett par år sen och hade med sig hem en CD därifrån och jag tycker det låter just såhär. Detta är (i mitt tycke) varken för snabbt eller för mycket. Som du sa så "öppnar" det sig efter några lyssningar. Denna gillar jag alltså, den hamnar på min spellista på direkten :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja visst!! visst käns det som man flyger drake intill muren ;)
Älskar österlänska klanger om det inte blir överdoserat och det blir det inte här!!
Kan hålla med om att tempot skulle kunna lugna ner sig lite och att vissa partier kunde rensas ut lite,men i det stora hela
Kanon.. ;)
Kul att du gillar - ska kolla över tempot

passar fint som bakgrundsmusik -inga överaskningar :)
Dock för många toner för att passa bra som sådan, i mitt tycke då. kvantisera på fjärdedelar och ställ in monofoni ? :lol:
Du e kräsen du - polyfoni de e de som gäller ;)

Jamen dehär låter bra. Min sambo var i Kina för ett par år sen och hade med sig hem en CD därifrån och jag tycker det låter just såhär. Detta är (i mitt tycke) varken för snabbt eller för mycket. Som du sa så "öppnar" det sig efter några lyssningar. Denna gillar jag alltså, den hamnar på min spellista på direkten :lol:
Space
Man tackar - du har lyssnat mer än en gång  :wub: guldstjärna i kanten ;)
Kul att du gillar

Ha det gott alla
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Som vanligt blir man totalt överraskad då man kollar Din senaste tråd.. Kul och kreativt..
Det här är ju inget jag lyssnar på i lurarna hemma, men det låter betydligt bättre än det mesta jag hört på de olika china/thai-restauranger jag besökt genom åren..
Rätt snyggt på nå't vis...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjaa - kul att överraska!  :D

Kul att du diggar på nå´t vis! Du ska se att det bor en liten kines i dig oxå.

Ha de
G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Håller med Hogge, du överraskar med din enastående bredd. Vackert, begåvat och snygg mix.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Du vet redan vad jag tycker..men skriver det här oxå: jättefin orientalisk ljudbild..vackra harmonier som för en låååångt bort..ca 15 timmar med flyg i mitt fall..Baliiii :D

Den enda invändningen jag har, är att tempot känns lite hastigt..undrar om det inte skulle låta ännu bättre och finstämt om du drog ned på det..?

Bara en tanke, men det håller fint som det är :rolleyes:

Bra som vanligt, ingen är förvånad..antar jag ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med Hogge, du överraskar med din enastående bredd. Vackert, begåvat och snygg mix.
Tack - Jag bugar och bockar djupt! Kul att du uppskattar

Du vet redan vad jag tycker..men skriver det här oxå: jättefin orientalisk ljudbild..vackra harmonier som för en låååångt bort..ca 15 timmar med flyg i mitt fall..Baliiii :D
Den enda invändningen jag har, är att tempot känns lite hastigt..undrar om det inte skulle låta ännu bättre och finstämt om du drog ned på det..?
Bara en tanke, men det håller fint som det är :rolleyes:
Bra som vanligt, ingen är förvånad..antar jag ;)
/Marre
Jag bugar även här - tackar. Ska testa att sänka tempot, även om det tar mig emot. Tror att det blir för sömnigt/segt, men vi får se :). Jag får väl lägga upp 2 varianter så får ni rösta  :P

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul!

Jag hade kanske adderat en erhu eller nåt annat etniskt instrument, istället för harpan. För att få den rätta känslan!

Väldigt bra.. Känner plötsligt för att spela Yi ar kung fu, på min c64-emulator. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Divid!
Kul att du uppskattar
Kan aldrig vara fel att spela gammal god kung fu

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!