Forum > Demolåtar

TEMU: Canvas (Somebody Come) NY VERSION 071026 !

<< < (8/17) > >>

Emulator:
SYNTH: tackar för lyssning och en tumme då :)

LHEAD: hum. det grötar ihop sig? får väl kapa och skära önnu mer med EG kanske, och panna ut saker mot varandra? kul att du gillar annars .)

Wernborg:
Hmmm. Undrar hur jag lyssnat på denna tidigare. Nu lyssnar jag med "riktiga" lurar i alla fall. Jäddra goe basgitarr. Fräckt sound på sången.

Refrängen är riktigt bra. Gillar att jag hör ackord som inte spelas. Det ligger nåt skifte inbyggt i melodin, men ni har inte med det i arret och det gör refrängen ännu bättre.

Lyft fram flagolettgitarren vid 2,40 tycker jag. Lite mer topp  ;) på den och delay.

Skulle vilja ha den "inbyggda" basgången i slutvändorna på refrängen. Tror att känslan av att hitta hem kanske infinner sig då?

Bra som f-n!

DåligtGehör:
På det hele låter det som en riktigt bra kryddning mha version 2. Mycket njutbar och speciell!
Avslutningen - de sista 30 sek - är väldigt snyggt gjord. Ni tar ner låten helt rätt.

Detaljer/idéer:

Ostinato-gitarren som kommer ca: 1:46 tycker jag skulle vara något i stil med hälften så lång. På så sätt skulle det bli en liten dynamisk andhämtning innan refrängen återkom och jag tror den skulle kännas starkare. Helst skulle gitarren tonas lite men med hjälp av riktikt spel ej bara volymsänkning. (Men möjligen skulle inte det "lugnet" som inträder efter refrängen ca:2:30 inte kännas lika underbart välkommet. Men vet inte alltid vad som händer när man ändrar.)

Skulle vilja höra de tilllagda gitarrerna mer pannande.

Låten är en ständig stadig marsch. Detta är låtens karaktär och inget som jag tycker skall förändras. Mest drivs den av trummor och bas. Dock tycker jag det finns ett parti ca: 4:25 - 4:35 där det händer mycket saker, inte minst gitarrer som är drivande. Man skulle kunna pröva att hålla upp alternativt minska trummor/bas där. Ni skulle kanske kunna vinna lite mer variation utan att tappa kraften - kanske som sagt.

Fidden:
När jag nu äntligen var på humör att kommentera, sitter jag hos mina föräldrar som har uuuusla högtalare, så jag får kommentera låtuppbyggnaden mest :)

Gillar verkligen verspartierna, och viskningarna där. Riktigt mäktigt ljudlandskap. Går kanske lite långsamt, jag hade inte haft något emot 5bpm snabbare.

Sen när refrängen kommer tycker jag det går lite för mycket pang på... hade varit schysst om du istället provade sjunga riktigt svagt där, liksom mycket mindre självsäkert och mer sårbart. Kanske även pausa trumkomp och eller något, för att ytterligare bryta av mot resten. Det känns nämligen som att det rullar på och kan nog bli lite långtråkigt när man hört den ett par gånger.

Fast nu vet jag var jag fick den idén ifrån... tredje spåret på U2 Pop... haha, så gör inte som jag skrev för då kommer det låta som den :)

Kort sagt: jag gillar hur det låter, gillar stämningen, men tror det måste till något mer för att den ska hålla sina 5:30 ut.

Emulator:
ähupp, här åker man iväg en sväng och hittar några fräscha kommentarer! kul!

Wern: tackar för dina ord :) bra ide med falgolettgitarr med mer topp :rolleyes: och delay! Kanske kan dra en vända extra ref med spökackorden ditlagda som sagt, ingen dum ide det heller :)

DG: tar till oss de positiva orden och dina ideer under ävervägande, kanske skulle ostinatogitarren kunna gå ner i volym efter halv, och samtidigt ökar man effektsend mot delay och reverb...lägre, längre bort, men större typ? Som skrivet till wernborg skall gitarrerna göras lite vassare, och de kan ju vridas ut från mitten lite enligt din rekommendation.

Skall kolla lite på 4:25 oxo som du skriver....

Fidden:  Glad att se tid i sågartagen igen :)   måste skaffa POP, du refererar till den igen här :D  Funderar på något trumtyst parti....

Tack samtliga för lyssning och synpunkter!  Uppskattar verkligen detta, och det är ju därför man postar, för att få feed på vad som är bra/dåligt .)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion