Forum > Demolåtar

TEMU: Canvas (Somebody Come) NY VERSION 071026 !

<< < (4/17) > >>

Wernborg:
Har lyssnat på båda versionerna. Svårt. Tycker "originalet" är suggestiv och skönt malande och precis som DG skriver växer den. Version 2 är inte ens samma låt. Finns en del element som jag gillar där ändå. En gitarrslinga i början som tilltalar mej t.ex, men som helhet blir det mest en ljudvägg.

På med valda delar av gitarrer på version 1, för jag tycker originalarret håller.

Yllet:
Efter en genmomlyssning av båda versionerna tycker jag såhär:

Behåll orginalet, det sparsmakade funkar bra, men låna in en och annan gitarrslinga för att få in lite mer dynamik emellanåt

Själva ljudbilden är alldeles för väsig/essig. Testa att jobba lite mer med eq/de-esser från ca 4,5khz och uppåt. Som det är nu susar det i mina öron efter två genomlyssningar med lurar.

Överlag tummen upp och roligt med en final där emulator himself sjunger :)

equality:
Joru, den här genren behärskar du helt. Skoningslösa, slamriga rytmmattor och ödesmättat piano ger rätt sköna kårar och trovärdighet. Finns en stämningsökande effekt, som innan ett riktigt åskväder när fåglarna tystnar och före det börjar blåsa, i monotonin i version ett som aningen går förlorad i ver två men jag är tveksam. Samtidigt  gillar jag gitarrpåläggen. Pianoprylarna tydligare i version ett och det gör att jag håller på denna. Texten harmonierar fint med musiken. Sången borde upp i ver två. Gillar kompositionen och om du orkar skulle du kanske kunna utveckla detta i mer symfonisk riktning med olika satser och tempo-, tonarts-
och temaväxlingar, progressive rock. Sången klarar du galant.

DåligtGehör:
Där den första är en tung och obeveklig men ändå en slags elegant vandring så är version 2 mer som en stenkross (fast bitvis en rätt skön sådan). Dock känns det inte som låten har vunnit lika mycket på det som tillförts i förhållande till vad som har gått förlorat i den mer massiva, händelserika och tjocka ljudbilden. Men precis som redan sagts så finns det moment i version 2 som känns starka och värda att ta vara på.

Det största problemet tycker jag är att det är för mycket på redan från början, för att sedan fortsätta så i större delen av låten. Det medför att dynamiken i princip har gått förlorad. Man blir även lite lyssningstrött av kombinationen trasigt ljud och mängden ljud & händelser.

Precis som Wernborg och Yllet är inne på så håller jag också på version 1 med en eller annan sak från version 2. Jag tycker dock egentligen inte att det behöver tillföras så mycket mer, utan att man mer bör vara väldigt selektiv. Annars...

Tanke 1: Ungefär som version 2 låter vid ca: 0:40 - 1:50 (för att ta ett snitt någonstans) skulle låten kunna trissas upp till att låta den sista minuten eller något sådant.

Tanke 2: Om det är ett album så gör en Canvas (slight return) eller Canvas II. Låt version 2 utgöra basen för den. Jag tycker det kan vara helcoolt att i princip samma grund kommer tillbaka fast i en mer otyglad (kortare) version. Dock inte exakt samma text eller hmm...?

---

Kanske skulle det som Yllet tar upp att lite grann stävja det vassa i låten vara bra.

Emulator:
oj så många bra synpunkter!

Vi ska överlägga lite, men det lutar nog åt att orginalversionen byggs på med valda element från tvåan. Har lite tankar opm att bygga upp låten, plocka in mer och mer gitarr etc, så att det blir lite halvkaotiskt, för att sluta med en refrång i avskalat format. typ.

Yllet: Deesser skall provas!!! Kul att du gillar låten och sången :)

EQ: Bock och tack, blir rätt stolt när jag läser det du skriver...tack mannen!

DG: Tack för lyssningen och en skitcool ide!! En canvas II....kanske med samma tema, kraftigt effektat, men gitarrer och elbas som dominerande element. orginalarret slaskar lite bakom, samma melodi. max två minuter lång, dyker upp efter ett par låtar igen för att smacka till.  Intressant ide!

runt =.40 - 1:50 tycker jag oxo en bra dynamik infinner sig.

tack allihop för bra inputs....vi går till ritbordet och försöker hitta på nåt igen.

tack!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion