Forum > Färdiga produktioner
HELLVALLA BURN II
Valle:
Klicka på bilden för högupplöst omslagsbild [CD]
(Logo och omslag: Vallhagen; Bild [NASA]: nebula NGC 604)
Tyngre Hårdare Mustigare — HELLVALLA BURN II
Presenterar med stolthet uppföljaren till vårt Internet-collab-projekt från i våras, Hellvalla Burn-projekt (I), där i princip alla är namnkunniga forumister. Ett stort tack till alla för allt beröm, all kritik (ris och ros) och alla synpunkter som vi fick, vilket vi givetvis beganade oss av i arbetet med uppföljaren.
Hellvalla Burn-teamet hälsar nye medlemmen Thomas Löfholm mucho välkommen! Thomas är en one hell of a trummis och har bankat skiten ur sitt TD6-set (Roland) på de nya låtarna.
II:an har även förärats med "guest appearance" genom dels KR:s riktigt stora stjärna, Åsa Wetter, dels genom en rejäl hammondlirare, Gizmozis (som jag i skrivande stund inte riktigt vet om han är KR-medlem, men han är rätt så flitig på StudioForum). Båda medverkar på låten "Rock Me Crazy" där Åsa och jag sjunger duett och där Gizmozis eldar på med distad hammond.
TEAMET
Burnie: bas, sång, körer
Hellpig: lead-/solo-gitarr
Thomas: trummor
Valle: gitarr, sång, körer
Vallhagen: gitarr, sång
Gästmedverkande på "Rock Me Crazy":
Åsa Wetter: lead- och körsång
Gizmozis: keyboard/hammond
LÅTARNA
1. LUCY (Leadsång: Burnie/Vallhagen)
2. HEAVY NOVA (Leadsång: Valle)
3. WHAT'S IT TO YOU? (Leadsång: Burnie)
4. ROCK ME CRAZY — feat. Åsa Wetter & Gizmozis (Leadsång: Åsa Wetter/Valle)
Projektets hemsida: Här
Officiell hemsida: www.hellvallaburn.com
PRODUKTIONSTEKNINSK INFORMATION FÖR NÖRDEN (och andra nyfikna)
Under inspelningsfaserna användes följande inspelningsprogram: Cubase (Hellpig), Pro Tools (Burnie), Reaper (Valle) respektive Sonar (Vallhagen och Thomas). Varje enskild inspelning gjordes med få undantag helt torrt och oprocessat — även gitarrerna. Därefter sammanställdes, mixades och färdigställdes produktionen i Reaper.
Trummmorna (inspelade med Rolands TD-6) är helt och hållet bearbetade och mixade i Addictive Drums. Förutom att jag ville göra det enkelt för mig så såg jag det också som en liten utmaning att mixa trummorna strikt inom AD:s ramar. Alltså inga multi-outs från AD, bara en simpel stereokanal, och inga som helst externa effekter utöver AD:s interna. "Min" AD-konfiguration/preset är skapad helt från scratch och grundar sig på AD:s Tama Starclassic-set.
Om vi bortser från mina fullversioner av Reaper respektive AD, så har jag i såväl mixnings- som i den färdigställande fasen använt mig uteslutande av gratis-verktyg/pluggar, nämnligen:
ReaPlugs: (Reapers interna EQ, kompressorer etc; finns även som fristående gratis-pluggar)
SimulAnalog Guitar Suite: Marshall JCM900 Dual Reverb
Digitalfishphones: BLOCKFISH (dock endast dess "saturation")
Kjaerhus Audio Classic: Chorus, Phaser och Auto-Filter.
George Yohng: W1 Limiter
SuperWave: P8 (På introt i låten "Lucy")
Tokai:
Lyssnar på den sista låten. (Pallar bara med en låt åt gången)
Åsa sjunger hårdrock som om hon inte gjort något annat i sitt liv! Imponerande!
Bra låt, refrängen sitter där den ska.
Slutet med stämmorna är kalas!
Lite småmissar ibland på trummorna gör inte så mycket. Bra arr på låten, bra disponering av olika partier, men eftersom jag inte är så hemma i hårdrockgenren vet jag inte om det är ok att tycka att det kanske är lite ihoptryckt på nåt sätt (men mot slutet av låten öppnar det sig med körstämmorna) och basen känns lite odistinkt - men vad vet jag?
bjurte:
Bra låtar,små finurligheter i spelet hela tiden och sången låter skitbra på alla låtar.
Snyggt spelat ibland hör jag lite 80-tals Def lepard i soundet och någon låt(tror det var den första lät nästan gammla som Styx när dom rockade) ;)
Tycker soundet var bra,men efter ett tag blir man liksom lite övermätt av AD / Digitalgitarrer.
Basen lirar och låter riktigt fräckt men kunde kanske vara lite fläskigare och agresivare,men va fn.. Detta är Bra.
Och Åsa som Rocker?? Tjaa varför inte :lol:
Valle:
--- Citat från: Tokai skrivet 08.01.2010, 19:47:48 ---men eftersom jag inte är så hemma i hårdrockgenren vet jag inte om det är ok att tycka att det kanske är lite ihoptryckt på nåt sätt (men mot slutet av låten öppnar det sig med körstämmorna) och basen känns lite odistinkt - men vad vet jag?
--- Slut citat ---
Bara för att du lägger upp det så där himla försiktigt som du gör så är det i allra högsta grad OK — hemma i genren eller ej ;)
Jag håller med — Åsa rockar!
Åsa:
Rock me crazy, låten var worth waiting for tycker jag ;) Du har gjort ett jättejobb med att sy ihop och mixa ihop allt Valle, imponerad.
Ja jädrar som jag kämpade med låten, tonarten gjorde det ju lite svårt att trycka på med rösten som jag ville, men oj så nöjd jag är nu när jag hör den färdiga mixen! Dubbar och allt gör susen! Riktigt stolt över att få vara med på en låt i Hellvallaprojektet, tusen tack för det B)
Ska sätta mig och lyssna på dom andra låtarna senare ikväll!
--- Citat från: Tokai skrivet 08.01.2010, 19:47:48 ---Åsa sjunger hårdrock som om hon inte gjort något annat i sitt liv! Imponerande!
--- Slut citat ---
Tokai, DET tackar jag för!! :wub:
--- Citat från: uriah skrivet 08.01.2010, 20:13:25 ---Och Åsa som Rocker?? Tjaa varför inte :lol:
--- Slut citat ---
:lol: tjaa, varför inte, tänkte jag :P
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida