Kontrollrummet

Kornstad - Nytt soundtest 2010-04-01

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nytt soundtest!!   2010-04-02

Satt och lekte med pianot och kom på detta lilla "stycke" vilket sedan ledde vidare till att jag var tvungen att leka lite med GR4 och testa fram ett sound.

Vad tror ni om detta?  Går att använda till en ny låt?
« Senast ändrad: 03.04.2010, 14:27:23 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter lovande - bra ljud - men de är för torra nu så jämvikten guror och drums blir fel dom ska bak en hel del tycker jag då (som kan allt om rock :wub:)
Rock on mate
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja - lite mer rymd i gurasoundet, tycker jag. Annars kan du rocka loss bra som det är, tycker jag :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Kornstad!
Det börjar verka rockigt banne mej.... eller hur var det som sången gick
Du börjar åxå vara lite väl nära att mixen slår på rött. Du har tre instrument som slåss väldigt om det nedre registret, basen, trummorna och guran. Testa lite med att skära av allt under 100-150 hz så tror jag att mixen kommer att bli klarare utan att bottnet fattas.
Bara att rocka vidare,  :)
Saknar ju sången för den kommer att ha en stor inverkan på slutresultatet när det gäller mixningen!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Gillar det jag hör, även om jag saknar Din superba sång.. Men inte är det väl hårdrock detta?? En distad gitarr betyder ju inte att det är hårdrock. Det är ju mer än attityd och detta är väl mer pop/rock enligt mitt förmenande, men icke dåligt för det dock...

Keep up the good work.. Jag hör gärna en fortsättning!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ingen genre jag känner mig hemma i men lovande och med din sång....yes! Kolla basen, låter lite ostämt den högre strängen i oktaven.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ni har ju rätt såklart.  Blev så himla glad när jag äntligen fick till ett sound som åtminståne kändes liite tungt så glömde bort mig alldeles. Skall skära lite lågfrekvenser omedelbums!

OK, reverb skall vi också testa att dra på lite lagom.

Hahaha....så jäkla rätt kommentar Hogge.    B)  Jag menade dock inte att just detta lilla stycket var hårdrock, utan det är väl mer bara rock det här. Annars hade ju även min instrumentala version av White christmas också varit en hårdrockslåt i så fall.   :lol:

Min supersång på detta??  Jo jag tackar.   Möjligtvis om jag sveper ett par flaskor whisky och gurglar ordentligt så att jag kan låta lite mer som Hogge.....    ;)    (Jag menar nu inte att Hogge sveper flera flaskor whisky....)
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Min supersång på detta??  Jo jag tackar.   Möjligtvis om jag sveper ett par flaskor whisky och gurglar ordentligt så att jag kan låta lite mer som Hogge.....    ;)    (Jag menar nu inte att Hogge sveper flera flaskor whisky....)

HAHA... Hogge sveper det mesta, men icke whisky dock..  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ok, då har vi skruvat lite och jag lade på en liten sånggrej som jag haft värkandes i huvudet ett tag.  (utan whisky....)
Låter det som att jag gått åt rätt håll eller blev det värre?    :D

Lägger med texten också...

Hey child, your silence has avakened me
Sweet child, your evasive eyes has made me see

I try to get close to you, but you run away
I try to start games with you, but you will not play
I feel I should comfort you, but you would not cry
There's something that you're showing me, but what and why?
« Senast ändrad: 08.01.2010, 14:56:58 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det är en bra början men det känns som om det saknas något, kanske speciellt i det högre frekvensspektrat. Tror att det skulle passa med lite spröda taktfasta akustiska gitarrackord.
Japp.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här kan bli hur bra som helst. Kanske som sagt någon gura som tar lite svepande ackord och jag saknar sammanhängande botten kanske en bas som pumpar på eller en hammond. I nästa vers måste du upp i sången helt klart.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja sången upp såklart.  Sen tycker jag gitarrljudet låter retro på fel sätt :S  lite murrigt och utan krisp och egg. Eller något.

beroende på hur du vill utveckla låten så finns det kanske olika saker att göra:

Lite tyngre trummor, elakare riff, så kan den tas lite åt metalhållet.

Lite mindre elaka riff, komplettera med delaygitarrer, lite syntetiska uppblandningar i trummorna, nån synth kanske, så tas det mot DM/U2 ?


Låten i sig tycker jag är bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skönt suggestiv!..kan bli bra denna, fortsättning följer? :) /


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Martinm / Eko: Tar detta till mig! Skall testa med lite olika guror för att fylla upp bakom och se om jag hittar något som passar.

Emu: Tack för bra förslag!  Håller på att testa med en ny version där jag ökat tempot med 10bpm!! Nej då det känns inte för snabbt ändå, tycker jag iaf. men det ger mig möjlighet att använda ett riff som jag filat på en längre tid och som höjer agressiviteten längre fram i låten. Är tänkt att den skall bli argare efter hand som han inser vad som händer.

Clemens: Jag bugar och tackar. Japp, fortsättning kommer inom kort är det tänkt.   :)
Me, Myself & I


freddy

  • Gäst
Gitarrljudet gillar jag inte alls. Speciellt inte det distade kompljudet, låter line in genom zoomdist inställd på metal = inte bra.

Leta vidare bland presetsen, vad använder du för mjukvara?

Den rena gitarren kan nog må bra av lite mer reverb, möjligen chorus och delay.

Cymbalerna kan du sänka lite med, vill ha mest kagge och virvel.

Ser fram emot något hårdare Russel Allen-parti längre fram! :)

Kul med rocken, fortsätt med detta. Kommer bli fint!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt mysko och suggestivt. Jättebra sång!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Neeeeeeejjjj, men ja...tack för ärligt svar.    Det är fortfarande inte bra alltså?   :(

Vet inte vad jag gör för fel. Tycker alla andra får till så himla skönt guraljud hela tiden, men mitt kommer aldrig i närheten. Testat att lira in 4 olika guror, lägga rena bakom, minska dist osv. men inget verkar funka.   aaaahhh...
Är väl meningen att jag bara skall digga rock kanske, men lira smör själv.

Testade just nu med en demoversion av Revalver 3. Har innan kört Amplitube och guitar rig, men jag får inte till det med något.
Det är line-in men jag hade hoppats på att det inte skulle höras riktigt så tydligt.  Har tyvärr ingen bra stärkare att köra med.

Jaja...jag får på't en sista gång då och se om det går att få det låta mer riktigt. Jag haaaatar att inte kunna.   :ph34r:
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack EQ!   Jo jag tror att låten i sig kan nog bli bra, det är bara det där rackarns gitarljudet som man skall lyckas få till på något konstigt vänster.  Nya tester väntar...
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Med Din röst Kornstad så kan Du släppa en brakskit och om Du sen bara lägger sång till det så köper jag plattan.. Jag tycker Du borde sjunga på mina låtar...

Tyvärr så är låten (i dess nuvarande form) inget som biter sig fast direkt...
« Senast ändrad: 11.01.2010, 20:10:41 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Det hjelper muligens å kjøre gitaren inn på en høyohmig instrumentinngang i stedenfor vanlig line-in, om micpreamp'en din har slikt så slipper du at signalet blir spist opp av impedanstrollet. Bare pass på at preamp'en ikke overstyres, det blir feil type vreng for rock'n roll. Kanskje en effektpedal i mellom gitaren og inngangen vil gjører susen også, hvis den har buffer kan den kanskje fungere som impedans matcher t.o.m. i bypass modus.

Ellers finnes det jo rakkarn's dyre preamper beregnet for gitar man kan kjøpe om man vil bruke SW-plugs  :)

Robert



Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hogge:  Hahaha....vi får se vad jag kan komma fram med då.    ;)  Jag sjunger gärna på någon av dina låtar om du vill, men det är ju du som har "rock-rösten". 

Robblar: Tack för bra tips! Jag skall kika på detta och testa lite. Har en Tube amp hemma som jag fick när jag köpte min mic. Kanske funkar att lägga den emellan utan altför mycket amp....

Freddy: Som det är nu så har jag bara kört gitarr rakt in i Motukortet och spelat in det på rena spår i Cubase. Har sedan lagt på effekterna i efterhand på varje spår. I det här fallet med revalver 3 då.
Me, Myself & I


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja det verkar som det inte bara är jag som har "Distgitarr-Nojja" :lol:
Ska lyssna och bedömma när jag kommer hem,har inga möjligheter just nu. :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hogge:  Hahaha....vi får se vad jag kan komma fram med då.    ;)  Jag sjunger gärna på någon av dina låtar om du vill, men det är ju du som har "rock-rösten". 

Häftigt.. Jag har ju några låtar som är mer pop än rock (kanske?) och som jag absolut inte får till bra sång på.. Men ett sånt här erbjudande kräver givetvis vettig planering.. Jag får gräva lite i låt-lådan så hoppas jag att jag hittar något som kan passa.. Tack så länge!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Orginallåten med sången(Bra låt / Sång föresten)
Här låter Distguran lite för Murrig och Hård,men samtidigt tycker jag att det finns plats för den typen av sound oxo..
Den nya då? Det låter riktigt bra,fast inte var det mycket till dist där??? :huh:
Låt oss höra när du 'dragit på' lite mer..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
snyggt. :)

Kul med rocken ja! Låter som nåt åt sabbath dock, speciellt retrosoundet kanske är att beskylla för detta mer än si och så osv..

Eh.... Följer den här! God potential!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var ju en helt ny låt ju!
Jag tycker att guran ligger lite för nära i början (som vanligt) men ljudets fulla potential framträder vid 65 på KR-spelarn riktigt tunggung.
Bra nu har du två häftiga låtar att snickra vidare på ser fram emot utvecklingen hos Rock-Andreas.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nytt soundtest. Tror jag börjar närma mig nu.   :)
Ligger i första inlägget.
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Låter maffigt! Fint pianotema där i början. (Nylonguran distar lite.... :) )
Gitarren ligger dock lite för högt i förhållande till framför allt trummorna, tycker jag.
Det här tycker jag du ska bygga vidare på!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack Asti!  Har ingen nylongura?  Kan det vara stråkarna kanske?   ;)
Har redan kommit på en fortsättning till detta, så det kommer att bli en lite tyngre progglåt från Kornstad så småningom.
Det är bara om ljudet känns ok så att det är det jag skall jobba vidare med.

Sänka lite i volym alltså, då kikar vi på det.     B)
« Senast ändrad: 01.04.2010, 17:37:34 by Kornstad »
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Tack Asti!  Har ingen nylongura?  Kan det vara stråkarna kanske?
Har redan kommit på en fortsättning till detta, så det kommer att bli en lite tyngre progglåt från Kornstad så småningom.
Det är bara om ljudet känns ok så att det är det jag skall jobba vidare med.

Sänka lite i volym alltså, då kikar vi på det.     B)
Nej, jag skojar lite bara! Det är ju en tung, distad elgitarr!  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha...jag missade smilisen, men du hann svara innan jag såg det.   :)

Har mixat om och lagt in nya.
Bättre nivåer??
Me, Myself & I


freddy

  • Gäst
Ja, gitarrljudet har verkligen blivit ljusår bättre. Gillar detta, känns som en låt som kommer funka hos mig :)

Känns lite konstigt med enbart kagge/virvel på trummorna, men det kommer väl?