Kontrollrummet

Klipp o klistra vs Time warp

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Egentligen är jag nog lite lat och slarvig som pysslar för mycket med audiospåren istället för att göra omtagningar av sånt som inte funkar riktigt. Det som varit lite otajt har jag klippt upp och flyttat lite, ibland har det behövts sträckas eller krympas lite. Som regel har det låtit rätt ok.

Nu har jag (till slut) kommit igång med Time warp och föreställde mig att det skulle bli bättre. Det blir ju tex inga skarvar att "lappa ihop". Men tji fick jag - det blir helt konstigt och liksom "bubblar"!

Skulle vilja ha lite tips på om man kan få warpen att funka och hur man i så fall gör.

/Jocke

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nu vet jag inte hur det funkar i cubase men med motsvarande funktioner i protools och logic (elastic audio och flex-time) så är det viktigt att välja rätt algoritm beroende på vad det är för ljud. Poly, rhytmic, slice etc. För trummor kan man t.ex. välja slice (inte 100 om begreppen stämmer överens men man förstår när man har det framför sig).

Sedan är det också viktigt att du grupperar alla trumspår så de processas gemensamt, annars blir det massa fasfel och osync. Men i vissa fall, t.ex. trummor tycker jag ofta att det ger bättre resultat att kvantisera på vanligt sätt utan elastiska möjligheter. All form av time stretch förstör ju ljudet till en viss grad, ibland acceptabelt/döljbart och ibland med bedrövligt resultat..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
I Sonar heter det audiosnap och jag använder det nästan aldrig av de skäl du nämner om artefakter och jag har inte riktigt hittat hur man änedrar algoritm. Jag klipper och klistrar istället.  :rolleyes: Audiosnap kan funka bättre för trumljud och att programmet visar transienter är användbart.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Som flintan är inne på så gäller det att välja rätt algoritm. Läs på hur time warp funkar i cubase.

Jag kör logic och man kan helt klart manipulera mycket utan att det "hörs", däremot gäller det att anpassa algoritm efter typ av spår. Borde vara samma i kobajs.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för era synpunkter och förslag!

Jo, det fordrar nog lite påläsning för att få det här att "lira". Provade lite algoritmer (=alla) och visst lät det olika men inte bra. :(  Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?

En fungerande "workaround" är ju att "ta om"! :)

VH/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?

Inte svar på din fråga, men en fördel med ex. beat detective, manuell kvatisering etc. är ju också att man oftast klarar sig utan timestretch då man lika gärna kan täcka upp det glapp som kan uppstå genom att dra fram och "repetera" samma ljud igen med en lagom crossfade.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kanske är "far out" som vill ha koll på detta. Kanske helt i onödan - funkar ju bra utan.... eller?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nejdå flex-time, elastic audio, time warp, melodyne osv är såklart extremt användbara verktyg. Jag menar bara att man inte alltid måste använda dessa bara för att möjligheten finns och att ofta funkar vanlig icke elastisk kvantisering/redigering lika bra eller bättre.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...lika bra eller bättre... gillar jag! :)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?
VH/Jocke

Inte för jag är någon expert men när du flyttar 1/32-1/64 ex-vis sker ju inget destruktivt med just det parti du flyttar medan en stretch eller shrink av samma område ändrar samplingarnas inbördes förhållande. Inte så konstigt att de olika algoritmerna har problem att kompensera för detta. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?
VH/Jocke

Inte för jag är någon expert men när du flyttar 1/32-1/64 ex-vis sker ju inget destruktivt med just det parti du flyttar medan en stretch eller shrink av samma område ändrar samplingarnas inbördes förhållande. Inte så konstigt att de olika algoritmerna har problem att kompensera för detta. 

Är det inte vad funktionen är till för? Kanske skulle klippa först och warpa sedan?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu kan jag inte Cubase men inte behöver du stretcha/shrinka om du klipper, drar och släpper den del av audiofilen som är i osynk (otajt)? Väljer du klippställena där det är som "tystast" ex-vis alldeles innan transienterna och crossfadar in klippet på det nya stället hörs inte skarvarna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Just det! Så har jag ju gjort "alltid" så vad ska jag ha warpen till? är jag fel ute när jag tänker att det skulle ersätta klipp o klistra?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 
« Senast ändrad: 11.01.2010, 20:36:44 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 

Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)


OK! En del folk höjde Sonars Audiosnap till skyarna på Cakewalkforumet men jag fick det inte att låta särskilt bra så jag fortsatte med sax, pincett och limstift!  :D
« Senast ändrad: 12.01.2010, 00:48:27 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 

Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)

Både protools 8 och logic 9 har grymt bra timeshift möjligheter som erbjuder helt andra möjligheter än klippa och klistra men som sagt var funktion har sina användningsområden.
http://soundcloud.com/samsas-violin