Kontrollrummet

Asti - Vi är nu

gäst · 13 · 3252

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Vet inte om det blev lite för snusförnuftigt och tråkigt? Tacksam för såväl ryggdunkar, bensindunkar som sågning, kapning eller stansning! 
Bara det är hantverksmässigt utfört!  :) (alltså sågning, kapning och stansning)

Titel: Vi är nu
Artist: Asti
Längd: 5:15
Text och musik: Asti
År: 2010

Vi är nu
Om jag försöker hålla känslorna i styr
tror du att jag inte bryr mig om - att jag flyr
Men jag har inte lätt att vara impulsiv
och jag vill inte gärna framstå som naiv
Det är en svaghet som jag inser och vet om
men jag vet inte vad som döljer sig bakom
Att hålla inom sig begränsar och gör ont
leder till besvikelser och allting känns så tomt

Du har förmågan att ta tag i det du vill
Göra vad du känner för - aldrig sitta still
Jag vill va´med dig, vill ta del av det du gör
Men inte mer än att jag känner att jag inte stör
Jag tror att vi har funnit någon sorts balans
i det vi gör tillsammans och det som aldrig hanns
Så även om man värnar om sin integritet
är det lika viktigt med en samhörighet

Du och jag vi är nu
Det är nu vi har vår tid
Vi har tagit oss igenom alla hinder ända hit
Du och jag vi är nu
och vi lever våra liv
där vi söker finna något som ger mening här och nu

Man hör att lika barn är dom som leker bäst
Kanske är det det som passar in på allra flest
Jag har en annan mening - en annan tro
Att olikheter utvecklar, får tankarna att gro
Att respektera när en åsikt går emot
Kunna acceptera och inte bli ett hot
Vi växer samman efterhand som tiden går
Märker hur den andra tänker, vet att han förstår

Du och jag vi är nu
Det är nu vi har vår tid
Vi har tagit oss igenom alla hinder ända hit
Du och jag vi är nu
och vi lever våra liv
där vi söker finna något som ger mening här och nu


« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:53:06 by asti »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gediget, kompetent - rent ut sagt skitbra
Gillar din röst mer och mer. Du har den där speciella voicen, lättheten, eller vad man ska säga som t.ex Lennon har, fast med lite mindre bett, dock
Tycker jag känner igen låten från tidigare. Eller snarare: känner igen låtstrukturen.
Om så är det ett problem. Upprepning av tidigare recept är inte bra för utveckling, då stannar man i växten.

Jag bryr mig inte ett dugg om diverse argumentationer om ryggdunk, osv.
Gillar jag det inte så säger jag det, och viceversa, det vet du.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Naket och vackert tycker jag!
Bra text och musik - behöver inte hända så mycket mer än så här. Din låt ligger under färdiga så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska tycka men.. i alla fall.... för min privata smak så ligger sången lite för nära i lurarna. Sedan tror jag att det skulle sitta skitbra med en svag kör på din refräng.

Ha det gott
Gurano


Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Gediget, kompetent - rent ut sagt skitbra
Gillar din röst mer och mer. Du har den där speciella voicen, lättheten, eller vad man ska säga som t.ex Lennon har, fast med lite mindre bett, dock
Tycker jag känner igen låten från tidigare. Eller snarare: känner igen låtstrukturen.
Om så är det ett problem. Upprepning av tidigare recept är inte bra för utveckling, då stannar man i växten.
Jag bryr mig inte ett dugg om diverse argumentationer om ryggdunk, osv.
Gillar jag det inte så säger jag det, och viceversa, det vet du.
Skönt att det inte upplevs som för tråkigt! Undrar om man kan få Lennons röst om jag börjar använda bettskena....? :unsure: :)
Jag känner också att jag harmonimässigt upprepar mig från tidigare låtar, det är ju inte så lyckat!
Vill hellre göra låtar i stil med dom senare jag gjort, men kände att jag måste få denna "undanstökad" först.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Naket och vackert tycker jag!
Bra text och musik - behöver inte hända så mycket mer än så här. Din låt ligger under färdiga så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska tycka men.. i alla fall.... för min privata smak så ligger sången lite för nära i lurarna. Sedan tror jag att det skulle sitta skitbra med en svag kör på din refräng.
Ha det gott
Gurano
Det var tanken i denna låten - ett enkelt arr och enbart akustiskt.
Jag lägger dom tyvärr under färdiga, för jag har f.n. problem med att lägga upp dom på en server och länka dit. Något bra förslag?
Du får gärna tycka hur mycket du vill - det är bara kul!  :)
Menar du att sången är för stark eller för torr? Var försiktig här och la endast lite reverb och ingen delay alls.
Funderade också över en kör i refrängen, men fastnade för lite stråkar.....kanske ska tänka om....
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja det här är hantverksmässigt gjort!
Vi sitter väl alla fast i våra uttryck - på gott och ont.
Om man tar L Cohen så finns det där, sången, instrumenteringen, kören, det vemodiga - men vad gör det, det är ju så bra
Du har också ett uttryck som är ditt eget och det är bra även om man känner igen sig
Och det gör man i denna
Det är bra, ljudet , sången. Det är kanske stråkarna på vä sida som inte är helt lyckade.
Men den har väl kanske inget som sticker ut - som jag tycker dina låtar på senare tid har
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Ja det här är hantverksmässigt gjort!
Vi sitter väl alla fast i våra uttryck - på gott och ont.
Om man tar L Cohen så finns det där, sången, instrumenteringen, kören, det vemodiga - men vad gör det, det är ju så bra
Du har också ett uttryck som är ditt eget och det är bra även om man känner igen sig
Och det gör man i denna
Det är bra, ljudet , sången. Det är kanske stråkarna på vä sida som inte är helt lyckade.
Men den har väl kanske inget som sticker ut - som jag tycker dina låtar på senare tid har
Håller med - det är inget som sticker ut och stråkljudet till vänster är jag inte nöjd med! Har inte lyckats få till det av någon anledning.
Har haft melodin liggande ett tag och ville ändå få den ur mig, fastän jag kände att det var rätt mycket upprepning.
Tror inte att jag orkar lägga så mycket mer tid på denna utan tar hellre tag i något nytt.....
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjo Peter har inte läst andras inlägg så ber om ursäkt för ev. dubblar.
Mitt låtöra knorrar sig av förtjusning över en vacker låt med härliga sanningar och underbara harmonier. Enda klagomålet är slutorden som inte rimmar "här och nu" jag vet att "liv" är använt men....
Mitt tekniköra meddelar att det tycker att sången är för hög - inte mycket - men en del, att de första violinisterna dör för tidigt, att virveltrummisen är för lat - mer visp önskas - att några vispcymbaler lät märkliga.
Mina två örons 50 cent.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Tjo Peter har inte läst andras inlägg så ber om ursäkt för ev. dubblar.
Mitt låtöra knorrar sig av förtjusning över en vacker låt med härliga sanningar och underbara harmonier. Enda klagomålet är slutorden som inte rimmar "här och nu" jag vet att "liv" är använt men....
Mitt tekniköra meddelar att det tycker att sången är för hög - inte mycket - men en del, att de första violinisterna dör för tidigt, att virveltrummisen är för lat - mer visp önskas - att några vispcymbaler lät märkliga.
Mina två örons 50 cent.
Vågade inte använda "perspektiv", då hade Eq protesterat!  :)
Kan mycket väl stämma att sången är lite för hög - ska kolla!
Violinister har ingen hög livslängd, det är ett problem!  :) Nej, jag är medveten om att stråkarna låter mycket midi - lyckades inte få till det bättre, tyvärr!
OK, kanske behöver lägga in lite mer fills och visp......cymbalerna låter nog tyvärr inte mycket bättre hur jag än gör, men jag ska pröva lite till!
Tack för lyssning och bra tips!

/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjo Peter har inte läst andras inlägg så ber om ursäkt för ev. dubblar.
Mitt låtöra knorrar sig av förtjusning över en vacker låt med härliga sanningar och underbara harmonier. Enda klagomålet är slutorden som inte rimmar "här och nu" jag vet att "liv" är använt men....
Mitt tekniköra meddelar att det tycker att sången är för hög - inte mycket - men en del, att de första violinisterna dör för tidigt, att virveltrummisen är för lat - mer visp önskas - att några vispcymbaler lät märkliga.
Mina två örons 50 cent.
Vågade inte använda "perspektiv", då hade Eq protesterat!  :)
Kan mycket väl stämma att sången är lite för hög - ska kolla!
Violinister har ingen hög livslängd, det är ett problem!  :) Nej, jag är medveten om att stråkarna låter mycket midi - lyckades inte få till det bättre, tyvärr!
OK, kanske behöver lägga in lite mer fills och visp......cymbalerna låter nog tyvärr inte mycket bättre hur jag än gör, men jag ska pröva lite till!
Tack för lyssning och bra tips!

/Asti
Men stråken i början kan du enkelt förlänga klagomålet från det örat var inte att det lät som midi.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tjo Peter har inte läst andras inlägg så ber om ursäkt för ev. dubblar.
Mitt låtöra knorrar sig av förtjusning över en vacker låt med härliga sanningar och underbara harmonier. Enda klagomålet är slutorden som inte rimmar "här och nu" jag vet att "liv" är använt men....
Mitt tekniköra meddelar att det tycker att sången är för hög - inte mycket - men en del, att de första violinisterna dör för tidigt, att virveltrummisen är för lat - mer visp önskas - att några vispcymbaler lät märkliga.
Mina två örons 50 cent.
Vågade inte använda "perspektiv", då hade Eq protesterat!  :)
Kan mycket väl stämma att sången är lite för hög - ska kolla!
Violinister har ingen hög livslängd, det är ett problem!  :) Nej, jag är medveten om att stråkarna låter mycket midi - lyckades inte få till det bättre, tyvärr!
OK, kanske behöver lägga in lite mer fills och visp......cymbalerna låter nog tyvärr inte mycket bättre hur jag än gör, men jag ska pröva lite till!
Tack för lyssning och bra tips!

/Asti
Men stråken i början kan du enkelt förlänga klagomålet från det örat var inte att det lät som midi.

Usikker på hva midi låter som, men jeg tror ikke det kan høres av mennesker... 31.5kbaud  :)

Skitbra låt - igjen!

Er det ok at jeg overtar "perspektiv" om det er så at du ikke tørs bruke det mer?  :) Det er jo et kvalitetsord som rimer på mye rart...

-Robert


asti

  • Gäst
Tjo Peter har inte läst andras inlägg så ber om ursäkt för ev. dubblar.
Mitt låtöra knorrar sig av förtjusning över en vacker låt med härliga sanningar och underbara harmonier. Enda klagomålet är slutorden som inte rimmar "här och nu" jag vet att "liv" är använt men....
Mitt tekniköra meddelar att det tycker att sången är för hög - inte mycket - men en del, att de första violinisterna dör för tidigt, att virveltrummisen är för lat - mer visp önskas - att några vispcymbaler lät märkliga.
Mina två örons 50 cent.
Vågade inte använda "perspektiv", då hade Eq protesterat!  :)
Kan mycket väl stämma att sången är lite för hög - ska kolla!
Violinister har ingen hög livslängd, det är ett problem!  :) Nej, jag är medveten om att stråkarna låter mycket midi - lyckades inte få till det bättre, tyvärr!
OK, kanske behöver lägga in lite mer fills och visp......cymbalerna låter nog tyvärr inte mycket bättre hur jag än gör, men jag ska pröva lite till!
Tack för lyssning och bra tips!
/Asti
Men stråken i början kan du enkelt förlänga klagomålet från det örat var inte att det lät som midi.
Usikker på hva midi låter som, men jeg tror ikke det kan høres av mennesker... 31.5kbaud  :)
Skitbra låt - igjen!
Er det ok at jeg overtar "perspektiv" om det er så at du ikke tørs bruke det mer?  :) Det er jo et kvalitetsord som rimer på mye rart...

-Robert
Jag menar,som du säkert förstår, att det låter inte riktigt naturligt!  :)
Kul att du tycker låten är bra! Du får gärna överta "perspektiv" - jag tror att innebörden kan ge helt nya perspektiv i en norsk text!  :)
Rimmar på många användbara ord i låttexter, som t.ex konjunktiv, rekursiv, förstahandsalternativ, saliv,....etc  :unsure:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjo Peter har inte läst andras inlägg så ber om ursäkt för ev. dubblar.
Mitt låtöra knorrar sig av förtjusning över en vacker låt med härliga sanningar och underbara harmonier. Enda klagomålet är slutorden som inte rimmar "här och nu" jag vet att "liv" är använt men....
Mitt tekniköra meddelar att det tycker att sången är för hög - inte mycket - men en del, att de första violinisterna dör för tidigt, att virveltrummisen är för lat - mer visp önskas - att några vispcymbaler lät märkliga.
Mina två örons 50 cent.
Vågade inte använda "perspektiv", då hade Eq protesterat!  :)
Kan mycket väl stämma att sången är lite för hög - ska kolla!
Violinister har ingen hög livslängd, det är ett problem!  :) Nej, jag är medveten om att stråkarna låter mycket midi - lyckades inte få till det bättre, tyvärr!
OK, kanske behöver lägga in lite mer fills och visp......cymbalerna låter nog tyvärr inte mycket bättre hur jag än gör, men jag ska pröva lite till!
Tack för lyssning och bra tips!

/Asti
Men stråken i början kan du enkelt förlänga klagomålet från det örat var inte att det lät som midi.

OK, då förstår jag!  :)