Kontrollrummet

1up-I Cut My Throat - V2 nu med rhymes

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hej alla glada kontrollrummare! Efter många veckors atacamaöken i skapandet var det så dags för monsun.

ÅTNAMN:                   I Cut My Throat
ARTIST/GRUPP:           1up
GENRE:                     Demostyle/hiphop?
LÅTLÄNGD:                 3~ish
KOMPOSITÖR:             1up
PRODUCENT:
INSPELNINGSÅR:        2010 - keeping it fresh
FORMAT: mp3

Lade upp den under klara demos, men som ni kommer höra är den inte 100% klar. Hojta till om du känner för att lägga en slinga. Tempo: 100 BPM.

Ta! :)
« Senast ändrad: 11.01.2010, 00:09:08 by 1up »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hallå Förstup
Inte min bag alls så ta förslagen med en nypa salt. Tycker inte att ståbasen är rätt för detta - blir en kulturkrock och anser att den ambriösa mellansynten har för låg attack. I övrigt så gillar jag trots allt alstrets innebörd - skön sammansättning som dock tappar en hel del på slutet men som du säger det är ett utkast - tror dock att det kan bli riktigt btra det här med lite fix.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här låter lite chill-out-musik för mej med en touch av latino á la Guantanamera-sväng, snyggt :rolleyes:

Skulle kunna finnas med på nån Café del Mar-platta..men frasen "Cut my throat" känns kanske lite för morbid i det sammanhanget...men bra låter det här :)

Du är bra på att få till sväng, det vet man ju sen tidigare.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Fet grund. Men jag vill nog ha lite feta rhymes på beatet med. Gärna med lite attityd. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vad använder du för att åstakomma "brassljudet" eller polysynten som lägger lite stabbsackord eller vad jag skall kalla det?

Tolkar jag dig rätt så kommer ljudet från klassiska vsti:n mda jx10, tror till och med den är gratis. Patchen är water velocity, sen filter, delay på. Skönt chipljud. För övrigt är mda jx10 den enda synten jag använt till låten. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hallå Förstup
Inte min bag alls så ta förslagen med en nypa salt. Tycker inte att ståbasen är rätt för detta - blir en kulturkrock och anser att den ambriösa mellansynten har för låg attack. I övrigt så gillar jag trots allt alstrets innebörd - skön sammansättning som dock tappar en hel del på slutet men som du säger det är ett utkast - tror dock att det kan bli riktigt btra det här med lite fix.

Man får tycka olika. :) Vad skulle du vilja ha för bas istället? Vilken är mellansynten? Arpeggion? Tack för att du genomled ändå!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fet grund. Men jag vill nog ha lite feta rhymes på beatet med. Gärna med lite attityd. :)

:)

Något som detta?

I've been 'round this city
like a new born kitty
straying day and night -
like a jazzed P Diddy

it's been a loong time
with the face in the street,
fighting dope-head ladies
and scorching heat

But Who am I to blame,
a little low life booger
i'm just like a hole in your skirt,
or some blood on your t-shirt -

But once in a while,
I say 'Now I think i've got it!'
but when she throws me out,
I realize she just said 'Stop it!'

I cut my throat..
« Senast ändrad: 05.01.2010, 01:46:50 by 1up »


freddy

  • Gäst
Fet grund. Men jag vill nog ha lite feta rhymes på beatet med. Gärna med lite attityd. :)

:)

Något som detta?

I've been 'round this city
like a new born kitty
straying day and night -
like a jazzed P Diddy

it's been a loong time
with the face in the street,
fighting dope-head ladies and scorching heat

But Who am I to blame,
a little low life booger
i'm just a hole in your skirt
- or a bloody stain on your t-shirt -

But once in a while,
I say 'Now I think i've got it!'
but when she throws me out,
I realize she just said 'Stop it!'

...
I cut my throat..

You got it! ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fet grund. Men jag vill nog ha lite feta rhymes på beatet med. Gärna med lite attityd. :)

:)

Något som detta?

I've been 'round this city
like a new born kitty
straying day and night -
like a jazzed P Diddy

it's been a loong time
with the face in the street,
fighting dope-head ladies and scorching heat

But Who am I to blame,
a little low life booger
i'm just a hole in your skirt
- or a bloody stain on your t-shirt -

But once in a while,
I say 'Now I think i've got it!'
but when she throws me out,
I realize she just said 'Stop it!'

...
I cut my throat..

You got it! ;)

Topp! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det här låter lite chill-out-musik för mej med en touch av latino á la Guantanamera-sväng, snyggt :rolleyes:

Skulle kunna finnas med på nån Café del Mar-platta..men frasen "Cut my throat" känns kanske lite för morbid i det sammanhanget...men bra låter det här :)

Du är bra på att få till sväng, det vet man ju sen tidigare.

/Marre

Thanx. :) Chill-out håller jag med om nu när du skrev det. Svårt att genrebestämma överlag.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vers 2 är klar:


So I brush off the dirt
and flee the scene
what a silly little sucker
I've really been

I'll clean up my act
and put up a show
that's a matter of fact-
watch me strike from below!

Get ready the costumes
It will all be top notch
gold silver platinum
just not too tight around the crotch

it's time to go
it's time to start
it's time for me to shine -
(now) Welcome to Walmart!

Funkar humorn?
« Senast ändrad: 07.01.2010, 00:53:45 by 1up »


freddy

  • Gäst
Svårt att säga, beror lite på känslan i sången/pratet med :)

YO feel the FLOW.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du lyckas mycket bättre med latinofeelingen än jag men jag skulle nog lagt på något med Atacamaspanska här  :P. Skönt sväng och snygga basgångar. Lång ökenvandring... Välkommen tillbaka!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou 1uppen!
Jaahaduu.. ett gott gung och bra låtidé men av nån anledning känns 4 minuter lite långt, låten bara slutar upp att växa vid 2 minuters sträcket. Såg att du serverade text till låten så nu blir jag väntande på den versionen. Dom små effekterna som jag uppfattar som vatteplask sparvsång gillas, däremot låter trumsoundet lite för .... vanligt, sök ett lite annorlunda sound som låter lite mer "copacabana" kanske?  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Svårt att säga, beror lite på känslan i sången/pratet med :)

YO feel the FLOW.

Det är avgörande. Skickar upp en version snart.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Du lyckas mycket bättre med latinofeelingen än jag men jag skulle nog lagt på något med Atacamaspanska här  :P. Skönt sväng och snygga basgångar. Lång ökenvandring... Välkommen tillbaka!

Tackar, och kul du gillar det. Atacamaspanska :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjou 1uppen!
Jaahaduu.. ett gott gung och bra låtidé men av nån anledning känns 4 minuter lite långt, låten bara slutar upp att växa vid 2 minuters sträcket. Såg att du serverade text till låten så nu blir jag väntande på den versionen. Dom små effekterna som jag uppfattar som vatteplask sparvsång gillas, däremot låter trumsoundet lite för .... vanligt, sök ett lite annorlunda sound som låter lite mer "copacabana" kanske?  :)

h.  johan


Tjena Mahan!

Nu är den 3 min för din skull. ;) "Vattenplask." Den effekterna är trummor med phaser på. "Sparvsång" lät skönt. :) Jag kollade lite på ljudet på trummorna, men hittade tillbaka. Bra poäng dock.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gott om filer att tanka hem var det ont om?  :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gott om filer att tanka hem var det ont om?  :blink:

Funkar det inte?

Filen finns och har nyss lyssnat på den via KR. Skumt!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, du går inte och skär av dig halsen om man klagar lite?

Alltså den där rappen låter förjävligt. Låten i övrigt har sina kvalitéer, men med rapen låter det som nåt sånt här Gay-trans-synthgrupp från Tyskland som LH länkade till för länge sen.. Helt sjukt underbart, om det är parodi du vill ha!

JAg skall inte heller rappa seriöst, men det här var det värsta jag hört...
Skit bra låt i övrigt...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo, du går inte och skär av dig halsen om man klagar lite?

Alltså den där rappen låter förjävligt. Låten i övrigt har sina kvalitéer, men med rapen låter det som nåt sånt här Gay-trans-synthgrupp från Tyskland som LH länkade till för länge sen.. Helt sjukt underbart, om det är parodi du vill ha!

JAg skall inte heller rappa seriöst, men det här var det värsta jag hört...
Skit bra låt i övrigt...


Finns länken kvar nån stans tro? :D

Jag måste tyvärr också såga rappen. Jag trodde att det skulle låta riktigt street, skitigt och tungt, men istället blir det lite glatt och teatraliskt. Kanske går någon form av humor mig förbi?

Det känns lite som en MUFsnubbe från östermalm åker till bronx för att spela in en cool video på gatan, men står med kotlettfrisyr och sjömanskostym och försöker till trots vara gangstah  <-- dålig allegori för att beskriva att det känns malplacerat :D

Kanske det skulle kännas bättre om det var mer inövad rap, för det haltar lite rytmiskt. Jag tror du skulle vinna på att prata in låten först. totalneutralt röstläge, och inte några "toner". Sedan när rytmiken sitter som en keps, så börjar du med mer melodiska inslag.



Musiken känns välgjord i sin genre. Bra mixad och ljudvalen känns korrekta. pfjioingvirveln gillar jag inte, men det är ju bara preferenser.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag ser att de klagar på rapparen och kanske det ligger nåt i det - inte så arg som han borde vara - men det jag tänkte klaga på var hörbarheten hos nämnde rappare - utan text hade det varit svårt att urskilja vad som rappades. Humorn njej jag uppfattar den inte, kanske tarvar en förklaring - är det Walmart som är det eller...?
I övrigt som jag tidigare sagt intressant och bra instrumenterat och framfört och jag hör att brasset är bytt och ståbasen - det tycker jag var bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jo, du går inte och skär av dig halsen om man klagar lite?

Alltså den där rappen låter förjävligt. Låten i övrigt har sina kvalitéer, men med rapen låter det som nåt sånt här Gay-trans-synthgrupp från Tyskland som LH länkade till för länge sen.. Helt sjukt underbart, om det är parodi du vill ha!

JAg skall inte heller rappa seriöst, men det här var det värsta jag hört...
Skit bra låt i övrigt...


Finns länken kvar nån stans tro? :D

Jag måste tyvärr också såga rappen. Jag trodde att det skulle låta riktigt street, skitigt och tungt, men istället blir det lite glatt och teatraliskt. Kanske går någon form av humor mig förbi?

Det känns lite som en MUFsnubbe från östermalm åker till bronx för att spela in en cool video på gatan, men står med kotlettfrisyr och sjömanskostym och försöker till trots vara gangstah  <-- dålig allegori för att beskriva att det känns malplacerat :D

Kanske det skulle kännas bättre om det var mer inövad rap, för det haltar lite rytmiskt. Jag tror du skulle vinna på att prata in låten först. totalneutralt röstläge, och inte några "toner". Sedan när rytmiken sitter som en keps, så börjar du med mer melodiska inslag.



Musiken känns välgjord i sin genre. Bra mixad och ljudvalen känns korrekta. pfjioingvirveln gillar jag inte, men det är ju bara preferenser.



Tyvärr så tycker inte jag heller att rappen håller..låter just nu låter det som nåt kläm-käckt.."med mössan glatt på svaj" á la 40-tal..går inte ihop med den här läckra musiken. :wacko:

Det måste till ett annat driv..med klös..speciellt med den dramatiska texten. Du får mobilisera upp lite mer aggression/desperation här.
Hoppas du får till det. :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det tog någon vecka med rehab på lasarettet men nu är jag här igen. :P

Det hårda är för andra, jag kör den ironiska stilen! Sången har jag gjort minst 20 tagningar på, tro det eller ej, så det har blivit stora framsteg redan. Tycker själv att det kan komma mer till sin rätt så jobbar vidare.

Era synpunkter är valida.


freddy

  • Gäst
Tjo, kul att det kom en rap iaf.

Dock håller jag med om kritiken här faktiskt, det saknas totalt en attityd, iaf den attityd som behövs.

Låter lite just D som satsar på utlandskarriär, men mycket snällare t.o.m.

Dels tycker jag du ska ha mer kraft = ta i mer. Väldigt försiktigt nu.

Men även mer aggro då, låta lite förbannad.